1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



22 жовтня 2019 року

м. Київ



Справа № 909/548/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Случ О. В. - головуючий, Волковицька Н. О., Могил С.К.,

за участю секретаря судового засідання - Мазуренко М. В.,

за участю представників:

прокурора - Хамець Л. М.,

позивача 1 - не з`явилися,

позивача 2 - не з`явилися,

відповідача - Лущак М. М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Першого заступника прокурора Івано-Франківської області на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 09.11.2018 (суддя Неверовська Л. М.) і постанову Західного апеляційного господарського суду від 19.03.2019 (головуючий суддя Галушко Н. А., судді Желік М. Б., Орищин Г. В.) у справі № 909/548/18

за позовом Першого заступника прокурора Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Міністерства екології та природних ресурсів України та Івано-Франківської обласної державної адміністрації

до Приватного підприємства "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарства "Чорний ліс"

про зобов`язання припинити дії та зобов`язання передати природні ресурси,

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Перший заступник прокурора Івано-Франківської області (далі - прокурор) звернувся до Господарського суду Івано-Франківської області в інтересах держави в особі Міністерства екології та природних ресурсів України та Івано-Франківської обласної державної адміністрації (далі - позивачі) з позовом до Приватного підприємства "Спеціалізоване лісомисливське науково-дослідне природно-заповідне господарство "Чорний ліс" (далі - ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс", відповідач) про зобов`язання припинити дії, пов`язані із спеціальним використанням природних ресурсів та зобов`язання передати природні ресурси.

2. В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що відповідачу не видано державні акти на право постійного користування земельною ділянкою та не зареєстровано у встановленому законом порядку право постійного користування землею площею 8527 га на якій розташовано об`єкт природно-заповідного фонду загальнозоологічний заказник місцевого значення "Чорний ліс". Прокуратура вважає, що за відсутності у ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" права постійного користування землею, у даного підприємства відсутнє похідне від права постійного користування землею - право постійного користування лісами та право на спеціальне використання природних ресурсів у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3. Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 09.11.2018, залишеним без змін постановою Західного апеляційного господарського суду від 19.03.2019, у задоволенні позову відмовлено.

4. При ухваленні рішень зі справи суди попередніх інстанцій дійшли висновку про помилковість обраних прокурором способів судового захисту, їх невідповідність суті спірних правовідносин та способам судового захисту, що встановлені нормами Господарського кодексу України, Земельного кодексу України, Лісового кодексу України, які регулюють спірні відносини. При цьому, суд апеляційної інстанції зазначив, що при зверненні із позовом прокурором не враховано нерозривну пов`язаність природних ресурсів із земельною ділянкою, проте позовних вимог про повернення останньої не заявлено.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Перший заступник прокурора Івано-Франківської області, не погоджуючись з ухваленими рішеннями, звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу (узагальнено)

6. Прокурор у касаційній скарзі зазначає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права, а саме: статті 17, 48, 100 Лісового кодексу України (далі - ЛК України), статті 91, 26 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" та процесуального права, а саме: статті 5, 75, 236, 276 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

7. На думку прокурора, ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позову, суди попередніх інстанцій, в порушення норми статті 75 ГПК України, не врахували обставин, встановлених рішеннями судів у справах № 5/289, № 909/729/13, № 2а-2988/11/0970.

Доводи інших учасників справи

8. ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" подало відзив на касаційну скаргу, в якому просить відмовити у задоволенні касаційної скарги, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

9. Інші учасники справи не надали відзивів на касаційну скаргу, що відповідно до частини третьої статті 295 ГПК України не перешкоджає перегляду оскаржуваних судових рішень.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

10. 14.03.2000 Івано-Франківська обласна Рада прийняла рішення № 278-12/2000 "Про вилучення і надання земель лісового фонду", яким затверджено проект відведення земельних ділянок лісового Фонду для ведення лісового господарства ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс", вилучено із землекористування Івано-Франківського військового лісгоспу Міністерства Оборони України землі лісового фонду загальною площею 8531 га; надано ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" в постійне користування землі лісового фонду площею 8531 га, в тому числі: Богородчанського - 2008 га, Калуського - 3674 га, Тисменицького - 2849 га районів; зобов`язано ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" у місячний термін замовити виготовлення документів, що посвідчують право користування землею відповідно до чинного законодавства; доручено Богородчанській, Калуській, Тисменицькій районним Радам видати Державні акти на право постійного користування землею.

11. Проведено передачу земель лісового фонду загальною площею 8527 га ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс"; даний факт підтверджується зведеним актом прийому - передачі земель лісового фонду від 25.05.2000.

12. На підставі охоронних зобов`язань Державного управління екології та природних ресурсів в Івано-Франківській області від 30.05.2000 № 492, від 10.10.2003 № 554 землекористувач - ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" бере під охорону загальнозоологічний заказник "Чорний ліс" площею 8527 га.

13. У Державному кадастрі територій та об`єктів природно-заповідного фонду України ПП СЛНДПЗГ "Чорний ліс" значиться як постійний землекористувач.

14. 26.11.1999 між Івано-Франківським філіалом інституту землеустрою УААН та ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" укладено договір № 147-99 на виготовлення проекту відведення (передачі) земельних площ лісів з видачею державного акту на право користування землею. Івано-Франківський філіал інституту землеустрою УААН умови договору не виконав.

15. 12.11.2003 Господарським судом Івано-Франківської області ухвалено рішення у справі № 12/263, яким позов ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" задоволено та зобов`язано Івано-Франківський філіал інституту землеустрою виконати умови договору від 2611.1999 № 147-99 і видати ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" проект відведення земель лісового фонду та державні акти на право постійного користування землею.

16. Вищевказане рішення суду виконано частково, а саме: у частині видачі проекту відведення земельних ділянок та передачі лісів в постійне користування ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" за рахунок земель лісового фонду Івано-Франківського ЛПК МО України на території Богородчанського, Калуського, Тисменицького районів, в частині видачі державних актів на право постійного користування рішення суду не виконано.

17. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" на території зоологічного заказника місцевого значення крім рекреаційної здійснює ще й лісогосподарську діяльність.

18. За погодженням з Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області, управлінням лісового та мисливського господарства затверджено протоколи 1-ї та 2-ї лісовпорядної наради з базового лісовпорядкування СЛМНДПЗГ "Чорний ліс", також погоджено зведену відомість розрахункової лісосіки на 2013 та наступні роки для СЛМНДПЗГ "Чорний ліс". Відповідно до Наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 25.03.2000 за № 118 затверджено розрахункову лісосіку на 2004-2013 роки для СЛМНДПЗГ "Чорний ліс".

19. У акті № 386 планової перевірки державного нагляду(контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, проведеної Державною екологічною інспекцією в Івано-Франківській області в період з 04.12.2017 по 15.12.2017, зазначено, що ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" веде свою господарську діяльність згідно рішення Івано-Франківської обласної Ради від 14.03.2000 № 278-12/2000; базове лісовпорядкування проведено Львівською лісовпорядною експедицією ВО "Укрдержліспроект" у 2012. Проект організації та розвитку лісового господарства СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" наявний. Розрахункова лісосіка СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" затверджена наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 26.11.2013 № 486 у розмірі 5,44 тис.м3 та в цілому по результатах перевірки порушень природоохоронного законодавства не встановлено.

20. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що за результатами перевірки Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області від 08.12.2016 № 433 не встановлено порушень природоохоронного законодавства. При цьому, суди зазначають, що з 2000 року органи прокуратури неодноразово проводили розгляд звернень та перевірку діючого законодавства на предмет правомірності користування відповідачем землями лісового фонду, підстав для прокурорського реагування не вбачалося.

21. При розгляді справ № 5/289, № 909/729/13 суди встановили, що на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.06.2003 № 346-р, наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18.06.2003 № 852 передано цілісний майновий комплекс 30-го загальновійськового полігону в/ч А-1453, що розташований в с. Старий Лисець Тисменицького району Івано-Франківської області до сфери управління МВС з дальшою передачею на баланс Прикарпатської філії Національної академії внутрішніх справ України, правонаступником якої є Прикарпатський юридичний інститут Львівського державного університету внутрішніх справ.

Відповідно до акта прийому-передачі від 23.07.2003 до сфери управління МВС передавалося наступне військове майно: військове містечко № 1 в районі села Лисець, земельна ділянка площею 933,41 га, на якій розташований 30-ий загальновійськовий полігон.

На об`єкти нерухомості вказаного цілісного майнового комплексу Прикарпатського юридичного інституту Львівського державного університету внутрішніх справ було оформлено право державної власності.

У межі земельних ділянок, які відводились на підставі рішення Івано-Франківської обласної ради від 14.03.2000 № 278-12/2000 приватному підприємству СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" входять землі колишньої військової частини загальної площею 932 га, майно якої передано Прикарпатському юридичному інституту Львівського державного університету внутрішніх справ МВС України.

22. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що факт накладення спірної земельної ділянки переданої ПП СЛМНДПЗГ "Чорний ліс" на земельну ділянку колишньої військової частини загальної площею 932 га, майно якої передано Прикарпатському юридичному інституту Львівського державного університету внутрішніх справ МВС України, встановлений у справах №5/289, №909/729/13, тому у порядку статті 75 ГПК України, не потребує доведення при вирішенні даного спору. Отже, суди встановили, що доводи прокурора про використання саме відповідачем площі 8527 га загальнозоологічого заказника "Чорний ліс", як і розміру цієї земельної ділянки є недоведеними.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції

23. Відповідно до частини першої статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

24. За приписами частини четвертої статті 300 ГПК України суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій

25. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією (стаття 13 Конституції України).

26. Правовідносини з використання земель лісогосподарського призначення регулюються нормами земельного та цивільного законодавства, Лісовим кодексом України.

27. Відповідно до статті 25 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" заказниками оголошуються природні території (акваторії) з метою збереження і відтворення природних комплексів чи їх окремих компонентів. Оголошення заказників провадиться без вилучення земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів у їх власників або користувачів.

28. Стаття 7 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на час надання відповідачу спірної земельної ділянки лісового фонду), передбачала, що у постійне користування земля надається Радами народних депутатів із земель, що перебувають у державній власності: для ведення лісового господарства спеціалізованим підприємствам.

29. У відповідності до частини першої статті 13 Лісового кодексу України (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин з надання відповідачу спірної земельної ділянки лісового фонду), до відання обласних Рад народних депутатів у галузі регулювання лісових відносин на їх території належить, зокрема, надання земельних ділянок лісового фонду за межами населених пунктів у постійне користування та припинення права користування ними.

30. Приписами статті 9 Лісового кодексу України (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин з надання відповідачу спірної земельної ділянки лісового фонду) встановлено, що у постійне користування земельні ділянки лісового фонду надаються спеціалізованим лісогосподарським підприємствам, іншим підприємствам, установам, організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства, а також для спеціального використання лісових ресурсів, потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей та проведення науково-дослідних робіт в порядку, передбаченому цим Кодексом. Право постійного користування земельними ділянками лісового фонду посвідчується державним актом на право постійного користування землею.

31. Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або користування (стаття 116 ЗК України в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин з надання відповідачу спірної земельної ділянки лісового фонду).

32. Положеннями статті 126 Земельного кодексу України (далі - ЗК України 2001 року у відповідній редакції) також встановлено, що право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами.


................
Перейти до повного тексту