ПОСТАНОВА
Іменем України
01 листопада 2019 року
Київ
справа №823/346/17
адміністративне провадження №К/9901/18087/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,
суддів - Жука А.В.,
Мартинюк Н.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 15.05.2017 (головуючий суддя - С.М. Гарань)
та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2017 (головуючий суддя - Є.І. Мєзєнцев, судді - В.В.Файдюк, Є.В.Чаку)
у справі № 823/346/17
за позовом ОСОБА_1
до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, в якому позивач просив:
- визнати протиправною бездіяльність ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області щодо відмови у проведенні розслідування нещасного випадку, який стався 13.12.1980, у період проходження служби в органах внутрішніх справ України та під час якого ним були отримані тілесні ушкодження;
- зобов`язати ліквідаційну комісію Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області провести розслідування нещасного випадку, який стався 13.12.1980, у період проходження служби в органах внутрішніх справ України, під час якого ним були отримані тілесні ушкодження та оформити його результати з урахуванням вимог Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах системи Міністерства внутрішніх справ, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27.12.2002 № 1346.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що 13.12.1980, під час його служби в органах внутрішніх справ та виконання службових обов`язків, з ним стався нещасний випадок, внаслідок чого були отримані тілесні ушкодження. Оскільки на час його служби в органах внутрішніх справ розслідування вищевказаного нещасного випадку не проводилось з невідомих причин, тому в листопаді 2016 року позивач звернувся з відповідною заявою до відповідача, який листом від 01.12.2016 № 16/1-1098 витребував документи, які підтверджували б втрату працездатності, а в подальшому листом від 15.02.2017 № 16/1-5 відмовив в проведенні розслідування з посиланням на те, що відсутні правові підстави для проведення службового розслідування ліквідаційною комісією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 15.05.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 26.06.2017, в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
4. При прийнятті рішень, суди попередніх інстанцій виходили з того, що у відповідача були відсутні підстави для проведення розслідування нещасного випадку, що стався 13.12.1980 з колишнім працівником органів внутрішніх справ ОСОБА_1 у відповідності до положень "Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах системи Міністерства внутрішніх справ", затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27.12.2002 № 1346.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
5. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
6. В обґрунтування вимог касаційної скарги позивач посилається на те, що судами попередніх інстанцій не в повному обсязі з`ясовано обставини справи, які мають значення для правильного вирішення адміністративного спору, неправильно та неповно досліджено докази, що призвело до невідповідності висновків суду обставинам справи.
Позиція інших учасників справи
7. Відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Рух касаційної скарги
8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19.07.2017 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .
9. Ухвалою Верховного Суду від 31.10.2019 прийнято адміністративну справу до провадження та призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
10. 13.12.1980 під час роботи позивача в органах внутрішніх справ, в ході рейду з пошуку вкраденого автотранспорту з ним стався нещасний випадок - він отримав тілесні ушкодження внаслідок протиправних дій гр. ОСОБА_2
11. 14.11.2016 позивач звернувся до відповідача із заявою про проведення спеціального розслідування нещасного випадку при виконанні службових обов`язків в період проходження служби під час охорони і забезпечення громадського порядку та забезпечення безпеки дорожнього руху, що стався 13.12.1980 з працівником органів внутрішніх справ ОСОБА_1.
12. Листом від 01.12.2016 № 16/1-1098 відповідач повідомив ОСОБА_1, що правових підстав для проведення розслідування нещасного випадку немає, у зв`язку із ненаданням медичних документів, підтверджуючих втрату працездатності, що настала не одразу від нещасного випадку, який стався 13.12.1980.
13. 26.01.2017 позивачем направлено на адресу відповідача медичні документи, підтверджуючі втрату ним працездатності від нещасного випадку, який стався 13.12.1980.
14. Листом Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області від 15.02.2017 № 16/1-5 повідомлено позивача, що Постановою Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 № 730 "Про утворення територіальних органів Національної поліції та ліквідацію територіальних органів Міністерства внутрішніх справ України" передбачено ліквідацію Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області. 06.11.2015 зареєстровано припинення юридичної особи Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, у зв`язку з чим створено ліквідаційну комісію, до якої переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи, тобто ліквідаційна комісія не виконує функції Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області, а лише наділена повноваженнями управління його справами. А тому відсутні правові підстави для проведення розслідування нещасного випадку ліквідаційною комісією Управління Міністерства внутрішніх справ України в Черкаській області.
15. Вважаючи бездіяльність відповідача щодо відмови у проведенні розслідування нещасного випадку протиправною, позивач звернувся до суду з позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування (чинні на час виникнення спірних правовідносин)
16. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
17. З метою врегулювання питань, пов`язаних з розслідуванням та веденням обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах внутрішніх справ України, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27.12.2002 № 1346 розроблено Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій, що сталися в органах і підрозділах системи МВС України (надалі - Порядок № 1346).
18. Згідно пункту 2.1 Порядку № 1346 розслідуванню підлягають раптові погіршення стану здоров`я, поранення, травми, у тому числі отримані внаслідок тілесних ушкоджень, заподіяних іншою особою, гострі професійні захворювання і гострі професійні та інші отруєння, теплові удари, опіки, обмороження, утоплення, ураження електричним струмом, блискавкою та іонізуючим випромінюванням, інші ушкодження, отримані внаслідок аварій, пожеж, стихійного лиха (землетруси, зсуви, повені, урагани та інші надзвичайні події), контакту з тваринами, комахами та іншими представниками фауни і флори, що призвели до втрати працівником працездатності на один робочий день чи більше або до необхідності переведення потерпілого на іншу (легшу) роботу терміном не менш як на один робочий день, а також випадки смерті в підрозділі (далі - нещасні випадки).
19. Пунктом 2.2 Порядку № 1346 визначено, що за результатами розслідування складаються акти за формою Н-1* і беруться на облік нещасні випадки (у тому числі поранення), які сталися з працівниками в період проходження служби при виконанні службових обов`язків.