1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



30 жовтня 2019 року

Київ

справа №200/10361/18-а

адміністративне провадження №К/9901/14862/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Уханенка С.А.,

суддів: Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ" до Краматорського прикордонного загону (військова частина 2382), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Горлівське АТП" про припинення незаконних дій та зобов`язання вчинити певні дії,

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 08 лютого 2019 року (головуючий суддя Голуб В.А.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року (головуючий суддя Компанієць І.Д., судді Казначеєв Е.Г., Ястребова Л.В.),

У С Т А Н О В И В:

I. Суть спору

1. У жовтні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ" (далі - ТОВ "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ") звернулося з позовом до Донецько-Луганського регіонального управління Державної прикордонної служби України (далі - Донецько-Луганське РУ ДПС) про припинення незаконних дій щодо не допуску та заборони в`їзду на територію контрольного пункту в`їзду-виїзду (далі - КПВВ) "Мар`їнка" автомобільного перевізника Товариства з обмеженою відповідальністю "Горлівське АТП" (далі - ТОВ "Горлівське АТП"), зобов`язання допустити автобуси і водіїв автомобільного перевізника ТОВ "Горлівське АТП" для здійснення перевезення пасажирів по маршруту м. Мар`їнка (ЗА Школа №2) - м. Мар?їнка (ЗА - КПВВ) та заїзду на територію КПВВ "Мар`їнка".

2. В обґрунтування позову ТОВ "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ" зазначило, що в січні 2018 року між ним і ТОВ "Горлівське АТП" був укладений договір про надання послуг з перевезення організованих груп пасажирів на маршруті регулярних спеціальних перевезень м. Мар`їнка (ЗА Школа №2) - м. Мар?їнка (ЗА - КПВВ), а в лютому 2018 року автомобільним перевізником ТОВ "Горлівське АТП" розроблений паспорт вказаного автобусного маршруту. Таким чином, за доводами позивача, для належного виконання перевезення пасажирів за маршрутом регулярних спеціальних перевезень як у нього, так і в автомобільного перевізника наявні всі документи, передбачені статтею 39 Закону України від 05.04.2001 № 2344-III "Про автомобільний транспорт", тому заборона відповідача у пропуску автобусів ТОВ "Горлівське АТП" на територію КПВВ є неправомірною.

ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

3. Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 31 січня 2019 року за клопотанням позивача допущено заміну первісного відповідача - Донецько-Луганського РУ ДПС - належним відповідачем - Краматорським прикордонним загоном (в/ч 2382).

4. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 08 лютого 2019 року, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16 квітня 2019 року, відмовлено у задоволенні позову.

5. Судові рішення мотивовані тим, що на території проведення антитерористичної операції діють спеціальні правила здійснення автомобільних перевезень, які передбачають, що автобуси можуть здійснювати переміщення громадян від лінії зіткнення до КПВВ за умови включення їх до списків КП "Автотранспортне підприємство", затверджених розпорядженням голови Донецької облдержадміністрації та погоджених із начальником органу охорони кордону. Оскільки позивач у цих списках відсутній і, крім того, він не довів факту не допуску і заборони в?їзду автобусів на територію КПВВ "Мар`їнка", суди дійшли висновку про безпідставність заявлених позовних вимог.

III. Провадження в суді касаційної інстанції

6. У касаційній скарзі ТОВ "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ", посилаючись на незаконність і необґрунтованість рішень судів першої та апеляційної інстанцій, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.

7. Касаційна скарга аргументована тим, що правове регулювання правовідносин з перевезення за маршрутом регулярних спеціальних перевезень здійснюється Законом України "Про автомобільний транспорт", Порядком розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту, затвердженим наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 07.05.2010 № 278, та Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.1997 № 176, які не вимагають при здійсненні пасажирських перевезень згідно з паспортом регулярних спеціальних перевезень узгоджувати списки автобусів з будь-яким комунальним підприємством чи отримувати додаткову інформацію від Донецької обласної державної адміністрації і військово-цивільної адміністрації для впорядкування діяльності юридичної особи.

8. Водночас Тимчасовий порядок контролю за переміщенням осіб через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей, затверджений наказом першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 14.04.2017 № 222-ог, Технологічна схема здійснення пропуску через лінію зіткнення осіб, транспортних засобів та вантажів в межах дорожнього коридору № 3 Донецьк - Курахове на блокпосту першого оборонного рубежу "Мар?їнка" та в контрольному пункті в?їзду-виїзду "Мар??їнка", затверджена 10.07.2017 начальником штабу-першим заступником керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей (далі - Технологічна схема), які не є нормативно-правовими актами, та Порядок переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2017 № 99, на які посилаються суди попередніх інстанцій, не визначають правовий режим здійснення пасажирських перевезень за маршрутом регулярних спеціальних перевезень та не підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

9. Крім того, за доводами позивача, перевезення пасажирів за вказаним маршрутом здійснюється безпосередньо від зупинки автобусу Школа № 2 м. Мар?їнка до зупинки автобусу КПВВ "Мар?їнка" та у зворотному напрямку, без перетину та заїзду на лінію зіткнення.

10. Позивач зазначає також про необґрунтованість висновку судів щодо не доведення факту не допуску і заборони в?їзду на територію КПВВ "Мар`їнка", оскільки ця обставина підтверджується листами Краматорського прикордонного загону від 22.03.2018 № 23-1171 і Донецько-Луганського РУ ДПС від 20.03.2018 № 23/908, а також поясненнями водіїв ТОВ "Горлівське АТП".

11. У відзиві на касаційну скаргу Краматорський прикордонний загін (військова частина 2382) просить відмовити в її задоволенні та залишити рішення судів попередніх інстанцій без змін.

12. Відповідач погоджується з позицією судів про те, що у Мар ? їнці, розташованій на лінії зіткнення, діють спеціальні правила здійснення автомобільних перевезень і керівник антитерористичної операції (ООС) уповноважений державою встановлювати додаткові обмеження у зоні проведення АТО (ООС) шляхом видання наказів, котрі оприлюднюються на офіційних веб-сайтах, без реєстрації у Міністерстві юстиції України.

13. Щодо наданої позивачем в суді апеляційної інстанції доповідної записки водіїв з приводу їх не допуску і заборони в?їзду на територію КПВВ "Мар?їнка", то відповідач вважає цей доказ неналежним, тому що його не було надано в суді першої інстанції, водіїв не допитано в якості свідків, відсутні докази того, що саме ці водії працювали за маршрутом руху у КПВВ, у доповідній записці не зазначено дати, коли водії працювали і їм було відмовлено у пропуску.

14. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів виходить з наступного.

IV. Встановлені судами фактичні обставини справи

15. ТОВ "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ" (код ЄДРПОУ 39715368) зареєстроване в якості юридичної особи, що діє на підставі статуту, з основним видом економічної діяльності 49.31 - пасажирський наземний транспорт міського та приміського сполучення.

16. 10.01.2018 між ТОВ "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ" та ТОВ "Горлівське АТП" укладено договір про надання послуг з перевезення організованих груп пасажирів автобусами на маршруті регулярних спеціальних перевезень "м. Мар`їнка (ЗА-Школа №2) - м. Мар`їнка (ЗА-КПВВ)" та у зворотному напрямку.

17. У лютому 2018 року автомобільним перевізником ТОВ "Горлівське АТП" розроблений паспорт приміського автобусного маршруту регулярних спеціальних перевезень м. Мар`їнка (ЗА Школа №2) - м. Мар`їнка (ЗА КПВВ).

18. Листами від 13.03.2018 № 06/150 і від 16.03.2018 № 06/162 позивач звернувся до Донецько-Луганського РУ ДПС та Краматорського прикордонного загону з повідомленням про те, що ТОВ "СХІДНІ АВТОВОКЗАЛИ" має намір виконувати регулярні спеціальні перевезення із заїздом на територію КПВВ з метою організованої посадки/висадки пасажирів, які переміщуються з тимчасово неконтрольованої Україною території та у зворотному напрямку. З метою підготовки роботи перевізника ТОВ "Горлівське АТП" позивач просив надати можливість останньому з 20.03.2018 перебувати на території між КПВВ "Мар?їнка" та блокпостом першого рубежу (КРП "Мар?їнка") для узгодження організації роботи на маршруті, а також допускати для здійснення перевезення пасажирів по маршруту "м. Мар`їнка (ЗА-Школа №2) - м. Мар`їнка (ЗА-КПВВ)" автобуси та водіїв ТОВ "Горлівське АТП", а також осіб, які будуть здійснювати контроль за формуванням груп пасажирів для проїзду в автобусах перевізника.

19. У письмових відповідях від 20.03.2018 № 23/908 і від 22.03.2018 № 23-1171, посилаючись на пункт 1.6 Тимчасового порядку, пункт 8.13 Технологічної схеми здійснення пропуску через лінію зіткнення осіб, транспортних засобів та вантажів в межах дорожнього коридору № 3 Донецьк-Курахове на блокпосту першого оборонного рубежу "Мар?їнка" та в контрольному пункті в?їзду-виїзду "Мар?їнка", затвердженої 10.07.2017 начальником штабу-першим заступником керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей (далі - Технологічна схема) та розпорядження Голови Донецької облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 09.07.2015 № 312 "Про деякі заходи щодо організації торгівлі", Донецько-Луганське РУ ДПС та Краматорський прикордонний загін зазначили, що автобуси, які забезпечують переміщення громадян від лінії зіткнення до КПВВ згідно списку, визначеного розпорядженням Голови Донецької облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації, запускаються у зону між КрП "Мар?їнка" та КПВВ перед початком функціонування та випускаються з неї після завершення роботи дорожнього коридору з обов?язковим проведенням огляду. У зв?язку з цим для здійснення діяльності, пов`язаної з пасажирськими перевезеннями за зазначеним маршрутом, вказано на необхідність звернутися до відповідних органів Донецької облдержадміністрації та військово-цивільної адміністрації для отримання додаткової інформації та документального впорядкування своєї діяльності.

V Позиція Верховного Суду

20. Відповідно до положень частин другої і сьомої статті 35 Закону України від 05.04.2001 № 2344-III "Про автомобільний транспорт" (далі - Закон № 2344-III) послуги з перевезення пасажирів автобусами за видами режимів організації перевезень поділяються на: регулярні, регулярні спеціальні, нерегулярні, автобусні маршрути за видами перевезень бувають: загального користування, спеціальних перевезень, нерегулярних перевезень.


................
Перейти до повного тексту