1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



05 листопада 2019 року

Київ

справа №823/736/17

провадження №К/9901/29428/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В. розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області про визнання бездіяльності неправомірною та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду у складі судді Рідзеля О.А. від 23 червня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Мєзєнцева Є.І., Файдюка В.В., Чаку Є.В. від 02 жовтня 2017 року,



УСТАНОВИВ:



ІСТОРІЯ СПРАВИ



Короткий зміст позовних вимог



1. У травні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:



- визнати неправомірними дії Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області щодо відмови йому у видачі довідки про оплату праці за роботу в населених пунктах зони відчуження Чорнобильської АЕС м. Чорнобиль;



- зобов`язати Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області провести йому перерахунок заробітної плати за період роботи в зоні відчуження Чорнобильської АЕС м. Чорнобиль з 06 червня по 25 червня 1986 року без її виплати, з урахуванням доплати за виконання службових обов`язків в стані бойової готовності в зоні відчуження в сумі 568,90 карб, обрахувати 20 днів в чотирикратному розмірі в сумі 320,00 карб. та врахувати збережений заробіток за дні роботи в зоні відчуження в сумі 80,00 карб., про що винести наказ та видати довідку про заробітну плату за роботу в населених пунктах зони відчуження Чорнобильської АЕС м. Чорнобиль, при цьому заробітна плата має складати 968,9 карб.;

- допустити постанову суду до негайного виконання.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



2. Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 23 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року, позов задоволено частково.



Визнано протиправними дії Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області щодо відмови у видачі ОСОБА_1 довідки про оплату праці за роботу в населених пунктах зони відчуження Чорнобильської атомної електростанції.



Зобов`язано Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області провести перерахунок заробітної плати ОСОБА_1 за період роботи 20 днів в зоні відчуження Чорнобильської атомної електростанції з 06 червня по 25 червня 1986 року, з урахуванням чотирикратного розміру за перебування в ІІ зоні відчуження, доплати за виконання службових обов`язків у стані бойової готовності в зоні відчуження та збереженого заробітку за дні роботи в зоні відчуження та видати відповідну довідку про оплату праці за роботу в населених пунктах зони відчуження Чорнобильської атомної електростанції.



У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.



3. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив із того, що розрахунок грошового забезпечення позивача за період перебування його в зоні ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС має проводитись з урахуванням приписів нормативних актів, якими врегульовано порядок оплати праці робітників та службовців: з урахуванням чотирикратного розміру за перебування в ІІ зоні відчуження, доплати за виконання службових обов`язків у стані бойової готовності в зоні відчуження та збереженого заробітку за дні роботи в зоні відчуження.



Короткий зміст вимог касаційної скарги



4. Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, звернулося із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.



СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ



5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 у період проходження служби в органах МВС на посаді пожежного СВПЧ-2 УВС Черкаського облвиконкому в званні молодшого сержанта внутрішньої служби в період з 06 червня по 25 червня 1986 року (по 24 години на добу, у щоденному режимі роботи у три зміни по 8 годин, останні 16 годин виконував службові обов`язки в стані бойової готовності в пожежній частині м. Чорнобиль) брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в м. Чорнобиль.



6. ОСОБА_1 має статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1, що підтверджується посвідченням Серії НОМЕР_1 .



7. У березні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до начальника Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області із заявою про видачу довідки про оплату праці за роботу в населених пунктах зони відчуження Чорнобильської АЕС м. Чорнобиль. Вказував на те, що під час видачі довідки про заробітну плату в 2014 році йому не було враховано доплату за виконання службових обов`язків в стані бойової готовності в зоні відчуження, а також невірно визначено кратність 20 днів. У зв`язку з цим просив обрахувати заробітну плату з урахування доплати за виконання службових обов`язків у стані бойової готовності в зоні відчуження в сумі 568,90 крб., обрахувати 20 днів в чотирьохкратному розмірі в сумі 320,00 крб. та врахувати збережений заробіток за дні роботи в зоні відчуження в сумі 80,00 крб. та видати йому відповідну довідку.



8. Листом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області від 01 березня 2017 року № 02-933/01-20 ОСОБА_1 відмовлено у задоволенні заяви з посиланням на те, що йому була видана довідка від 07 жовтня 2014 року № 156, де відображено чотирикратний розмір грошового забезпечення, до розрахунку якого включене у тому числі й збережене та виплачене за червень 1986 року забезпечення за основним місцем служби. Також повідомлено про те, що доплата за час знаходження в резерві в стані бойової готовності не береться до уваги, оскільки така доплата не відноситься до одержаного заробітку в зоні відчуження.



9. Не погодившись з такими діями Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.



ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ



10. Касаційна скарга обґрунтована тим, що порядок виплати грошового забезпечення для військовослужбовців, начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які виконували роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС в ІІІ, ІІ, І зонах небезпеки з 26 квітня 1986 року неодноразово змінювався, однак в силу зміни порядків встановлено єдиний спосіб розрахунку середньоденної тарифної ставки для осіб рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ.



11. Відзиву на касаційну скаргу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 23 червня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року ОСОБА_1 не надав.



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ



12. Порядок виплати грошового забезпечення для військовослужбовців, начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які виконували роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС в ІІІ, ІІ, І зонах небезпеки з 26 квітня 1986 року неодноразово змінювався.



13. Так, первинно оплата праці регулювалася постановою ЦК КПРС, президії Верховної Ради СРСР, Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 07 травня 1986 року № 524-156, тобто проводилися за підвищеними до 100% тарифними ставками (посадовими окладами) незалежно від населеного пункту.



14. Надалі, враховуючи складність та напруженість у роботі по ліквідації наслідків аварії для більш суттєвої компенсації робітникам за вказану роботу та втрату працездатності, Розпорядженням Ради Міністрів СРСР від 23 травня 1986 року № 1031 було визначено, що грошове утримання військовослужбовців, начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які виконували роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС в ІІІ, ІІ, І зонах небезпеки, проводиться в 5-, 4-, 3-кратному розмірі посадових окладів, а особам офіцерського і начальницького складу, прапорщикам і мічманам також і оклад за військове і спеціальне звання. Процентна надбавка за вислугу років та інші надбавки за основним місцем служби нараховувалися на одинарний посадовий оклад.



15. Крім того, відповідно до постанови ЦК КПРС, Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 29 грудня 1987 року № 1497-378 (розпорядження Ради Міністрів УРСР від 06 січня 1988 року № 12-р) виплата військовослужбовцям військових частин і органів Комітету державної безпеки, а також особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які виконували роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, грошове утримання проводилось у подвійному розмірі посадових окладів і окладів за військове чи спеціальне звання. У разі збереження за основним місцем штатної служби грошового утримання показник кратності відрядженим особам зменшувався на одиницю.


................
Перейти до повного тексту