Постанова
Іменем України
30 жовтня 2019 року
м. Київ
справа № 522/8499/17
провадження № 61-10067св19
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Синельникова Є. В.,
суддів: Білоконь О. В., Осіяна О. М., Сакари Н. Ю. (суддя-доповідач), Шиповича В. В.,
учасники справи:
позивач - Департамент комунальної власності Одеської міської ради,
представник позивача - Мікуленко Валерій Валерійович,
відповідач - ОСОБА_2,
представник відповідача - ОСОБА_7,
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Одеська міська рада, ОСОБА_4, ОСОБА_5,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Департаменту комунальної власності Одеської міської ради на рішення Приморського районного суду м. Одеси від 12 вересня 2017 року у складі судді Шенцевої О. П. та постанову Одеського апеляційного суду від 25 квітня 2019 року у складі колегії суддів: Сегеди С. М., Гірняк Л. А., Цюри Т. В.,
ВСТАНОВИВ:
1. Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У травні 2017 року Департамент комунальної власності Одеської міської ради звернувся до суду із позовом до ОСОБА_2, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Одеська міська рада, ОСОБА_4, ОСОБА_5, про витребування майна з чужого незаконного володіння, скасування запису про державну реєстрацію права приватної власності та виселення.
Позовна заява мотивована тим, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 05 листопада 1991 року № 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною)" Одеською обласною радою народних депутатів було прийнято рішення від 25 листопада 1991 року № 266-ХІ "Про розмежування державного майна між власністю обласної Ради, міст обласного підпорядкування і районів області", яким затверджено перелік державного майна, що передається у власність міст обласного підпорядкування, зокрема, у власність м. Одеси, згідно з яким у комунальну власність територіальної громади м. Одеси був переданий весь житловий та нежитловий фонд місцевих рад, народних депутатів, розташований у межах міста Одеса.
Згідно зі свідоцтвом про право власності від 19 квітня 2005 року серії ЯЯЯ № 069712 Одеська міська рада оформила за територіальною громадою м. Одеси право власності на нежитлове приміщення загальною площею 162,9 кв. м, що розташоване по АДРЕСА_1 .
Разом з тим, заочним рішенням Приморського районного суду м. Одеси від 12 травня 2008 року за ОСОБА_4 було визнано право власності на нежитлове приміщення загальною площею 166,05 кв. м, що розташоване по АДРЕСА_1 .
У подальшому ОСОБА_4 на підставі договору купівлі-продажу від 20 липня 2016 року, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Хомою А. С. та зареєстрованого у реєстрі за № 896, відчужила вказане нежитлове приміщення ОСОБА_5 .
На даний час нежитлове приміщення загальною площею 166,05 кв. м, що розташоване по АДРЕСА_1, відповідно до договору купівлі-продажу від 11 жовтня 2016 року, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Сімоновою О. Ю. та зареєстрованого у реєстрі за № 3330, на праві приватної власності належить ОСОБА_2 .
Вказував, що зазначене нерухоме майно, власником якого є територіальна громада м. Одеси в особі Одеської міської ради, вибуло із володіння власника без його волі, іншим шляхом, проте відповідно до положень статті 388 ЦК України це майно може бути витребувано від добросовісного набувача шляхом подання віндикаційного позову.
На підставі вказаного Департамент комунальної власності Одеської міської ради просив суд витребувати у ОСОБА_2 нежитлове приміщення загальною площею 162,9 кв. м, що розташоване по АДРЕСА_1, на користь територіальної громади в особі Одеської міської ради в особі Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, скасувати запис про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_2 на нежитлове приміщення по АДРЕСА_1, усунути перешкоди у користуванні цим майном шляхом виселення ОСОБА_2 із нежитлового приміщення.
Короткий зміст оскаржуваних судових рішень
Рішенням Приморського районного суду м. Одеси від 12 вересня 2017 року, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного суду від 25 квітня 2019 року, у задоволенні позову Департаменту комунальної власності Одеської міської ради відмовлено.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, виходив із того, що спірне нерухоме майно вибуло з володіння власника на підставі рішення суду у справі за позовом ОСОБА_6 до ОСОБА_4, Одеської міської ради про стягнення боргу за договором позики та за зустрічним позовом ОСОБА_4 до Одеської міської ради, третя особа - ОСОБА_6, про визнання права власності, яке набрало законної сили, в установленому порядку не оскаржено, тому відсутні підстави вважати, що це майно вибуло із володіння власника незаконно, поза волею власника. Вказане свідчить про відсутність підстав для задоволення вимог Департаменту комунальної власності Одеської міської ради про витребування майно.
Вимоги про скасування запису про державну реєстрацію права приватної власності за ОСОБА_2 та усунення перешкод у користуванні майном є похідними від вимоги про витребування майна, тому також не підлягають задоволенню.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі Департамент комунальної власності Одеської міської ради, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить судові рішення скасувати і ухвалити нове рішення про задоволення позову.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного цивільного суду від 27 червня 2019 року відкрито касаційне провадження у справі, витребувано матеріали справи і надано строк для подання відзиву на касаційну скаргу.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 18 жовтня 2019 року справу призначено до розгляду в складі колегії з п`яти суддів у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у ній матеріалами.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що судами першої та апеляційної інстанцій при ухвалені оскаржуваних судових рішень не враховано правову позицію, висловлену Верховним Судом України у постанові від 11 лютого 2015 року у справі № 6-1цс15, згідно з якою відповідно до вимог статей 330, 388 ЦК України майно, яке було предметом судового розгляду та за рішенням суду право власності визнано за іншою особою, проте дійсний власник не був учасником судового розгляду і майно відчужено поза волею власника, тому право власності на майно не набувається добросовісним набувачем, оскільки це майно може бути у нього витребуване. Право власності дійсного власника у такому випадку презюмується і не припиняється із втратою ним цього майна. Отже, висновок судів про те, що позовні вимоги Департаменту комунальної власності Одеської міської ради не підлягають задоволенню, оскільки майно вибуло на підставі заочного рішення Приморського районного суду м. Одеси від 12 травня 2008 року у справі № 2-2651/08, є помилковим.
Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу
У липні 2019 року представник ОСОБА_2 - ОСОБА_7 подала відзив на касаційну скаргу, вказуючи на те, що підстав для скасування оскаржуваних судових рішень немає, оскільки доводи касаційної скарги висновків судів не спростовують і не свідчать про неправильне застосування судами норм матеріального права або порушення норм процесуального права, яке призвело до неправильного вирішення справи.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Згідно з Переліком державного майна України, що передається до власності адміністративно-територіальних одиниць (комунальної власності), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 листопада 1991 року № 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною)", до комунальної власності областей передано увесь житловий і нежитловий фонд.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 05 листопада 1991 року № 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною)" 25 листопада 1991 року Одеською обласною радою народних депутатів було прийнято рішення № 266-ХІ "Про розмежування державного майна між власністю обласної Ради, міст обласного підпорядкування і районів області", яким затверджено перелік державного майна, що передається у власність міст обласного підпорядкування, зокрема, у власність м. Одеси, згідно з яким у комунальну власність територіальної громади м. Одеси був переданий весь житловий та нежитловий фонд місцевих рад, народних депутатів, розташований у межах міста Одеса.
Згідно зі свідоцтвом про право власності від 19 квітня 2005 року серії ЯЯЯ № 069712 Одеська міська рада оформила за територіальною громадою м. Одеси право власності на нежитлове приміщення загальною площею 162,9 кв. м, що розташоване по АДРЕСА_1 .
Заочним рішенням Приморського районного суду м. Одеси від 12 травня 2008 року у справі № 2-2651/08 за позовом ОСОБА_6 до ОСОБА_4, Одеської міської ради про стягнення боргу за договором позики та за зустрічним позовом ОСОБА_4 до Одеської міської ради, третя особа - ОСОБА_6 про визнання права власності за ОСОБА_4 було визнано право власності на нежитлове приміщення загальною площею 166,05 кв. м, що розташоване по АДРЕСА_1 .
У подальшому ОСОБА_4 на підставі договору купівлі-продажу від 20 липня 2016 року, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Хомою А. С. та зареєстрованого у реєстрі за № 896, відчужила вказане нежитлове приміщення ОСОБА_5 .
На даний час нежитлове приміщення загальною площею 166,05 кв. м, що розташоване по АДРЕСА_1, відповідно до договору купівлі-продажу від 11 жовтня 2016 року, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Сімоновою О. Ю. та зареєстрованого у реєстрі за № 3330, на праві приватної власності належить ОСОБА_2
2. Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Згідно із положенням частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Касаційна скарга Департаменту комунальної власності Одеської міської ради підлягає залишенню без задоволення.
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права