1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



23 жовтня 2019 року

м. Київ



Справа № 924/217/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кушнір І.В. - головуючий, Краснов Є.В., Мачульський Г.М.



За участю секретаря судового засідання - Шпорта О.В.

розглянувши касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Клембівський цукровий завод" на рішення Господарського суду Хмельницької області від 22.06.2018 (суддя Гладій С.В.) та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2018 (головуючий суддя: Розізнана І.В., судді: Грязнов В.В., Мельник О.В.)



за позовом Заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації та Ізяславської районної державної адміністрації,

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Клембівський цукровий завод",

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача-2 - Клубівська сільська рада, с. Клубівка, Ізяславського району, Хмельницької області,

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 29.12.2010,



За участю представників:

прокуратури - Гришина Т.А. - прокурор відділу,

позивача-1 - не з`явився;

позивача-2 - не з`явився;

відповідача - не з`явився;

третьої особи - не з`явився.



ВСТАНОВИВ:



І. Короткий зміст позовних вимог і заперечень

1. У березні 2018 року до Господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації (далі - позивач-1) та Ізяславської районної державної адміністрації (далі - позивач-2) про внесення змін до укладеного між Ізяславською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю "Клембівський цукровий завод" (далі - відповідач, скаржник) договору оренди земельної ділянки від 29.12.2010, зареєстрованого в Ізяславському відділі Хмельницької філії центру Державного земельного кадастру за №682218261000001, а саме:

- пункт 5 договору викласти в наступній редакції: "Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 49852125,60 грн.",

- пункт 9 договору викласти в наступній редакції: "орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету Клубівської сільської ради в розмірі 1,5 відсотки нормативно - грошової оцінки земельної ділянки в рік. Річна орендна плата становить 747781,88 грн. та вноситься щомісячно в рівних частинах до місцевого бюджету Клубівської сільської ради Ізяславського району на рахунок № НОМЕР_1, одержувач: УК в Ізяславському районі /с. Клубівка/ код платежу 18010600 (орендна плата з юридичних осіб), код одержувача 37327772 ГУДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013".

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що положення договору оренди земельної ділянки державної власності в частині встановлення розміру орендної плати за землю не відповідають вимогам чинного законодавства, а позивачі самостійно не звернулись з позовом до суду щодо внесення змін до договору оренди з метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства.

3. Заперечуючи проти позовних вимог відповідач вказував, що пункт 35 договору передбачає, що зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною, а не тарифом на послуги і її зміна всупереч умовам договору до повноважень сільських рад не належить. Наголошував на недотримання процедури досудового врегулювання спору.

Крім того, у запереченні від 14.05.2018 відповідач вказував, що рішення Клубівської сільської ради №1 від 12.07.2017 не містить приписів щодо внесення обов`язкових змін до укладеного між сторонами договору. Позивач-2, підписуючи договір, погодився з усіма істотними його умовами. За таких обставин, враховуючи, що рішення відповідної ради про внесення змін до договору оренди не приймалось, тому достатніх підстав для внесення змін до договору в частині визначення розміру орендної плати позивачами та прокурором не наведено, з огляду на що, позовні вимоги є не обґрунтованими та задоволенню не підлягають.

ІІ. Короткий зміст судових рішень

4. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 22.06.2018 позов задоволено.

5. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2018 назване рішення суду першої інстанції скасовано в частині задоволення позову заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах Ізяславської районної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю "Клембівський цукровий завод" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 29.12.2010.

Прийнято в цій частині нове рішення, яким в позові відмовлено.

В іншій частині рішення Господарського суду Хмельницької області від 22.06.2018 залишено без змін.

ІІІ. Процедура касаційного провадження у Верховному Суді

6. 27.12.2018 (згідно із поштовим штемпелем на конверті) Товариством з обмеженою відповідальністю "Клембівський цукровий завод" подано касаційну скаргу на рішення Господарського суду Хмельницької області від 22.06.2018 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2018 у справі № 924/217/18 до Касаційного господарського суду.

7. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.01.2019 у справі №924/217/18 визначено колегію суддів у складі: Кушнір І.В. (головуючий суддя), судді: Мачульський Г.М., Краснов Є.В.

8. Ухвалою Верховного Суду від 31.01.2019 відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та призначено її до розгляду на 14.03.2019, визначено строк для подання відзиву на касаційну скаргу з доказами надсилання копій відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи до 20.02.2019.

9. 18.02.2019 (згідно із поштовим штемпелем на конверті) прокурор направив відзив на касаційну скаргу, який фактично надійшов до Верховного Суду 22.02.2019, у якому просить оскаржувану у справі постанову апеляційної інстанції залишити без змін, як законну та правомірну, а у задоволенні касаційної скарги відмовити.

10. Ухвалою Верховного Суду від 13.03.2019 провадження за касаційною скаргою у справі №924/217/18 зупинено до перегляду Великою Палатою Верховного Суду судових рішень у подібних правовідносинах у іншій справі № 914/2649/17.

11. Ухвалою Верховного Суду від 25.04.2019 поновлено провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Клембівський цукровий завод" на рішення Господарського суду Хмельницької області від 22.06.2018 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2018 у справі №924/217/18; призначено до розгляду касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Клембівський цукровий завод" на рішення Господарського суду Хмельницької області від 22.06.2018 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2018 у справі № 924/217/18 на 23.05.2019.

12. Ухвалою Верховного Суду від 20.05.2019 провадження у справі № 924/217/18 зупинено до розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 587/430/16-ц.

13. Ухвалами від 20.06.2019 і від 15.07.2019 відмовлено у задоволенні клопотань Заступника Генерального прокурора про поновлення провадження у справі №924/217/18.

14. Ухвалою Касаційного господарського суду від 04.10.2019 задоволено клопотання Заступника Генерального прокурора про поновлення провадження у справі № 924/217/18, поновлено провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Клембівський цукровий завод" на рішення Господарського суду Хмельницької області від 22.06.2018 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2018 у справі № 924/217/18, призначено її до розгляду на 23.10.2019.

15. У судове засідання 23.10.2019 з`явився прокурор, який виклав заперечення проти касаційної скарги та просив відмовити в її задоволенні.

Представники інших учасників справи у судове засідання не з`явилися, хоча про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи.

ІV. Короткий зміст касаційної скарги і заперечень на неї

16. У касаційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю "Клембівський цукровий завод" (скаржник, відповідач) просить скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області у справі №924/217/18 від 22.06.2018 в частині задоволення позову заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю "Клембівський цукровий завод" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 29.12.2010, скасувати постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2018 в частині залишення без змін рішення Господарського суду Хмельницької області у справі №924/217/18 від 22.06.2018 в частині задоволення позову заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю "Клембівський цукровий завод" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 29.12.2010.

17. Обґрунтовуючи касаційну скаргу скаржник вказує, що судові рішення прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.

Відповідач вважає, що суд апеляційної інстанції не прийняв доводи апелянта про не надходження від позивача-1 пропозицій та листів щодо внесення змін до договору оренди землі.

Скаржник зазначає, що рішенням сесії Клубівської сільської ради №1 від 12.07.2012 "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2018 рік на території Клубівської сільської ради" встановлено ставку податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено (незалежно від місця знаходження), в розмірі 1,5% від їх нормативної грошової оцінки (підпункт 1.3.1 пункту 1.3. рішення). Прийняття вказаного рішення відповідною селищною радою узгоджується із приписами пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України. Однак, дане рішення не містить приписів щодо внесення обов`язкових змін до укладеного між позивачем-2 та відповідачем договору оренди землі від 29.12.2010. На відповідача даним рішенням, обов`язок щодо забезпечення оформлення внесення відповідних змін до договору оренди земельної ділянки покладено не було.

Скаржник наголошує, що в судах попередніх інстанцій неодноразово вказував, що обов`язковість змін до укладеного договору можлива лише за умови дотримання вимог законодавства та умов самого договору - ст. 30 Закону України "Про оренду землі", ст. 651 ЦК України, ч.2 ст. 188 ГК України, п.35 Договору.

Посилаючись на правову позицію, викладену в постанові Верховного Суду від 16.04.2018 у справі №910/7905/17, відповідач зазначає, що судом апеляційної інстанції проігноровано позицію скаржника, що позивач, підписуючи договір, погодився з усіма його істотними умовами. Враховуючи, що рішення відповідної ради про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 29.12.2010 не приймалось, ТОВ "Клембівський цукровий завод" вважає, що прокурором та позивачами не наведено достатніх підстав для внесення змін в частині визначення розміру орендної плати.

Крім того, скаржник вважає, що суд апеляційної інстанції дійшов помилкових висновків щодо необхідності представництва інтересів Хмельницької ОДА прокурором у даній справі.

На думку відповідача, прокурором не наведено належного обґрунтування, що Хмельницька ОДА не здійснює або неналежним чином здійснює захист власних та державних інтересів у даних правовідносинах.

Крім того, внесення змін до укладеного договору можливе лише за умови дотримання вимог законодавства та умов договору самими сторонами і необхідність втручання у цей процес є необґрунтованим.

18. У відзиві на касаційну скаргу прокурор просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 04.12.2018 у справі №924/217/18 - без змін.

Прокурор зазначає, що позов спрямований на приведення умов договору в частині встановлення розміру орендної плати за користування землями державної власності у відповідність до вимог Податкового кодексу України та Закону України "Про оцінку землі", а звернення прокурора - на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимих питань - використання земель державної власності.

V. Фактичні обставини, встановлені судами попередніх інстанцій

19. 08.10.2010 Управління Держкомзему у Ізяславському районі звернулось до Ізяславської райдержадміністрації з пропозицією про надання ТОВ "Клембівський цукровий завод" земельної ділянки в користування на умовах оренди із земель Клубівської сільської ради.

20. Розпорядженням Ізяславської районної державної адміністрації №516/2010-р від 12.10.2010 вирішено серед іншого надати ТОВ "Клембівський цукровий завод" земельні ділянки загальною площею 58,4314 га у користування на умовах оренди строком на 15 років для обслуговування виробничих приміщень із земель, розташованих за межами населених пунктів, на території Клубівської сільської ради.

21. 29.12.2010 між Ізяславською районною державною адміністрацією (далі - орендодавець) та ТОВ "Клембівський цукровий завод" (далі - орендар) укладено договір оренди землі (далі - договір), згідно з умовами пункту 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування виробничих будівель і дворів, яка знаходиться на території Клубівської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області.

У відповідності із п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 58,4314 га земель державної власності.

На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна виробничі будівлі і двори (п. 3 договору). Земельна ділянка передається в оренду (п. 4 договору). Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 26276601грн. (п.5 договору).

Згідно п. 8 договір укладено на 15 років (у разі укладення договору оренди землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - з урахуванням ротації культур згідно з проектом землеустрою).

Пунктом 9 договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 9573 грн. 40 коп. в місяць (163,84 грн. за 1 га орендованої земельної ділянки в місяць) на розрахунковий рахунок Клубівської сільської ради МФО 815013 р/р НОМЕР_1, код платежу 32565265 в ГУДКУ в Хмельницькій області, сума орендної плати в рік становить 114880,81 грн.

Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та затверджених Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюється під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 10 договору ).

Згідно з умовами пункту 11 договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

У відповідності до пункту 14 договору земельна ділянка передається в оренду для обслуговування виробничих будівель.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін оформляється у вигляді додаткової угоди та підлягає державній реєстрації. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір вирішується у судовому порядку (п. 35 договору).

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 42 договору).

22. Договір підписано та скріплено печатками сторін, а також 06.04.2011 зареєстровано управлінням Держкомзему в Ізяславському районі за №682218261000001.

23. 29.12.2010 між сторонами підписано акт прийому - передачі вищевказаної земельної ділянки.

24. У відповідності до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, загальною площею 584314 кв.м., що знаходиться на території Клубівської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, що знаходиться в оренді ТОВ "Клембівський цукровий завод" для виробничого призначення станом на 18.10.2010 становить 26276601грн.

25. Рішенням Клубівської сільської ради від 12.07.2017 "Про встановлення місцевих податків та зборів на 2018 рік на території Клубівської сільської ради" серед іншого вирішено встановити ставку податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, на рівні 1,5 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

26. У відповідності до довідки Ізяславського відділу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 18.01.2018 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої за межами населених пунктів на території Клубівської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, згідно Технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка надається в оренду ТОВ "Клембівський цукровий завод" для виробничої діяльності, площею 58,4314 га з урахуванням коефіцієнтів індексації станом на 01.01.2018 становить 49852125,60 грн.

27. Згідно Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.02.2018, нормативна грошова оцінка вищевказаної земельної ділянки, кадастровий номер 6822182600:04:012:0010 становить 49852125,60 грн.

28. На підтвердження позовних вимог позивач подав в матеріали справи лист Ізяславського відділення Славутської ОДПІ Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 17.01.2018, згідно якого вказано, що розрахунок мінімального розміру орендної плати на 2018 рік з врахуванням індексації становить 747781,88 грн., а також копії податкових декларацій плати за землю за 2015 - 2017 роки.

29. 21.02.2018 Ізяславська районна державна адміністрація звернулась до відповідача з листом, згідно якого повідомляла про необхідність підписання додаткової угоди, яка передбачає збільшення розміру орендної плати. До листа додано проект додаткової угоди.

30. Листом від 26.03.2018 Ізяславська районна державна адміністрація повідомила заступника керівника Шепетівської місцевої прокуратури про сприяння у вирішенні питання щодо збільшення розміру орендної плати по договору оренди від 29.12.2010 в судовому порядку.

VІ. Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій

31. Суд першої інстанції вказав, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати (правова позиція, викладена у постанові ВСУ від 08.04.2015 у справі №916/2439/14), а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (правова позиція, викладена в постанові ВСУ від 03.12.2013 у справі № 5009/3430/12 (3-34гс13).

Враховуючи лист Ізяславського відділення Ставутської об`єднаної ДПІ Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 17.01.2018, мінімальний розмір орендної плати на 2018 рік повинен становити 747781,88 грн., з огляду на що місцевий господарський суд дійшов висновку, що орендна плата, яка передбачена в договорі від 29.12.2010, є такою, що не відповідає вимогам Податкового кодексу України, оскільки є значно меншою, ніж передбачено нормами чинного законодавства.

Суд першої інстанції зазначив, що сторони, передбачивши у п. 12 договору умови про перегляд розміру орендної плати, тим самим погодили можливість таких змін в розумінні ст. 651 ЦК України.

Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору (аналогічна правова позиція, викладена у постановах ВСУ від 27.12.2010 у справі №27/15-10 (№3-47гс10), від 23.05.2011 у справі №7/105-10(30/234-09) (№3-42гс11), від 30.05.2011 у справі №17/299-10 (№3-43гс11), від 04.07.2011 у справі №41/81пд (№3-66гс11), від 20.11.2012 у справі №28/5005/640/2012 (№3-53гс12 та у п. 2.19 постанови Пленуму ВГСУ № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").

32. Суд апеляційної інстанції погодився з висновком місцевого господарського суду щодо правомірності вимоги приведення умов пунктів 5, 9 цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства.

Встановивши, що обласна державна адміністрація неналежним чином здійснює свої повноваження щодо захисту інтересів держави та з урахуванням дотримання прокурором частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" щодо попереднього повідомлення відповідного суб`єкта владних повноважень про звернення з даним позовом до суду, апеляційний суд визнав обґрунтованим прокурором наявність підстав для представництва інтересів держави у даній справі.

Однак, частково скасовуючи рішення суду першої інстанції та приймаючи нове про відмову у позові, апеляційний суд виходив з того, що орендодавцем за умовами договору від 29.12.2012 є Ізяславська районна державна адміністрація, яка на час укладення спірного договору діяла в межах повноважень, встановлених статтею 122 Земельного кодексу України у редакції, чинній на час укладання договору оренди.

Разом з цим, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" від 06.09.2012, який набрав чинності 01.01.2013, внесено зміни до Земельного кодексу України і статтю 122 викладено в новій редакції.

Так, згідно частини 3 статті 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.

Частиною 5 вказаної статті встановлено, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Відтак, саме Хмельницька обласна державна адміністрація є тією особою, до повноважень якої, відповідно до законодавства, належить право передачі земельних ділянок із земель державної власності у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, для всіх потреб, зокрема, і земельної ділянки для обслуговування виробничих будівель і дворів, яка знаходиться на території Клубівської сільської ради, загальною площею 58,4314 га, орендарем якої є відповідач.

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.


................
Перейти до повного тексту