ПОСТАНОВА
Іменем України
31 жовтня 2019 року
Київ
справа №826/9700/17
адміністративні провадження №К/9901/43884/18, №К/9901/43881/18, №К/9901/43874/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Желєзного І.В. та Чиркіна С.М., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "РАНТЬЄ", Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Бородіна Ольга Василівна про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії за касаційними скаргами ОСОБА_2, ТОВ "Рантьє" та Міністерства юстиції України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва у складі колегії суддів: Келеберди В.І., Качура І.А., Федорчука А.Б. від 25 вересня 2017 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2017 року у складі колегії суддів: Губської О.А., Парінова А.Б., Беспалова О.О.,
В С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У серпні 2017 року ОСОБА_1 (далі також - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства юстиції України (далі також - відповідач), треті особи: Товариство з обмеженою відповідальністю "РАНТЬЄ" (далі також - третя особа 1, ТОВ "Рантьє"), Приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Бородіна Ольга Василівна (далі також - третя особа 2, приватний нотаріус, Бородіна О .В.), в якому просила:
- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства оборони України від 02 серпня 2017 року № 2471/5 "Про скасування реєстраційних дій у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", яким задоволено у повному обсязі скаргу кінцевого бенефіціарного власника компанії з обмеженою відповідальністю Парісіфія Трейдінг Лтд Касьянова Сергія Павловича від 26 липня 2017 року;
- зобов`язати Міністерство юстиції України поновити реєстраційні дії № 10701070035057673 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах" та № 10701050036057673 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи", що проведені приватним нотаріусом (державним реєстратором) Бородіною Ольгою Василівною на підставі рішення позачергових загальних зборів учасників ТОВ "Рантьє", які відбулися 20 липня 2017 року у м . Київ по вул. Саксаганського, буд. 102, кв. 20, шляхом скасування дій № 10709980038057673 та № 10709980039057673.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що заявлені вимоги підлягають задоволенню, оскільки внаслідок прийняття відповідачем протиправного рішення порушено права та інтереси позивача як особи, яку обрано директором ТОВ "Рантьє". На думку позивача, відсутні підстави для скасування реєстраційних дій № 10701070035057673 та № 10701050036057673, адже при їх вчиненні державний реєстратор діяв у спосіб та у межах, що визначені нормами законодавства.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2017 року, позов задоволено.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що твердження Комісії, зазначені у висновку, який став підставою для прийняття оскаржуваного наказу, є передчасними та такими, що не ґрунтуються на фактичних обставинах.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, ОСОБА_2, ТОВ "Рантьє" та Міністерство юстиції України звернулися із касаційними скаргами до Вищого адміністративного суду України, в яких просять скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Касаційна скарга ОСОБА_2 подана 29 листопада 2017 року.
Касаційна скарга ТОВ "Рантьє" подана 30 листопада 2017 року.
Касаційна скарга Міністерства юстиції України подана 12 грудня 2017 року.
Ухвалами Вищого адміністративного суду України від 01 грудня 2017 року та 14 грудня 2017 року відкрито касаційне провадження у справі № 826/9700/17, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційні скарги, однак, розгляд справи цим судом не був закінчений.
Ухвалою Верховного Суду від 23 липня 2019 року прийнято до свого провадження справу № 826/9700/17 та запропоновано сторонам надати відзиви на касаційні скарги.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28 жовтня 2019 року для розгляду цієї справи визначено новий склад колегії суддів, а саме: судді-доповідача Берназюка Я.О., суддів Желєзного І.В. та Чиркіна С.М.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що компанія Парісіфія Трейдінг Лтд є мажоритарним власником ТОВ "Рантьє". Кінцевим бенефіціарним власником компанії Парісіфія Трейдінг Лтд є ОСОБА_2
20 липня 2017 року приватним нотаріусом проведено реєстраційні дії № 10701070035057673 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах" та № 10701050036057673 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи".
Вважаючи зазначені реєстраційні дії протиправними, ОСОБА_2 звернувся до Міністерства юстиції України зі скаргою, у якій просив їх скасувати. В обґрунтування доводів послався на порушення реєстратором вимог статей 15, 17, пунктів 1, 2, 6 частини першої статті 27, пункту 4 частини першої статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".
За результатами розгляду скарги ОСОБА_2, Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - Комісія) склала висновок від 01 серпня 2017 року, згідно із яким встановлено, що приватним нотаріусом при вчиненні оскаржуваних реєстраційних дій було допущено порушення законодавства, оскільки документи, подані для проведення реєстраційних дій, не відповідають вимогам чинного законодавства, а саме наступним.
1. На позачергових загальних зборах учасників ТОВ "Рантьє" від імені товариства з обмеженою відповідальністю "Фактор Д", на підставі протоколу позачергових загальних зборів учасників від 20 липня 2017 року № 20/07-17, діє генеральний директор ОСОБА_1, однак зазначений протокол поданий не був.
Пунктом 1 частини першої статті 27 Закону встановлено, що підставою для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації, є подання документів або відомостей, визначених цим Законом, не в повному обсязі.
У зв`язку з викладеним, згідно з висновком Комісії, приватний нотаріус мала зупинити розгляд документів, поданих для державної реєстрації, на підставі пункту 1 частини першої статті 27 Закону.
2. До переліку питань, рішення щодо яких вважається прийнятим, якщо за нього проголосують учасники, що володіють у сукупності більш як 50% загальної кількості голосів учасників товариства, відповідно до пункту 8.8 нової редакції статуту ТОВ "Рантьє" не включено питання про внесення змін до статуту. Однак зазначено, що рішення про внесення змін до статуту тощо вважається прийнятим, якщо за нього проголосують учасники, що володіють у сукупності не менше як 2/3 загальної кількості голосів учасників.
Відповідно до статті 41 Закону України "Про господарські товариства", до компетенції загальних зборів належить, зокрема: а) визначення основних напрямів діяльності акціонерного товариства і затвердження його планів та звітів про їх виконання; б) внесення змін до статуту товариства, у тому числі зміна розміру його статутного капіталу.
Відповідно до частини другої статті 59 Закону України "Про господарські товариства", з питань, зазначених у пунктах "а", "б" статті 41 цього Закону, а також при вирішенні питання про виключення учасника з товариства рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосують учасники, що володіють у сукупності більш як 50% загальної кількості голосів учасників товариства.
Згідно з частиною другою статті 98 Цивільного кодексу України, рішення про внесення змін до статуту товариства, відчуження майна товариства на суму, що становить п`ятдесят і більше відсотків майна товариства, та про ліквідацію товариства приймаються більшістю не менш як у 3/4 голосів, якщо інше не встановлено законом.
Крім того, відповідно до пункту 5.4 нової редакції статуту ТОВ "Рантьє", зокрема, якщо учасники протягом першого року діяльності не сплатили повністю суму вкладів, товариство повинно оголосити про зменшення свого статутного капіталу або прийняти рішення про ліквідацію.
Однак, згідно зі статтею 52 Закону України "Про господарські товариства", якщо учасники до закінчення першого року з дня державної реєстрації товариства не внесли (не повністю внесли) свої вклади, загальні збори учасників приймають одне з таких рішень: про виключення із складу товариства тих учасників, які не внесли (не повністю внесли) свої вклади, та про визначення порядку перерозподілу часток у статутному капіталі; про зменшення статутного капіталу та про визначення порядку перерозподілу часток у статутному капіталі; про ліквідацію товариства.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 28 Закону, підставою для відмови у державній реєстрації є: документи суперечать вимогам Конституції та законів України.
У зв`язку з викладеним, згідно з висновком Комісії, приватний нотаріус мала зупинити розгляд документів, поданих для державної реєстрації, на підставі пункту 5 частини першої статті 28 Закону.
3. Назва засновника - нерезидента відповідно до ЄДР - компанія з обмеженою відповідальністю Парісіфія Трейдінг, а у протоколі позачергових загальних зборів учасників ТОВ "Рантьє" від 20 липня 2017 року № 20/07-17-1 та статуті у новій редакції - компанія з обмеженою відповідальністю Парісіфія Трейдінг Лтд.
Пунктом 4 частини першої статті 27 Закону встановлено, що підставою для зупинення розгляду документів, поданих для державної реєстрації, є невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в ЄДР.
У зв`язку з викладеним, згідно з висновком Комісії, приватний нотаріус мала зупинити розгляд документів, поданих для державної реєстрації, на підставі пункту 4 частини першої статті 27 Закону;
4. Відповідно до протоколу позачергових загальних зборах учасників ТОВ "Рантьє" та нової редакції статуту, створюється одноосібний виконавчий орган Генеральний директор. При цьому, директор та заступник директора не звільнені, а підпорядковуються Генеральному директору, що суперечить статті 62 Закону України "Про господарські товариства".
Відповідно до статті 62 Закону України "Про господарські товариства", у товаристві з обмеженою відповідальністю створюється виконавчий орган: колегіальний (дирекція) або одноособовий (директор). Дирекцію очолює генеральний директор. Членами виконавчого органу можуть бути також і особи, які не є учасниками товариства.
Згідно з пункту 5 частини першої статті 28 Закону, підставою для відмови у державній реєстрації є: документи суперечать вимогам Конституції та законів України.
У зв`язку з викладеним, згідно з висновком Комісії, приватний нотаріус мала зупинити розгляд документів, поданих для державної реєстрації, на підставі пункту 5 частини першої статті 28 Закону.
З огляду на зазначене, Комісія у своєму висновку вказала на наявність правових підстав для задоволення у повному обсязі скарги ОСОБА_2 та, як наслідок, скасування оскаржуваних реєстраційних дій у ЄДР, а також про необхідність тимчасово заблокувати доступ до ЄДР приватному нотаріусу.
На підставі висновку Комісії від 01 серпня 2017 року Міністерством юстиції України видано Наказ від 02 серпня 2017 року № 2471/5, яким, відповідно до пунктів 1, 4 частини першої статті 27, пункту 5 частини першої статті 28, частини шостої статті 34 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", та Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1128, наказано:
задовольнити у повному обсязі скаргу кінцевого бенефіціарного власника компанії з обмеженою відповідальністю Парісіфія Трейдінг Касьянова Сергія Павловича від 26 липня 2017 року;
скасувати реєстраційні дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 20 липня 2017 року № 10701070035057673 "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах" та № 10701050036057673 "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи", проведені приватним нотаріусом щодо ТОВ "Рантьє";
тимчасово заблокувати доступ до ЄДР приватному нотаріусу строком на 2 (два) місяці.
Не погоджуючись із Наказом Міністерства юстиції України від 02 серпня 2017 року № 2471/5, позивач звернулася до суду.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
У касаційній скарзі ОСОБА_2 вказує, що суди попередніх інстанцій не взяли до уваги докази того, що ОСОБА_1 в дійсності не працювала на підприємстві, не вживала жодних заходів для того щоб приступити до виконання обов`язків генерального директора, не отримувала заробітну плату, відтак позивач безпідставно стверджує про порушення оскаржуваним наказом її прав на достатній рівень життя і вільний вибір професії. Таким чином, оскаржуваний наказ стосується виключно публічно-правових реєстраційних дій щодо ТОВ "Рантьє", вчинених державним реєстратором.
У касаційній скарзі ТОВ "Рантьє" вказує, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки тому, що в пакеті документів, поданих приватному нотаріусу Бородіній О.В., був відсутній документ, який би підтверджував повноваження ОСОБА_1 діяти від імені ТОВ "Фактор Д" на позачергових загальних зборах учасників ТОВ "Рантьє" від 20 липня 2017 року.
У касаційній скарзі Міністерство юстиції України вказує, що суди попередніх інстанцій не надали належної правової оцінки тому, що належним позивачем у даній справі повинно бути ТОВ "Рантьє", оскільки оскаржувані реєстраційні дії не зачіпають прав та інтересів ОСОБА_1 . Крім того, підстави, з якими ОСОБА_1 звернулась до суду не підвідомчі адміністративним судам, оскільки такі спори підлягають вирішенню в порядку цивільного судочинства.
Від учасників справи заперечення або відзиву на касаційні скарги не надходило, що відповідно до частини четвертої статті 338 КАС України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, в якій зазначено, що суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з положенням частини третьої статті 211 КАС України (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) та частини четвертої статті 328 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 159 КАС (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення) та частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Крім того стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України (у редакції, чинній на момент винесення цієї постанови) встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Окружного адміністративного суду м. Києва від 25 вересня 2017 року та ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2017 року не відповідають, а вимоги касаційних скарг є частково обґрунтованими з огляду на наступне.
Розглядаючи дану справу та приймаючи рішення по суті позовних вимог суди першої та апеляційної інстанцій вважали, що між сторонами існує публічно-правовий спір, у зв`язку з чим розгляд даної справи слід здійснювати за правилами адміністративного судочинства.
З такими висновками судів колегія суддів не погоджується з наступних мотивів та передбачених законом підстав.