ПОСТАНОВА
Іменем України
31 жовтня 2019 року
Київ
справа №240/6051/18
адміністративне провадження №К/9901/22484/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шишова О.О.,
суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні справу №240/6051/18
за позовом ОСОБА_1 до Державної служби України з питань праці про визнання протиправними та скасування висновку, наказу, завдання, ключові показники результативності, ефективності та якості службової діяльності, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Державної служби України з питань праці на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2019 року (прийняте у складі головуючого судді - Панкеєвої В.А.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18 липня 2019 року (прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Іваненко Т.В., суддів: Граб Л.С., Сторчака В.Ю.)
УСТАНОВИВ
І. Суть спору:
1. ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної служби України з питань праці (далі - відповідач ) у якому просив суд:
1.1. - визнати протиправним та скасувати висновок щодо результатів оцінювання службової діяльності державного службовця, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В", затверджений наказом Державної служби України з питань праці від 23.11.2018 № 573к;
1.2. - визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 23.11.2018 №573-к в частині затвердження висновків щодо результатів оцінювання службової діяльності начальника управління Держпраці у Житомирській області та подання на затвердження нових завдань і ключових показників із встановленням строку виконання не менше трьох місяців;
1.3. - визнати протиправним та скасувати завдання, ключові показники результативності, ефективності та якості службової діяльності державного службовця, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В" від 26.11.2018.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 14.12.2017 головою Держпраці було погоджено завдання, ключові показники результативності, ефективності та якості службової діяльності державного службовця категорії "Б" або "В" щодо нього. Результати завдань (висновок) було направлено Управлінням до Держпраці в електронній формі 09.11.2018 на електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_1. Після їх розгляду головою Держпраці наказом від 23.11.2018 №573-к затверджено висновок щодо результатів оцінювання службової діяльності позивача, за результатами оцінювання встановлено негативну оцінку. Позивач з результатами такого висновку не погодився, вважає його безпідставним та суб`єктивним.
ІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
3. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 10 квітня 2019 року, яке було залишено без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду, позовні вимоги було задоволено.
3.1. Визнано протиправним та скасовано висновок Державної служби України з питань праці щодо результатів оцінювання службової діяльності державного службовця ОСОБА_1, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В", затверджений наказом Державної служби України з питань праці від 23.11.2018 №573к.
3.2. Визнано протиправним та скасовано наказ Державної служби України з питань праці від 23.11.2018 №573-к в частині затвердження висновків щодо результатів оцінювання службової діяльності начальника управління Держпраці у Житомирській області ОСОБА_1 та подання на затвердження нових завдань і ключових показників із встановленням строку виконання не менше трьох місяців.
3.3. Визнано протиправним та скасовано завдання, ключові показники результативності, ефективності та якості службової діяльності державного службовця ОСОБА_1, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В" від 26.11.2018. Також було вирішено питання щодо розподілу судових витрат зі сплати судового збору.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що відповідачем не надано жодного доказу щодо правомірності висновку щодо результатів оцінювання службової діяльності державного службовця, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В", затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 23.11.2018 № 573к, та наказу від 23.11.2018 №573-к в частині затвердження висновків щодо результатів оцінювання службової діяльності начальника управління Держпраці у Житомирській області, які є предметом розгляду даної справи. Також не надано жодного доказу на підтвердження правомірності завдань, ключових показників результативності, ефективності та якості службової діяльності державного службовця, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В" від 26.11.2018.
IІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
5. Державна служба України з питань праці, не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій звернулася з касаційною скаргою, у якій посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.
6. Обґрунтовуючи доводи касаційної скарги відповідач зазначає, що суди першої та апеляційної інстанції безпідставно не врахували, що висновок про негативну оцінку не може бути самостійним предметом судового розгляду, оскільки оскаржуваний висновок щодо результатів оцінювання, не створює для позивача жодних юридичних прав чи обов`язків та не порушує особистих прав або інтересів позивача. Завдання та ключові показники результативності, ефективності та якості службової діяльності державного службовця не є актом індивідуальної дії чи нормативно-правовим актом, а тому у відповідності до вимог ст. 5 КАС України не підлягає оскарженню в адміністративному судочинстві, а тому необхідно закрити провадження у справі.
6.1. Крім того, суд не мав права давати оцінку виставлених суб`єктом оцінювання балів, а тим паче перебирати на себе дискреційні повноваження суб`єкта оцінювання щодо застосування критеріїв виставлення балів та обґрунтування виставленої оцінки, що в свою чергу є порушення судом першої та апеляційної інстанції норм процесуального права.
6.2. Відповідач вказує на те, що посилання суду на дотримання строків виконання позивачем завдань, встановлених завданнями, ключовими показниками результативності, ефективності та якості службової діяльності державного службовця, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В", затверджених суб`єктом оцінювання 14.12.2017 є помилковим, оскільки позивачем не надано до суду жодного доказу своєчасного виконання завдань (письмового звіту).
ІV. Установлені судами фактичні обставини справи
7. Наказом Голови Держпраці Чернеги Р.Т. від 14.12.2015 ОСОБА_1 призначено на посаду начальника Управління Держпраці в Житомирській області з 14.12.2015 з посадовим окладом згідно штатним розписом та присвоєно 9 ранг державного службовця (а.с.26).
8. 14 грудня 2017 року Головою Держпраці погоджено завдання, ключові показники результативності, ефективності та якості службової діяльності державного службовця, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В" (а.с.27-28).
9. 09.11.2018 у відповідності до затвердженого наказом Голови Держпраці від 01.10.2018 № 96 графіку проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців апарату Держпраці (а.с.51-53) результати завдань (висновок) позивачем було направлено Держпраці в електронній формі на адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.48).
10. За результатами оцінювання діяльності начальника управління Держпраці у Житомирській області сформовано висновок щодо результатів оцінювання службової діяльності державного службовця ОСОБА_1, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В" з середнім балом 2,4 (а.с.29-40).
11. Наказом відповідача від 23.11.2018 № 573-к затверджено висновки щодо результатів оцінювання службової діяльності начальника управління Держпраці у Житомирській області та наказано відділу персоналу протягом 5 робочих днів з дня ознайомлення державних службовців з висновками щодо результатів оцінювання службової діяльності, що містять негативну оцінку подати на затвердження нові завдання і ключові показники із встановленням строку виконання не менше трьох місяців (а.с.41).
12. Завдання, ключові показники результативності, ефективності та якості службової діяльності державного службовця ОСОБА_1, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В" від 26.11.2018 передбачають строк виконання п`яти завдань до 26.02.2019 (а.с.42-43):
12.1. щодо проведення аналізу використання праці без оформлення у Житомирській області за встановленими Держпраці критеріями.
12.2. Щодо проведення семінарів у 100% райдержадміністрацій стосовно їх ролі у державному ринковому нагляді.
12.3. Щодо відсутності суттєвих розбіжностей у висновках спеціальних комісій за результатами проведення повторного (додаткового) розслідування нещасних випадків.
4. Щодо проведення превентивних заходів у не менше 25% від зареєстрованої в області суб`єктів господарювання агропромислового комплексу.
5. Щодо 100 % виявлення ОПН без декларацій станом на 01.01.2018 та їх отримання від суб`єктів господарювання.
13. Головою Держпраці за результатами розгляду висновку по вказаним питанням було оцінено виконання завдань наступним чином: 1,2 і 3 завдання з оцінкою у 2 бали, 4 і 5 завдання з оцінкою у 3 бали, середній бал становить 2,4, що є негативним висновком щодо результатів оцінювання.
14. Наказом відповідача від 25.02.2019 № 44-к "Про проведення повторного оцінювання результатів службової діяльності керівників територіальних органів Держпраці, які отримали негативні оцінки за результатами оцінювання службової діяльності у 2018 році" наказано провести повторне оцінювання результатів службової діяльності начальника Управління Держпраці у Житомирській області ОСОБА_1, який отримав негативну оцінку за результатами оцінювання службової діяльності у 2018 році, та затверджено графік проведення повторного оцінювання (а.с.153).
15. Зі змісту завдань, ключових показників результативності, ефективності та якості службової діяльності державного службовця, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В" від 14.12.2017 першим завданням зазначено: підвищити ефективність державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю щодо своєчасної та у повному обсязі оплати праці, використання найманої праці без оформлення, строк виконання до 01.03.2018 та до 01.11.2018 (а.с.27).
16. Не погоджуючись з наказом відповідача від 23.11.2018 № 573-к, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та інтересів.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин)
17. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
18. За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАСУ) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
19. Принципи, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства, а також порядок реалізації громадянами України права рівного доступу до державної служби, що базується на їхніх особистих якостях та досягненнях регулює Закону України "Про державну службу" №889-VIII (далі - Закон №889-VIII).
20. Частиною 1 статті 1 Закону №889-VIII зазначено, що державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави.
21. Відповідно до частини 2 статті 1 Закону №889-VIII, державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.
22. Зі статті 5 Закону №889-VIII відносини, що виникають у зв`язку із вступом, проходженням та припиненням державної служби, регулюються цим Законом, якщо інше не передбачено законом. Дії норм законодавства про пращо поширюються на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом.
23. Приписами статті Згідно частини 1,2 статті 44 Закону № 889-VIII результати службової діяльності державних службовців щороку підлягають оцінюванню для визначення якості виконання поставлених завдань, а також з метою прийняття рішення щодо преміювання, планування їхньої кар`єри, виявлення потреби у професійному навчанні. Оцінювання результатів службової діяльності проводиться на підставі показників результативності, ефективності та якості, визначених з урахуванням посадових обов`язків державного службовця, а також дотримання ним правил етичної поведінки та вимог законодавства у сфері запобігання корупції.
24. Частиною 3, 5-7 статті 44 Закону № 889-VIII визначено, що оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, які займають посади державної служби категорій "Б" і "В", здійснюється безпосереднім керівником державного службовця та керівником самостійного структурного підрозділу. За результатами оцінювання службової діяльності державного службовця йому виставляється негативна, позитивна або відмінна оцінка з її обґрунтуванням. У разі отримання державним службовцем негативної оцінки не раніше ніж через три місяці проводиться повторне оцінювання результатів його службової діяльності. Висновок, що містить негативну оцінку за результатами оцінювання службової діяльності, може бути оскаржений державним службовцем у порядку, визначеному статтею 11 цього Закону.
25. Частинами 6, 8 статті 11 Закону № 889-VIII передбачено, що якщо права державного службовця, встановлені цим Законом, порушені керівником державної служби чи державним службовцем вищого органу або якщо ці особи створили перешкоди в реалізації прав державного службовця, він може подати скаргу із зазначенням фактів порушення його прав або перешкод у їх реалізації безпосередньо до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби. Заявник має право оскаржити рішення, дії чи бездіяльність державних органів та їх посадових осіб, що перешкоджають реалізації прав, наданих йому цим Законом, до суду.
26. У відповідності до пункту 3 частини 1 статті 87 Закону України "Про державну службу" зазначено, якщо держслужбовець отримав повторно негативну оцінку за результатами оцінювання, то він підлягає звільненню.
27. Кабінет Міністрів України постановою від 23 серпня 2017 року № 640 (далі - Постанова) затвердив Типовий порядок проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців (далі - Порядок).
28. Порядок визначає процедуру проведення оцінювання результатів службової діяльності державних службовців, які займають посади державної служби категорій "А", "Б" і "В" (далі -оцінювання).
29. Учасниками процесу оцінювання є: державний службовець; безпосередній керівник державного службовця, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В"; керівник самостійного структурного підрозділу (у разі наявності), в якому працює державний службовець, який займає посаду державної служби категорії "Б" або "В"; суб`єкт призначення; служба управління персоналом.