ПОСТАНОВА
Іменем України
8 жовтня 2019 року
м. Київ
Справа № 911/594/18
Провадження № 12-81гс19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
головуючого судді Князєва В. С.,
судді-доповідача Рогач Л. І.,
суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Пророка В. В., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю.,
за участю секретаря судового засідання Салівонського С. П., учасники справи:
представник позивача - Бєляков М. С.,
представник відповідача - Луговик Є. В.,
розглянула в судовому засіданні касаційну скаргу Бучанської міської ради (далі - Рада) на рішення Господарського суду Київської області від 3 жовтня 2018 року (суддя Карпечкін Т. П.) та постанову Північного апеляційного господарського суду від 5 лютого 2019 року (судді Козир Т. П., Чорногуз М. Г., Михальська Ю. Б.) у справі № 911/594/18 за позовом Ради до Публічного акціонерного товариства "Укрпошта" (далі - ПАТ "Укрпошта")в особі Головного навчального центру (далі - ГНЦ) "Зелена Буча" ПАТ "Укрпошта" та ПАТ "Укрпошта" про визнання договору укладеним.
Історія справи
1. Короткий зміст позовних вимог та заперечень
1.1. У березні 2018 року Рада звернулася до Господарського суду Київської області з позовом, у якому просила визнати укладеним між Радою та ПАТ "Укрпошта" в особі ГНЦ "Зелена Буча" ПАТ "Укрпошта" договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Бучі в редакції, наведеній у прохальній частині позовної заяви, яка надсилалась відповідачу як замовнику будівництва в порядку переддоговірного врегулювання.
1.2. Позивач вказав, що відповідач ввів в експлуатацію об`єкт будівництва "капітальний ремонт майданчика відпочинку ГНЦ "Зелена Буча" Українського державного підприємства поштового зв`язку (далі - УДППЗ) "Укрпошта", однак при цьому в порушення вимог статті 40 Закону України від 17 лютого 2011 року № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI), статей 641, 642, 643 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та статті 181 Господарського кодексу України (далі - ГК України) не уклав з Радою договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, що є загальнообов`язковою умовою для всіх забудовників.
1.3. ПАТ "Укрпошта" заперечило проти задоволення позовних вимог з тих підстав, що ним не здійснювалась забудова земельної ділянки і відповідно обов`язок укласти договір про пайову участь, передбачений положеннями Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", відсутній.
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2.1. Рішенням Господарського суду Київської області від 3 жовтня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.
2.2. Суд першої інстанції зазначив, що обов`язок взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту (пайову участь), у тому числі шляхом звернення за укладенням (укладення) відповідного договору, покладається на фізичну або юридичну особу, яка має намір щодо забудови території, натомість відповідач здійснював капітальний ремонт існуючої будівлі, що полягав в утепленні стін та даху без зміни площі та конфігурації забудови. Отже, відсутні підстави для застосування Закону № 3038-VI щодо обов`язку відповідача укласти договір про пайову участь. Також суд вказав, що в позові не наведено обставин, які свідчать про існування між сторонами спору щодо умов договору, як підстави для звернення до суду з позовом про визнання договору укладеним.
2.3. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 5 лютого 2019 року рішення Господарського суду Київської області від 3 жовтня 2018 року залишено без змін.
2.4. Апеляційний суд погодився з висновком суду першої інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог з огляду на те, що ПАТ "Укрпошта" не здійснювало забудови земельної ділянки в розумінні законодавства, яке регулює визначення та справляння пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, що підтверджується матеріалами справи. Тому відсутні підстави для виникнення у ПАТ "Укрпошта" обовʼязку укласти договір відповідно до положень статті 40 Закону № 3038-VI та сплатити кошти пайової участі.
3. Вимоги касаційної скарги та короткий зміст наведених в ній доводів
3.1 У лютому 2019 року Рада подала до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просила скасувати рішення Господарського суду Київської області від 3 жовтня 2018 року та постанову Північного апеляційного господарського суду від 5 лютого 2019 року, ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.
3.2. Касаційну скаргу вмотивовано доводами про порушення судами попередніх інстанцій норм процесуального права та неправильне застосування судами норм матеріального права, а саме: статті 40 Закону № 3038-VI та статті 4, 9 Закону України "Про архітектурну діяльність".
3.3. Рада зазначила, що ухилення відповідача від укладення договору про пайову участь є порушенням покладеного на нього Законом № 3038-VI обов`язку укласти договір про пайову участь. Та обставина, що відповідач не звернувся з відповідною заявою про пайову участь до Ради, не звільняє його як замовника будівництва від обов`язку укласти договір про пайову участь, у тому числі і після прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію.
3.4. Крім того, позивач вказав на неправильне тлумачення судами поняття "забудова" всупереч практиці Верховного Суду України (постанови від: 9 серпня 2017 року у справі № 908/6324/14; 22 березня 2017 року у справі № 908/312/16; 1 лютого 2017 року у справі № 3-1441гс1; 30 листопада 2016 року у справі № 3-1323гс16), відповідно до правової позиції якого реконструкція існуючої забудови охоплюється законодавчим визначенням забудови, а реконструкція будівлі без забудови нової земельної ділянки не звільняє замовника будівництва від обов`язку укласти договір про пайову участь, а також перерахувати кошти пайової участі.
3.5. У розумінні статей 5, 9 Закону України "Про архітектурну діяльність" капітальний ремонт є різновидом забудови (будівництва), який здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом № 3038-VI, тому проведення капітального ремонту породжує обов`язок замовника будівництва укласти договір про пайову участь та сплатити відповідні кошти.
4. Надходження касаційної скарги на розгляд Великої Палати Верховного Суду
4.1. Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду ухвалою від 12 квітня 2019 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Ради, призначив справу до розгляду у судовому засіданні та встановив учасникам строк для подання відзиву на касаційну скаргу, а ухвалою від 14 травня 2019 року справу № 911/594/18 разом із вказаною касаційною скаргою передав на розгляд Великої Палати Верховного Судуна підставі приписів підпункту 7 пункту 1 розділу XI "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
4.2. Мотивуючи ухвалу, Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду вказав про необхідність відступити від правового висновку Верховного Суду України щодо застосування положень Закону № 3038-VI, статей 4, 9 Закону України "Про архітектурну діяльність" у подібних правовідносинах, викладеного в постановах Верховного Суду України від 1 лютого 2017 року у справі № 922/753/16 (провадження № 3-1441гс16) та від 22 березня 2017 року у справі № 908/312/16 (провадження № 3-1553гс16), у яких Верховний Суд України вказав на помилковість висновку про те, що реконструкція наявної будівлі без забудови нової земельної ділянки звільняє відповідача як замовника будівництва від необхідності укладення з органом місцевого самоврядування договору про пайову участь, а також від перерахування коштів пайової участі.
4.3. Ухвалою від 30 травня 2019 року Велика Палата Верховного Суду прийняти до розгляду справу № 911/594/18 та призначила її розгляд в судовому засіданні з повідомленням учасників справи.
5. Позиція інших учасників справи
5.1. ПАТ "Укрпошта" у відзиві на касаційну скаргу заперечило її доводи та просило залишити скаргу без задоволення. Зазначило, що оскільки ним не здійснювалась забудова земельної ділянки, тож відсутні підстави для застосування у спірних правовідносинах положень статті 40 Закону № 3038-VI щодо обов`язку взяти пайову участь у розвитку інфраструктури як шляхом сплати пайової участі, так і шляхом укладання договору.
5.2. Рада у своїх письмових поясненнях повторна вказала на помилковість висновків судів першої й апеляційної інстанцій щодо відсутності підстав для укладання договору пайової участі між Радою та відповідачем з огляду на те, що ПАТ "Укрпошта" здійснювало лише капітальний ремонт будівлі, обґрунтовуючи це тим, що капітальний ремонт виступає одним з різновидів забудови (будівництва).
6. Фактичні обставини справи, встановлені судами у справі
6.1. Суди попередніх інстанцій встановили, що виконавчий комітет Ради 29 березня 2012 року прийняв рішення № 609-23-VI про затвердження "Порядку сплати пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста Буча" (далі - Порядок), яким затвердив розміри пайової участі загальної вартості будівництва та обов`язки по її сплаті у строк, визначений договором та законом.
6.2. 1 жовтня 2014 року УДППЗ "Укрпошта" як замовник та Товариство з обмеженою відповідальністю "СКОДРА" як підрядник уклали договір підряду № 04-187, відповідно до умов якого підрядник зобов`язався виконати роботи по капітальному ремонту майданчика відпочинку ГНЦ "Зелена Буча" на вул. Інститутській, 22 у місті Буча. Договірна ціна робіт, передбачених договором підряду, відповідно до кошторису склала 349 853,04 грн.
6.3.Згідно з додатком № 2 "Графік виконання робіт" до договору підряду будівельні роботи включали в себе такі етапи: демонтаж покрівлі з металочерепиці, водостічних труб та гідро-пароізоляції, розбирання лат з дощок, монтаж навісів над дверима, улаштування лат, вогнезахист дерев`яних конструкцій, улаштування покрівель із металочерепиці, навішування водостічних труб, зовнішнє оздоблення стін цоколю, влаштування стелі з гіпсокартону, ремонт санвузла тощо.
6.4.Матеріали справи не містять доказів видачі ГНЦ "Зелена Буча" містобудівних умов та обмежень щодо забудови земельної ділянки щодо замовленого ним капітального ремонту майданчика для відпочинку.
6.5. 6 серпня 2015 року Державна архітектурно-будівельна інспекція у Київській області зареєструвала декларацію про готовність об`єкта до експлуатації № КС142152180331, згідно з якою об`єктом є "капітальний ремонт майданчика відпочинку ГНЦ "Зелена Буча" УДППЗ "Укрпошта", а замовником - ГНЦ "Зелена Буча" УДППЗ "Укрпошта".
6.6. 7 грудня 2015 року на майданчику відпочинку ГНЦ "Зелена Буча" сталась пожежа, внаслідок якої були знищені металопластикові вікна, меблі, внутрішнє оздоблення стін та стелі, електро та опалювальна мережа, пошкоджено дах на площі 24 х 12 м, водомережа, що підтверджується актом про пожежу від 7 грудня 2015 року та фототаблицею до акта.
6.7. У результаті реорганізації УДППЗ "Укрпошта" (ідентифікаційний код юридичної особи - 21560045) 1 березня 2017 року утворено юридичну особу ПАТ "Укрпошта" (ідентифікаційний код - 21560045), відокремленим підрозділом якого є ГНЦ "Зелена Буча" ПАТ "Укрпошта" (ідентифікаційний код - 26426417) - правонаступник ГНЦ "Зелена Буча" УДППЗ "Укрпошта"" (ідентифікаційний код - 26426417).
6.8. 14 лютого 2018 року Рада звернулася до ПАТ "Укрпошта" з претензією про порушення містобудівного законодавства ГНЦ "Зелена Буча" ПАТ "Укрпошта" та надіслала два примірники договору про пайову участь. Однак ПАТ "Укрпошта" жодної відповіді Раді не надало, від підписання договору ухилилося.
7. Мотиви, з яких виходить Велика Палата Верховного Суду, та застосовані нею положення законодавства
7.1. Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи, Велика Палата Верховного Суду дійшла таких висновків.
7.2. За абзацом 2 частини другої статті 16 ЦК України суд може захистити цивільне право або інтерес способом, що передбачений законом або договором, а статтею 20 ГК України передбачено можливість захисту права та законного інтересу шляхом встановлення правовідносин.
7.3. Відповідно до статті 187 ГК України судом розглядаються спори, що виникають при укладанні господарських договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону. День набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
7.4. Вирішивши такий спір, суд у відповідності до приписів частини дев`ятої статті 238 ГПК України вказує в резолютивній частині рішення умови, на яких сторони зобов`язані укласти договір з посиланням на поданий позивачем проект договору.
7.5. Правові та організаційні основи містобудівної діяльності в Україні визначені Законом № 3038-VI.
7.6. За статтею 1 Закону № 3038-VI замовником будівництва визначається фізична або юридична особа, яка має намір забудови території (однієї чи декількох земельних ділянок), і подала в установленому законодавством порядку відповідну заяву.
7.7. Частиною першою статті 2 цього Закону вказано, що плануванням і забудовою територій є діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема, розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів; реконструкцію існуючої забудови та територій; створення та розвиток інженерно-транспортної інфраструктури.
7.8. Відповідно до частини другої статті 40 Закону № 3038-VIзамовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у відповідному населеному пункті, зобов`язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту відповідно до частини третьої статті 40 цього ж Закону полягає у перерахуванні замовником до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
7.9. Величина пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування (відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі у розвитку інфраструктури), з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту укладається не пізніше ніж через 15 робочих днів з дня реєстрації звернення замовника про його укладення, але до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію (частини п`ята та дев`ята статті 40 Закону № 3038-VI).