Постанова
Іменем України
17 жовтня 2019 року
м. Київ
справа № 359/2012/15-ц
провадження № 61-45829св18
Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду:
Сімоненко В. М. (суддя-доповідач), Мартєва С.Ю., Петрова Є.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу заступника прокурора Київської області на постанову Апеляційного суду Київської області від 10 вересня 2018 року у складі суддів: Сержанюка А.С., Кашперської Т.Ц., Коцюрби О.П.,
В С Т А Н О В И В :
1. Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У березні 2015 року перший заступник прокурора Київської області звернувся до суду в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, Державного підприємства "Бориспільське лісове господарство" (далі - ДП "Бориспільський лісгосп") з позовом до Київської обласної державної адміністрації (далі - Київська ОДА), ОСОБА_1, ОСОБА_2 про визнання розпоряджень, державних актів на право власності на земельні ділянки недійсними, витребування у власність та постійне користування держави земельних ділянок.
На обґрунтування позову послався на те, що Київська ОДА перевищила надані їй законом повноваження, розпорядившись земельними ділянками лісогосподарського призначення загальною площею 17,88 га, які були єдиним масивом та розташовувались у 10 кварталі Вишеньківського лісництва, вилучивши їх з постійного користування ДП "Бориспільський лісгосп", змінивши цільове призначення всього масиву на землі сільськогосподарського призначення та передавши їх у приватну власність громадян. Такі дії вчинені Київською ОДА з порушенням норм статей 20, 22, 57, 116, 118, 122, частини дев`ятої статті 149 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), пункту 5 статті 27, статей 13, 57 Лісового кодексу України (далі - ЛК України), статей 3, 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації".
Посилаючись на вказані обставини, прокурор просив:
- визнати недійсними розпорядження Київської ОДА від 9 квітня 2008 року № 516, 518, 520-525, 527, 529, 530, 532, 537, 541 "Про вилучення, зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок у власність";
- визнати недійсним розпорядження голови Київської ОДА від 9 квітня 2008 року № 533 року в частині вилучення з постійного користування ДП "Бориспільський лісгосп", зміни цільового призначення з категорії земель лісогосподарського на категорію земель сільськогосподарського призначення та передачі у приватну власність земельних ділянок площею по 0,12 га громадянам ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 ;
- визнати недійсним розпорядження голови Київської ОДА від 9 квітня 2008 року № 534 в частині вилучення з постійного користування ДП "Бориспільський лісгосп", зміни цільового призначення з категорії земель лісогосподарського на категорію земель сільськогосподарського призначення та передачі у приватну власність земельних ділянок площею по 0,12 га громадянам ОСОБА_6 та ОСОБА_7 ;
- визнати недійсним розпорядження голови Київської ОДА від 9 квітня 2008 року № 538 в частині вилучення з постійного користування ДП "Бориспільський лісгосп", зміни цільового призначення з категорії земель лісогосподарського на категорію земель сільськогосподарського призначення та передачі у приватну власність земельних ділянок площею по 0,12 га громадянам ОСОБА_8 , ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11 , ОСОБА_12, ОСОБА_13 та ОСОБА_14 ;
- визнати недійсним розпорядження голови Київської ОДА від 9 квітня 2008 року № 540 в частині вилучення з постійного користування ДП "Бориспільський лісгосп", зміни цільового призначення з категорії земель лісогосподарського на категорію земель сільськогосподарського призначення та передачі у приватну власність ділянок площею по 0,12 га громадянам ОСОБА_15, ОСОБА_16 та ОСОБА_2 ;
- визнати недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки, видані ОСОБА_1 : серії ЯЖ № 687062 , кадастровий номер 3220882600:03:004:0051, серії ЯЖ № 687063, кадастровий номер 3220882600:03:004:0052, серії ЯЖ № 687064, кадастровий номер 3220882600:03:004:0053, серії ЯЖ № 687065, кадастровий номер 3220582600:03:004:0054, серії ЯЖ № 687066, кадастровий номер 3220882600:03:004:0055, серії ЯЖ № 687067, кадастровий номер 3220882600:03:004:0056, серії ЯЖ № 687068, кадастровий номер 3220882600:03:004:0057, серії ЯЖ № 687069, кадастровий номер 3220882600:03:004:0058, серії ЯЖ № 687126, кадастровий номер 3220882600:03:004:0157, серії ЯЖ № 687127, кадастровий номер 3220882600:03:004:0158, серії ЯЖ № 687128, кадастровий номер 3220882600:03:004:0159, серії ЯЖ № 687129, кадастровий номер 3220882600:03:004:0160, серії ЯЖ № 687130, кадастровий номер 3220882600:03:004:0161, серії ЯЖ № 687131, кадастровий номер 3220882600:03:004:0162, серії ЯЖ № 687132, кадастровий номер 3220882600:03:004:0163, серії ЯЖ № 687133, кадастровий номер 3220882600:03:004:0164, серії ЯЖ № 687134, кадастровий номер 3220882600:03:004:0165, серії ЯЖ № 687135, кадастровий номер 3220882600:03:004:0166, серії ЯЖ № 687136, кадастровий номер 3220882600:03:004:0167, серії ЯЖ № 687137, кадастровий номер 3220882600:03:004:0168, серії ЯЖ № 687138, кадастровий номер 3220882600:03:004:0169, серії ЯЖ № 687139, кадастровий номер 3220882600:03:004:0170, серії ЯЖ № 687140, кадастровий номер 3220882600:03:004:0171, серії ЯЖ № 687141, кадастровий номер 3220882600:03:004:0172, серії ЯЖ № 687164, кадастровий номер 3220882600:03:004:0210, серії ЯЖ № 687165, кадастровий номер 3220882600:03:004:0211, серії ЯЖ № 687166, кадастровий номер 3220882600:03:004:0212, серії ЯЖ № 687167, кадастровий номер 3220882600:03:004:0213, серії ЯЖ № 687168, кадастровий номер 3220882600:03:004:0214, серії ЯЖ № 687169, кадастровий номер 3220882600:03:004:0215, серії ЯЖ № 687170, кадастровий номер 3220882600:03:004:0216, серії ЯЖ № 687171, кадастровий номер 3220882600:03:004:0217, серії ЯЖ № 687157, кадастровий номер 3220882600:03:004:0203, серії ЯЖ № 687156, кадастровий номер 3220882600:03:004:0202, серії ЯЖ № 687158, кадастровий номер 3220882600:03:004:0204, серії ЯЖ № 687159, кадастровий номер 3220882600:03:004:0205, серії ЯЖ № 687160, кадастровий номер 3220882600:03:004:0206, серії ЯЖ № 687161, кадастровий номер 3220882600:03:004:0207, серії ЯЖ № 687162, кадастровий номер 3220882600:03:004:0208, серії ЯЖ № 687163, кадастровий номер 3220882600:03:004:0209, серії ЯЖ № 687070, кадастровий номер 3220882600:03:004:0059, серії ЯЖ № 687071, кадастровий номер 3220882600:03:004:0060, серії ЯЖ № 687072, кадастровий номер 3220882600:03:004:0061, серії ЯЖ № 687073, кадастровий номер 3220882600:03:004:0062, серії ЯЖ № 687074, кадастровий номер 3220882600:03:004:0063, серії ЯЖ № 687075, кадастровий номер 3220882600:03:004:0064, серії ЯЖ № 687076, кадастровий номер 3220882600:03:004:0065, серії ЯЖ № 687077, кадастровий номер 3220882600:03:004:0066, серії ЯЖ № 687172, кадастровий номер 3220882600:03:004:0218, серії ЯЖ № 687173, кадастровий номер 3220882600:03:004:0219, серії ЯЖ № 687174, кадастровий номер 3220882600:03:004:0220, серії ЯЖ № 687175, кадастровий номер 3220882600:03:004:0221, серії ЯЖ № 687176, кадастровий номер 3220882600:03:004:0222, серії ЯЖ № 687177, кадастровий номер 3220882600:03:004:0223, серії ЯЖ № 687178, кадастровий номер 3220882600:03:004:0224, серії ЯЖ № 687179, кадастровий номер 3220882600:03:004:0225, серії ЯЖ № 687182, кадастровий номер 3220882600:03:004:0228, серії ЯЖ № 687180, кадастровий номер 3220882600:03:004:0226, серії ЯЖ № 687181, кадастровий номер 3220882600:03:004:0227, серії ЯЖ № 687187, кадастровий номер 3220882600:03:004:0233, серії ЯЖ № 687183, кадастровий номер 3220882600:03:004:0229, серії ЯЖ № 687184, кадастровий номер 3220882600:03:004:0230, серії ЯЖ № 687185, кадастровий номер 3220882600:03:004:0231, серії ЯЖ № 687186, кадастровий номер 3220882600:03:004:0232, серії ЯЖ № 687093, кадастровий номер 3220882600:03:004:0082, серії ЯЖ № 687092, кадастровий номер 3220882600:03:004:0081, серії ЯЖ № 687091, кадастровий номер 3220882600:03:004:0080, серії ЯЖ № 687090, кадастровий номер 3220882600:03:004:0079, серії ЯЖ № 687089, кадастровий номер 3220882600:03:004:0078, серії ЯЖ № 687088, кадастровий номер 3220882600:03:004:0077, серії ЯЖ № 687087, кадастровий номер 3220882600:03:004:0076, серії ЯЖ № 687086, кадастровий номер 3220882600:03:004:0075, серії ЯЖ № 687148, кадастровий номер 3220882600:03:004:0194, серії ЯЖ № 687149, кадастровий номер 3220882600:03:004:0195, серії ЯЖ № 687150, кадастровий номер 3220882600:03:004:0196, серії ЯЖ № 687151, кадастровий номер 322882600:03:004:0197, серії ЯЖ № 687152, кадастровий номер 3220882600:03:004:0198, серії ЯЖ № 687153, кадастровий номер 3220882600:03:004:0199, серії ЯЖ № 687154, кадастровий номер 3220882600:03:004:0200, серії ЯЖ № 687155, кадастровий номер 3220882600:03:004:0201, серії ЯЖ № 687142, кадастровий номер 3220882600:03:004:0173, серії ЯЖ № 687143, кадастровий номер 3220882600:03:004:0174, серії ЯЖ № 687144, кадастровий номер 3220882600:03:004:0175, серії ЯЖ № 687145, кадастровий номер 3220882600:03:004:0176, серії ЯЖ № 687146, кадастровий номер 3220882600:03:004:0177, серії ЯЖ № 687118, кадастровий номер 3220882600:03:004:0149, серії ЯЖ № 687119, кадастровий номер 3220882600:03:004:0150, серії ЯЖ № 687120, кадастровий номер 3220882600:03:004:0151, серії ЯЖ № 687121, кадастровий номер 3220882600:03:004:0152, серії ЯЖ № 687122, кадастровий номер 3220882600:03:004:0153, серії ЯЖ № 687123, кадастровий номер 3220882600:03:004:0154, серії ЯЖ № 687124, кадастровий номер 3220882600:03:004:0155, серії ЯЖ № 687117, кадастровий номер 3220882600:03:004:0148, серії ЯЖ № 687079, кадастровий номер 3220882600:03:004:0068, серії ЯЖ № 687080, кадастровий номер 3220882600:03:004:0069, серії ЯЖ № 687081, кадастровий номер 3220882600:03:004:0070, серії ЯЖ № 687082, кадастровий номер 3220882600:03:004:0071, серії ЯЖ № 687083, кадастровий номер 3220882600:03:004:0072, серії ЯЖ № 687084, кадастровий номер 3220882600:03:004:0073, серії ЯЖ № 687085, кадастровий номер 3220882600:03:004:0074, серії ЯЖ № 687094, кадастровий номер 3220882600:03:004:0083, серії ЯЖ № 687095, кадастровий номер 3220882600:03:004:0084, серії ЯЖ № 687096, кадастровий номер 3220882600:03:004:0085, серії ЯЖ № 687000, кадастровий номер 3220882600:03:004:0127, серії ЯЖ № 687101, кадастровий номер 3220882600:03:004:0129, серії ЯЖ № 687117, кадастровий номер 3220882600:03:004:0148, серії ЯЖ № 687110, кадастровий номер 3220882600:03:004:0141, серії ЯЖ № 687111, кадастровий номер 3220882600:03:004:0142, серії ЯЖ № 687112, кадастровий номер 3220882600:03:004:0143, серії ЯЖ № 687114, кадастровий номер 3220882600:03:004:0145, серії ЯЖ № 687115, кадастровий номер 3220882600:03:004:0146, серії ЯЖ № 687116, кадастровий номер 3220882600:03:004:0147, серії ЯЖ № 687113, кадастровий номер 3220882600:03:004:0144, серії ЯЖ № 687055, кадастровий номер 3220882600:03:004:0043, серії ЯЖ № 687056, кадастровий номер 3220882600:03:004:0044, серії ЯЖ № 687057, кадастровий номер 3220882600:03:004:0045, серії ЯЖ № 687058, кадастровий номер 3220882600:03:004:0046, серії ЯЖ № 687059, кадастровий номер 3220882600:03:004:0047, серії ЯЖ № 687060, кадастровий номер 3220882600:03:004:0048, серії ЯЖ № 687061, кадастровий номер 3220882600:03:004:0049, серії ЯЖ № 687098, кадастровий номер 3220882600:03:004:0122, серії ЯЖ № 687099, кадастровий номер 3220882600:03:004:0123, серії ЯЖ № 687105, кадастровий номер 3220882600:03:004:0136, серії ЯЖ № 687103, кадастровий номер 3220882600:03:004:0134, серії ЯЖ № 687102, кадастровий номер 3220882600:03:004:0133, серії ЯЖ № 687109, кадастровий номер 3220882600:03:004:0140, серії ЯЖ № 687104, кадастровий номер 3220882600:03:004:0135, серії ЯЖ № 687107, кадастровий номер 3220882600:03:004:0138, серії ЯЖ № 687106, кадастровий номер 3220882600:03:004:0137, серії ЯЖ № 687108, кадастровий номер 3220882600:03:004:0139;
- витребувати у власність держави в особі Кабінету Міністрів України та в постійне користування ДП "Бориспільський лісгосп" з незаконного володіння ОСОБА_1 зазначені земельні ділянки, розташовані за межами с. Гнідин Бориспільського району Київської області, загальною площею 15,72 га, вартістю 9 млн 902 тис. 683 грн;
- визнати недійсним державний акт серії ЯЖ № 228429 на право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 3220882600:03:004:0124, виданий на ім`я ОСОБА_2 ;
- витребувати у власність держави в особі Кабінету Міністрів України та в постійне користування ДП "Бориспільський лісгосп" із незаконного володіння ОСОБА_2 зазначену земельну ділянку, розташовану за межами с. Гнідин Бориспільського району Київської області, площею 0,12 га, вартістю 75 тис. 593 грн.
Київська ОДА проти позову заперечила, посилаючись на те, що вилучення і надання у власність для несільськогосподарських потреб земельних ділянок на відповідній території площею до 1 га, які перебувають у державній власності, було віднесено законом до повноважень міських державних адміністрацій. Просила застосувати наслідки спливу позовної давності, оскільки оскаржувані розпорядження були прийняті у 2008 році, а перевірку дотримання вимог земельного законодавства, на яку прокуратура посилається в обґрунтування строку, коли їй стало відомо про порушення, здійснено у 2014 році.
ОСОБА_2 проти позову заперечила з огляду на те, що вона ніколи не була власником спірної земельної ділянки, будь-яких заяв для її отримання не подавала, акт про право власності на земельну ділянку чи інший правовстановлюючий документ не отримувала, тому не є належним відповідачем у справі.
ОСОБА_1 проти позову заперечила, посилаючись на те, що оскаржувані розпорядження Київської ОДА не були спрямовані на розпорядження землями лісового фонду у вигляді єдиного масиву площею, яка перевищує 1 га, оскільки на кожну земельну ділянку розроблені окремі проекти землеустрою з присвоєнням окремих кадастрових номерів. Закон не встановлює заборон на подальше об`єднання земельних ділянок площею до 1 га, які законно набуті новими власниками. У проектах землеустрою міститься згода землекористувача ? ДП "Бориспільський лісгосп" (позивача) та позитивний висновок державної землевпорядної експертизи. Просила застосувати наслідки спливу позовної давності, оскільки нагляд за додержанням законодавства у сфері земельних відносин здійснюється прокурорами постійно, Київська ОДА систематично інформувала прокуратуру щодо прийнятих розпоряджень, проте з моменту їх прийняття до часу звернення до суду минуло більше шести років.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 10 серпня 2015 року у задоволенні позовних вимог прокурора відмовлено.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані розпорядження Київської ОДА не були спрямовані на розпорядження землями лісового фонду у вигляді єдиного масиву площею, яка перевищує 1 га, оскільки стосувались відчуження конкретних земельних ділянок площею до 0,12 га на користь певних громадян. Суд не взяв до уваги посилання прокурора на те, що йому стало відомо про обставини прийняття оскаржуваних розпоряджень лише після проведення перевірки у 2014 році, оскільки право прокурора на пред`явлення позову виникло у 2008 році, коли він мав довідатися про прийняття оскаржуваних розпоряджень Київської ОДА, відтак позовна давність за цими вимогами сплила у 2011 році. Прокурор не звертався до суду з клопотанням про поновлення строку звернення до суду та не надав суду доказів, що позовна давність пропущена з поважних причин.
Рішенням Апеляційного суду Київської області від 16 березня 2016 року, з урахуванням ухвали цього суду від 20 квітня 2016 року, рішення суду першої інстанції змінено: виключено з мотивувальної частини таку підставу для відмови в задоволенні позову, як недоведеність позовних вимог прокурора.
Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 5 жовтня 2016 року рішення Апеляційного суду Київської області від 16 березня 2016 року залишено без змін.
Короткий зміст Постанови Великої Палати Верховного Суду
Постановою Великої Палати Верховного Суду від 30 травня 2018 року рішення Апеляційного суду Київської області від 16 березня 2016 року та ухвалу Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 5 жовтня 2016 року скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Усуваючи розбіжності у застосуванні судом касаційної інстанції норм матеріального права, а саме статей 256, 257, 261 та 267 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), Велика Палата Верховного Суду зазначила у вказаній постанові, що встановивши порушення прав Кабінету Міністрів України як розпорядника лісовими земельними ділянками, що перевищують площу 1 га, суди попередніх інстанцій не з`ясували та не перевірили, з якого моменту Кабінет Міністрів України, як орган виконавчої влади, інтереси якого у відповідності до статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представляє прокурор довідався або міг довідатись про порушення права держави у представляємих ним правовідносинах.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
Постановою Апеляційного суду Київської області від 10 вересня 2018 року рішення Бориспільського міськрайонного суду Київської області від 10 серпня 2015 року скасовано і ухвалено нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог прокурора.
Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, щоКиївська ОДА, яка є органом виконавчої влади на чолі з Кабінетом Міністрів України, розпорядилась землями лісового фонду у вигляді єдиного масиву площею більше 1 га, з перевищенням наданих законом повноважень. чим порушено право держави на розпорядження цими землями у особі компетентного органу, а саме Кабінету Міністрів України. Зазначені оскаржувані розпорядження прийняті 9 квітня 2008 року, відтак державі, на захист інтересів якої пред`явлено позов, в особі її уповноважених органів стало відомо про порушення її прав чи інтересів саме до 4 вересня 2008 року - дати початку відчуження спірних земельних ділянок, отриманих згідно з розпорядженнями, відповідно, з моменту видачі державних актів на право власності на землю. Держава, як власник майна, яке їй належить повинна належним чином перейматись станом цього майна. Для чого створюються відповідні повноважні органи, які зобов`язані діяти у межах законів України. Прокурор пред`явив позов в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України, ДП "Бориспільський лісгосп" 5 березня 2015 року, тобто з пропуском позовної давності майже на 8 років, сплив якої почався із зазначеного часу, що згідно з частиною четвертою статті 267 ЦК України є підставою для відмови у позові.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У поданій у жовтні 2018 року касаційній скарзі заступник прокурора Київської області просить скасувати постанову Апеляційного суду Київської області від 10 вересня 2018 року в частині відмови в задоволенні позову та ухвалити в цій частині нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційну скаргу мотивовано тим, що судом апеляційної інстанції не враховано положень статей 170, 172, 256, 261, 317-319 ЦК України, статей 15, 122 Земельного кодексу України; свідомо проігноровано висновки, викладені у Постанові Великої Палати Верховного Суду від 30 травня 2018 року; відповідачами не було долучено доказів на підтвердження початку перебігу позовної давності; у судовому рішенні апеляційного суду відсутні посилання на норми законодавства, які зобов`язують чи уповноважують Кабінет Міністрів України довідатись про суть порушеного права у цьому спорі, або про осіб, які його порушили. Отже, суд апеляційної інстанції не встановив дату, коли саме позивач - Кабінет Міністрів України довідався або міг довідатись про порушення його прав.
Короткий зміст відзиву на касаційну скаргу
20 грудня 2018 року до суду надійшов відзив ОСОБА_1 на касаційну скаргу заступника прокурора Київської області, у якому ОСОБА_1 просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції без змін. Відзив мотивовано тим, що в порушення вимог статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор не довів необхідності захисту інтересів держави саме прокурором та не обґрунтував підстави звернення до суду від імені суб`єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, з наданням належних доказів, які би підтверджували встановлення прокурором наявності підстав для представництва. Також позиція прокурора щодо нездійснення захисту державних інтересів Кабінетом Міністрів України (чи здійснення захисту неналежно) призводить до прямого визнання і підтвердження прокурором факту відліку позовної давності для Кабінету Міністрів України з моменту видання спірних розпоряджень. Чинні на момент прийняття оспорюваних розпоряджень нормативно-правові акти, зокрема: Закон України "Про Кабінет Міністрів України", Регламент Кабінету Міністрів України, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 950, постанова Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2000 року № 388 "Про щорічні звіти голів обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій", чітко встановлюють можливість Кабінету Міністрів України без затримок тривалістю у три роки, що перевищує позовну давність, дізнатися про можливі порушення своїх прав та ефективно і невідкладно реагувати навіть без залучення органів прокуратури. Водночас, позивач - Кабінет Міністрів України не довів, що він не міг дізнатися про порушення свого цивільного права. Таким чином, суд апеляційної інстанції правильно застосував норми частини першої статті 261 ЦК України.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Судами встановлено, що головою Київської ОДА 9 квітня 2008 року видано розпорядження від № 516, 518, 520?525, 527, 529, 530, 532, 537, 541 "Про вилучення, зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок у власність", якими затверджено проекти землеустрою щодо припинення права постійного користування ДП "Бориспільський лісгосп" земельними ділянками лісогосподарського призначення загальною площею 17,88 га, вилучено їх у постійного користувача, змінено цільове призначення на землі сільськогосподарського призначення без права вирубки дерев і передано у власність ОСОБА_2 та ще 156 громадян земельні ділянки по 0,12 га кожному для ведення індивідуального садівництва. Зазначені земельні ділянки розташовані на території Гнідинської сільської ради Бориспільського району Київської області (10 квартал Вишеньківського лісництва). Частина громадян на підставі договорів купівлі-продажу відчужили отримані земельні ділянки на користь ОСОБА_1 і ОСОБА_2, які у подальшому отримали державні акти на право власності на ці земельні ділянки.
Спірні земельні ділянки відносились до земель державної власності лісогосподарського призначення та використовувались для ведення лісового господарства.
Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері лісових відносин визначені статтею 27 Лісового кодексу України (ЛК України; тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), до яких, зокрема, належить передача у власність, надання в постійне користування для нелісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею більш як 1 гектар, що перебувають у державній власності.
Відповідно до частини дев`ятої статті 149 Земельного кодексу України Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, зокрема, ліси площею понад 1 гектар для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених частинами п`ятою ? восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу.