1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 листопада 2019 року

Київ

справа №820/1386/18

адміністративне провадження №К/9901/60425/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Бучик А.Ю., Тацій Л.В.,



розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №820/1386/18

за позовом ОСОБА_1 до Харківського обласного військового комісаріату, Міністерства оборони України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2018 року (колегія суддів у складі головуючого судді - Мельнікової Л.В., суддів - Гуцала М.І., Донець Л.О.)



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У лютому 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, яким просить:

1.1. визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та призначенням компенсаційних сум (подалі - відповідач МО України) від 08.12.2017 року, оформленому п. 23 протоколу № 126 засідання Комісії;

1.2. зобов`язати Харківський обласний військовий комісаріат подати висновок за формою (Додаток 13 до Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей", затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2014 року № 530 (далі - Положення № 530)) з урахуванням раніше виплаченої суми та документи до нього розпорядникові бюджетних коштів Міністерства оборони України про виплату (доплату) йому одноразової грошової допомоги з дотриманням розмірів одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 16-2 Закону України від 20.12.1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII), в редакції Закону № 2004-VІІІ від 06.04.2017 року, у порядку, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України № 975 від 25.12.2013 року та Положенням № 530;

1.3. зобов`язати МО України вирішити питання про перерахунок та призначення йому одноразової грошової допомоги з дотриманням розмірів одноразової грошової допомоги, що передбачені вищезазначеними законами та нормативно-правовими актами з урахуванням раніше виплаченої суми;

1.4. встановити судовий контроль за виконанням судового рішення у справі шляхом зобов`язання: відповідача Харківський обласний військовий комісаріат подати у 15-денний строк після набрання чинності рішення, звіт про виконання судового рішення та Міністерство оборони України подати у 45-денний строк після набрання чинності рішення, звіт про виконання судового рішення.

2. Позовна заява мотивована тим, що відповідно до положень п.п. б) п. 1 ст. 16-2 Закону 2011-XII така допомога повинна бути призначена позивачу у розмірі 250-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб на 1 січня календарного року, - у разі встановлення військовослужбовцю інвалідності Ш групи (п.п. 4 п. 2 ст. 16 цього Закону), так як до набрання чинності Закону № 2004-VІІІ від 06.04.2017 року рішення Міністерством оборони України про призначення та виплату йому одноразової грошової допомоги не приймалося.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 03 травня 2018 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволений частково. Визнано протиправним та скасовано пункт 23 протоколу № 126 від 08.12.2017 рішення Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та призначенням компенсаційних сум.

Харківський обласний військовий комісаріат зобов`язано подати висновок за формою (додаток 13 Наказу №530) з урахуванням раніше виплаченої суми та документи до нього розпорядникові бюджетних коштів Міністерства Оборони України про виплату (доплату) ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги передбаченої ст. 16-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей" (в редакції Закону України № 2004-VIII від 06.04.2017) та в Порядку затвердженим Постановою КМУ № 975 від 25.12.2013 та Наказу Міністерства Оборони України № 530 від 14.08.2014.

Міністерство оборони України зобов`язано вирішити питання призначення та перерахування одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 з дотриманням розмірів одноразової грошової допомоги передбаченої ст. 16-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей" (в редакції Закону України № 2004-VIII від 06.04.2017) та в Порядку затвердженим Постановою КМУ № 975 від 25.12.2013 та Наказу Міністерства Оборони України № 530 від 14.08.2014, з урахуванням раніше виплаченої суми.

В іншій частині вимог позов ОСОБА_1 залишений без задоволення.

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що Міністерством оборони України прийнято рішення про призначення позивачу одноразової грошової допомоги лише станом на день набрання законної сили Законом України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей" в редакції Закону України № 2004-VIII від 06.04.2017, а тому відповідач мав керуватися нормами зазначеного вище Закону, а не нормативно-правовими актами, які були чинні на момент встановлення позивачу інвалідності.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2018 року скасовано рішення Харківського окружного адміністративного суду від 03 травня 2018 року та прийнято нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено.

6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що моментом виникнення у позивача права на отримання одноразової грошової допомоги є дата встановлення йому інвалідності, а тому до спірних правовідносин належить застосовувати законодавство, яке діяло на момент первинного встановлення позивачу інвалідності ІІІ групи.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

8. Касаційна скарга аргументована тим, що предметом судового розгляду є рішення Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та призначенням компенсаційних сум від 08.12.2017 року про призначення позивачу одноразової грошової допомоги, а тому до регулювання даних правовідносин має застосовуватись законодавство, чинне на момент прийняття оскаржуваного рішення.

Касатор також вказав, що суд апеляційної інстанції не застосував пункт 2 Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей" № 2004-VIII від 06.04.2017, що набрав чинності на момент винесення спірного рішення.

Крім того, на думку касатора, у суду апеляційної інстанції не було підстав для застосування ст. 16-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей", оскільки дана норма не поширюється на осіб, звільнених із військової служби.

9. Верховний Суд ухвалою від 06 вересня 2018 року відкрив провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 31 липня 2018 року.

10. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надавав.



ОБСТАВИНИ СПРАВИ

11. ОСОБА_1, проходив строкову військову службу в період з 26.10.1979 по 18.02.1982 (в.в/ч 2099) в тому числі у складі діючої армії під час бойових діях на території Демократичної Республіки Афганістан.

12. У зв`язку із отриманням поранення (контузію головного мозку) пов`язане з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країні (ДРА) де велись бойові дії, ОСОБА_3 встановлена інвалідність III групи, що підтверджується довідкою МСЕК від 28.04.2014.

13. 10.12.2015 року позивач звернувся до ХОВК із заявою про виплату одноразової грошової допомоги, виплата якої передбачена Законом № 2011-XII.

14. Листом ХОВК повідомив позивача ОСОБА_1 про рішення Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та призначенням компенсаційних сум від 07.07.2017 року, оформлене п. 29 протоколу № 73, про відмову в призначені та виплаті означеної допомоги.

15. Постановою Ленінського районного суду м. Харкова від 11.08.2017, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 07.11.2017 по справі № 642/3703/17, позов ОСОБА_1 до Харківського обласного військового комісаріату, Міністерства Оборони України про визнання дії та рішення протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задоволено.

16. Визнано протиправним та скасовано п.29 протоколу № 73 від 07.07.2017 р. рішення Комісії Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та призначенням компенсаційних сум.

17. Визнано протиправною відмову Міністерства оборони України в призначенні і виплаті одноразової грошової допомоги відповідно до ЗУ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей" ОСОБА_1 .

18. Зобов`язано Харківський обласний військовий комісаріат повторно подати висновок за формою (додаток 13 Наказу № 530) та документи до нього розпорядникові бюджетних коштів Міністерства оборони України про виплату ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги з дотриманням вимог ЗУ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їхніх сімей", Порядку затвердженому Постановою КМУ № 975 від 25.12.2013 р. та Наказу Міністерства оборони України № 530 від 14.08.2014 року.


................
Перейти до повного тексту