1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



31 жовтня 2019 року

Київ

справа № 235/3676/17

адміністративне провадження №К/9901/44991/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Желєзного І.В. та Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом керівника Красноармійської місцевої прокуратури до Покровської міської ради Донецької області, треті особи: Дошкільний навчальний заклад № 5 "Івушка" відділу освіти Покровської міської ради Донецької області, Відділ освіти Покровської міської ради Донецької області, Комунальна медична установа "Центр первинної медико-санітарної допомоги" про визнання незаконним та скасування пунктів 1, 2, 4, 5 рішення за касаційною скаргою Покровської міської ради Донецької області на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року у складі колегії суддів: Чебанова О.О., Сіваченка І.В., Шишова О.О.,

В С Т А Н О В И В :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У липні 2017 року керівник Красноармійської місцевої прокуратури (далі також - позивач) звернувся до Красноармійського міськрайонного суду Донецької області з позовом до Покровської міської ради Донецької області (далі також - відповідач), за участю третіх осіб: Дошкільного навчального закладу № 5 "Івушка" відділу освіти Покровської міської ради Донецької області (далі також - третя особа 1, ДНЗ "Івушка"), Відділу освіти Покровської міської ради Донецької області (далі також - третя особа 2), Комунальної медичної установи "Центр первинної медико-санітарної допомоги" (далі також - третя особа 3, КМУ "Центр первинної медико-санітарної допомоги"), в якому просив:

- визнати незаконним та скасувати пункти 1, 2, 4, 5 рішення Покровської міської ради Донецької області № 7/34-9 від 26 травня 2017 року "Про передачу основних засобів".

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що місцевою прокуратурою за результатами опрацювання рішень органів місцевого самоврядування та їх виконавчих органів, з метою виявлення можливих порушень інтересів громадян та держави встановлено, що Покровською міською радою 26 травня 2017 року прийнято рішення № 7/34-14 "Про передачу основних засобів".

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 31 серпня 2017 року у задоволенні позовних вимог було відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що передача частини будівлі ДНЗ № 5 жодним чином не погіршить процес виховання дітей, а навпаки вирішить проблему жителів даного району, в якому розташований лише один дошкільний навчальний заклад ДНЗ № 5 "Івушка" та один загальноосвітній навчальний заклад Навчально-виховний комплекс № 2 (далі також - НВК № 2). Права дітей на здобуття дошкільної освіти, права на фізичний, розумовий і духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту не порушені.

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року апеляційну скаргу Прокуратури Донецької області на постанову Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 31 серпня 2017 року задоволено. Постанову Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 31 серпня 2017 року скасовано. Прийнято нову постанову, якою адміністративний позов задоволено.

Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що порушення інтересів держави полягає в незаконному, нецільовому використанні приміщення дошкільного навчального закладу, загрозі збереження існуючої мережі навчальних закладів та їх матеріально-технічної бази, а також забезпечення належних умов для навчання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, їх соціально-психологічної адаптації та активної життєдіяльності.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, Покровська міська рада Донецької області звернулася із касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційна скарга подана 17 листопада 2017 року.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 17 листопада 2017 року відкрито касаційне провадження у справі № 235/3676/17, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак, розгляд справи цим судом не був закінчений.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30 жовтня 2019 року для розгляду цієї справи визначено новий склад колегії суддів, а саме: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Желєзного І.В. та Чиркіна С.М.

Ухвалою Верховного Суду від 09 вересня 2019 року прийнято до свого провадження справу № 235/3676/17 та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Покровською міською радою 20 квітня 2017 року прийнято рішення № 7/33-14 "Про передачу основних засобів".

Відповідно до пункту 1 вказаного рішення вирішено: відділу освіти Покровської міської ради Донецької області передати комунальне майно територіальної громади м. Покровськ, а саме: частину будівлі загальною площею 231,34 кв. м "Комунального дошкільного навчального закладу № 5 "Івушка" Покровської міської ради Донецької області, що розташована за адресою: м. Покровськ, вул. Захисників України, буд. 33, на баланс житлово-комунального відділу Покровської міської ради з правом оперативного управління.

26 травня 2017 року Покровською міською радою прийнято рішення № 7/34-9 "Про передачу основних засобів".

Згідно з положеннями пункту 1 вищезазначеного рішення вирішено: відділу освіти Покровської міської ради Донецької області передати комунальне майно територіальної громади м. Покровськ, а саме: частину будівлі загальною площею 231,34 кв. м Дошкільного навчального закладу № 5 "Івушка" Покровської міської ради Донецької області, що розташована за адресою: м. Покровськ, вул. Захисників України, буд. 33, з балансу відділу освіти Покровської міської ради Донецької області на баланс комунальної медичної установи "Центр первинної медико-санітарної допомоги" міста Покровська з правом оперативного управління.

Згідно пунктом 3 вищевказаного рішення міської ради зазначено вважати що втратило чинність рішення Покровської міської ради № 7/33-14 від 20 квітня 2017 року.

Судами встановлено, що дошкільний заклад складається з двох корпусів, господарських будівель та інших споруд.

Загальна площа приміщення корпусу № 1 становить 455,8 кв. м, корпусу № 2 - 488,0 кв. м, що підтверджується технічним паспортом на будівлю та журналами внутрішніх обрахунків площ і приміщень.

Згідно відомостей Відділу освіти Покровської міської ради залишкова вартість будівель складає 56014,14 грн та 3484,52 грн відповідно.

У зв`язку з замовленням оформлення технічної документації відділом освіти Покровської міської ради Донецької області від 06 лютого 2017 року № 04/113 на будівлі та споруди дошкільного навчального закладу № 5 "Івушка" по вул. Захисників України (колишня Дніпропетровська) № 33 м. Покровська Донецької області, техніком КП "БТІ" проведена технічна інвентаризація об`єктів нерухомого майна, та виявлено, що будинок № 33 по вул. Захисників України м. Покровська вже існує, тому відповідно до законодавства України, на підставі архівних інвентаризаційних справ будівлям і спорудам дошкільного навчального закладу № 5 "Івушка" була надана нова поштова адреса, якою зазначено будівлю за № 35 по вул. Захисників України м. Покровська. Встановлено, що дошкільний навчальний заклад № 5 "Івушка" по вул. Захисників України, за період свого існування мав поштові адреси № 3 та № 5.

Крім того, пунктом 9.1 розділу IX "Майно дошкільного навчального закладу" Статуту дошкільного навчального закладу № 5 "Івушка" Покровської міської ради Донецької області, затвердженого рішенням Покровської міської ради Донецької області від 26 січня 2017 року № 7/29-7 зазначено, що рішенням Красноармійської міської ради № 2 від 02 березня 1963 року дошкільному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку 0,2 га, будівлі, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, спортивні та ігрові майданчики, інші матеріальні цінності, вартість яких відображена у балансі дошкільного закладу та центральної бухгалтерії відділу освіти.

Згідно інвентаризаційної справи КДНЗ № 5 Відділу освіти та відомостей, наданих Комунальним підприємством "Бюро технічної інвентаризації" цільове призначення зазначеної земельної ділянки, споруд і будівель - освітні цілі.

Згідно пункту 1.1 Статуту дошкільного навчального закладу № 5 "Івушка" Покровської міської ради Донецької області, затвердженого рішенням Покровської міської ради Донецької області від 26 січня 2017 року № 7/29-7 Дошкільний навчальний заклад № 5 "Івушка" Покровської міської ради Донецької області є дошкільним навчальним закладом загального типу, який здійснює свою діяльність відповідно до чинного законодавства, Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003 року № 305.

Згідно пункту 1.7 Статуту засновником дошкільного закладу є Покровська міська рада Донецької області, Відділ освіти Покровської міської ради є головним розпорядником коштів та має право на оперативне управління дошкільним закладом, а саме: здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Дошкільний навчальний заклад не перебуває в процесі ліквідування та реорганізації, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

При цьому дошкільний заклад є діючим, існує централізована черга на прийом дітей, яка станом на 14 червня 2017 року складає 1683 дітей.

Відповідно до Книги щоденного відвідування дітьми дошкільного закладу № 5 та його Статуту навчальний заклад укомплектований на 134 %. А саме, згідно відомостей мережі ДНЗ по відділу освіти Покровської міської ради станом на 01 травня 2017 року дошкільний навчальний заклад № 5 "Івушка" має 127 місць, при цьому відвідує останній 171 дитина.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

У касаційній скарзі скаржник вказує, що в результаті прийняття оскаржуваного рішення, Покровську міську раду Донецької області позбавлено можливості реалізації повноважень виконавчий орган міської ради щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури тощо, які належать територіальним громадам. Крім того, судом не взято до уваги те, що передача частини будівлі ДНЗ "Івушка" на процес дошкільного виховання дітей жодним чином не вплине, так як на базі НВК № 2 буде відкрито три групи для дітей середнього та старшого віку.

13 грудня 2017 року від керівника Красноармійської місцевої прокуратури надійшло заперечення на касаційну скаргу, з якого вбачається, що судом апеляційної інстанції прийнято законне рішення, оскільки згідно відомостей, наданих КП "БТІ" встановлено, що цільовим призначенням зазначеної земельної ділянки, споруд і будівель є освітні цілі.

04 жовтня 2019 року від керівника Красноармійської місцевої прокуратури надійшло заперечення на касаційну скаргу, в якому зазначено, що передача частини майна дошкільного закладу призведе до скорочення мережі навчальних закладів, негативно вплине на рівень забезпечення населення освітніми послугами. Крім того, зазначає, що доводи касаційної скарги ґрунтуються лише на припущеннях та не підтверджуються жодним письмовими доказами.

16 жовтня 2019 року від Покровської міської ради Донецької області надійшли додаткові письмові пояснення у справі, в яких позивач висловлює незгоду з доводами касаційної скарги, вказує, що остання ґрунтується на припущеннях і не підтверджується жодними письмовими доказами.

Від інших учасників справи заперечення або відзиву на касаційну скаргу не надходило, що відповідно до частини четвертої статті 338 КАС України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, в якій зазначено, що суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини третьої статті 211 КАС України (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) та частини четвертої статті 328 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 159 КАС (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) та частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 31 серпня 2017 року та постанова Донецького апеляційного адміністративного суду від 24 жовтня 2017 року не відповідають, а вимоги касаційної скарги є частково обґрунтованими з огляду на наступне.

Розглядаючи дану справу та приймаючи рішення по суті позовних вимог суди першої та апеляційної інстанцій вважали, що між сторонами існує публічно-правовий спір, у зв`язку з чим розгляд даної справи слід здійснювати за правилами адміністративного судочинства.

З такими висновками судів колегія суддів не погоджується з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Відповідно до частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 КАС України справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб`єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Згідно з правилами визначення юрисдикції адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ за статтею 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності; спори між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень.


................
Перейти до повного тексту