ПОСТАНОВА
Іменем України
28 жовтня 2019 року
Київ
справа №822/1631/16
адміністративне провадження №К/9901/12046/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,
суддів - Жука А.В.,
Мартинюк Н.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Хмельницькій області
на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 20.09.2016 (головуючий суддя - П.І. Салюк)
та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19.10.2016 (головуючий суддя - Т.О. Драчук, судді - Ю.П. Полотнянко, А.Г. Загороднюк)
у справі № 822/1631/16
за позовом ОСОБА_1
до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Хмельницькій області
про визнання незаконними дій та зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. ОСОБА_1 звернулась до суду із адміністративним позовом до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Хмельницькій області, в якому просила визнати незаконними дії Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Хмельницькій області щодо відмови в реєстрації транспортних засобів згідно листа №31/22-П-113 від 19.08.2016 та зобов`язати Регіональний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ в Хмельницькій області здійснити державну реєстрацію належних їй на праві приватної власності транспортних засобів: автобус марки SETRA, модель - S315HDH, номер НОМЕР_1 1999 року випуску, автобус марки SETRA, модель - S315HDH, номер НОМЕР_2 1999 року випуску.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що звернувся до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Хмельницькій області із заявою про проведення державної реєстрації придбаних згідно договорів купівлі-продажу транспортних засобів, які відповідають вимогам ЄВРО - 5 додатком до якої, крім інших встановлених законодавством документів, подано сертифікати відповідності виготовлені на бланках Державної системи сертифікації УкрСЕПРО. Проте листом Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Хмельницькій області позивачу повідомлено про відмову у державній реєстрації транспортних засобів у зв`язку із тим, що територіальними сервісними центрами Міністерства внутрішніх справ не приймаються до реєстрації транспортні засоби на підставі сертифікатів відповідності виданих Державною системою сертифікації УкрСЕПРО з 01.01.2016.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 20.09.2016, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19.10.2016, адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Хмельницькій області щодо відмови в реєстрації транспортних засобів згідно листа №31/22-П-113 від 19.08.2016. Зобов`язано Регіональний сервісний центр Міністерства внутрішніх справ в Хмельницькій області здійснити державну реєстрацію належних ОСОБА_1 на праві приватної власності транспортних засобів: автобус марки SETRA, модель - S315HDH, номер НОМЕР_1 1999 року випуску; автобус марки SETRA, модель - S315HDH, номер НОМЕР_2 1999 року випуску. У решті позовних вимог відмовлено.
4. При прийнятті рішення, суди попередніх інстанцій виходили з того, що сервісні центри Міністерства внутрішніх справ є органами державної реєстрації транспортних засобів, які зобов`язані перевіряти наявність документів, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, перелік яких визначений "Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів", однак до повноважень органу не входить встановлювати дійсність або недійсність даних документів, в тому числі сертифікатів відповідності на транспортні засоби.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
5. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати, ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
6. В обґрунтування вимог касаційної скарги посилається на те, що дії відповідача при наданні відмови у проведенні реєстраційних дій відносно транспортних засобів позивача при наданих сертифікатах відповідності від системи УкрСЕПРО не суперечать вимогам чинного законодавства, оскільки поданий позивачем сертифікат відповідності зареєстрований в реєстрі системи "УкрСЕПРО" не є належним сертифікатом відповідності відповідно до Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частини та обладнання, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 № 521.
Позиція інших учасників справи
7. Відсутність відзиву на касаційну скаргу не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Рух касаційної скарги
8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 09.11.2016 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в Хмельницькій області.
9. Ухвалою Верховного Суду від 24.10.2019 прийнято адміністративну справу до провадження та призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
10. 22.04.2016 позивач, згідно договору купівлі-продажу №368/2016р придбала автобус марки SETRA, модель - S315HDH, номер НОМЕР_1, 1999 року випуску та 30.05.2016 року згідно договору купівлі-продажу транспортного засобу № 409/2016р автобус марки SETRA, модель - S315HDH, номер НОМЕР_2, 1999 року випуску.
11 . 18.08.2016 позивач звернулася до відповідача з заявою про реєстрацію транспортних засобів, а саме: автобус марки SETRA, модель - S315HDH, номер НОМЕР_1, 1999 року випуску та автобус марки SETRA, модель - S315HDH, номер НОМЕР_2, 1999 року випуску.
12. До вказаної заяви позивачем було додано договори купівлі-продажу транспортного засобу № 368/2016р від 22.04.2016 та № 409/2016р від 30.05.2016; акти прийняття-передачі транспортних засобів № 368/16 від 22.04.2016 та № 409/16р від 30.05.2016; сертифікати відповідності виданих Державною системою сертифікації "УкрСЕПРО" № UA1.173.0019470-16 та № UA1.173.0019615-16 від 05.04.2016; інвойс №134 та №135 від 30.03.2016; технічний паспорт НОМЕР_6 на автобус марки марки SETRA, модель - S315HDH, номер НОМЕР_2, 1999 року випуску та технічний паспорт НОМЕР_7 на автобус марки SETRA, модель - S315HDH, номер НОМЕР_1, 1999 року випуску.
13. Відповідно до листа Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ у Хмельницькій області від 19.08.2016 №31/22-П-113 позивача повідомлено про те, що територіальними сервісними центрами Міністерства внутрішніх справ не приймаються до реєстрації транспортні засоби на підставі сертифікатів відповідності, виданих Державною системою сертифікації УкрСЕПРО з 01.01.2016.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування (чинні на час виникнення спірних правовідносин)
14. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
15. Відповідно до частин першої, четвертої статті 34 Закону України "Про дорожній рух" державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.
16. Постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 № 1388 затверджено "Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів" (далі - Порядок №1388).
17. Пунктом 8 Порядку № 1388 передбачено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
18. Вимогами пункту 10 вказаного Порядку № 1388 визначено, що державна реєстрація транспортних засобів, що перебували в експлуатації та ввезені на митну територію України, проводиться за умови відповідності конструкції і технічного стану даної марки (моделі) транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, обов`язковим вимогам правил, нормативів і стандартів України, що підтверджується сертифікатом відповідності або свідоцтвом про визнання іноземного сертифіката, копію яких власники подають до сервісного центру МВС.
19. Статтею 13 Декрету Кабінету Міністрів України від 10.05.1993 № 46-93 "Про стандартизацію і сертифікацію" (далі - Декрет № 46-93) передбачено, що сертифікація продукції в державній системі сертифікації поділяється на обов`язкову та добровільну. Сертифікація продукції в державній системі сертифікації здійснюється призначеними на те органами з сертифікації - підприємствами, установами і організаціями.