1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



23 жовтня 2019 року

м. Київ



Справа № 911/344/16



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Жукова С.В. - головуючого, Білоуса В.В., Огородніка К.М.,



за участю секретаря судового засідання - Корпусенка А.О.



за участю: скаржник (представник АТ "Сбербанк") - Рибкіна Н.В. (дов. б/н від 10.09.2019); боржник (Ліквідатор ПП "Фірма "Фармацея") - Шиман Є.О. (посв. №1758 від 05.11.2015).



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Сбербанк"



на ухвалу Господарського суду Київської області від 17.04.2019

(Суддя - Лопатін А.В.)

та на постанову Північного апеляційного господарського суду від 11.07.2019

(Головуючий суддя - Грек Б.М.; судді - Отрюх Б.В., Остапенко О.М.)

у справі № 911/344/16

за заявою боржника Приватного підприємства "Фірма "Фармацея"

про банкрутство, -



ВСТАНОВИВ:



1. У провадженні господарського суду Київської області перебуває справа № 911/344/16 про банкрутство Приватного підприємства "Фірма "Фармацея".



2. Постановою господарського суду Київської області від 16.03.2016 ПП "Фірма "Фармацея" визнано банкрутом та відкрито його ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено Шимана Євгена Олександровича, зобов`язано останнього протягом двох тижнів по закінченню встановленого частиною третьою ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" строку подати на затвердження до суду реєстр вимог кредиторів банкрута, а за результатами роботи подати господарському суду Київської області звіт та ліквідаційний баланс.



Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій



3. Ухвалою Господарського суду Київської області від 17.04.2019, яку залишено без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 11.07.2019 затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс Приватного підприємства "Фірма "Фармацея" (08205, Київська область, м. Ірпінь, вул. Грибоєдова, 2, оф. 6; код ЄДРПОУ 20358175).

Ліквідовано юридичну особу - Приватне підприємство "Фірма "Фармацея" (08205, Київська область, м. Ірпінь, вул. Грибоєдова, 2, оф. 6; код ЄДРПОУ 20358175).

Провадження у справі № 911/344/16 про банкрутство Приватного підприємства "Фірма "Фармацея" закрито.

Вимоги кредиторів, включені до реєстру вимог кредиторів Приватного підприємства "Фірма "Фармацея", які не задоволенні під час ліквідаційної процедури та вимоги, які не були заявлені в установлений Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" строк, ухвалено вважати погашеними, а виконавчі документи за відповідними вимогами визнано такими, що не підлягають виконанню.

Зобов`язано реєстратора Виконавчого комітету Ірпінської міської ради (08200, м. Ірпінь, вул. Шевченка, 2-А) внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запис про проведення державної реєстрації припинення Приватного підприємства "Фірма "Фармацея" (08205, Київська область, м. Ірпінь, вул. Грибоєдова, 2, оф. 6; код ЄДРПОУ 20358175).".

4. Судові рішення мотивовані тим, що ліквідатором вчинено всі належні дії по виявленню активів та пасивів боржника, виявлене в ході ліквідаційної процедури майно реалізоване на торгах у відповідності до вимог Закону про банкрутство, а будь-яких інших майнових активів, що підлягають включенню до ліквідаційної маси, та грошових коштів, за рахунок яких було б можливе остаточне (повне) погашення кредиторських вимог, не виявлено, суд першої інстанції, рішення якого підтримав апеляційний господарський суд, дійшов до висновку про наявність правових підстав для затвердження ліквідаційного балансу і звіту ліквідатора, та відповідно закриття провадження у даній справі на підставі ст.ст. 46, 83 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими доводами особи, яка подала касаційну скаргу

5. Акціонерне товариство "Сбербанк" звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою на ухвалу Господарського суду Київської області від 17.04.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 11.07.2019 у справі №911/344/16, з проханням її скасувати та передати справу для подальшого розгляду до суду першої інстанції.



Доводи особи, яка подала касаційну скаргу



6. Скаржник доводить, що судами першої та апеляційної інстанції не перевірено та не дано повної оцінки поданому ліквідатором звіту на предмет повноти вчинення ліквідатором банкрута дій по виявленню активів останнього, включення їх до ліквідаційної маси та фінансового стану банкрута, що полягає у наступному.

6.1. На думку Банку, ліквідатором Боржника не в повному обсязі були вжиті заходи, передбачені наведеною статтею, зокрема, ним не в повному обсязі вжито заходів щодо виявлення майна чи інших активів банкрута, заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута. Зокрема, не спрямовано запити, як вважає скаржник, до наступних державних установ України:

Головного управління Держгеокадастру по всіх областях, в тому числі Донецької області - для виявлення зареєстрованих за боржником земельних ділянок;

Головного управління Держпраці по всіх областях, у тому числі Донецької області, щодо реєстрації за боржником об`єктів підвищеної небезпеки, великовантажних та інших технологічних транспортних засобів, що не підлягають експлуатації на вулично -дорожній мережі загального користування;

БТІ у м. Донецьку та у м. Ірпені Київської області;

Державного космічного агенства України щодо реєстрації унікальних об`єктів космічної діяльності, космічної техніки;

Державної інспекції котлонагляду і підіймальних споруд щодо наявності/відсутності підіймальних споруд та котлів;

Державного підприємства "Український інститут промислової власності" Філія "Український центр інноватики та патентно-інформаційних послуг" щодо реєстрації об`єктів промислової власності за боржником;

Інспекції головного державного реєстратора флоту України щодо реєстрації за боржником маломірних суден.

6.2. На переконання скаржника, суди першої та апеляційної інстанції, досліджуючи подані ліквідатором для затвердження звіт та ліквідаційний баланс станом на 12.03.2018, не надав оцінки тому факту, що ліквідаційний баланс складений за формою як додаток № 1 до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 25 "Фінансовий звіт суб`єкта малого підприємництва" не відповідає затвердженій на момент подання ліквідаційного балансу до суду формі. Поданий до суду за зазначеною формою ліквідаційний баланс складений на підставі Положення (стандарту) бухгалтерського обліку, яке згідно з наказом Міністерства фінансів України від 7 лютого 2013 року N 73 "Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2013 р. за N 336/22868 із змінами і доповненнями, внесеними наказом Міністерства фінансів України від 17 лютого 2017 року N 241, втратило чинність, відтак не може бути визнане таким, що відповідає вимогам чинного законодавства.

6.3. Вважає, що суд першої інстанції не звернув увагу на те, що в поданому ліквідатором на затвердження до господарського суду ліквідаційному балансі ПП "Фірма "Фармацея" інформація по поточних зобов`язаннях за розрахунками на початок та кінець ліквідаційної процедури не відображає фактичних змін (реалізації майна) за період ліквідаційної процедури, що не узгоджується з вимогами частини 1 статті 46 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (Далі - Закон про банкрутство) про затвердження судом у підсумковому засіданні на стадії ліквідаційної процедури ліквідаційного балансу, за наслідками проведених ліквідатором розрахунків з кредиторами з відображенням даних про актив та пасив боржника, як на дату початку, так на дату завершення ліквідаційної процедури підприємства-банкрута.



Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі



7. До Верховного Суду ліквідатором Приватного підприємства "Фірма "Фармацея" Шиманом Є.О. надано відзив на касаційну скаргу з проханням залишити оскаржувані судові рішення без змін, а скаргу без задоволення.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №911/344/16 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Жуков С.В., суддя - Ткаченко Н.Г., суддя - Білоус В.В., що підтверджується протоколом передачі судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) раніше визначеному складу суду від 20.08.2019.

8.1. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22.08.2019 відкрито касаційне провадження у справі №911/344/16 за касаційною скаргою Акціонерного товариства "Сбербанк" на ухвалу Господарського суду Київської області від 17.04.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 11.07.2019 у вказаній справі.

Призначено до розгляду касаційну скаргу Акціонерного товариства "Сбербанк" на 02 жовтня 2019 року о 12:15 у відкритому судовому засіданні у приміщенні Касаційного господарського суду за адресою: м. Київ, вул. О. Копиленка, 6, в залі судових засідань № 330.

8.2. У зв`язку з перебуванням головуючого у справі судді Жукова С.В. у відпустці 02.10.2019, судове засідання у справі №911/344/16 не відбулось.

8.3. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 03.10.2019 призначено до розгляду касаційну скаргу Акціонерного товариства "Сбербанк" на ухвалу Господарського суду Київської області від 17.04.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 11.07.2019 у справі №911/344/16 на 23 жовтня 2019 року о 12 : 45 год у відкритому судовому засіданні.

8.4. У зв`язку з відпусткою судді Ткаченко Н.Г., автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №911/344/16 визначено колегію суддів у складі: Жуков С.В. - головуючий, Білоус В.В., Огороднік К.М., що підтверджується протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.10.2019.

8.5. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22.10.2019 справу № 911/344/16 про банкрутство Приватного підприємства "Фірма "Фармацея" за розглядом касаційної скарги Акціонерного товариства "Сбербанк" на ухвалу Господарського суду Київської області від 17.04.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 11.07.2019 у даній справі прийнято до провадження у новому складі колегії суддів.

Ухвалено Розглянути касаційну скаргу Акціонерного товариства "Сбербанк" на ухвалу Господарського суду Київської області від 17.04.2019 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 11.07.2019 у справі № 911/344/16 23 жовтня 2019 року о 12:45 год. у відкритому судовому засіданні у приміщенні Касаційного господарського суду за адресою: м.Київ, вул. О.Копиленка, 6, в залі судових засідань № 330.



9. Заслухавши суддю-доповідача, представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу слід залишити без задоволення, виходячи з такого.



10. Відповідно ст. 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.



11. Відповідно до ч. 6 ст. 12 Господарського процесуального кодексу України (Далі - ГПК України) господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".



12. Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону про банкрутство провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, ГПК України, іншими законодавчими актами України.



13. Статтею 9 вказаного Закону визначено, що справи про банкрутство розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими ГПК України, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.



14. У ст. 4 Закону про банкрутство, зокрема визначено, що відповідно до цього Закону щодо боржника застосовуються такі судові процедури банкрутства: розпорядження майном боржника; мирова угода; санація (відновлення платоспроможності) боржника; ліквідація банкрута



15. Предметом розгляду, у даному випадку, є правомірність затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу банкрута - Приватного підприємства "Фірма "Фармацея" та ліквідації останнього як юридичної особи.



16. Ліквідація боржника - це припинення існування суб`єкта підприємницької діяльності, визнаного господарським судом банкрутом.



17. Ліквідаційна процедура, як стадія провадження у справі про банкрутство, є однією з найбільш ймовірних та прогнозованих процедур, які застосовуються до неплатоспроможного боржника та є механізмом виведення з ринку нерентабельних та неперспективних підприємств.



18. Правильне завершення ліквідаційної процедури є основним завданням ліквідатора, який, з урахуванням покладених на нього Законом про банкрутство повноважень повинен наполегливо та добросовісно працювати упродовж всієї процедури ліквідації.



19. Звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс є підсумковими документами, які підтверджують належне проведення ліквідатором всіх необхідних заходів ліквідаційної процедури, вчинення адекватних дій щодо виявлення кредиторів та активів боржника, за результатами розгляду яких суд приймає ухвалу про ліквідацію боржника та закриття провадження у справі.



20. Отже, законодавцем передбачено певну сукупність дій, які необхідно вчинити в ході ліквідаційної процедури та перелік додатків до звіту ліквідатора, які подаються суду разом з зазначеним звітом та є предметом дослідження в судовому засіданні за підсумками ліквідаційної процедури, яке проводиться за участю кредиторів (комітету кредиторів).



21. Подання звіту та ліквідаційного балансу здійснюється ліквідатором за результатом проведених дієвих заходів, які передбачені у ліквідаційній процедурі.



22. Законом не визначено вичерпний перелік таких заходів, які має вчинити ліквідатор для завершення ліквідаційної процедури, визначені тільки основні напрямки таких заходів, що дозволяють сформувати ліквідаційну масу та задовольнити, за умови виявлення майна (ліквідних активів), вимоги кредиторів, що логічно випливає із визначених Законом повноважень ліквідатора та надає останньому можливість відповідно до власного самостійного та незалежного розсуду вчиняти дії щодо виявлення та розшуку активів банкрута для формування ліквідаційної маси.



23. Разом з тим, обов`язком ліквідатора є здійснення всієї повноти заходів, спрямованих на виявлення активів боржника, при цьому ні у кого не повинен виникати обґрунтований сумнів щодо їх належного здійснення - принцип безсумнівної повноти дій ліквідатора у ліквідаційній процедурі (постанова Верховного Суду від 14.02.2018 року у справі №927/1191/14).



24. Пунктом 1 ст. 46 Закону про банкрутство визначено, що після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються:

-відомості за результатами інвентаризації майна боржника та перелік ліквідаційної маси;

-відомості про реалізацію об`єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу;

-копії договорів купівлі-продажу та акти приймання-передачі майна;

-реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів;

-документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів;

-довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню;

-для акціонерних товариств - копія розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій, засвідчена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку;

-для емітентів цінних паперів - копія звіту про наслідки погашення цінних паперів, засвідчена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.



25. У наведеній нормі Законодавець визначив обов`язковий перелік документів, без яких не може бути затверджений звіт ліквідатора господарським судом, який водночас не є вичерпним.



26. Крім документів безпосередньо визначених у ст. 46 Закону про банкрутство, для доведення правомірності та повноти своїх дій у ліквідаційній процедурі ліквідатором можуть бути додані до звіту та відображені у ньому інші відомості, які спрямовані на доведення господарському суду, комітету кредиторів та окремим кредиторам виконання, покладених на ліквідатора обов`язків належним чином.



27. Розглядаючи справу у підсумковому засіданні від 17.04.2019 на стадії ліквідаційної процедури, суд першої інстанції надав оцінку поданому ліквідатором Шиманом Є.О. звіту та ліквідаційному балансу Приватного підприємства "Фірма "Фармацея".



28. Відповідно до ст.41 Закону про банкрутство, ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом, та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку.

Ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута; аналізує фінансове становище банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу; пред`являє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; має право отримувати кредит для виплати вихідної допомоги працівникам, що звільняються внаслідок ліквідації банкрута, який відшкодовується згідно з цим Законом позачергово за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута; з дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури повідомляє працівників банкрута про звільнення та здійснює його відповідно до законодавства України про працю. Виплата вихідної допомоги звільненим працівникам банкрута провадиться ліквідатором у першу чергу за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута, або отриманого для цієї мети кредиту; заявляє в установленому порядку заперечення щодо заявлених до боржника вимог поточних кредиторів за зобов`язаннями, які виникли під час провадження у справі про банкрутство і є неоплаченими; подає до суду заяви про визнання недійсними правочинів (договорів) боржника; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; передає в установленому порядку на зберігання документи банкрута, які відповідно до нормативно-правових документів підлягають обов`язковому зберіганню, на строк не менше п`яти років з дати визнання особи банкрутом; продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом; повідомляє про своє призначення державний орган з питань банкрутства в десятиденний строк з дня прийняття рішення господарським судом та надає державному реєстратору в електронній формі через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомості, необхідні для ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у порядку, встановленому державним органом з питань банкрутства; у разі провадження банкрутом діяльності, пов`язаної з державною таємницею, вживає заходів з ліквідації режимно-секретного органу. Для цього за погодженням із Службою безпеки України визначає склад ліквідаційної комісії режимно-секретного органу, яка формується в установленому законодавством порядку; веде реєстр вимог кредиторів; подає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", інформацію центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.


................
Перейти до повного тексту