1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



05 листопада 2019 року

Київ

справа №804/15031/15

адміністративне провадження №К/9901/13925/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Дніпропетровської митниці ДФС на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.02.2016 (суддя - Озерянська С.І.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.07.2016 (головуючий суддя - Чередниченко В.Є., судді: Коршун А.О., Панченко О.М.) у справі 804/15031/15 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агромаштрейд" до Дніпропетровської митниці ДФС, Головного управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -



встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Агромаштрейд" (далі - ТОВ "Агромаштрейд") звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом в якому, просило суд визнати протиправною бездіяльність Дніпропетровської митниці ДФС щодо нерозгляду заяви ТОВ "Агромаштрейд" від 28.08.2015 № 163 щодо повернення надмірно сплачених митних платежів; зобов`язати Дніпропетровську митницю ДФС надати Головному управлінню Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області висновок про повернення з Державного бюджету України ТОВ "Агромаштрейд" сум надмірно сплаченого податку на додану вартість та ввізного мита.



Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.02.2016, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.07.2016, позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Дніпропетровської митниці ДФС щодо нерозгляду заяви ТОВ "Агромаштрейд" від 28.08.2015 № 163 щодо повернення надмірно сплачених митних платежів. Зобов`язано Дніпропетровську митницю ДФС надати ГУ ДКС України у Дніпропетровській області висновок про повернення з Державного бюджету України ТОВ "Агромаштрейд" сум надмірно сплаченого податку на додану вартість та ввізного мита.



Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Дніпропетровська митниця ДФС оскаржила їх у касаційному порядку.



У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.02.2016, ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 14.07.2016 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.



В обґрунтування доводів касаційної скарги Дніпропетровська митниця ДФС зазначає, що висновок про наявність надмірної сплати до бюджету податків та про розмір надмірно сплаченої суми може бути зроблений за результатами та в залежності від висновків митниці про правильність заявленої декларантом митної вартості за першим методом та віднесенням (невіднесенням) заявником сплачених під час митного оформлення сум податку на додану вартість до податкового кредиту. Також вказує на те, що суди безпідставно зобов`язали надати висновок про повернення з Державного бюджету України позивачу сум надмірно сплаченого податку на додану вартість та ввізного мита, оскільки судами не з`ясовано чи не було позивачем вже отримано відшкодування податку на додану вартість з Державного бюджету України.



В письмових запереченнях на касаційну скаргу ТОВ "Агромаштрейд" зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.



Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.

Як встановлено попередніми судовими інстанціями, 09.10.2014 ТОВ "Агромаштрейд" звернулось до митниці з ВМД №110100000/2014/227741 з метою митного оформлення товару, а саме: рукава з вулканізованої гуми, крім твердої гуми, армовані тільки з текстильними матеріалами, рукава високого тиску з вулканізованої гуми армовані тільки металом та рукава з вулканізованої гуми, крім твердої гуми, армовані металом та текстильними матеріалами.



При здійсненні контролю правильності визначення митної вартості за основним методом митницею 10.10.2014 прийнято рішення про коригування митної вартості №110100000/2014/200178/1 та складено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів №110100000/2014/00441.



10.10.2014 для забезпечення випуску вищевказаного товару у вільний обіг, позивачем було подано МД №110100000/2014/227856 та сплачено гарантійні зобов`язання за відкоригованою митною декларацією у розмірі 82748,15 грн.



15.10.2014 ТОВ "Агромаштрейд" звернулось до митниці з ВМД №110110000/2014/002670 з метою митного оформлення товару, а саме: навісне сільськогосподарське обладнання для оброблення ґрунту до мотоблоків грунтофрези в асортименті.



При здійсненні контролю правильності визначення митної вартості за основним методом митницею 15.10.2014 прийнято рішення про коригування митної вартості №110000006/2014/000001/2 та 16.10.2014 складено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів №110110000/2014/00015.



16.10.2014 для забезпечення випуску вищевказаного товару у вільний обіг, позивачем було подано МД №110110000/2014/002689 та сплачено гарантійні зобов`язання за відкоригованою митною декларацією у розмірі 265605,89 грн.



03.11.2014 ТОВ "Агромаштрейд" звернулось до митниці з ВМД №110110000/2014/002670 з метою митного оформлення товару, а саме: навісне сільськогосподарське обладнання для оброблення ґрунту до мотоблоків грунтофрези "Кентавр".



При здійсненні контролю правильності визначення митної вартості за основним методом митницею 04.11.2014 прийнято рішення про коригування митної вартості №110000003/2014/000002/2 та 05.11.2014 складено картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів №110110000/2014/00021.



05.11.2014 для забезпечення випуску вищевказаного товару у вільний обіг, позивачем було подано МД №110110000/2014/002850 та сплачено гарантійні зобов`язання за відкоригованою митною декларацією у розмірі 261412,84 грн.



Позивачем у судовому порядку було оскаржено дії відповідача щодо прийняття рішень про коригування митної вартості та карток відмови в прийнятті митної декларації.



26.02.2015 постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.02.2015, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 24.06.2015 у справі №804/20772/14, визнано протиправними та скасовано рішення про коригування митної вартості товарів №110100000/2014/200178/1 від 10.10.2014, №110000006/2014/000001/2 від 15.10.2014 та №110000003/2014/000002/2 від 04.11.2014.



Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 31.08.2016 зазначені судові рішення судів першої та апеляційної інстанції у справі №804/20772/14 залишено без змін.



Позивач 28.08.2015 звернувся з заявою до Дніпропетровської митниці ДФС про повернення з Державного бюджету України надмірно сплачених платежів у розмірі 609766,88 грн.



14.09.2015 листом №2194/10/04-50-25-01 Дніпропетровська митниця ДФС повідомила ТОВ "Агромаштрейд", що рішення суду не містить вказівок про повернення заявнику надмірно сплачених коштів, а скасування судом рішень про коригування митної вартості не означає автоматичного визнання митної вартості, заявленої декларантом. Дніпропетровська митниця ДФС також зазначила, що для обчислення надмірно сплаченої до Державного бюджету суми митних платежів необхідна наявність документів, що підтверджують митну вартість товарів, визначену за ціною договору (контракту) та документів, що підтверджують віднесення (не віднесення) заявником сплачених під час митного оформлення сум податку на додану вартість до податкового кредиту.

Порядок, умови та процедура повернення помилково та/або надміру сплачених платежів законодавчо врегульовані Митним, Бюджетним та Податковим кодексами України та Порядком про повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів.

Згідно з частинами 1,3 статті 301 Митного кодексу України повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до бюджетного та податкового кодексів України. Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері фінансів.

Відповідно до підпунктів 43.1 - 43.5 статті 43 Податкового кодексу України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.



У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.



Процедура повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, визначена Порядком повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженого наказом Державної митної служби України від 20.07.2007 № 618 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.09.2007 за №1097/14364 (далі - Порядок № 618).




................
Перейти до повного тексту