1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



08 листопада 2019 року


Київ

справа № 822/1990/16

провадження № К/9901/33333/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н. В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Білої Л.М., Гонтарука В.М., Граб Л.С. від 19 січня 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, в якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області щодо неподання до Міністерства внутрішніх справ України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту) висновку щодо виплати грошової допомоги разом з підтверджуючими документами, які додані до заяви;

- зобов`язати Головне управління Національної поліції в Хмельницькій області надіслати до Міністерства внутрішніх справ України висновок щодо виплати грошової допомоги, у зв`язку із встановленням ІІ групи інвалідності, відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" та Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 листопада 2016 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.



3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що із заявою про призначення та виплату одноразової грошової допомоги в порядку статті 23 Закону України "Про міліцію" і Порядку № 850, позивач до відповідача не звертався. Питання щодо призначення позивачу зазначеної допомоги на підставі в статті 23 Закону України "Про міліцію" відповідачем не розглядалось та відповідне рішення з цього приводу не приймалось. Станом на час звернення позивача до суду з позовом відсутній спір щодо призначення йому одноразової грошової допомоги в порядку статті 23 Закону України "Про міліцію".

7 листопада 2015 року позивач прийнятий на службу до Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області. Отже, з цієї дати на нього, як на поліцейського, поширюються норми Закону України "Про Національну поліцію", в тому числі і щодо виплати одноразової грошової допомоги. При цьому, позивач звернувся не із заявою про виплату йому одноразової грошової допомоги, за формою, встановленою Порядком № 850, а з заявою за формою, встановленою Порядком № 4.

Отже, звернення до суду з позовом про визнання протиправною бездіяльності Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області щодо неподання до Міністерства внутрішніх справ України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту) висновку щодо виплати грошової допомоги разом з підтверджуючими документами, які додані до заяви та зобов`язання відповідача надіслати до Міністерства внутрішніх справ України висновок щодо виплати грошової допомоги, у зв`язку із встановленням ІІ групи інвалідності, відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" і Порядку № 850 є передчасним.



4. Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19 січня 2017 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 було задоволено частково.

Постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 листопада 2016 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково.

Зобов`язано Головне управління Національної поліції України в Хмельницькій області повторно розглянути заяву (рапорт) ОСОБА_1 від 11 липня 2016 року та прийняти за результатами її розгляду рішення по суті.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.



5. Задовольняючи позовні вимоги суд апеляційної інстанції виходив з того, що з 6 травня 2016 року (з дати встановлення інвалідності) позивач має право на отримання одноразової грошової допомоги у разі часткової втрати працездатності відповідно до статті 97 Закону України "Про Національну поліцію" за умови подання до відповідача заяви та інших документів, перелік яких визначений Порядком № 4. Обов`язок вчинення дій, передбачених Порядком № 4, спрямованих на отримання позивачем такої одноразової грошової допомоги виникає у відповідача після отримання від поліцейського відповідної заяви.

Проте, рішення керівником Національної поліції про відмову позивачу у виплаті одноразової грошової допомоги згідно Порядку № 4 не приймалось, оскільки листом № 29/м-85 від 20 липня 2016 Головне управління Національної поліції в Хмельницькій області повідомило позивача, що на даний час в МВС України та Національній поліції України не врегульоване питання щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги поліцейським, які отримали захворювання, травму та поранення відповідно до довідки медико-соціальної експертної комісії від причин інвалідності "захворювання, пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ" і в разі прийняття відповідного нормативного документу буде повідомлено додатково.

Відповідач, не прийнявши рішення про призначення виплати ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги або відмови в призначенні такої виплати, своєю протиправною бездіяльністю допустив порушення вимог діючого законодавства, що визначає гарантії соціального і правового захисту працівників поліції, а також норми, які встановлюють порядок виплати одноразової грошової допомоги у разі настання інвалідності таких працівників.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Головне управління Національної поліції в Хмельницькій області звернулось із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19 січня 2017 року та залишити в силі постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 листопада 2016 року.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що наказом Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області № 15 о/с від 12 лютого 2016 року старшого сержанта поліції ОСОБА_1 було звільнено зі служби в поліції за пунктом 5 частини 1 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" (через службову невідповідність).

Постановою військово-лікарської комісії ДУ "ТМО МВС України по Хмельницькій області" на підставі протоколу № 77 від 29 квітня 2016 року, встановлено причинний зв`язок захворювань позивача з проходженням служби в органах внутрішніх справ.

Відповідно до довідки Хмельницької обласної медико-соціальної експертної комісії серії АВ № 0722014 від 6 травня 2016 року, ОСОБА_1 встановлена ІІ група інвалідності з 6 травня 2016 року (захворювання, пов`язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ).

11 липня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області із заявою (рапортом), встановленого Порядком та умовами виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 січня 2016 року № 4 зразка, в якій просив виплатити одноразову грошову допомогу, у зв`язку із втратою 70 процентів працездатності, під час проходження служби в органах внутрішніх справ та національної поліції, додавши до заяви копію паспорта, довідку МСЕК АГ № 0017485 та довідку АВ № 0722014.

Головне управління Національної поліції в Хмельницькій області листом від 20 липня 2016 року № 29/М-85 повідомило позивача про те, що статтею 97 Закону України "Про Національну поліцію", який набрав чинності 7 листопада 2015 року, передбачена виплата одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського в разі визначення поліцейському інвалідності внаслідок захворювання, пов`язаного з проходженням ним служби в поліції, протягом шести місяців після звільнення його з поліції внаслідок зазначених причин. Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 11 січня 2016 року № 4, який набрав чинності 29 лютого 2016 року, затверджений Порядок та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського, визначений механізм та умови виплати одноразової грошової допомоги поліцейським, право на яку встановлено спеціальним законом, що регулює відповідну сферу діяльності, тобто Законом України "Про Національну поліцію". На теперішній час в МВС України та Національній поліції України не врегульоване питання щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги поліцейським, які отримали захворювання, травму та поранення відповідно до довідки медико-соціальної експертної комісії через причину інвалідності "пов`язану з проходженням служби в органах внутрішніх справ".



8. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що із заявою про призначення та виплату одноразової грошової допомоги в порядку статті 23 Закону України "Про міліцію" та Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850, позивач до відповідача не звертався, а тому питання щодо призначення позивачу на підставі статті 23 Закону України "Про міліцію" та Порядку № 850 відповідачем не розглядалось і рішення з цього приводу не приймалось.



10. Відзиву на касаційну скаргу Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19 січня 2017 року ОСОБА_1 не подано.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



11. До набрання чинності Законом України "Про Національну поліцію", тобто до 7 листопада 2015 року, порядок виплати одноразової грошової допомоги було врегульовано статтею 23 Закону України "Про міліцію" та Порядком та умовами призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850.



12. Відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов`язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення зі служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, залежно від ступеня втрати працездатності йому виплачується одноразова грошова допомога в розмірі, зокрема, 200-кратного прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, - у разі встановлення інвалідності IІ групи, в порядку та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України. Визначення ступеня втрати працездатності працівником міліції у період проходження служби в органах внутрішніх справ у кожному випадку ушкодження здоров`я здійснюється в індивідуальному порядку відповідно до законодавства.



13. На виконання зазначеної норми Кабінет Міністрів України постановою № 850 від 21 жовтня 2015 року затвердив "Порядок та умови призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції". Дана постанова набрала законної сили 31 жовтня 2015 року.



14. Згідно з пунктом 2 Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції днем виникнення права на отримання грошової допомоги у разі встановлення працівнику міліції інвалідності або ступеня втрати працездатності без установлення інвалідності є дата встановлення втрати працездатності, що зазначена в довідці медико-соціальної експертної комісії.



15. Відповідно до пункту 3 Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції грошова допомога призначається і виплачується у разі, зокрема, установлення працівникові міліції інвалідності, що настала внаслідок поранення (контузії, травми або каліцтва), отриманого під час виконання ним службових обов`язків, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через три місяці після звільнення із служби чи після закінчення цього строку, але внаслідок захворювання або нещасного випадку, що мали місце в період проходження служби в органах внутрішніх справ, - у розмірі 200-кратного прожиткового мінімуму, установленого законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - у разі встановлення інвалідності ІI групи.


................
Перейти до повного тексту