1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



П О С Т А Н О В А



ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 жовтня 2019 року

м. Київ

Справа № 9901/14/19

Провадження № 11-477заі19

Велика Палата Верховного Суду у складі:

головуючого судді Князєва В. С.,

судді-доповідача Прокопенка О. Б.,

суддів Антонюк Н. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Кібенко О. Р., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.,

за участю:

секретаря судового засідання - Ключник А. Ю.,

позивача - ОСОБА_1,

представника відповідача - Гунченко О. А.,

розглянувши в судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - Комісія) про визнання бездіяльності протиправною, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії

за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 14 березня 2019 року (судді Стародуб О. П., Анцупова Т. О., Гімон М. М., Коваленко Н. В., Кравчук В. М.),

УСТАНОВИЛА:

У січні 2019 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, у якому з урахуванням заяви про уточнення та збільшення позовних вимог просила:

- визнати протиправною бездіяльність Комісії щодо неналежного розгляду її заяв від 17 листопада 2016 року, 12 та 31 жовтня 2018 року з приводу реалізації права на участь у складанні кваліфікаційного іспиту повторно як кандидата на посаду судді, що не склала кваліфікаційний іспит вперше, шляхом забезпечення участі в оголошеному рішенням Комісії від 3 квітня 2017 року № 28/зп-17 доборі кандидатів на посаду судді;

- скасувати рішення Комісії від 25 жовтня 2018 року № 521/дс-18 про відмову в допуску ОСОБА_1 до складання кваліфікаційного іспиту повторно як кандидата на посаду судді, що не склала кваліфікаційний іспит вперше;

- зобов`язати Комісію повторно розглянути питання та прийняти рішення про допуск ОСОБА_1 до складання кваліфікаційного іспиту повторно як кандидата на посаду судді, що не склала кваліфікаційний іспит вперше, шляхом забезпечення участі в оголошеному рішенням Комісії від 3 квітня 2017 року № 28/зп-17 доборі кандидатів на посаду судді.

Обґрунтовуючи позов, ОСОБА_1 зазначила, що вона як кандидат, який успішно пройшов спеціальну підготовку в Національній школі суддів України та не склав кваліфікаційний іспит вперше, має право на складання його повторно. Для реалізації права на участь у складанні кваліфікаційного іспиту повторно позивач неодноразово, зокрема, 17 листопада, 28 грудня 2016 року, 20 січня та 16 березня 2017 року, зверталася до Комісії із заявами та необхідним переліком документів щодо допуску її до участі у складанні кваліфікаційного іспиту повторно. Однак отримувала відповіді про те, що положення про складення кваліфікаційного іспиту та методику оцінювання кандидатів на посаду судді не затверджено, а процедури, пов`язані зі складанням кваліфікаційного іспиту, будуть проводитись відповідно до затвердженого у ньому порядку. Таким чином, протягом 2016-2018 років на неодноразові письмові звернення та запити позивача до Комісії остання протиправно не прийняла жодного рішення щодо реалізації права ОСОБА_1 на складання кваліфікаційного іспиту повторно.

Крім того, позивач посилалася на те, що рішення Комісії від 25 жовтня 2018 року № 521/дс-18, яким їй відмовлено в допуску до складання кваліфікаційного іспиту повторно з посиланням на те, що термін дійсності результатів складеного нею кваліфікаційного іспиту сплинув, є протиправним, оскільки з дня прийняття рішення про визначення результатів кваліфікаційного іспиту та зарахування кандидатів, які успішно склали кваліфікаційний іспит, до кадрового резерву в грудні 2013 року і до 3 квітня 2017 року повідомлень на веб сайті про прийняті рішення щодо нових доборів кандидатів на посаду судді місцевого суду та проведення повторних, наступних кваліфікаційних іспитів Комісія не оголошувала, а отже, термін, протягом якого позивач має право на складання кваліфікаційного іспиту повторно, має триваючий характер і не сплив.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду рішенням від 14 березня 2019 року в задоволенні позовувідмовив.

Ухвалюючи таке рішення, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність бездіяльності Комісії щодо розгляду заяв ОСОБА_1 про складення кваліфікаційного іспиту у межах процедури добору кандидатів на посаду судді місцевого суду повторно, а також відсутність правових підстав для скасування рішення Комісії від 25 жовтня 2018 року № 521/дс-18, яке, на переконання суду, прийняте з дотриманням процедури та відповідає визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) критеріям.

Не погодившись із такими висновками суду першої інстанції, ОСОБА_1 подала апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення цього суду та ухвалити нове - про задоволення позову.

Скарга мотивована неправильним застосуванням судом першої інстанції норм матеріального права, порушенням норм процесуального права та неповним з`ясуванням цим судом обставин справи, що мають значення для її правильного вирішення.

У відзиві на апеляційну скаргу Комісія просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, посилаючись на те, що зазначене рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, з урахуванням правильно встановлених обставин справи, а правові висновки суду першої інстанції апеляційною скаргою не спростовані.

У судовому засіданні позивач та представник Комісії підтримали відповідно апеляційну скаргу та відзив на неї, надали пояснення, аналогічні наведеним у зазначених документах доводам.

Надаючи оцінку доводам учасників справи, Велика Палата керується таким.

Згідно з частиною другою статті 2 КАС у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У ході розгляду справи судом установлено, що рішенням Комісії від 5 листопада 2012 року оголошено проведення добору кандидатів на посаду судді з урахуванням прогнозованої кількості вакантних посад суддів та визначеної потреби у державному замовленні на професійну підготовку кандидатів на посаду судді у Національній школі суддів України на 2013 рік в обсязі 650 осіб, для проходження ними спеціальної підготовки.

Порядок призначення на посаду судді вперше (на час складення ОСОБА_1 кваліфікаційного іспиту в межах оголошеного рішенням Комісії від 5 листопада 2012 року добору) був передбачений Законом України від 7 липня 2010 року № 2453-VI "Про судоустрій і статус суддів".

Рішеннями від 13 та 14 грудня 2012 року Комісією допущено до добору кандидатів на посаду судді вперше 2408 осіб, в тому числі ОСОБА_1

20 грудня 2012 року Комісією проведено анонімне тестування (іспит) кандидатів на посаду судді вперше на виявлення рівня загальних теоретичних знань у галузі права, за результатами якого 25 грудня 2012 року затверджено список із 632 кандидатів на посаду судді вперше, які успішно склали анонімне тестування (іспит) та направлені до Національної школи суддів України для проходження спеціальної підготовки, в тому числі ОСОБА_1 .

Рішенням Комісії від 10 липня 2013 року датами складання кваліфікаційного іспиту кандидатами на посаду судді вперше визначено 9, 19 та 20 вересня 2013 року.

Згідно з загальним висновком про проходження спеціальної підготовки кандидатів на посаду судді, затвердженим т.в.о. ректора Національної школи суддів України, ОСОБА_1 . є такою, що успішно пройшла таку підготовку та рішенням Комісії від 29 серпня 2013 року була допущена до складання кваліфікаційного іспиту. Рішенням Комісії від 28 листопада 2013 року визначено мінімальний прохідний бал для визнання кандидатів на посаду судді такими, що склали кваліфікаційний іспит 9, 19, 20 вересня 2013 року, - 60 балів.

Рішенням від 23 грудня 2013 року № 1128/пп-13 Комісія затвердила результати кваліфікаційного іспиту й список кандидатів на посаду судді вперше, які не склали кваліфікаційний іспит, та кандидатів, які не склали кваліфікаційний іспит повторно. Відповідно до вказаного рішення за результатами складення кваліфікаційного іспиту ОСОБА_1 отримала 52 бали та є кандидатом на посаду судді вперше, яка не склала кваліфікаційний іспит.

30 вересня 2016 року набрали чинності закони України від 2 червня 2016 року № 1401-VIII "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" та № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон № 1402-VIII).

Таким чином, з 30 вересня 2016 року організація судової влади та здійснення правосуддя в Україні, порядок зайняття посади судді, вимоги до кандидатів на посаду судді, порядок проведення добору кандидатів на посаду судді (проходження особами, допущеними до добору, відбіркового іспиту, проведення Комісією щодо осіб спеціальної перевірки, проходження спеціальної підготовки та складення кваліфікаційного іспиту) визначені Законом № 1402-VIII.

Порядок добору та призначення на посаду судді визначено статтею 70 цього Закону, якою передбачено таке.

Добір та призначення на посаду судді здійснюється в порядку, визначеному цим Законом, та включає такі стадії:

1) рішення Комісії про оголошення добору кандидатів на посаду судді з урахуванням прогнозованої кількості вакантних посад суддів;

2) розміщення Комісією на своєму офіційному веб-сайті оголошення про проведення добору кандидатів на посаду судді.

В оголошенні має бути зазначено кінцевий термін подання документів до Комісії, що не може бути меншим ніж 30 днів із дати розміщення оголошення, а також прогнозована кількість вакантних посад суддів на наступний рік;

3) подання особами, які виявили намір стати суддею, до Комісії відповідної заяви та документів, визначених статтею 71 цього Закону;

4) здійснення Комісією перевірки відповідності осіб, які звернулися із заявою для участі в доборі, установленим цим Законом вимогам до кандидата на посаду судді на основі поданих документів;

5) допуск Комісією осіб, які за результатами перевірки на час звернення відповідають установленим цим Законом вимогам до кандидата на посаду судді, до участі у доборі та складенні відбіркового іспиту;

6) складення особою, допущеною до участі у доборі, відбіркового іспиту;

7) встановлення Комісією результатів відбіркового іспиту та їх оприлюднення на офіційному веб-сайті Комісії;

8) проведення стосовно осіб, які успішно склали відбірковий іспит, спеціальної перевірки в порядку, визначеному законодавством про запобігання корупції, з урахуванням особливостей, визначених статтею 74 цього Закону;

9) проходження кандидатами, які успішно склали відбірковий іспит та пройшли спеціальну перевірку, спеціальної підготовки; отримання свідоцтва про проходження спеціальної підготовки;

10) складення кандидатами, які пройшли спеціальну підготовку, кваліфікаційного іспиту та встановлення його результатів;

11) зарахування Комісією кандидатів на посаду судді за результатами кваліфікаційного іспиту до резерву на заміщення вакантних посад судді, визначення їх рейтингу, оприлюднення списку кандидатів на посаду судді, включених до резерву та рейтингового списку, на офіційному веб-сайті Комісії;

12) оголошення Комісією відповідно до кількості вакантних посад судді у місцевих судах конкурсу на заміщення таких посад;

13) проведення Комісією конкурсу на заміщення вакантної посади судді на основі рейтингу кандидатів, які взяли участь у такому конкурсі, та внесення рекомендації Вищій раді правосуддя (далі - ВРП) щодо призначення кандидата на посаду судді;

14) розгляд ВРП рекомендації Комісії та ухвалення рішення щодо кандидата на посаду судді;

15) видання указу Президента України про призначення на посаду судді - у разі внесення ВРП подання про призначення судді на посаду.

Відповідно до статті 78 Закону № 1402-VIII кваліфікаційний іспит є атестуванням особи, яка пройшла спеціальну підготовку і виявила намір бути рекомендованою для призначення на посаду судді (частина перша).

Частиною п`ятою згаданої статті Закону № 1402-VIII встановлено, що порядок складення кваліфікаційного іспиту, методика оцінювання кандидатів визначаються положенням, що затверджується Комісією.

17 листопада 2016 року ОСОБА_1 звернулася до Комісії із заявою та переліком документів, вказаним у Положенні про порядок складення кандидатами на посаду судді кваліфікаційного іспиту та методику його оцінювання, затвердженому рішенням Комісії від 10 липня 2013року, про допуск до складання кваліфікаційного іспиту повторно, за результатами розгляду якої відповідач листом від 21 грудня 2016 року № 21-10559/16 повідомив позивача про те, що 30 вересня 2016 року набрав чинності Закон № 1402-VIII, відповідно до якого порядок складання кваліфікаційного іспиту, методика оцінювання кандидатів визначаються положенням, що затверджується Комісією. Водночас станом на 21 грудня 2016 року відповідне положення не затверджене, а процедури, пов`язані зі складанням кваліфікаційного іспиту, будуть проводитись відповідно до затвердженого у вказаному положенні порядку.

28 грудня 2016 року ОСОБА_1 надіслала Комісії запит стосовно надання інформації про прийняття рішення щодо допуску її до складання кваліфікаційного іспиту повторно, на який листом від 3 січня 2017 року № Л-29/17 Комісія повідомила, що стосовно питань, порушених позивачем у зверненні від 17 листопада 2016 року, вона поінформована листом від 21 грудня 2016 року.


................
Перейти до повного тексту