ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 жовтня 2019 року
м. Київ
Справа № 904/5637/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Багай Н.О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Зуєва В. А.,
за участю секретаря судового засідання: Мартинюк М. О.,
за участю представників сторін:
позивача - Салюта В. В.,
відповідача - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Криворізької міської ради
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 13.08.2019 (судді: Кощеєв І. М., Кузнецов І. Л., Широкобоков Л. П.) і рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.06.2019 (суддя Юзіков С. Г.) у справі
за позовом Приватного акціонерного товариства "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат"
до Криворізької міської ради
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. Приватне акціонерне товариство "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" (далі - ПрАТ " Центральний гірничо-збагачувальний комбінат") звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Криворізької міської ради, в якому просило визнати укладеною додаткову угоду до Договору оренди земельної ділянки №2014436 від 06.11.2014 у запропонованій Позивачем редакції.
1.2. В обґрунтування позовних вимог позивач послався на положення статей 187, 188 Господарського кодексу України, статті 30 Закону України "Про оренду землі", статті 651, 632 Цивільного кодексу України, та зазначив, що відповідач не погоджується на внесення змін до договору оренди в редакції, запропонованій позивачем, в частині зміни розміру орендної плати за земельну ділянку, що в свою чергу призводить до безпідставних витрат позивача.
2. Короткий зміст судових рішень
2.1. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 19.06.2019 позов ПрАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" до Криворізької міської ради про внесення змін до договору оренди земельної ділянки задоволено, визнано укладеною додаткову угоду до Договору №2014436 від 06.11.2014 між ПрАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" та Криворізькою міською радою у запропонованій Позивачем редакції.
2.2. Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 13.08.2019 апеляційну скаргу Криворізької міської ради залишено без задоволення, рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.06.2019 у справі № 904/5637/18 залишено без змін.
2.3. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що прийняття змін до Податкового кодексу України в частині розрахунку плати за землю за ділянки, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, є підставою для внесення відповідних змін в умови укладеного сторонами договору оренди землі з огляду на імперативність норм вказаного кодексу, а умови додаткової угоди, запропоновані позивачем, до договору оренди земельної ділянки № 2014436 від 06.11.2014 відповідають положенням пункту 274.1. статті 274, пункту 284.4. статті 284 та пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України.
3. Короткий зміст касаційної скарги і заперечень на неї
3.1. Не погодившись із рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 19.06.2019 і постановою Центрального апеляційного господарського суду від 13.08.2019, Криворізька міська рада звернулася до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.06.2019 і постанову Центрального апеляційного господарського суду від 13.08.2019, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
3.2. Скаржник зазначає, що судові рішення ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права. Вказує, що суди не звернули уваги на те, що умови, запропоновані позивачем у додатковій угоді про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, є неприйнятними для відповідача, оскільки не узгоджуються з рішеннями Криворізької міської ради від 12.07.2017 № 1862 та від 27.06.2018 № 2816, суперечать вимогам законодавства й принципу свободи договору. Скаржник вважає, що позивач не є постійним землекористувачем спірної земельної ділянки комунальної власності, а є її орендарем, тобто є платником плати за землю у формі орендної плати, а не у формі земельного податку, тому на нього, як на платника орендної плати, не поширюються особливості оподаткування платою за землю, встановлені для платників земельного податку пунктом 284.4 статті 284 Податкового кодексу України. Наголошує, що позивачем не доведено обставини використання ПрАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" спірної земельної ділянки саме для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, що є обов`язковою умовою для застосування пункту 284.4 статті 284 Податкового кодексу України.
3.3. ПрАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" подало відзив на касаційну скаргу, в якій просить залишити касаційну скаргу Криворізької міської ради без задоволення, а рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.06.2019 і постанову Центрального апеляційного господарського суду від 13.08.2019 залишити без змін. При цьому зазначає, що судами вірно застосовано норми Закону України "Про оренду землі", статті 284, 288 Податкового кодексу України. Правомірність рішень судів підтверджується висновками Верховного Суду, викладених у постановах від 10.04.2019 у справі № 904/3714/18, від 16.07.2019 у справі № 904/3720/18.
4. Обставини справи, встановлені судами
4.1. Судом першої інстанції встановлено, що 06.11.2014 між Криворізькою міською радою (Орендодавець) та ПАТ "Центральний гірничо-збагачувальний комбінат" (Орендар) укладено Договір оренди земельної ділянки № 2014436 (далі - Договір), відповідно до якого Орендодавець на підставі рішення міської ради від 25.06.2014 № 2790 надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, яка знаходиться в Жовтневому районі м. Кривого Рогу, для розміщення станцій "Прикар`єрна" та "Конвеєрна".
В оренду передається земельна ділянка площею 109,9999 га (пункт 2 Договору).
Кадастровий номер земельної ділянки: 1211000000:04:111:0001 (пункт 4 Договору).
Договір укладено на 25 років (пункт 6 Договору).
Відповідно до пункту 7 Договору річна орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності Орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України з урахуванням рішення міської ради від 26.06.2013 № 2088 "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу".
4.2. Орендодавець передав, а Орендар прийняв земельну ділянку площею 109,9999 га (кадастровий номер 1211000000:04:111:0001) для розміщення й експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами, для розміщення станцій "Прикар`єрна" та "Конвеєрна", що підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки.
4.3. Рішенням Криворізької міської ради № 1862 від 12.07.2017 "Про встановлення ставок земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затвердження Регламенту оподаткування земельних ділянок на території міста Кривого Рогу у 2018 році" встановлено розміри земельного податку на 2018 рік, а саме встановлені ставки земельного податку, розміру орендної плати, пільг зі сплати за землю та затверджено Регламент оподаткування земельних ділянок на території міста Кривого Рогу у 2018 році.
Вказаним рішенням було встановлено, що ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю для земель промисловості з встановленим цільовим призначенням 11.01 (добувна промисловість) код розділу КВЕД 07, 09 для юридичних осіб на 2018 рік встановлено на рівні 1,000 % від нормативної грошової оцінки земель міста.
4.4. Закон України від 07.12.2017 № 2245-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" набув чинності 01.01.2018.
Відповідно до пункту 50 зазначеного Закону № 2245-VІІ, статтю 284 Податкового кодексу України доповнено пунктом 284.4 такого змісту: "284.4. Плата за землю за земельні ділянки, надані для залізниць у межах смуг відведення, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 277 цього Кодексу".
Враховуючи положення закону, а також, у зв`язку зі зміною типу товариства, Позивач підготував проект додаткової угоди № 1 до договору оренди земельної ділянки № 2014436 від 06.11.2014, який передбачав у тому числі, зміну найменування Орендаря з Публічного акціонерного товариства "ЦГЗК" на Приватне акціонерне товариство "ЦГЗК" та зміну умов пункту 7 Договору, шляхом викладення його в наступній редакції: "7. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 262 767 761, 12 грн. Річна орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі і розмірі 997 860, 57грн з урахуванням положень пункту 284.4. статті 284 Податкового кодексу України (згідно Розрахунку розміру орендної плати, що додається )".
4.5. Позивач, супровідним листом № 1253/29 від 23.02.2018, надіслав на адресу Відповідача зазначену Додаткову угоду. Лист позивача залишений Відповідачем без відповіді.
Позивач повторно звернувся до Відповідача щодо розгляду пропозиції відносно внесення змін до Договору ( лист № 2037/18 05.04.2018).
26.04.2018 на адресу Позивача надійшла відповідь Відповідача про те, що у міської ради відсутні правові підстави для підписання додаткових угод до чинних договорів оренди земельних ділянок щодо зменшення розміру орендної плати за землю з огляду на те, що у затвердженому КВЦПЗ (класифікація видів цільового призначення земель) відсутня категорія земель з цільовим призначенням землі, надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин", які визначені пунктом 284.4 статті 284 Податкового кодексу України.
24.05.2018 позивач повторно направив на адресу відповідача лист № 2817/18 з проханням розглянути проекти угод до договорів оренди.
Відповідач повідомив 04.07.2018 позивача, що 01.01.2018 набрали чинності зміни до Податкового кодексу України, а саме доповнено статтю 284 пункт 284.4, який встановлює фіксовану ставку земельного податку для земель залізниць в межах смуг відведення та гірничодобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин у розмірі 25 % податку та зазначив, що Позивач є Орендарем земельних ділянок комунальної власності м. Кривого Рогу та сплачує орендну плату за землю у розмірі, встановленому чинними договорами оренди земельних ділянок, тому у Відповідача відсутні підстави внесення змін до зазначених договорів в частині зміни розміру орендної плати за землю. (лист № 15/830 від 04.07.2018)
4.6. Спір виник у зв`язку із тим, що відповідач відмовляється від підписання додаткової угоди в частині необхідності зміни розміру орендної плати за земельну ділянку до Договору, на думку позивача, безпідставно, що в свою чергу призводить до порушення майнових прав та законних інтересів позивача, оскільки позбавляє можливості використовувати податкову пільгу.