ПОСТАНОВА
Іменем України
25 жовтня 2019 року
Київ
справа №0340/1834/18
адміністративне провадження №К/9901/8458/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А., суддів - Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Волинській області
на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 31 жовтня 2018 року (суддя Дмитрук В.В.)
та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2019 року (судді: Гуляк В.В. (головуючий), Ільчишин Н.В., Коваль Р.Й.)
у справі № 0340/1834/18
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "СМО Україна"
до Головного управління ДФС у Волинській області, Державної фіскальної служби України
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю "СМО Україна" (далі - ТОВ "СМО Україна") звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Волинській області (далі - ГУ ДФС у Волиинській області, контролюючий орган), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС), в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДФС у Волинській області від 03 серпня 2018 року № 870184/40924167 про відмову в реєстрації податкової накладної від 11 грудня 2017 року № 30 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати ДФС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 11 грудня 2017 року № 30 на суму податку на додану вартість 12 762,50 грн, подану ТОВ "СМО Україна".
На обґрунтування позовних вимог ТОВ "СМО Україна" зазначило, що контролюючим органом протиправно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, оскільки оскаржуване рішення не містить чітких підстав для його прийняття. Разом із тим, позивач виконав норми податкового законодавства та на вимогу ГУ ДФС у Волинській області подав усі необхідні документи.
Волинський окружний адміністративний суд рішенням від 31 жовтня 2018 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 13 лютого 2019 року, позов ТОВ "СМО Україна" задовольнив повністю.
Судові рішення мотивовані тим, що рішення від 03 серпня 2018 року №870184/40924167 є необґрунтованим, оскільки позивачем надано всі необхідні документи, які засвідчують факт здійснення господарських операцій за податковою накладною, у реєстрації якої відмовлено.
Не погодившись із зазначеними рішеннями судів попередніх інстанцій, ГУ ДФС у Волинській області звернулося до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права, а також неправильну оцінку наявних у матеріалах справи доказів, просило їх скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову ТОВ "СМО Україна". Зокрема, скаржник зазначив, що первинні документи, надані позивачем, оформлені з порушенням вимог чинного законодавства.
У відзиві на касаційну скаргу позивач вважає судові рішення законними та обґрунтованими, тому в задоволенні касаційної скарги просив відмовити.
Згідно з частиною першою статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Суди попередніх інстанцій встановили, що 11 грудня 2017 року між позивачем (постачальник) та ТОВ "ЕВІ Україна" (покупець) укладено договір поставки №111217/2, предметом якого є поставка товару в асортименті і кількості, які визначені у замовленні покупця та за цінами, зазначеними у рахунку-фактурі постачальника, з наступним прийняттям та оплатою відповідного товару покупцем.
Під час здійснення господарської операції з поставки за умовами вказаного договору позивач склав податкову накладну від 11 грудня 2017 року № 30 на суму 76 575 грн (у тому числі податок на додану вартість 12 762,50 грн), яка 28 грудня 2017 року була надіслана для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
28 грудня 2017 року ТОВ "СМО Україна" отримало квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної від 11 грудня 2017 року № 30 на підставі пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки вказана податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризику, визначених пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567, за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД:8481. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
30 липня 2018 року на виконання вимог контролюючого органу ТОВ "СМО Україна" надіслало письмові пояснення щодо господарської операції за вищевказаною податковою накладною від 11 грудня 2017 року № 30 та копії документів, які підтверджують реальність здійснення такої господарської операції.
03 серпня 2018 року комісією ГУ ДФС у Волинській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №870184/40924167, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної від 11 грудня 2017 року № 30 в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстави ненадання платником податку копій документів.
12 серпня 2018 року позивач надіслав скаргу на зазначене рішення ГУ ДФС у Волинській області.
Рішення про результати розгляду скарги ТОВ "СМО Україна" ні в письмовій, ні в електронній формі не отримувало. При цьому, в телефонному режимі на "гарячу лінію" ДФС позивача повідомлено про те, що рішенням комісії з розгляду скарг ДФС скарга залишена без задоволення, а рішення комісії ГУ ДФС у Волинській області - без змін.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Відносини, що виникають у процесі складення та реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, регулюються, зокрема, положеннями статті 201 Податкового кодексу України (тут і надалі норми Податкового кодексу України вживаються в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Так, відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
За приписами пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/ розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Порядок № 1246).
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється її розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, на її відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 Порядку № 1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Така квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункти 13, 14 Порядку № 1246).
Пунктом 17 Порядку № 1246 встановлено, що у разі відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення реєстрації таких податкових накладних та/або розрахунків коригування відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу, формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, в якій зазначаються відомості та перелік документів, визначених підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Згідно з підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії, на основі яких здійснюється моніторинг податкових накладних, отримали свою безпосередню формалізацію в межах пункту 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджені наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (був чинний на час виникнення спірних правовідносин; далі - Критерії оцінки).
Такими критеріями є:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);