ПОСТАНОВА
Іменем України
06 листопада 2019 року
Київ
справа №805/5230/15-а
адміністративне провадження №К/9901/1762/18, К/9901/1763/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 805/5230/15-а
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Лемтранс"
до Державної казначейської служби України, Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області, Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Центральної міжрайонної виконавчої дирекції в місті Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності
про визнання неправомірною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційними скаргами Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Центральної Міжрайонної в місті Донецьку Виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності
на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 березня 2016 року (постановлену у складі колегії: головуючого судді Волгіної Н.П., суддів Кравченко Т.О., Голошивця І.О.), ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 14 червня 2016 року (постановлену у складі колегії: головуючого судді Ястребової Л.В., суддів Ляшенко Д.В., Компанієць І.Д.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2016 року у справі (постановлену у складі колегії: головуючого судді Сіваченка І.В., суддів Шишова О.О., Чебанова О.О.),
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
30 грудня 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Лемтранс" (далі - ТОВ "Лемтранс") звернулось до суду з адміністративним позовом до Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - відповідач-1), Державної казначейської служби України (далі - відповідач-2), Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - відповідач-3), Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області (далі - відповідач-4), Центральної Міжрайонної в місті Донецьку Виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - відповідач-5) про
визнання неправомірною бездіяльності Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та зобов`язання вчинити дії по фінансуванню страхувальника - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕМТРАНС" для надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заявам-розрахункам на загальну суму 737 576,60 грн., а саме: надання меморіальних документів до Державної казначейської служби України на перерахування коштів по вказаним заявкам-розрахункам Виконавчій дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності;
визнання неправомірною бездіяльності Державної казначейської служби України та зобов`язання вчинення дій по перерахуванню страхових коштів по фінансуванню страхувальника - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕМТРАНС" для надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заявам-розрахункам на загальну суму 737 576, 60 грн., а саме, виконання відповідного меморіального документа Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на перерахування коштів Виконавчій дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності;
визнання неправомірною бездіяльності Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та зобов`язання вчинення дії по фінансуванню страхувальника - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕМТРАНС" щодо надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заявам-розрахункам на загальну суму 737 576,60 грн., а саме, надання меморіального документу до Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області на перерахування коштів по вказаним заявам-розрахункам Центральною міжрайонною виконавчою дирекцією в м. Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності;
визнання неправомірною бездіяльності Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області та зобов`язання вчинення дій по перерахуванню страхових коштів по фінансуванню страхувальника - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕМТРАНС" для надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заявам-розрахункам на загальну суму 737 576,60 грн., а саме, виконання відповідного меморіального документа Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на перерахування коштів Центральній міжрайонній виконавчій дирекції в місті Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності;
визнання дій Центральної міжрайонної виконавчої дирекції в місті Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо відмови у фінансуванні заяв-розрахунків позивача незаконними та зобов`язання вчинення дій по фінансуванню страхувальника - Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕМТРАНС" для надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заявою-розрахунком на загальну суму 737 576, 60 грн., а саме, надання меморіального документа до банку, який обслуговує рахунки Центральної міжрайонної виконавчої дирекції в місті Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на перерахування коштів позивачу.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 18 лютого 2016 року у справі залучено до участі в якості співвідповідачів Донецьке обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28 березня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2016 року, адміністративний позов задоволено частково.
Визнано неправомірною бездіяльність Центральної Міжрайонної в місті Донецьку Виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо нездійснення фінансування позивача на підставі отриманих заяв-розрахунків на суму 68 181,44 грн., яка отримана відповідачем 21 липня 2014 року, та на суму 122 541,63 грн., яка отримана відповідачем 20 жовтня 2014 року, для подальшої виплати останнім застрахованим особам матеріального забезпечення.
Визнано неправомірною бездіяльність Центральної Міжрайонної в місті Донецьку Виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо неприйняття до розгляду (повернення) заяв-розрахунків щодо надання фінансування для матеріального забезпечення найманих працівників, направлених позивачем на адресу п`ятого відповідача у період квітень 2015 року - жовтень 2015 року: на суму 105 769,36 грн. (отримана останнім 27 квітня 2015 року), на суму 321 994,88 грн. (отримана останнім 13 липня 2015 року), на суму 235 120,22 грн. (отримана останнім 30 липня 2015 року), на суму 466 082,47 грн. (отримана останнім 22 жовтня 2015 року).
Зобов`язано Донецьке обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Центральної Міжрайонної в місті Донецьку Виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності здійснити фінансування Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕМТРАНС" на підставі наданих останнім Центральній Міжрайонній в місті Донецьку Виконавчій дирекції заяв-розрахунків на суму 68 181,44 грн. (отримана відповідачем 21 липня 2014 року) та на суму 122 541,63 грн. (отримана відповідачем 20 жовтня 2014 року).
Зобов`язано Донецьке обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Центральної Міжрайонної в місті Донецьку Виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності прийняти до розгляду заяви-розрахунки позивача: на суму 105 769,36 грн. (отримана п`ятим відповідачем 27 квітня 2015 року та повернена позивачу); на суму 321 994,88 грн. (отримана п`ятим відповідачем 13 липня 2015 року та повернена позивачу); на суму 235 120,22 грн. (отримана п`ятим відповідачем 30 липня 2015 року та повернена позивачу), на суму 466 082,47 грн. (отримана п`ятим відповідачем 22 жовтня 2015 року та повернена позивачу) та розглянути ці заяви з врахуванням висновків суду та відповідно до приписів Закону України від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 1105-XIV) та Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого Постановою Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22 грудня 2010 року № 26, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 січня 2011 року за № 111/18849.
Визнано неправомірною бездіяльність Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, яка мала місце у зв`язку з нездійсненням останніми контролю за фінансуванням Центральною міжрайонною виконавчою дирекцією в місті Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕМТРАНС" на підставі поданих останнім заяв-розрахунків на суму 68 181,44 грн. та 122 541,63 грн. від 21 липня та 20 жовтня (відповідно) та нездійсненням контролю за прийняттям Центральною міжрайонною виконавчою дирекцією в місті Донецьку до розгляду заяв-розрахунків позивача: на суму 105 769,36 грн. (отримана п`ятим відповідачем 27 квітня 2015 року та повернена позивачу); на суму 321 994,88 грн. (отримана п`ятим відповідачем 13 липня 2015 року та повернена позивачу); на суму 235 120,22 грн. (отримана п`ятим відповідачем 30 липня 2015 року та повернена позивачу), на суму 466 082,47 грн. (отримана п`ятим відповідачем 22 жовтня 2015 року та повернена позивачу) і розгляду цих заяв відповідно до приписів Закону № 1105-XIV та Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого Постановою Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22 грудня 2010 року № 26, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 січня 2011 року за № 111/18849.
Зобов`язано Виконавчу дирекцію Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Донецьке обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності здійснити контроль: за фінансуванням Центральною міжрайонною виконавчою дирекцією в місті Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕМТРАНС" на підставі поданих останнім заяв-розрахунків на суму 68 181,44 грн. та 122 541,63 грн. від 21 липня та 20 жовтня (відповідно), та за прийняттям Центральною міжрайонною виконавчою дирекцією в місті Донецьку до розгляду заяв-розрахунків позивача: на суму 105 769, 36 грн. (отримана п`ятим відповідачем 27 квітня 2015 року та повернена позивачу); на суму 321 994,88 грн. (отримана п`ятим відповідачем 13 липня 2015 року та повернена позивачу); на суму 235 120,22 грн. (отримана п`ятим відповідачем 30 липня 2015 року та повернена позивачу), на суму 466 082,47 грн. (отримана п`ятим відповідачем 22 жовтня 2015 року та повернена позивачу) і розгляду цих заяв відповідно до приписів Закону № 1105-XIV та Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженого Постановою Правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 22 грудня 2010 року № 26, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 січня 2011 року за № 111/18849.
В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.
Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов до висновку, що відповідачем-1 та відповідачем-3 не виконано належним чином обов`язки щодо виконання функцій по здійсненню матеріального забезпечення застрахованих осіб через забезпечення належного фінансування страхувальників відповідними коштами та обов`язку по здійсненню контролю за виконання вимог статті 34 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-VI (далі - Закон № 1105-VI) та пункту 8 Порядку фінансування страхувальників для надання застрахованим особам матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 26, та задовольнив позов в цій частині, проте відмовив позивачу в задоволенні позовних вимог щодо визнання неправомірною бездіяльності Державної казначейської служби України та Головного управління Державної казначейської служби України у Донецькій області та зобов`язання їх вчинити дії по перерахуванню страхових коштів для надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заявам-розрахункам на суму 737 576,60 грн. посилаючись на відсутність підстав визнавати неправомірною бездіяльність зазначених відповідачів, яка мала місце у зв`язку з неперерахуванням останніми страхових коштів ТОВ "Лемтранс" для надання матеріального забезпечення найманим працівникам по заявам-розрахункам, які подано до відповідача-5 у період з липня 2014 року по грудень 2015 року, оскільки, на думку суду першої інстанції, виникає після отримання від робочих органів Фонду відповідних матеріальних ордерів, а оскільки такі меморіальні документи відповідачем-5 не направлені відповідачу -4, зазначивши, що позовні вимоги в цій частині є передчасними.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Виконавча дирекція Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Центральна Міжрайонна в місті Донецьку Виконавча дирекція відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності звернулися з касаційними скаргами до Вищого адміністративного суду України, в яких просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалами Вищого адміністративного суду України від 02 вересня 2016 року та 03 листопада 2016 року відкрито касаційне провадження у справі № 805/5230/15-а, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційні скарги, проте розгляд справи цим судом не був закінчений.
У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.
Верховний Суд ухвалою від 05 листопада 2019 року прийняв до провадження адміністративну справу № 805/5230/15-а та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 06 листопада 2019 року.
При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій, на підставі наявних у матеріалах справи доказів, встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "ЛЕМТРАНС" зареєстровано у якості юридичної особи Виконавчим комітетом Донецької міської ради, (код ЄДРПОУ - 30600592), місцезнаходження юридичної особи: 83086, Донецька область, місто Донецьк, вул. Артема, 7, що підтверджується копією Довідки АА № 546265 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України від 16 травня 2012 та копією виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 26 листопада 2015 року.
Позивач має відокремлені структурні підрозділи, а саме, Вагонне депо Волноваха Дніпропетровської філії ТОВ "Лемтранс", місцезнаходження: Донецька область, м. Волноваха, вул. Шевченко, буд. 2, Вагонне депо Дніпродзержинськ Дніпропетровської філії ТОВ "Лемтранс", місцезнаходження: Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ, вул. Енергетиків, буд. 28 Б, Дніпропетровську філію ТОВ "Лемтранс", місцезнаходження: Дніпропетровська область, м. Дніпропетровськ, вул. К.Маркса, буд 77.
Повідомленням про реєстрацію страхувальника від 16 січня 2002 року встановлено, що ТОВ "Лемтранс" перебувало на обліку у Калінінській районній виконавчій дирекції міста Донецька Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Разом з тим, на час розгляду справи в суді апеляційної інстанції позивач знаходився на обліку у Центральній міжрайонній в м. Донецьку виконавчій дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, що не заперечується відповідачами та підтверджується звітами позивача по коштах загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку із втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням.
Відповідач-6, Донецьке обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності зареєстровано у якості юридичної особи, ідентифікаційний код юридичної особи - 21955772, місцезнаходження: 87510, Донецька область, місто Маріуполь, проспект Луніна, будинок 89.
Відповідач-2, Державна казначейська служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну політику у сферах казначейського обслуговування бюджетних коштів, бухгалтерського обліку виконання бюджетів; є юридичною особою публічного права (код ЄДРПОУ 37567646), місцезнаходження: 01601, м. Київ, вул. Бастіонна, буд. 6 та здійснює свою діяльність на підставі Положення "Про Державну казначейську службу України", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2015 року № 215.
Відповідач-3, виконавча дирекція Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, код ЄДРПОУ ВП - 26081349, місцезнаходження: 87510, Донецька область, м. Маріуполь, Приморський район, проспект Луніна, буд. 89 та відповідач - 5, Центральна міжрайонна виконавча дирекція в місті Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, код ЄДРПОУ ВП - 35237640, місцезнаходження: 87500, Донецька область, Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. Леніна, буд. 14, - є структурними підрозділами Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності без статусу юридичної особи, що підтверджується що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців".
Відповідач-4, Головне управління Державної Казначейської Служби України в Донецькій області є територіальним органом Державної казначейської служби України, юридичною особою публічного права (код ЄДРПОУ 37967785), місцезнаходження: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, проспект Леніна, буд. 68 та здійснює свою діяльність відповідно до Положення "Про головні управління Державної казначейської служби України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі", затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 12 жовтня 2011 року № 1280, зареєстрованого в Мін`юсті України 27 жовтня 2011 року за № 1236/19974.
З матеріалів справи встановлено, що 21 липня 2014 року позивачем до відповідача-5 подано заяву-розрахунок про здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на суму 68 181,44 грн.
Крім того, 20 жовтня 2014 року позивачем до відповідача-5 подано заяву-розрахунок про здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на суму 122 541,63 грн.
Вищезазначені заяви-розрахунки відповідачем-5 прийняті, що не заперечується відповідачем -1, відповідачем -3, відповідачем-5 та є не спірним у даній справі.
З матеріалів справи також встановлено, що позивачем, протягом 2015 року подано наступні заяви-розрахунки про здійснення фінансування для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності: на суму 105 769,36 грн.; на суму 235 120,22 грн., яка вручена уповноваженій особі Виконавчої дирекції ФСС з ТВП 13 липня 2015 року, про що свідчить її підпис на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення; на суму 321 994,88 грн., яка вручена уповноваженій особі Волноваській МВД ФСС з ТВП 30 липня 2015 року, про що свідчить її підпис на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення; на суму 466 082,47 грн.
Однак, відповідач-5, в свою чергу зазначив, що заяви-розрахунки на суми: 105 769,36 грн., 122 541,63 грн., 68 181,44 грн., 321 994,88 грн., 466 082,47 грн. були доставлені поштовою службою до Центральної міжрайонної в м. Донецьку виконавчої дирекції, зареєстровані як "вхідна кореспонденція", але відправлені за зворотну адресу, зазначену на конверті, у зв`язку з тим, що позивач зареєстрований у м. Донецьк Донецької області, який віднесений до населених пунктів, на території яких органи державної тимчасово не здійснюють свої повноваження, а також, у зв`язку з тим, що відповідно до Плану заходів щодо реалізації норм Постанови № 595 від 07 листопада 2014 року заборонено прийняття робочими органами відділення Фонду заяв-розрахунків страхувальників окремим підприємством і організаціям Донецької і Луганської областей, які зареєстровано на тимчасово неконтрольовані території. На підтвердження факту повернення вищевказаних заяв-розрахунків відповідачем-5 додано до матеріалів справи опис-вкладення у ц/л з повідомленням та фіскальні чеки.
Подання вищевказаних заяв-розрахунків підтверджується також і поданими позивачем звітами по коштах загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратам, зумовленими похованням, а саме:
- звітом за 2 квартал 2014 року на суму заборгованості Фонду перед ТОВ "ЛЕМТРАНС" 154 348,54 грн., який отримано адресатом 18 липня 2014 року, що підтверджується підписом уповноваженої особи Фонду на вказаному звіті;
- звітом за 3 квартал 2014 року на суму заборгованості Фонду перед ТОВ "ЛЕМТРАНС" 185 836,62 грн., який отримано адресатом 20 жовтня 2014 року, що підтверджується підписом уповноваженої особи Фонду на вказаному звіті;
- звітом за 4 квартал 2014 року на суму заборгованості Фонду перед ТОВ "ЛЕМТРАНС" 296 492,53 грн., який отримано адресатом 19 січня 2015 року, що підтверджується підписом уповноваженої особи Фонду на вказаному звіті;
- звітом за 1 квартал 2015 року на суму заборгованості Фонду перед ТОВ "ЛЕМТРАНС" 531 612,75 грн., який отримано відповідачем-5 поштою 27 квітня 2015 року, що не заперечується відповідачем-5;
- звітом за 1 півріччя 2015 року на суму заборгованості Фонду перед ТОВ "ЛЕМТРАНС" 593 489,01 грн., який надіслано позивачем відповідачу-1 09 липня 2015 року, який останнім отримано 13 липня 2015 року, що підтверджується підписом уповноваженої особи Фонду на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення. отриманим п`ятим відповідачем 13 липня 2015 року;
- звітом за 9 місяців 2015 року на суму заборгованості Фонду перед ТОВ "ЛЕМТРАНС" 737 576,60 грн., який вих. листом №579 від 09 жовтня 2014 року направлений відповідачу-1, а також Маріупольській МВД ФСС з ТВП та Волноваській МВД ФСС з ТВП, які, відповідно до повідомлень про вручення поштового відправлення 12 жовтня 2015 року, 03 жовтня 2015 року та 22 жовтня 2015 року відповідно.
З листа Маріупольської МВД ФСС з ТВП №29-03-885 від 15 жовтня 2015 року судами встановлено, що лист ТОВ "Лемтранс" із заявою-розрахунком та звітом по коштах Ф4-ФСС з ТВП за 9 місяців для надання матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду перенаправлено Центральній міжрайонній виконавчій дирекції в м. Донецьку Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, у зв`язку з тим, що позивач перебуває на обліку саме у відповідача-5, а тому, Маріупольська МВД ФСС з ТВП не має повноважень прийняти надіслані позивачем документи.
В матеріалах справи наявні листки непрацездатності для виплати матеріального забезпечення яким позивачем до відповідачів направлялись заяви-розрахунки, протоколи засідання комісії (уповноваженого) із соціального страхування ТОВ "ЛЕМТРАНС" про призначення вказаним особам матеріального забезпечення (допомоги по тимчасовій непрацездатності, розрахунки нарахованих застрахованим особам сум матеріального забезпечення, графіки обліку робочого часу до лікарняних листків, повідомлення про травму невиробничого характеру.
23 грудня 2014 року позивач звернувся до відповідача-1 та до Маріупольської МВД ФСС з ТВП з листом № 846, в якому просив здійснити виплати по заявам-розрахункам, які надіслано до відповідача-5 21 липня 2014 року та 20 жовтня 2014 року. Крім того, позивач просив Фонди зазначити, якщо потрібно здійснити якісь дії, або пояснити причини, за якими виплати не здійснюються.
Відповідач-1 листом № 3.2-29-3526 від 30 грудня 2014 року повідомив позивача, що всі заяви-розрахунки, які подані позивачем до того часу для отримання коштів Фонду для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам були прийняті для здійснення фінансування. Крім того, відповідач-1 зазначив, що абзацом пункту 2 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей № 595 від 07 листопада 2014 року встановлено, що у населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, видатки з державного бюджету, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування здійснюються лише після повернення згаданої території під контроль органів державної влади.
Як встановлено під час розгляду справи, 20 квітня 2015 року позивач звернувся до відповідача-1 з листом № 274, до відповідача-3 з листом № 275, до відповідача-5 з листом № 276, в яких запитував про порядок формування та подання звітності по коштах Фонду крім цього, разом із листом до п`ятого відповідача був направлений звіт за перше півріччя 2015 року.
В матеріалах справи наявний лист відповідача-5 від 14 травня 2015 року за вих. № 01-002, в якому останнім роз`яснено позивачу порядок направлення звітності по коштах Фонду та зазначено, що звіт позивача від 20 квітня 2015 року отриманий відповідачем 27 квітня 2015 року.
22 травня 2015 року за вих. № 3.2-29-897 відповідачем-1 позивачу надана відповідь, в якій зазначено, що звітність товариством має направлятись до робочого органу Фонду не пізніше 20 числа наступного за звітним періодом місяця, та зауважено, що відповідь на лист позивача щодо звітності по коштах Фонду за І квартал 2015 року була надана останньому Центральною міжрайонною в м. Донецьку виконавчою дирекцією Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 14 травня 2015 року.
09 липня 2015 року позивач направив звіт по коштах загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку із втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, за 1 півріччя 2015 року, та заяву-розрахунок за 1 півріччя 2015 року: до першого відповідача разом із супровідним листом № 411, до Маріупольської місцевої виконавчої дирекції ФСС ТВП - із супровідним листом № 412, до п`ятого відповідача - із супровідним листом з листом № 410.
30 липня 2015 року за вих. № 01-138 відповідачем-5 позивача повідомлено, що пунктом 2 Плану заходів щодо реалізації норм постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 року № 595 передбачено припинення прийняття робочими органами відділення Фонду, які знаходяться на контрольованій території, заяв-розрахунків страхувальників, які зареєстровані на тимчасово неконтрольованій території. Зазначено, що фінансування товариства може бути здійснено лише після повернення даної території під контроль органів державної влади України. Також вказано, що Порядком надання матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів АТО, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 26 грудня 2014 року № 37, передбачено, що особи, які перебувають (перебували) у трудових відносинах та переміщуються з районів проведення АТО, можуть отримати належне їм матеріальне забезпечення безпосередньо у робочих органах Фонду за фактичним місцем проживання на підставі поданих ними листка непрацездатності та за умови подання документів, що підтверджують право на її надання.
24 вересня 2015 року позивач звернувся до відповідача-1, Маріупольської виконавчої дирекції Донецького обласного відділення Фонду та до Волноваської МВД з листом за вих. № 553, в якому зазначено про направлення до п`ятого відповідача 21 липня 2014 року та 20 жовтня 2014 року заяв-розрахунків та зауважено, що товариством виконуються обов`язки щодо сплати ЄСВ, зокрема, за період з 21 липня 2014 року по 15 вересня 2015 року було перераховано ЄСВ на суму 26 519 100,29 грн. Також у листі зазначено, що Товариство "ЛЕМТРАНС" має структурні підрозділи без статусу юридичної особи, які знаходяться на підконтрольній Україні території, зокрема: вагонне депо Волноваха ТОВ "ЛЕМТРАНС" (Донецька область, м. Волноваха), вагонне депо Дніпродзержинськ ТОВ "ЛЕМТРАНС" (Дніпропетровська область, м. Дніпродзержинськ), Дніпропетровська філія ТОВ "ЛЕМТРАНС" (Дніпропетровська область, м. Дніпропетровськ).
Крім цього, позивач вказав, що посилання відповідачів на пункт 8 Тимчасового порядку щодо можливості самостійного звернення застрахованих осіб (працівників позивача) за отриманням матеріального забезпечення безпосередньо до робочих органів, є недоречним, так зазначені приписи стосуються внутрішньо переміщених осіб, якими, зокрема, є громадяни України, що змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації. Працівники позивача зареєстровані та проживають на підконтрольній Україні території, населенні пункти м. Волноваха, м. Дніпродзержинськ та м. Дніпропетровськ, де працюють працівники вказаних вище структурних підрозділів позивача, не входили та не входять до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади не здійснюють свої повноваження. Тобто, працівники позивача не є внутрішньо переміщеними особами та не мають підстав для отримання відповідної довідки; із заробітної плати цих працівників позивачем щомісячно утримуються податки та збори, які своєчасно перераховуються на рахунки державного Казначейства. Враховуючи наведене, товариство просило пояснити: чи може воно і в подальшому надсилати заяви-розрахунки та звіти з ЄСВ або надати рекомендації робітникам щодо самостійного звернення до місцевих органів Фонду; чи може воно здійснювати виплати співробітникам структурних підрозділів, які постійно проживають на підконтрольній Україні території на підставі наданих заяв-розрахунків; яким чином має відбуватись фінансування виплат по листкам непрацездатності за період з 01 липня 2014 року по 15 вересня 2015 року та чи буде застосовуватись до таких листків непрацездатності строк давності.
Відповідно до поштових повідомлень вказаний лист позивача отриманий відповідачем-1 28 вересня 2015 року, Маріупольською виконавчою дирекцією Донецького обласного відділення Фонду - 29 вересня 2015 року, відповідачем-5 - 30 вересня 2015 року.
29 вересня 2015 року за вих. № 29-03-839 Маріупольською виконавчою дирекцією Донецького обласного відділення Фонду повідомлено позивача, що його запит скерований для розгляду відповідача-5.
01 жовтня 2015 року за вих. № 01-308 відповідачем-5 позивачу була надана відповідь, в якій знов зазначено про неможливість фінансування позивача на підставі поданих останнім заяв-розрахунків у зв`язку із його реєстрацією у м. Донецьку Донецької області; вказано, що на даний час законодавчо не врегульовано питання щодо надання матеріального забезпечення застрахованим особам, які зареєстровані та постійно проживають на території, підконтрольній Україні, а також зазначено, що частиною п`ятою статті 32 Закону № 1105-XIV передбачено виплата матеріального забезпечення лише у разі, якщо звернення за його призначенням надійшло не пізніше дванадцяти календарних місяців з дня відновлення працездатності, встановлення інвалідності, закінчення відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, смерті застрахованої особи або члена сім`ї, який перебував на її утриманні.
27 жовтня 2015 року, за вих. № 3.2-29-1705 відповідачем-1 позивачу направлено лист, в якому зазначено, що заяви-розрахунки позивача прийняті Центральною міжрайонною в м. Донецьку виконавчою дирекцією Донецького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності для здійснення фінансування, але у зв`язку із проведенням АТО та прийняттям відповідними органами ряду нормативно-правових актів фінансування страхувальників для виплати застрахованим особам матеріального забезпечення за соціальним страхуванням за рахунок коштів Фонду, а також подання звітності буде можливе лише після перереєстрації позивача на контрольованій державною владою України території або після повернення цієї території під контроль органів державної влади. Повідомлено також про можливість обліку як платника ЄСВ окремого підрозділу страхувальника та можливість самостійного подання цими підрозділами до робочих органів Фонду заяв-розрахунків і отримання ними відповідного фінансування для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам (працівникам цих підрозділів). Також роз`яснено порядок та строки звернення застрахованих осіб за отриманням матеріального забезпечення та порядок виплати застрахованим особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення АТО.