1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України

Київ



07 листопада 2019 року

справа №826/14299/17

адміністративне провадження №К/9901/26562/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Ханової Р. Ф. (суддя-доповідач),

суддів: Гончарової І. А., Олендера І. Я.

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби

на додаткове рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 20 лютого 2019 року у складі Головань О. В.

та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 травня 2019 року у складі колегії суддів Федотова І. В., Літвіної Н. М., Сорочка Є. О.

у справі № 826/14299/17

за позовом Дочірнього підприємства з іноземною інвестицією "Сантрейд"

до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -



У С Т А Н О В И В :



І. Історія справи



1. Дочірнє підприємство з іноземною інвестицією "Сантрейд" (далі - Підприємство, позивач у справі) звернулося до суду з адміністративним позовом до Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (далі - податковий орган, відповідач у справі) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 03.11.2017 № 0007782200 у частині 417 100 597 грн, з яких 348 105 901 грн за податковим зобов`язанням та 68 994 696 грн за штрафними (фінансовими) санкціями (згідно заяви про зміну позовних вимог від 15.11.2018).



2. 05.10.2018 Окружний адміністративний суд м. Києва прийняв рішення, яким позов задовольнив.



3. 11.10.2018 до суду першої інстанції надійшло клопотання позивача про ухвалення додаткового судового рішення по справі про відшкодування витрат на правничу допомогу в загальному розмірі 483 390,00 грн, та 509 856,38 грн сплаченого судового збору з додатками (том 190, а. с. 33 - 88).



ІІ. Короткий зміст оскаржуваних рішень судів першої та апеляційної інстанцій



4. 20.02.2019 Окружний адміністративний суд міста Києва ухвалив додаткове рішення, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.05.2019, яким заяву позивача задовольнив та присудив до стягнення на користь Дочірнього підприємства з іноземною інвестицією "Сантрейд" за рахунок бюджетних асигнувань Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 483 390 грн та 509 856, 38 грн сплаченого судового збору.



5. Суди попередніх інстанцій, ухвалюючи рішення, за результатами оцінки наданих Підприємством доказів, дійшли висновку, що вони свідчать про відповідність заявленої до стягнення суми витрат встановленим частиною п`ятою статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям з огляду на складність та об`єм справи.



ІІІ. Короткий зміст вимог касаційної скарги



6. Не погодившись з цими судовими рішеннями податковий орган подав касаційну скаргу, в якій посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права, надання ними невірної юридичної оцінки обставинам, що мають значення для справи, просить скасувати додаткове судове рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 20.02.2019 в частині стягнення на користь Дочірнього підприємства з іноземною інвестицією "Сантрейд" за рахунок бюджетних асигнувань Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 483 390 грн та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.05.2019 по справі № 826/14299/17 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні заяви Дочірнього підприємства про відшкодування витрат на правничу допомогу у сумі 483 390 грн відмовити повністю.



7. В касаційній скарзі відповідач аналізує зміст договору про надання правової (правничої) допомоги від 11.04.2017 №11-1/7-2017, укладеного між Підприємством (Довіритель) та Адвокатським об`єднанням "КМ Партнери" (Об`єднання) і зміст додаткової угоди № 2 до цього договору, та вказує на те, що для оплати наданих послуг Об`єднання надає Довірителю рахунок-фактуру і Акт приймання-передачі послуг, до підготовки вищевказаних документів звичайно Об`єднання надсилає Довірителю детальну Специфікацію, як описано у пункті 5.6. Згідно з пунктом 5.3 індивідуальні погодинні ставки на 2018 рік адвокатів - учасників Об`єднання становлять від 3820 грн до 5970 грн, помічників адвокатів від 600 грн до 3300 грн. При цьому, відповідач наголошує, що порядок визначення розміру погодинної ставки адвоката та помічника адвоката умови вказаного договору не містять.



8. Податковий орган зазначає, що акти приймання-передачі містять лише опис робіт (дії у справі), при цьому не визначають здійснені виконавцем витрати необхідні для надання правничої допомоги (час, кошти тощо), а визначають загальну суму, на яку надані послуги.



9. Відповідач вважає, що позивач не довів доцільність укладення договору про надання правової допомоги з Адвокатським об`єднанням "КМ Партнери" при наявності в структурі позивача юридичного департаменту для представництва інтересів Підприємства. Зокрема, заявник касаційної скарги вважає, що ряд послуг, які надавалися позивачу не є доцільними та не потребували спеціальних професійних навиків, а саме підготовка клопотань про залучення до матеріалів справи документів щодо закупівлі товару у контрагентів, подальший рух товару, перевезення товару, приймання товару, податкових декларацій з податку на прибуток, договорів тощо, включаючи їх пробивання, прошивання, нумерування, підготовку до подачі.



10. За позицією відповідача, розмір витрат в частині окремих виконаних робіт (щодо формування пакетів первинної документації, копії податкової звітності, складання клопотань про залучення документів) був недоцільним та економічно необґрунтований, оскільки в штаті Підприємства є власний юридичний підрозділ.



11. Відтак, податковий орган наголошує на тому, що заявлені позивачем витрати на правничу допомогу в сумі 483 390 грн є неспівмірними та необґрунтованими.



IV. Процесуальна історія справи в суді касаційної інстанції



12. 17.10.2019 Верховний Суд ухвалою задовольнив клопотання податкового органу про поновлення строку на апеляційне оскарження, відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою відповідача та витребував з Окружного адміністративного суду міста Києва справу № 826/14299/17.



13. 30 жовтня 2019 року справа № 826/14299/17 надійшла до Верховного Суду.



14. 30 жовтня 2019 року на адресу Верховного Суду від Підприємства надійшов відзив на касаційну скаргу податкового органу, в якому позивач спростовує доводи касаційної скарги, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.



15. Клопотання податкового органу про розгляд справи за його участі не підлягає задоволенню з огляду на наявність підстав для проведення попереднього судового засідання у порядку, визначеному статтею 343 Кодексу адміністративного судочинства України.



16. Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.



17. Верховний Суд, переглянувши судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність судами норм процесуального права, не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги.



18. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.



19. Зазначеним вимогам закону судові рішення відповідають.



20. Касаційна скарга підлягає перегляду в межах доводів та вимог відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України



V. Обґрунтування заяви про відшкодування витрат на професійну правничу допомогу та докази на підтвердження їх понесення.



21. Як свідчать матеріали справи, разом з клопотанням позивачем надано:

- копію договору про надання правової допомоги № 11-1/7-2017 від 11.04.2017, укладеного з Адвокатським об`єднанням "КМ Партнери", разом з додатком та додатковими угодами №1 від 04.10.2017 № 2 від 19.03.2018 та № 3 від 10.04.2018, предметом якого є надання правової допомоги Клієнту з приводу надання правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правового супроводу діяльності, складення заяв, скарг, процесуальних та інших документів правового характеру, зокрема, у п. 5.3 Додаткової угоди № 2 до вказаного Договору містяться індивідуальні погодинні ставки адвокатів-учасників АО "КМ Партнери" та їх помічників (адвокат - від 3820 грн. до 5970 грн., помічник адвоката від 600грн. до 3300грн.), а також умови надання правової допомоги позивачу (том 190, а. с. 46 - 58);



- акти прийому - передачі від 21.03.2018 та від 09.10.2018 наданої правничої допомоги в рамках судової справи № 826/14299/17 за період з 03.01.2018 по 15.03.2018 та з 16.03.2018 по 05.10.2018 (том 190, а. с. 59 - 65).



22. Відповідно до акту прийому - передачі у період з 03.01.2018 по 15.03.2018 позивачу надані наступні послуги з ведення справи в суді першої інстанції:

підготовка клопотання від 11.01.2018 про залучення документів до матеріалів справи по закупівлі товару у контрагентів ТОВ "Глобал-Трейд", ТОВ "Бахча.С", ТОВ "Никсервіс-Плюс", ТОВ "Мілл-Трейд", ТОВ "Гавран", ТОВ "Таальф", ТОВ "Прометей-Голд", а саме: копій договорів поставки, видаткових накладних, рахунків, актів приймання-передачі товару, складських квитанцій, товарно-транспортних накладних, включаючи підготовку реєстру для клопотання (переліку), формування документів у томи, нумерування, зшивання, подано у 27 томах - адвокат Т. Сучик; кількість витраченого часу 1,7 год. (ставка учасника грн./год. 4260 грн., усього 7242,00 грн.), А. Кравчук; кільк. витраченого часу 3,2 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 12224,00 грн.), помічник адвоката кільк. витраченого часу 9,6 год. (ставка учасника грн./год. 3300 грн., усього 31680,00 грн.);

підготовка заяви від 16.01.2018 про виклик в якості свідків вагарів ТОВ "Грінтур-Екс" та документів, включаючи підготовку додатків - адвокат Т.Сучик; кількість витраченого часу 0,5 год. (ставка учасника грн./год. 4260 грн., усього 2130,00 грн.);

підготовка заяви від 16.01.2018 про виклик в якості свідків директорів філій Позивача - адвокат Т. Сучик; кількість витраченого часу 0,5 год. (ставка учасника грн./год. 4260 грн., усього 2130,00 грн.);

підготовка клопотання від 09.02.2018 про залучення до матеріалів справи документів щодо зукупівлі товару у контрагентів ТОВ "Атлантис Інвест", ТОВ "Альтрас", ТОВ "Агротрейдінг С.", ТОВ "Агро С.С.", ТОВ "Агросервіс Дніпро", ТОВ "Бахча С.", ПП "Грейнторг". ТОВ "Динеро", ТОВ "Еллана", ТОВ "Комплекспромпостач", ТОВ "Мебеленд", ТОВ "Стандарт - Сіті", ТОВ "Торговий дім "Кухар Рішельє", ТОВ " НБ-Україна", ТОВ "Ліліана Трейд", ТОВ " Управляюча компанія "Інтеко", ПП "Тренспром", ТОВ "Оліон", а саме договорів поставки, видаткових накладних, рахунків на оплату, актів перерахунку ціни, актів приймання-передачі товару, складських квитанцій, товарно-транспортних накладних, залізничних накладних, включаючи підготовку реєстру для пояснення (переліку), формування документів у томи, нумерування, зшивання, подано у 83 томах- адвокат Т. Сучик; кількість витраченого часу 4,9 год. (ставка учасника грн./год. 4260 грн., усього 20874,00 грн.), А. Кравчук; кільк. витраченого часу 8,3 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 31706,00грн.), помічник адвоката кільк. витраченого часу 31,6 год. (ставка учасника грн./год. 3300 грн., усього 104280,00грн.);

підготовка клопотання від 15.01.2018 про долучення до матеріалів справи копії документів, що підтверджують подальший рух товару, придбаного позивачем у контрагентів, а саме: погашені складські квитанції ТОВ "Грінтур-Екс", картки аналізу зерна, реєстри прибуткових документів (ф. ЗХС-5) та реєстри накладних на прийняте зерно з визначенням якості кожної окремої партії ( ф. ЗХС-4) та документів, включаючи підготовку реєстру для клопотання (переліку), формування документів у томи, нумерування, зшивання, подано у 3 томах - адвокат А. Кравчук; кільк. витраченого часу 0,4 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 1528,00грн.), помічник адвоката кільк. витраченого часу 1,3 год. (ставка учасника грн./год. 3300 грн., усього 4290,00грн.);

участь у судовому засіданні 16.01.2018 - адвокат, О. Шемяткін; кількість витраченого часу 0,5 год. (ставка учасника грн./год. 5970,00 грн., усього 2985,00 грн.), Т.Сучик; кількість витраченого часу 0,5год. (ставка учасника грн./год. 4260 грн., усього 2130,00 грн.), А. Кравчук; кільк. витраченого часу 0,5 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 1910,00грн.).

Вартість виконаних робіт, яка підлягає сплаті становить 225 022,00 грн.



23. Відповідно до акту прийому - передачі у період з 16.03.2018 по 05.10.2018 позивачу надані наступні послуги з ведення справи в суді першої інстанції:

підготовка клопотання від 11.04.2018 про залучення до матеріалів справи відеозапису руху транспортних засобів по території ТОВ "Грінтур-Екс" та документів щодо системи відеоконтролю ТОВ "Грінтур-Екс" - адвокат А. Кравчук; кільк. витраченого часу 0,4 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 1528,00грн.);

підготовка пояснення щодо допуску транспортних засобів на територію ТОВ "Грінтур-Екс" та клопотання про залучення документів до матеріалів справи від 11.04.2018 року - адвокат А. Кравчук; кільк. витраченого часу 0,3 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 1146,00грн.);

підготовка клопотання про залучення документів щодо отримання транспортно-експедиторських послуг контрагентами ТОВ "Агротрейдінг.С", ТОВ "Бахча.С" та ТОВ "Агро С.С." до матеріалів справи від 12.04.2018 року, включаючи підготовку додатків до подачі та їх оформлення - адвокат А. Кравчук; кільк. витраченого часу 0,2 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 764,00грн.), помічник адвоката кільк. витраченого часу 0,6год. (ставка учасника грн./год. 3300 грн., усього 1980,00грн.);

підготовка клопотання про залучення документів до матеріалів справи від 13.04.2018 року (копії документів на підтвердження перевезення товару придбаного позивачем у ТОВ "Мілл-Трейд", ТОВ "НБ-Україна", ТОВ "Агротрейдінг.С", ТОВ "Атлантик Інвест", ПП "Грейнторг", ТОВ "УК "Інтеко"), включаючи підготовку додатків до подачі - адвокат А. Кравчук; кільк. витраченого часу 0,3 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 1146,00грн.), помічник адвоката кільк. витраченого часу 0,3год. (ставка учасника грн./год. 3300 грн., усього 990,00грн.);

підготовка клопотання про долучення погашених складських квитанцій контрагентів від 13.04.2018 (ПП "Грейнторг", ТОВ "Ліліана Трейд", ТОВ "Агро С.С.", ТОВ "Атлантис Інвест", ТОВ " НБ-Україна", ТОВ "Динеро", ТОВ "Прометей-Голд", ТОВ "Агросервіс Дніпро", ТОВ "Комплекспромпостач", ТОВ "Агротрейдінг С." та інших), включаючи витяги з журналу обліку складського руху товару, витяги з реєстру складських документів на зерно, картки аналізу, документи на підтвердження переоформлення зерна, включаючи їх пробивання, прошивання, нумерування та підготовку до подачі, подано в 33 томах - адвокат А. Кравчук; кільк. витраченого часу 0,3 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 1146,00грн.), помічники адвоката кільк. витраченого часу 4,7год. (ставка учасника грн./год. 3300 грн., усього 15 510,00 грн.);

підготовку клопотання про долучення до матеріалів справи документів на підтвердження приймання зерна на зберігання зерновими складами від 13.04.2018 (погашені складські квитанції ТОВ " Грінтур-Екс" та ТОВ " ТІС-Міндобрива", картки аналізу зерна до них, реєстри прибуткових документів, реєстри накладних на прийняте зерно з визначенням якості кожної окремої партії та інші документи, включаючи їх пробивання, прошивання, нумерування та підготовку до подачі, подано в 9 томах - адвокат А. Кравчук; кільк. витраченого часу 0,4 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 1528,00 грн.), помічники адвоката кільк. витраченого часу 2,4год. (ставка учасника грн./год. 3300 грн., усього 7920,00 грн.);

підготовка клопотання про залучення документів до матеріалів справи від 17.04.2018 (податкові декларації з податку на прибуток з додатками), включаючи підготовку додатків - адвокат А. Кравчук; кільк. витраченого часу 0,2 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 764,00 грн.);

пояснення щодо належної обачності позивача у виборі контрагентів та клопотання про залучення документів до матеріалів справи від 17.04.2018 року (контрагенти: ТОВ "Прометей-Голд", ТОВ "Глобал-ТРейд", ТОВ " НБ-Україна", ТОВ "Еллана", ТОВ "Никсервіс-Плюс", ТОВ "Мілл-Трейд", ТОВ "Агро-Інкам-Трейд", ТОВ "Інвест Агро Трейд", ТОВ "Управляюча компанія "Інтеко", ТОВ "Гавран", ТОВ "Таальф", ТОВ "Стандарт-Сіті", ПП "Транспром", ТОВ "Ліліан-Трейд", ТОВ "Агротрейдінг.С", ТОВ "Бахча.С", ТОВ "Альтрас", ТОВ "Мебеленд", ТОВ "Атлантис - Інвест", ТОВ "Агро С.С.", ТОВ "Торговий дім "Кухар Рішельє", ТОВ "Оліон"), включаючи їх пробивання, прошивання, нумерування та підготовку до подачі, подано в 4 томах - адвокат А. Кравчук; кільк. витраченого часу 0,4 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 1528,00 грн.), помічник адвоката кільк. витраченого часу 1,1 год. (ставка учасника грн./год. 3300 грн., усього 3 630,00 грн.);

підготовка клопотання про залучення до матеріалів справи договорів з експедиторами в порту та переробними підприємствами від 19.04.2018 року, включаючи підготовку додатків - адвокат Т. Сучик; кількість витраченого часу 0,1 год. (ставка учасника грн./год. 4260 грн., усього 426,00 грн.);

підготовка клопотання про долучення складських квитанцій та карток аналізу зерна контрагента ТОВ "Комплекспромпостач" від 20.04.2018, включаючи їх пробивання, прошивання, нумерування, підготовку до подачі, подано в 12 томах - адвокат Т. Сучик; кількість витраченого часу 0,1год. (ставка учасника грн./год. 4260 грн., усього 426,00 грн.), помічники адвоката кільк. витраченого часу 2,5 год. (ставка учасника грн./год. 3300 грн., усього 8250,00 грн.);

підготовка клопотання про долучення до матеріалів справи довідок податкового органу про зустрічну звірку щодо господарських операцій ТОВ "Агро-Ігкам-Трейд" з позивачем від 23.04.2018, включаючи підготовку додатків - адвокат Т. Сучик кількість витраченого часу 0,2 год. (ставка учасника грн./год. 4260 грн., усього 852,00 грн.);

підготовка клопотання про залучення до матеріалів справи доручень на відвантаження експортних вантажів та здавальних актів від 15.05.2018, включаючи їх пробивання, прошивання, нумерування та підготовку до подачі, подано в 4 томах - адвакат А. Кравчук; кільк. витраченого часу 0,2 год. (ставка учасника грн./год. 3820 грн., усього 764,00 грн.), помічник адвоката кільк. витраченого часу 0,4 год. (ставка учасника грн./год. 3300 грн., усього 1320,00 грн.);

підготовка клопотання про долучення висновків судово-економічних експертиз та пояснення по суті висновків економічних експертиз від 29.05.2018 року, включаючи підготовку додатків - адвокат Т. Сучик кількість витраченого часу 0,1год. (ставка учасника грн./год. 3820,00грн., усього 382,00 грн.), помічник адвоката кільк. витраченого часу 0,5 год. (ставка учасника грн./год. 3300 грн., усього 1650,00 грн.);


................
Перейти до повного тексту