1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



06 листопада 2019 року

Київ

справа №815/1573/17

провадження №К/9901/50968/18, К/9901/56672/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.

розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України генерал-лейтенанта Попка Сергія Миколайовича, Атестаційної комісії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України про визнання рішення та дій протиправними щодо розгляду на атестаційної комісії висновку, провадження по якій відкрито

за касаційними скаргами представника Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України генерал-лейтенанта Попка Сергія Миколайовича - Кучеренко Юлії Миколаївни та ОСОБА_1 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2017 року, прийняту у складі головуючого судді Бойко О. Я., та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 березня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Димерлія О. О., суддів: Домусчі С. Д., Єщенка О. В.

І. Суть спору

1. У березні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України генерал-лейтенанта Попка Сергія Миколайовича, Атестаційної комісії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України (далі - атестаційна комісія) про визнання рішення та дій протиправними (перевищення службових повноважень) посадових осіб щодо атестування 18 січня 2017 року ОСОБА_1 та затвердження стосовно нього, висновку: "Залишити в займаній посаді та за результатами службового розслідування оперативному командуванню надати пропозиції щодо подальшого службового використання".

2. В обґрунтування позову позивач зазначає, що він проходив військову службу у військовому званні підполковника на посаді начальника служби метрології та стандартизації озброєння оперативного командування.

2.1. Однак 18 січня 2017 року відносно позивача проведено атестування, яке відбулось на території військової частини А0105 атестаційною комісією.

2.2. Стверджує, що атестаційна комісія за результатами своєї роботи перевищила свої службові повноваження, надавши протиправний висновок, який, у свою чергу, затверджено Командувачем Сухопутних військ Збройних Сил України генерал-лейтенантом Попко С. М .

2.3. Вважаючи, що відповідачем грубо та протиправно порушено законодавство України в галузі військової сфери відомчого рівня, зокрема, надано та затверджено висновок, який не передбачено пунктом 7.15 Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 10 квітня 2009 року № 170, а саме: "Залишити в займаній посаді та за результатами службового розслідування оперативному командуванню надати пропозиції щодо подальшого службового використання", ОСОБА_1 звернувся до суду з вимогою про його скасування.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

3. Наказом Міністра оборони України від 24 лютого 2016 року № 161 ОСОБА_1 призначено начальником служби метрології і стандартизації озброєння військової частини А 2393, ВОС - 6701002.

4. Згідно з додатком № 1 до розпорядження Першого заступника командувача Сухопутних військ Збройних Сил України генерал-лейтенанта О. Д. Локоти від 14 січня 2017 року № 116/9/599, позивача викликано на засідання атестаційної комісії Сухопутних військ Збройних Сил України для визначення подальшого службового використання.

5. Відповідно до витягу з протоколу № 1 засідання постійно діючої атестаційної комісії від 18 січня 2017 року, розглянуто питання щодо визначення подальшого службового використання позивача за результатами якого прийнято висновок відносно ОСОБА_1 : "Залишити на займаній посаді та за результатами службового розслідування оперативному командуванню надати пропозиції щодо подальшого службового використання".

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

6. Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2017 року, залишеною без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2018 року, позовні вимоги задоволено частково.

6.1. Визнано рішення протиправним, прийняте посадовими особами - атестаційної комісії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України та Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України генерал-лейтенанта Попка Сергія Миколайовича щодо розгляду ОСОБА_1 на атестаційній комісії Командування Сухопутних військ Збройних Сил України 18 січня 2017 року та затвердження, стосовно нього, висновку: "Залишити в займаній посаді та за результатами службового розслідування оперативному командуванню надати пропозиції щодо подальшого службового використання".

6.2. В решті позову - відмовлено.

7. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що висновок атестаційної комісії від 18 січня 2017 року прийнятий з порушенням Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року № 170.

8. Зазначена позиція була підтримана і Одеським апеляційним адміністративним судом, який переглянув постанову суду першої інстанції та залишив її без змін.

IV. Касаційне оскарження

9. У касаційній скарзі представник Командувача Сухопутних військ Збройних Сил України генерал-лейтенанта Попка С. М. - Кучеренко Ю. М. , посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та залишити позов без розгляду.

10. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що судами попередніх інстанцій не взято до уваги, що атестація ОСОБА_1 проведена на законних підставах та у відповідності до вимог Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України. Командувач Сухопутних військ Збройних Сил України, а Інструкція про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року № 170 не встановлює жодних обмежень для атестаційної комісії при прийнятті нею рішення, наданні висновку, а також рекомендацій стосовно подальшого службового використання військовослужбовців.

11. Наголошує, що суди попередніх інстанцій не дослідили питання своєчасності звернення позивача до суду.

12. Своєю чергою позивач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

13. В обґрунтування касаційної скарги вказує на неврахування судами попередніх інстанцій грубого порушення відповідачами приписів пункту 7.4. Інструкція про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року № 170, відповідно до якого позивач не відноситься до категорії військовослужбовців Збройних Сил України, які підлягають атестації у зв`язку із закінченням в 2016 році навчання у вищому військовому начальному закладі, що свідчить про незаконність дій відповідачів.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

14. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

15. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

16. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

17. Відповідно до статті 65 Конституції України захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

18. Частина шостою статті 2 Закону України "Про військовий обов`язок та військову службу", в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, визначено види військової служби: строкова військова служба; військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період; військова служба за контрактом осіб рядового складу; військова служба за контрактом осіб сержантського і старшинського складу; військова служба (навчання) курсантів вищих військових навчальних закладів, а також вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - вищі військові навчальні заклади та військові навчальні підрозділи вищих навчальних закладів); військова служба за контрактом осіб офіцерського складу; військова служба за призовом осіб офіцерського складу.

19. Порядок проведення атестування врегульований Інструкцією про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженої Наказом Міністра оборони України від 10 квітня 2009 року № 170 (далі - Інструкція № 170), відповідно пункту 7.1. якої процес атестування військовослужбовців передбачає проведення комплексного та періодичного оцінювання військовослужбовців.

Комплексне оцінювання включає щорічне оцінювання, здійснене прямими командирами (начальниками), та незалежне оцінювання військовослужбовців, здійснене визначеним представником Головної інспекції Міністерства оборони України або комісій з перевірки військ (сил), утворених наказами Міністерства оборони України, у випадках, визначених пунктом 7.5 цього розділу.

Періодичне оцінювання проводиться посадовими особами, у підпорядкуванні яких перебувають військовослужбовці, у випадках, визначених пунктом 7.6 цього розділу.

20. За приписами пункту 7.2. Інструкції № 170 комплексне оцінювання здійснюється для визначення відповідності військовослужбовців займаним посадам, створення Резерву для просування по службі і Плану переміщення на посади за результатами оцінки їх службової діяльності за рік та прийняття рішень щодо просування або переміщення військовослужбовців по службі, або їх звільнення з військової служби.


................
Перейти до повного тексту