1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



25 жовтня 2019 року

Київ

справа №806/2355/15

адміністративне провадження №К/9901/6212/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів: Білак М.В., Дашутін І.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 18 серпня 2015 року (судді: Малахова Н.М., Жизневська А.В., Котік Т.С.) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Державної фіскальної служби України, Володарсько-Волинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області про зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України(далі - ДФС, відповідач-1), Володарсько-Волинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області (далі - ГУ ДФС у Житомирській області, відповідач -2), в якому просила:

- зобов`язати Державну фіскальну службу України не вносити інформацію про позивача до Державного реєстру фізичних осіб-платників податків;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зберегти за позивачем форму обліку платника податків за прізвищем, іменем та по-батькові, роком народження та за місцем реєстрації;

- зобов`язати Володарсько-Волинську об`єднану державну податкову інспекцію ГУ ДФС у Житомирській області в подальшому здійснювати облік Позивача як платника податків за раніше встановленими формами обліку: без застосування цифрового ідентифікатора та без використання серії та номеру паспорта (за прізвищем, іменем та по-батькові, роком народження та за місцем реєстрації);

- зобов`язати Володарсько-Волинську об`єднану державну податкову інспекцію ГУ ДФС у Житомирській області не вносити про позивача інформацію до Державного реєстру фізичних осіб-платників податків;

- зобов`язати Володарсько-Волинську об`єднану державну податкову інспекцію ГУ ДФС у Житомирській області проставити у паспорті позивача відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі без цифрового ідентифікатора та завірити підпис відповідальної особи гербовою печаткою.

В обґрунтування позовних вимог посилались на те, що через свої релігійні переконання бажає, щоб її облік як платника податків здійснювався без застосування цифрового ідентифікатора та без використання серії та номера паспорта (за прізвищем, іменем, по батькові, роком народження та за місцем реєстрації).

Листом від 17 квітня 2015 року ДФС повідомила позивачку щодо відмови реєстрації у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків через те, що ОСОБА_1 не зверталася до контролюючого органу з повідомленням за формою № 1П, яке є водночас заявою для обліку в окремому реєстрі Державного реєстру, та не пред`явила паспорт громадянина України.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 08 липня 2015 року адміністративний позов задоволено частково.

Зобов`язано Державну фіскальну службу України не вносити інформацію про позивача до Державного реєстру фізичних осіб-платників податків. Зобов`язано Державну фіскальну службу України здійснювати її облік, як платника податків, без застосування цифрового ідентифікатора та ведення обліку платника податків без використання серії та номера паспорту, а за прізвищем, іменем та по-батькові, роком народження та за місцем реєстрації. Зобов`язано Володарсько-Волинську об`єднану державну податкову інспекцію ГУ ДФС у Житомирській області проставити в паспорті позивача відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі без цифрового ідентифікатора. В задоволенні інших позовних вимог відмовлено.

Задовольняючи позовні вимоги частково суд першої інстанції дійшов висновку, що право позивача відмовитися від реєстраційного номера облікової картки платника податків через свої релігійні переконання здійснювати будь-які платежі без цифрового ідентифікатора виключно за прізвищем, іменем та по-батькові, роком народження та за місцем реєстрації є порушеним і підлягає судовому захисту. В силу своїх релігійних переконань, суд першої інстанції зазначив, що позивач підлягає податковому обліку лише в окремому реєстрі Державного реєстру фізичних осіб - платників податків.

При цьому суд першої інстанції вказав, що за приписами пункту 8 розділу VIII Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків № 779 Володарсько-Волинська об`єднана державна податкова інспекція ГУ ДФС у Житомирській області, як контролюючий орган, наділена повноваженнями вносити до паспорта відмітку про наявність права здійснювати будь-які платежі без реєстраційного номера облікової картки платника податків.

Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 18 серпня 2015 року скасовано постанову суду першої інстанції та прийнято нову, якою у задоволенні позову відмовлено.

Приймаючи рішення апеляційний адміністративний суд вважав, що чинним законодавством не передбачено можливості ведення обліку фізичних осіб - платників податків, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, виключно за прізвищем, ім`ям, по батькові, роком народження і місцем реєстрації, тому відповідачі у спірних правовідносинах діяли правомірно. Навпаки передбачено ведення обліку таких осіб в окремому реєстрі Державного реєстру фізичних осіб - платників податків за прізвищем, ім`ям, по батькові та серією і номером паспорта.

При цьому встановлено, що позивачка звертаючись до відповідачів з відповідною заявою при заповнені форми 1П не вказала серію і номер її паспорту та не пред`явила паспорт громадянина України, що є обов`язковим. (а.с.18).

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги

У касаційній скарзі ОСОБА_1, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права, порушення норм процесуального права, просить скасувати постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 18 серпня 2015 року і залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Скаргу обґрунтовує доводами, аналогічними викладеним у позовній заяві.

Скаржник вказувала на заповнення нею форми 1П, що передбачено Положенням про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, затвердженим наказом Міністерства доходів і зборів від 10 грудня 2013 року № 779 (а.с.18).

Крім того зазначає, що суд апеляційної інстанції при ухваленні рішення помилково не скористався нормами законів України "Про інформацію" та "Про захист персональних даних".

Позиція інших учасників справи

Відзиву на касаційну скаргу не надходило.

Рух касаційної скарги

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 23 вересня 2015 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 18 серпня 2015 року.

15 березня 2018 року касаційні скарги передано для розгляду до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

За результатом автоматизованого розподілу справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: суддя-доповідач Хохуляка В.В., суддів Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.

За результатом повторного автоматизованого розподілу справи між суддями справу передано для розгляду колегії суддів у складі: суддя-доповідач Загороднюк А.Г., судді: Білак М.В., Дашутін І.В.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Позивачка зареєстрована в Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків за діючим номером реєстраційної картки платника податків НОМЕР_1 .

ОСОБА_1 є прихожанкою Іршанської церкви Покрови Божої Матері Овруцько-Коростенської єпархії Української Православної Церкви і через свої релігійні погляди не бажає, щоб її ім`я ототожнювалося з будь-яким цифровим замінником.

Посилаючись на свої релігійні переконання, позивачка зверталася із заявами до Державної фіскальної служби України та Володарсько-Волинської об`єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Житомирській області щодо відмови від реєстраційного номера облікової картки платника податків та бажання перебувати на обліку як платник податків без застосування цифрового ідентифікатора та без використання серії та номеру паспорта, а лише за прізвищем, іменем та по-батькові, роком народження та за місцем реєстрації. (а.с.9, а.с.13)

У задоволенні вказаних заяв відмовлено, що підтверджується листом Державної фіскальної служба України від 27 березня 2015 №2798/Б/99-99-11-02-02-14 (а.с.11) та листом Володарсько-Волинської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області від 17 квітня 2015 року №11/7/11-003 (а.с.17) .

Не погоджуючись з такою відмовою позивач звернулась до суду.

Релевантні джерела права й акти їх застосування.

Приписами частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з пунктами 63.1, 63.2 статті 63 Податкового кодексу України (у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин) облік платників податків ведеться з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотримання податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Взяттю на облік або реєстрації у контролюючих органах підлягають всі платники податків.

Пунктами 63.3, 63.5 статті 63 Податкового кодексу України визначено, що з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцем проживання особи (основне місце обліку).

Платник податків зобов`язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.

Всі фізичні особи - платники податків та зборів реєструються у контролюючих органах шляхом включення відомостей про них до Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до пункту 63.6 статті 63 Податкового кодексу України облік платників податків у контролюючих органах ведеться за податковими номерами.

Облік осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган, ведеться за прізвищем, ім`ям, по батькові і серією та номером діючого паспорта. У паспортах зазначених осіб контролюючими органами робиться відмітка про наявність у них права здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта.

Згідно з пунктом 63.7 статті 63 Податкового кодексу України контролюючий орган зазначає податковий номер або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) у всіх свідоцтвах, довідках, в інших документах або повідомленнях, що видаються платнику податків або надсилаються йому.

Кожен платник податків зазначає податковий номер або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті) в усіх податкових деклараціях (розрахунках, звітах), платіжних документах щодо податків і зборів, у фінансових документах, а також в інших випадках, передбачених законодавством.

Відповідно до пункту 70.1 статті 70 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, формує та веде Державний реєстр фізичних осіб - платників податків (далі - Державний реєстр).


................
Перейти до повного тексту