ПОСТАНОВА
Іменем України
08 листопада 2019 року
Київ
справа № 803/53/17
провадження № К/9901/15645/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши в порядку письмового провадження в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Міністерства внутрішніх справ України на постанову Волинського окружного адміністративного суду у складі колегії суддів: Андрусенко О.О., Димарчук Т.М., Ксензюка А.Я. від 16 березня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Каралюса В.М., Затолочного В.С., Матковської З.М. від 13 липня 2017 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо ненадіслання інформації до Пенсійного фонду України про зміни у грошовому утриманні відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" для здійснення перерахунку його пенсії;
- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України надіслати інформацію про зміни у грошовому утриманні до Пенсійного фонду України для здійснення перерахунку пенсії позивача з 1 січня 2016 року.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Постановою Волинського окружного адміністративного суду від 16 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2017 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо ненадіслання до Пенсійного фонду України інформації про зміни у грошовому утриманні, зумовлену постановою Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" для здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
3. Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач, як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на здійснення перерахунку розміру пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції". Обов`язок щодо направлення до Пенсійного фонду України інформації про зміни в грошовому забезпеченні осіб, які мають право на пенсію за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", тобто колишнім працівникам міліції, покладено Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 на МВС України, тому не вчинивши такі дії, відповідач допустив протиправну бездіяльність.
4. Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання Міністерства внутрішніх справ України надіслати інформацію про зміни у грошовому утриманні до Пенсійного фонду України суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що в ході розгляду справи судом встановлено факт направлення МВС України повідомлення до Пенсійного фонду України про наявність підстав для перерахунку пенсій особам рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Міністерство внутрішніх справ України звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Волинського окружного адміністративного суду від 16 березня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2017 року та ухвалити нову постанову, якою ОСОБА_1 відмовити у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є пенсіонером органів внутрішніх справ та отримує пенсію призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
28 листопада 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Міністерства внутрішніх справ України із заявою, в якій просив надіслати до Пенсійного фонду України інформацію про зміну у грошовому забезпеченні позивача для здійснення перерахунку пенсії та для вчинення Пенсійним фондом України подальших дій щодо перерахунку його пенсії з 1 січня 2016 року.
Департамент персоналу, організації освітньої та наукової діяльності Міністерства внутрішніх справ України, за дорученням МВС України, листом від 30 грудня 2016 року № 22/6-Б-2254 повідомив позивача про те, що постанова Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" не передбачає перерахунок пенсій колишнім працівникам міліції, які одержують пенсію на умовах Закону, з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премій у розмірах установлених для поліцейських, що унеможливлює на даний час реалізацію Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" від 23 грудня 2015 року № 900-VІІІ. Разом з тим, постанова Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" не може розглядатися як акт, яким було змінено розмір і види грошового забезпечення для поліцейських, оскільки цим нормативно-правовим актом види і розмір грошового забезпечення поліцейських встановлено вперше в історії української держави. До цього такої категорії працюючих взагалі не було. Рішення Уряду про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для поліцейських не приймалося.
7. Вважаючи дії відповідача щодо припинення виплати пенсії неправомірними, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
На Міністерство внутрішніх справ України покладений обов`язок інформування безпосередньо Пенсійного фонду України про виникнення підстав для перерахунку пенсії певному колу осіб, а не щодо конкретного пенсіонера органів внутрішніх справ.
Інформацію до територіальних органів Пенсійного фонду України щодо конкретних розмірів складових грошового забезпечення, із урахуванням яких повинна бути перерахована раніше призначена пенсія, та відповідну довідку зобов`язаний в даному випадку надавати той територіальний підрозділ ОВС, з якого позивача було звільнено зі служби (після відповідного реагування Пенсійним фондом України на повідомлення МВС України про наявність підстав для перерахунок пенсії особам із числа колишніх міліціонерів).
9. Відзиву на касаційну скаргу Міністерства внутрішніх справ України на постанову Волинського окружного адміністративного від 16 березня 2017 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 13 липня 2017 року ОСОБА_1 не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Відповідно до частини 3 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною 2 статті 51 цього Закону.