ПОСТАНОВА
Іменем України
30 жовтня 2019 року
Київ
справа №809/12/16
адміністративне провадження №К/9901/11034/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І.В.,
суддів Шишова О.О., Яковенка М.М.,
розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2016 у складі колегії суддів: Судової-Хомнюк Н. М., Гуляка В. В., Коваля Р. Й. у справі № 809/12/16 за позовом ОСОБА_1 до прокуратури Івано-Франківської області, Робочої групи Львівського регіонального центру про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, скасування наказів, поновлення на роботі, стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу та моральної шкоди, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 звернувся з адміністративним позовом до прокуратури Івано-Франківської області, Робочої групи Львівського регіонального центру, в якому просив:
- визнати протиправними дії Робочої групи Львівського регіонального центру щодо невключення до рейтингового списку кандидатів на зайняття посад прокурорів Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області (протокол засідання Робочої групи Львівського регіонального центру від 08.12.2015) та зобов`язати Робочу групу Львівського регіонального центру включити позивача у зазначений рейтинговий список;
- скасувати як незаконні накази прокуратури Івано-Франківської області від 14.12.2015 № 1264к про звільнення позивача з посади прокурора Долинської міжрайонної прокуратури Івано-Франківської області та наказ прокуратури Івано-Франківської області від 21.12.2015 № 1453к "Про внесення змін до наказу від 14.12.2015 № 1264к";
- зобов`язати відповідача поновити позивача на посаді;
- зобов`язати прокуратуру Івано-Франківської області перевести позивача на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області;
- стягнути з відповідача середній заробіток за час вимушеного прогулу;
- стягнути з прокуратури Івано-Франківської області та Робочої групи Львівського регіонального центру завдану позивачу моральну шкоду в сумі 100 000 грн.
2. Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 26.04.2016 позовні вимоги задоволено частково:
- визнано протиправними дії Робочої групи Львівського регіонального центру щодо невключення ОСОБА_1 в рейтинговий список кандидатів на зайняття посад прокурорів Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області (протокол засідання Робочої групи Львівського регіонального центру від 08.12.2015) та зобов`язано Робочу групу Львівського регіонального центру включити ОСОБА_1 у зазначений рейтинговий список;
- скасовано наказ прокурора Івано-Франківської області від 14.12.2015 № 1264к про звільнення ОСОБА_1 з посади прокурора Долинської міжрайонної прокуратури Івано-Франківської області та наказ виконувача обов`язків прокурора Івано-Франківської області від 21.12.2015 № 1453к "Про внесення змін до наказу від 14.12.2015 № 1264к";
- зобов`язано прокуратуру Івано-Франківської області поновити ОСОБА_1 на посаді прокурора Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області;
- стягнуто з прокуратури Івано-Франківської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 14.12.2015 по 26.04.2016.
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
2.1. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 30.11.2016 апеляційну скаргу прокуратури Івано-Франківської області задоволено, рішення суду першої інстанції скасовно, прийнято нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовлено.
3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
3.1. У період з 25.12.2001 по 14.12.2015 позивач працював в органах прокуратури. На останню займану посаду - прокурор Долинської міжрайонної прокуратури Івано-Франківської області (на час відпустки ОСОБА_2 для догляду за дитиною), позивача переведено наказом прокурора Івано-Франківської області від 22.07.2015 № 677 к.
3.2. Згідно з положеннями розділу ХІІІ "Перехідні положення" Закону України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 №1697-VІІ (далі - Закон № 1697-VІІ) наказом Генерального прокурора України від 20.07.2015 № 98 затверджено Порядок проведення конкурсу та Порядок проведення тестування.
3.3. Зазначеними Порядками передбачені такі органи як робоча група регіонального центру, конкурсна комісія, а також визначено їх повноваження.
3.4. Разом з тим, наказом Генерального прокурора України від 20.07.2015 № 99 "Про утворення робочих груп з організації та проведення тестування та проведення відкритого чотирирівневого конкурсу" утворені Дніпропетровський, Київський, Львівський, Одеській та Харківський регіональні центри, яким доручено забезпечити тестування на територіях відповідних адміністративно-територіальних одиниць. Крім того, в центрах утворено робочі групи з організації та проведення тестування та відкритого чотирирівневого конкурсу кандидатів на посади у місцевих прокуратурах на перехідний період.
3.5. Наказом Генерального прокурора України від 20.07.2015 № 104 "Про проведення тестування для зайняття посад у місцевих прокуратурах", яким на виконання пункту 5-1 розділу ХІІІ "Перехідні положення" Закону №1697-VІІ з метою кадрового наповнення місцевих прокуратур наказано керівникам кадрових підрозділів прокуратур регіонального рівня, робочих груп регіональних центрів з метою проходження тестування для зайняття посад у місцевих прокуратурах розпочати прийом документів з дня повідомлення про проведення відкритого конкурсу на офіційному веб-сайті Генеральної прокуратури України.
3.6. В подальшому, наказом Генерального прокурора України від 21.08.2015 № 157 затверджено список тестових запитань на знання законодавчої бази (професійний тест) для зайняття посади прокурора місцевої прокуратури та посад керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників.
3.7. Наказом Генерального прокурора України від 23.09.2015 № 81ш, у зв`язку з утворенням з 15.12.2015 року місцевих прокуратур та припиненням діяльності шляхом реорганізації міських, районних, районних у містах та міжрайонних прокуратур унесено зміни до структури та штатного розпису прокуратури Івано-Франківської області. Відповідно до пункту 4 вказаний наказ вводився в дію з 15.12.2015.
3.8. Так, 29.09.2015 позивача було попереджено про звільнення із займаної посади та органів прокуратури на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру" (ліквідація чи реорганізація органу прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, або в разі скорочення кількості прокурорів органу прокуратури) у разі непроходження або неуспішного проходження тестування для заміщення посади прокурора у відповідній місцевій прокуратурі з 14.12.2015.
3.9. Тестування, як на посаду прокурора прокуратури, так і на керівні посади місцевої прокуратури у межах проведення конкурсу, робочою групою проводились одночасно - 05.09.2015 (тестування на знання законодавчої бази (професійний тест) та 26.09.2015 (тестування на загальні здібності).
3.10. З наданих сторонами пояснень, судами попередніх інстанцій встановлено, що у межах участі у конкурсі позивач пройшов тестування, за результатами яких набрав 140, 33 балів, проте із зазначеною кількістю балів позивач не пройшов до наступних етапів конкурсу на зайняття керівних посад Калуської місцевої прокуратури - психологічного тестування та співбесід.
3.11. В подальшому позивач звернувся із заявами від 25.11.2015 до заступника Генерального прокурора України Сакварелідзе Д. Г. та голови конкурсної комісії Львівського регіонального центру тестування Столярчука Ю.В. про відкликання попередньо поданої заяви про відкликання заяви на участь у конкурсі на зайняття посади прокурора Калуської місцевої прокуратури і включення його у реєстр кандидатів на посаду прокурора Калуської місцевої прокуратури з врахуванням отриманих результатів проходження тестування на знання законодавчої бази і на загальні здібності.
3.12. Протоколом засідання Робочої групи Львівського регіонального центру від 08.12.2015 затверджено рейтинговий список кандидатів на зайняття посад прокурорів Калуської місцевої прокуратури Івано-Франківської області, в який позивача не включено.
3.13. В подальшому, наказом прокурора Івано-Франківської області від 14.12.2015 № 1264к ОСОБА_1 звільнено із займаної посади та з органів прокуратури Івано-Франківської області у зв`язку з реорганізацією органу прокуратури та скорочення кількості прокурорів органу прокуратури на підставі пункту 9 частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру" з 14.12.2015.
3.14. Наказом виконувача обов`язків прокурора Івано-Франківської області від 21.12.2015 № 1453к "Про внесення змін до наказу від 14.12.2015 № 1264к" до наказу прокурора Івано-Франківської області від 14.12.2015 № 1264к внесено зміни і абзац 1 резолютивної частини наказу після слів "Закону України "Про прокуратуру" доповнено словами "пункту 1 частини першої статті 40 КЗпП України".
3.15. Позивач звернувся до суду із вказаним позовом оскільки вважає, що невключення його до рейтингового списку порушило його права на подальше зайняття посади в органах прокуратури. Крім того, на переконання позивача, у відповідача не було підстав для звільнення його з посади, що свідчить про неправомірність оскаржуваних наказів.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції вказав, що подання позивачем заяви від 25.11.2015 про відкликання попередньо поданої заяви про відкликання заяви на участь у конкурсі свідчить про наявність бажання ОСОБА_1 брати участь в рейтинговому відборі. Відтак, Робоча група Львівського регіонального центру зобов`язана була включити позивача в рейтинговий список кандидатів на зайняття посад прокурорів Калуської місцевої прокуратури. Щодо підстав видання наказу про звільнення позивача з посади судом першої інстанції вказано, що наказ Генерального прокурора України від 23.09.2015 № 81ш не вступив в силу, оскільки в пункті 4 цього наказу зазначено, що він вводиться у дію з 15.12.2015, тобто після видачі оскаржуваного наказу про звільнення від 14.12.2015.
5. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що обставини справи підтвердили відсутність підстав для включення позивача до рейтингового списку, оскільки останній не пройшов всі етапи чотирирівневого відкритого конкурсу. Крім того, судом апеляційної інстанції вказано, що Законом України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697-VІІ створено нову систему прокуратури України, встановлені вимоги до кандидатів на посади прокурорів, порядок призначення на посади прокурорів, адміністративні посади. Розділом ХІІІ "Перехідні положення" встановлений порядок тестування для працівників міських, районних, міжрайонних, районних у містах прокуратур щодо можливості подальшої їх роботи у місцевих прокуратурах, які утворюються з 15.12.2015, та проведення конкурсу на заміщення адміністративних посад місцевих прокуратур.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
6. Позивачем подано подано касаційну скаргу, в якій ОСОБА_1 просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити без змін постанову суду першої інстанції.
6.1. Доводи касаційної скарги грунтуються на твердженні позивача, про неправильне застосування судом апеляційної інстнації норм матеріального права.
6.2. Позивач, зокрема, зазначає про те, що ним було пройдено 3 етапи конкурсного відбору на зайняття посад керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників, проте не рекомендовано на адміністративну посаду в місцевій прокуратурі. Оскільки положеннями Порядку проведення чотирирівневого відкритого конкурсу на зайняття посад керівників місцевих прокуратур, їх перших заступників та заступників, затвердженого наказом Генерального прокурора України від 20.07.2015 № 98 визначено можливість зарахування набраних за наслідками конкурсу на зайняття адміністративних посад місцевих прокуратур до рейтингового списку на посаду прокурора місцевої прокуратури, відповідачем порушено його права, оскільки позивача не включено до вказаного списку.
7. Відповідачем подано заперечення на касаційну скаргу, в якій прокуратура Івано-Франківської області просить залишити скаргу без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
8. Конституція України від 28.06.1991 № 254к/96-ВР.
8.1. Частина друга статті 19. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
9. Закон України "Про прокуратуру" від 14.10.2014 № 1697-VII (далі - Закон № 1697-VII)
9.1. Частина перша статті 7. Систему прокуратури України становлять: 1) Генеральна прокуратура України; 2) регіональні прокуратури; 3) місцеві прокуратури; 4) військові прокуратури; 5) Спеціалізована антикорупційна прокуратура.
9.2. Частина перша статті 12. У системі прокуратури України діють місцеві прокуратури, перелік та територіальна юрисдикція яких визначається в Додатку до цього Закону.
9.3. Додаток до Закону № 1697-VII. Перелік і територіальна юрисдикція місцевих та військових прокуратур: Івано-Франківська область: Калуська місцева прокуратура: місто Болехів, Долинський район, місто Калуш, Калуський район, Рожнятівський район.
9.4. Абзац 3 пункту 1 розділу ХІІ. Цей Закон набирає чинності з 15 липня 2015 року, крім: статті 12 та Додатка до цього Закону щодо переліку та територіальної юрисдикції місцевих прокуратур, які набирають чинності з 15 грудня 2015 року.
9.5. Пункт 11 Розділу ХІІІ. До утворення місцевих прокуратур їх повноваження здійснюють міські, районні, міжрайонні, районні у містах прокуратури. На зазначений період за прокурорами та керівниками цих прокуратур зберігається відповідний правовий статус, який вони мали до набрання чинності цим Законом, при реалізації функцій прокуратури.