1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



30 жовтня 2019 року

Київ

справа №372/1467/17

провадження №К/9901/35264/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Білак М. В., Губської О. А.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 до Відділу ведення Державного реєстру виборців Обухівської районної державної адміністрації в м. Обухів про поновлення виборчих прав, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Обухівського районного суду Київської області від 29 травня 2017 року (суддя Потабенко Л.В.), та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2017 року (судді Шелест С.Б., Кузьмишина О.М., Пилипенко О.Є.),

І. Суть спору

1. У травні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Відділу ведення Державного реєстру виборців Обухівської районної державної адміністрації в м. Обухів (далі - Відділ ведення ДРВ), в якому просила визнати незаконним рішення відповідача про відмову у задоволенні її заяви про зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців, та зобов`язати відповідача внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси позивача згідно з відомостями про місце знаходження (місце постійного проживання) позивача, вказаними у довідці про реєстрацію позивача як внутрішньо переміщеної особи.

2. Обґрунтовуючи позовні вимоги зазначила, що вона зареєстрована в АДРЕСА_1, однак понад рік фактично проживає за адресою: АДРЕСА_2 ; за тією самою адресою взята на облік як внутрішньо переміщена особа.

3. 5 травня 2017 року вона звернулася з заявою до Відділу ведення ДРВ про зміну виборчої адреси виборця, однак їй відмовили через відсутність документів, що підтверджують належність позивача до місцевої територіальної громади.

ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи

4. ОСОБА_1 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1, що підтверджується копією паспорта серії НОМЕР_1, виданий Куйбишевським РВ ДМУ України в Донецькій області, 21 липня 1998 року.

5. Згідно з довідкою № 3235000200 від 4 листопада 2014 року ОСОБА_1 проживає за адресою: АДРЕСА_2, та взята на облік як внутрішньо переміщена особа.

6. 5 травня 2017 року ОСОБА_1 звернулася до Відділу ведення ДРВ із заявою про зміну виборчої адреси виборця.

7. Листом № 85/11-09 від 11 травня 2017 року їй було відмовлено у зв`язку з необґрунтованістю заяви.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

8. Обухівський районний суд Київської області постановою від 29 травня 2017 року відмовив у задоволенні позову.

9. Київський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 27 червня 2017 року залишив постанову суду першої інстанції без змін.

10. Відмовляючи в задоволенні позову суди попередніх інстанцій виходили з того, що довідка № 3235000200 від 4 листопада 2014 року про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (далі також - ВПО) не підтверджує факт реєстрації позивача за вказаною адресою. Відповідно до відміток у паспорті громадянина України (щодо зареєстрованого місця проживання) позивач не належить до територіальної громади Обухівського району Київської області, оскільки місцем її реєстрації в паспорті зазначена інша адреса.

11. Суди зазначили, що місце проживання ВПО не є місцем реєстрації такої особи, а місце голосування і виборча адреса не є тотожними поняттями.

IV. Касаційне оскарження

12. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанції та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

13. В обґрунтування касаційної скарги зазначила про помилковість висновків судів стосовно того, що довідка ВПО не може підтверджувати місця проживання ВПО та належність її до територіальної громади. Позивач також зауважила, що чинний Закон України від 22 лютого 2007 року № 698-V "Про Державний реєстр виборців" (далі - Закон № 698-V) прийнято ще до початку збройного конфлікту на сході України, який зумовив масове вимушене переселення людей з цих неконтрольованих Україною територій. Зокрема, цим Законом не передбачено механізму реалізації громадянами зі статусом ВПО своїх виборчих прав за місцем свого нового постійного проживання.

14. Відповідач подав заперечення на касаційну скаргу, у яких просить залишити оскаржені судові рішення без змін. З посиланням на пункт 20 статті 92 Конституції України, статтю 3 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1382-IV "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (далі - Закон № 1382-IV), статтю 8 Закону України від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (далі - Закон № 1706-VIІ) зазначив, що ВПО не мають права голосу на місцевих виборах за місцем їх фактичного проживання, оскільки вони залишаються членами тих територіальних громад, на території яких зареєстроване їх місце проживання.

V. Релевантні джерела права й акти їх застосування.

15. За змістом пункту 20 статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

16. Відповідно до статті 1 Закону № 698-V Державний реєстр виборців (далі - Реєстр) - автоматизована інформаційно-телекомунікаційна система, призначена для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим Законом відомості, та користування ними, створена для забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України (далі - виборці).

17. Відповідно до пункту частини п`ятої статті 14 Закону № 698-V органом ведення Реєстру є:

1) у районі, районі в місті Києві, місті Севастополі - відповідний структурний підрозділ апарату районної, районної у місті державної адміністрації;

2) у місті обласного (республіканського в Автономній Республіці Крим) значення без районного поділу - відповідний виконавчий орган міської ради;

3) у районі в місті обласного значення з районним поділом - відповідний виконавчий орган районної у місті ради або відповідний структурний підрозділ створеного у районі виконавчого органу міської ради.

18. Відповідно до частин першої, другої статті 8 Закону № 698-V виборча адреса виборця визначається згідно з цією статтею та є підставою для віднесення виборця до відповідної виборчої дільниці.

19. Виборчою адресою виборця є адреса, за якою зареєстровано його місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".

20. Відповідно до статті 2 Закону № 1382-IV громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають в Україні, гарантуються свобода пересування та вільний вибір місця проживання на її території, за винятком обмежень, які встановлені законом.

21. Реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження.

22. За змістом статті 3 Закону № 1382-IV реєстрацією є внесення інформації до реєстру територіальної громади, документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування особи, із зазначенням адреси житла/місця перебування із подальшим внесенням відповідної інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому Кабінетом Міністрів України порядку.

23. Документами, до яких вносяться відомості про місце проживання, є паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист.

24. Відповідно до частини першої статті 6 Закону № 1382-IV громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов`язані протягом тридцяти календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання зареєструвати своє місце проживання. Батьки або інші законні представники зобов`язані зареєструвати місце проживання новонародженої дитини протягом трьох місяців з дня державної реєстрації її народження. Реєстрація місця проживання особи здійснюється в день подання особою документів. Реєстрація місця проживання за заявою особи може бути здійснена органом реєстрації з одночасним зняттям з попереднього місця проживання.

25. Відповідно до частин першої - третьої статті 3 Закону України від 14 липня 2015 року № 595-VIII "Про місцеві вибори" (далі - Закон № 595-VIII) право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу.

26. Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями.

27. Документом, який посвідчує особу, підтверджує громадянство та засвідчує місце проживання виборця на місцевих виборах є: 1) паспорт громадянина України; тимчасове посвідчення громадянина України (для осіб, недавно прийнятих до громадянства України).

28. Належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначається його зареєстрованим місцем проживання.

29. Відповідно до статті 8 Закону № 1706-VII внутрішньо переміщена особа реалізує своє право голосу на виборах Президента України, народних депутатів України, місцевих виборах та референдумах шляхом зміни місця голосування без зміни виборчої адреси згідно з частиною третьою статті 7 Закону України "Про Державний реєстр виборців".


................
Перейти до повного тексту