1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



30 жовтня 2019 року

Київ

справа №729/630/17

адміністративне провадження №К/9901/34432/18




Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:



головуючого - Шишова О.О.,

суддів: Дашутіна І.В., Яковенка М.М.,



розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу



за позовом ОСОБА_1 до Бобровицької міської ради про визнання незаконним та скасування рішення, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Бобровицького районного суду Чернігівської області від 04.07.2017, прийняту у складі головуючого - судді Демченко Л.М., та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 08.08.2017 постановлену у складі колегії суддів: Федотова І.В. (головуючий), Троян Н.М., Чаку Є.В.

І. Суть спору

1. У червні 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Бобровицького районного суду Чернігівської області з адміністративним позовом до Бобровицької міської ради, в якому просив суд визнати незаконним та скасувати рішення Бобровицької міської ради від 19.05.2017 "Про добровільне об`єднання громадян".

2. В обґрунтування позову позивач зазначає, що він є членом територіальної громади с.Козацьке Бобровицького району Чернігівської області. 19.05.2017 тринадцятою сесією сьомого скликання Бобровицької міської ради був затверджений проект рішення від 26.04.2017 про добровільне об`єднання територіальної громади з центром в м.Бобровиця, в склад якої увійшли м.Бобровиця, с.Браниця, с.Бригинці, с.Гаврилівка, с.Горбачі, с.Кобижча, с.Козацьке, с.Марківці, с.Озеряни, с.Олександрівка, с.Осокорівка, с.Петрівка, с.Піски, с.Рудьківка, с.Свидовець, с

.Стара Басань, с.Сухиня, с.Щаснівка, с.Ярославка. 3 . Уважає зазначене рішення незаконним, прийнятим із грубим порушенням вимог чинного законодавства України та таким, що порушує його права як члена відповідної громади, оскільки при його прийнятті не було враховано принципу економічної ефективності у зв`язку із включенням до об`єднаної територіальної громади населених пунктів, які розташовані на відстані 20 км і більше від запропонованого центру громади, не було взято до уваги історичні, природні, етнічні та культурні чинники, а також те, що територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною.

4. Зазначає, що під час процедури прийняття оскаржуваного рішення було порушено порядок надання та затвердження проекту рішення від 26.04.2017 "Про добровільне об`єднання територіальних громад", що призвело до порушення його прав, тому просить визнати протиправним та скасувати вказане рішення.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

5. Судами попередніх інстанцій установлено, що розпорядженням міського голови Бобровицької міської ради від 08.12.2016 №63-од, з метою забезпечення економічного зростання території та покращення добробуту її мешканців, забезпечення права членів територіальної громади брати участь у підготовці рішення щодо добровільного об`єднання Бобровицької територіальної громади із територіальними громадами району, отримання від членів Бобровицької міської територіальної громади пропозицій і зауважень із зазначеного питання вирішено провести громадські обговорення щодо об`єднання всіх громад Бобровицького району в одну територіальну громаду з центром у м. Бобровиця із 10.12.2016 до 10.01.2017 (а.с.44).

6. У газеті "Наше життя" від 10.12.2016 № 49 було здійснено відповідну публікацію про проведення громадського обговорення із зазначенням місця, дати громадських слухань та повідомлено куди необхідно подавати пропозиції та зауваження з приводу об`єднання територіальних громад (а.с.46).

7. Рішенням 10 сесії 7 скликання Бобровицької міської ради від 11.01.2017, розглянувши ініціативу депутатів міської ради щодо об`єднання, результати громадських обговорень та слухань було вирішено дати згоду на добровільне об`єднання всіх територіальних громад Бобровицького району в одну територіальну громаду згідно списку; доручено міському голові звернутися до всіх територіальних громад із пропозицією про добровільне об`єднання в одну територіальну громаду (а.с.47).

8. 12.01.2017 за вих. № 02-14/26 голові Козацької сільської ради було надіслано зазначене розпорядження міського голови, рішення сесії міської ради із зверненням щодо розгляду пропозиції про добровільне об`єднання територіальних громад (а.с.48).

9. Після отримання вказаного пакету документів, розгляду пропозиції Бобровицького міського голови та результатів громадських обговорень Козацькою сільською радою надано згоду на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Козацьке, Миколаїв в Бобровицьку міську територіальну громаду; до складу робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад делеговано сільського голову, що підтверджується рішенням 12 сесії 7 скликання Козацької сільської ради Бобровицького району Чернігівської області від 17.02.2017 №02-12 (а.с.49).

10. У подальшому розпорядження міського голови Бобровицької міської ради від 23.03.2017 №10-од з урахуванням рішень рад було утворено спільну робочу групу з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад (а.с. 50-51).

11. Створено підготовчий комітет з проведення громадських обговорень та слухань ( розпорядженням міського голови від 24.03.2017 № 11-од) (а.с.52). Відповідну інформацію доведено до населення підвідомчої території міської ради через місцеву газету "Наше життя" (вип. від 01.04.2017) та сайт Бобровицької міської ради (а.с. 53)

12. 26.04.2017 рішенням 12 сесії 7 скликання Бобровицької міської ради схвалено проект рішення про об`єднання територіальних громад, підготовленого спільною робочою групою. Міська рада зобов`язала Бобровицького міського голову подати проект рішення до Чернігівської обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності проекту рішення Конституції та Законам України (а.с.54-56).

13. Розпорядженням голови Чернігівської обласної державної адміністрація від 04.05.2017 № 215 затверджено позитивний висновок щодо відповідності Конституції та законів України проектів рішень рад (а.с.58-60).

14. 17.05.2017 Козацькою сільською радою було прийнято рішення про добровільне об`єднання територіальних громад № 01-04 та схвалено план організаційних заходів щодо об`єднання територіальних громад (а.с. 61).

15. Рішенням 13 сесії 7 скликання Бобровицької міської ради Чернігівської області від 19.05.2017 вирішено об`єднатися з територіальними громадами Браницької сільської ради, Бригинцівської сільської ради, Гаврилівської сільської ради, Горбачівської сільської ради, Кобижчанської сільської ради, Козацької сільської ради, Марковецької сільської ради, Озерянської сільської ради, Олександрівської сільської ради, Осокорівської сільської ради, Петрівської сільської ради, Пісківської сільської ради, Рудьківської сільської ради, Свидовецької сільської ради, Старобасанської сільської ради, Сухинської сільської ради, Щаснівської сільської ради, Ярославської сільської ради в одну територіальну громаду з центром у м.Бобровиця; доручено Бобровицькому міському голові звернутися до Чернігівської обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів Бобровицької міської ради об`єднаної територіальної громади та Бобровицького міського голови; повноваження Бобровицького міського голови припинити з моменту набуття повноважень новообраними органами місцевого самоврядування, міським головою територіальної громади, утвореної внаслідок добровільного об`єднання; правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися визнано Бобровицьку міську територіальну громаду; вирішено схвалити план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад (а.с. 15-16).

16. Уважаючи рішення 13 сесії 7 скликання Бобровицької міської ради Чернігівської області від 19.05.2017 незаконним позивач звернувся з цим позовом до суду за захистом своїх прав.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

17. Постановою Бобровицького районного суду Чернігівської області від 04.07.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 08.08.2017, у задоволенні позову відмовлено повністю.

18. Ухвалюючи таке рішення, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що процедура проведення добровільного об`єднання територіальних громад із центром в м.Бобровиця була здійснена у відповідності до законодавства України.

19. Також суди вказали, що позивачем недоведено, що оскаржуване рішення порушує його права та свободи, він є суб`єктом конкретних правовідносин, у яких буде застосовано рішення Бобровицької міської ради від 26.04.2017, а тому не доведено, що ОСОБА_1 є суб`єктом який має право на оскарження такого рішення.

IV. Касаційне оскарження

20. У касаційні скарзі ОСОБА_1, посилаючись на неправильне застосування судамм першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

21. У доводах касаційної скарги позивач зазначає, що при прийнятті оскаржуваних рішень судами попередніх інстанцій не приділено уваги тому факту, що під час прийняття оскаржуваного рішення про об`єднання відповідних територіальних громад відповідачем не було враховано принципу економічної ефективності, закріплений у пункті 3 частини першої статті 2 Закону України від 05.02.2015 № 157-VIIІ "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженоїпостановою Кабінету Міністрів України від 08.04.2015 № 214.

22. Відповідач заперечень на касаційну скаргу суду не надав.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування

23. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

24. Статтею 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради. Сільські, селищні, міські ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів, майна.

25. За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

26. Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

27. Законом України від 05.02.2015 № 157-VIII "Про добровільне об`єднання територіальних громад" (далі - Закон № 157-VIII) визначено порядок регулювання відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ та міст.

28. Відповідно до статті 2 Закону № 157-VIII в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

29. Згідно зі статтею 3 означеного Закону, суб`єктами добровільного об`єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.

30. Об`єднана територіальна громада, адміністративним центром якої визначено місто, є міською територіальною громадою, центром якої визначено селище, - селищною, центром якої визначено село, - сільською.

31. Відповідно до статті 5 Закону № 157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

32. Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування.

33. Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.

34. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

35. Статтею 6 Закону № 157-VIII встановлено, що сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.

36. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

37. У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад та інформує про це Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію.

38. Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об`єднується.

39. Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об`єднання територіальних громад.

40. Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

41. Відповідно до статті 7 вказаного Закону, проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

42. Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.

43. Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.

44. Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.

45. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

46. У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.


................
Перейти до повного тексту