ПОСТАНОВА
Іменем України
22 жовтня 2019 року
Київ
справа №814/3220/15
адміністративне провадження №К/9901/26828/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Очаківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Миколаївській області на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 05.11.2015 (суддя - Середа О.Ф.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.03.2016 (головуючий суддя - Градовський Ю.М., судді: Кравченко К.В., Лук`янчук О.В.) у справі №814/3220/15 за позовом Публічного акціонерного товариства "Миколаївобленерго" до Очаківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Миколаївській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Миколаївській області про визнання протиправною бездіяльність, стягнення коштів, -
встановив:
Публічне акціонерне товариство "Миколаївобленерго" (далі - ПАТ "Миколаївобленерго") звернулося до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд визнати протиправною бездіяльність Очаківської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Миколаївській області (далі - Очаківська ОДПІ) та Головного управління Державної казначейської служби України у Миколаївській області (далі - ГУ ДКС у Миколаївській області) щодо неповернення надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток (код платежу 11023100) у розмірі 217350,00 грн. та надмірно сплаченого податку на прибуток (код платежу 11020100) у розмірі 7163,00 грн.; стягнути з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачені авансові внески з податку на прибуток в розмірі 217350,00 грн. та податок на прибуток в розмірі 7163,00 грн.
Постановою Миколаївського окружного адміністративного суду від 05.11.2015, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.03.2016, адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Очаківської ОДПІ щодо неповернення надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток та надмірно сплаченого податку на прибуток. Стягнуто з Державного бюджету України на користь ПАТ "Миколаївобленерго" надмірно сплачені авансові внески з податку на прибуток у розмірі 217350,00 грн. Стягнуто з Державного бюджету України на користь ПАТ "Миколаївобленерго" надмірно сплачений податок на прибуток у розмірі 7163,00 грн. В решті позовних вимог відмовлено.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходили з підтвердження факту переплати коштів з авансових внесків з податку на прибуток та податку на прибуток, належного звернення позивача до податкового органу із заявою про повернення надміру сплачених сум з податку на прибуток відповідно до вимог статті 43 Податкового кодексу України, та дійшли висновку про протиправну бездіяльність податкового органу щодо неповернення надмірно сплачених сум.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Очаківська ОДПІ оскаржила їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 05.11.2015, ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 02.03.2016 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.
В обґрунтування своїх вимог Очаківська ОДПІ посилається на те, що в силу положень статті 43 Податкового кодексу України порядок повернення платнику податків надміру сплачених грошових зобов`язань передбачає можливість органів державної податкової служби здійснити такі дії лише за умов звернення платника податків, а не з власної ініціативи; таких порядок передбачає лише дії податкового органу щодо надання висновку з повернення відповідних сум з бюджету органові, що здійснює казначейське обслуговування коштів, тобто податковий орган не наділений повноваженнями з повернення коштів.
У відзиві на касаційну скаргу ПАТ "Миколаївобленерго" зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, Філією ПАТ "Миколаївобленерго" у Березанському районі Миколаївської області протягом 2012-2014 років сплачено до Державного бюджету України авансових внесків з податку на прибуток у розмірі 217350,00 грн. та податку на прибуток у розмірі 7163,00 грн.
26.03.2015 ПАТ "Миколаївобленерго" звернулося до Очаківської ОДПІ із заявою про повернення надмірно сплачених авансових внесків з податку на прибуток у розмірі 217350,00 грн. та податку на прибуток у розмірі 7163,00 грн. на його поточний рахунок, яку відповідач отримав того ж дня 26.03.2015.
Однак, в порушення податкового законодавства, Очаківською ОДПІ висновок про повернення коштів до органу казначейства не було направлено.
Згідно з пунктом 14.1.115 статті 14 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов`язання - це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Відповідно до підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Порядок повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань встановлений статтею 43 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) та Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787.
Пунктом 43.1 статті 43 Податкового кодексу України встановлено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
Відповідно до пункту 43.3 статті 43 Податкового кодексу України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.