1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



07 листопада 2019 року

Київ

справа №822/510/18

адміністративне провадження №К/9901/61765/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 14.08.2018 (в складі колегії суддів: головуючого судді - Курка О.П., суддів: Совгири Д.І., Драчук Т.О.) у справі №822/510/18 за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в м. Хмельницькому про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

В лютому 2018 року позивач звернулася до суду з позовом, в якому просила:

- визнати протиправними дії управління Пенсійного фонду України у м. Хмельницькому (далі - УПФУ у м. Хмельницькому) щодо виключення із розрахунку її пенсії матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та компенсації за невикористану відпустку, встановлених постановою Хмельницького міськрайонного суду від 15.07.2014 та постановою Хмельницького міськрайонного суду від 01.11.2016 та зміну базового місяця для проведення перерахунку пенсії;

- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок її пенсії відповідно до постанови Хмельницького міськрайонного суду від 01.11.2016 та постанови Хмельницького міськрайонного суду від 15.07.2014, тобто з урахуванням матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та компенсації за невикористану відпустку, з 01.03.2016 та продовжити нарахування та виплату сум індексації пенсії, рахуючи базовим місяцем березень 2010 року відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03.07.1991 та п.10-1 "Порядку проведення індексації грошових доходів населення", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003, з 19.12.2013;

- допустити негайне виконання судового рішення в межах платежу за один місяць.

В обґрунтування позовних вимог зазначала, що відповідач, провівши перерахунок її пенсії на виконання постанови Хмельницького міськрайонного суду від 01.11.2016 (справа № 686/17316/16-а), виходив із сум заробітної плати державного службовця, що працює на відповідній посаді, встановленої з 01.12.2015 (посадовий оклад, надбавку за ранг, надбавку за вислугу років, надбавку за високі досягнення у праці та премію), протиправно виключивши із розрахунку матеріальну допомогу на оздоровлення, матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань та суми компенсації за невикористану відпустку, які враховувались при обчисленні її пенсії на виконання постанови Хмельницького міськрайонного суду від 15.07.2014.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 12 квітня 2018 року позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії відповідача щодо виключення із розрахунку пенсії ОСОБА_1 матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, встановлених постановами Хмельницького міськрайонного суду від 15.07.2014 та від 01.11.2016, а також зміну базового місяця для проведення перерахунку пенсії.

Зобов`язано УПФУ у м. Хмельницькому здійснити перерахунок пенсії позивача відповідно до постанови Хмельницького міськрайонного суду від 01.11.2016 та постанови Хмельницького міськрайонного суду від 15.07.2014, з урахуванням з 19.12.2013 року суми індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2018 року постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 12 квітня 2018 року скасовано та прийнято нову постанову про відмову у задоволенні позову.

У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що суд апеляційної інстанції не врахував, що відповідач при виконанні зазначених вище судових рішень протиправно при перерахунку її пенсії з 01.03.2016 не врахував матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та компенсації за невикористану відпустку.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити скаргу позивача без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

Суд касаційної інстанції, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та відзиву на неї, дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на таке.

Судами встановлено, що позивач перебуває на обліку в УПФУ у м. Хмельницькому з 2010 року та отримує пенсію по інвалідності, призначену відповідно до Закону України "Про державну службу" в розмірі 84% заробітної плати.

Відповідно до постанови Хмельницького міськрайонного суду від 15.07.2014 у справі № 686/12621/14-а, яка набрала законної сили, зобов`язано УПФУ у м. Хмельницькому нарахувати та виплатити з 19.12.2013 ОСОБА_1 пенсію відповідно до Закону України "Про державну службу", включивши до складу заробітної плати для призначення пенсії суми індексації заробітної плати, матеріальної допомоги для вирішення соціально - побутових питань, матеріальної допомоги на оздоровлення до відпусток відповідно до довідки №15601/02 від 16.06.2014, із розрахунку 84% суми заробітної плати.

Відповідач на виконання вказаної постанови здійснив перерахунок пенсії позивача з 19.12.2013, з врахуванням сум індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, матеріальної допомоги на оздоровлення до відпусток відповідно до довідки №15601/02 від 16.06.2014, із розрахунку 84% суми заробітної плати. Перерахунок та виплата пенсії позивача у вказаному розмірі проведена по 28.02.2016 включно.

Постановою Хмельницького міськрайонного суду від 01.11.2016 у справі №686/17316/16-а, яка набрала законної сили, зобов`язано УПФУ у м. Хмельницькому здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 відповідно до ст. 37-1 Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993 №3723-XII, з 01.03.2016 у розмірі 84% суми заробітної плати, на яку нараховується єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування працюючої посадової особи рівнозначної посади за останнім місцем роботи з врахуванням підвищення з 01.12.2015 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно - правових актів", виходячи із суми заробітної плати заступника начальника управління у розмірі 6978,20 грн, в тому числі: посадовий оклад - 1789 грн, надбавка за ранг - 100 грн, надбавка за вислугу років - 377,80 грн, надбавка за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи - 1133,40 грн, премія - 3578 грн; та виплатити недоотриману пенсію з урахуванням виплачених сум.

На виконання постанови Хмельницького міськрайонного суду від 01.11.2016 у справі № 686/17316/16-а, позивачу проведено перерахунок пенсії, призначеної відповідно до Закону України "Про державну службу" (у редакції чинній на дату призначення пенсії) із розрахунку 84% від заробітної плати, виходячи із сум заробітної плати державного службовця, що працює на відповідній посаді, встановленої з 01.12.2015. Сума коштів по перерахунку за період з 01.03.2016 по 31.01.2017 та новий розмір пенсії виплачено позивачу в лютому 2017 року. Вказаний перерахунок здійснено без врахування сум матеріальної допомоги на оздоровлення до відпусток, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань.

30 січня 2018 року позивач звернулася до відповідача із заявою про здійснення перерахунку її пенсії відповідно до вказаних рішень судів, з урахуванням не лише посадового окладу, надбавки за ранг, надбавки за вислугу років, надбавки за високі досягнення у праці та премії, а й матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, суми компенсації за невикористану відпустку.

31 січня 2018 відповідач листом №65/с-17 повідомив позивача про те, що на виконання постанови Хмельницького міськрайонного суду від 15.07.2014 у справі №686/12621/14-а їй здійснено перерахунок пенсії з 19.12.2013 по 29.02.2016 включно, з врахуванням сум індексації заробітної плати, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, матеріальної допомоги на оздоровлення до відпусток відповідно до довідки №15601/02 від 16.06.2014, із розрахунку 84% суми заробітної плати, отриманої за період з 01.03.2008 по 28.02.2010 з урахуванням довідки УПФУ у м. Хмельницькому №15601/02 від 16.06.2014.

А на виконання постанови Хмельницького міськрайонного суду від 01.11.2016 у справі №686/17316/16-а позивачу проведено перерахунок пенсії з 01.03.2016, призначеної відповідно до Закону України "Про державну службу", із розрахунку 84% від суми заробітної плати державного службовця (заступника начальника управління), що працює на відповідній посаді, встановленої з 01.12.2015. Сума коштів по вказаному перерахунку за період з 01.03.2016 по 31.01.2017 та новий розмір пенсії виплачені позивачу у лютому 2017 року. З березня 2017 року пенсія позивачу виплачується згідно з вказаним судовим рішенням.

Не погоджуючись з таким перерахунком, позивач звернулась з позовом до суду.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем необгрунтовано не враховані під час обчислення пенсії позивачу постанови Хмельницького міськрайонного суду від 15.07.2014 у справі №686/12621/14-а та Хмельницького міськрайонного суду від 01.11.2016 у справі №686/17316/16-а в сукупності.

Скасовуючи постанову суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив з відсутності підстав для включення до розрахунку пенсії позивача з 01.03.2016 матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та компенсації за невикористану відпустку, оскільки з 01.03.2016 перерахунок пенсії позивача здійснювався на підставі постанови Хмельницького міськрайонного суду від 01.11.2016 у справі №686/17316/16-а зі складових заробітної плати, які обчислені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 №1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно - правових актів", та яка не містить відомостей про матеріальні допомоги, індексації, компенсацію за невикористану відпустку, які вказані в довідці №15601/02 від 16.06.2014.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.

Частиною 2 ст. 19 Конституції Україні передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 37 Закону України "Про державну службу" (у редакції, чинній на час призначення позивачу пенсії) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі.

За кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків заробітної плати.

Статтею 37-1 Закону України "Про державну службу" визначено, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у зв`язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом відповідно здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.

Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.

У ч. 1 ст. 1 Закону України "Про оплату праці" встановлено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Статтею 2 цього Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.

Частиною другою статті 33 Закону України "Про державну службу" № 3723-XII передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що матеріальна допомога на оздоровлення, допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація заробітної плати, надбавка за особливі умови проходження державної служби та премії до державних і професійних свят, на які нараховувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування входила до системи оплати праці державного службовця.

Крім того, статтею 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення" врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.

Відповідно до ч. 1 зазначеної статті до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу)).


................
Перейти до повного тексту