1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



30 вересня 2019 року

м. Київ



Справа № 905/1742/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Васьковський О.В. - головуючий, Білоус В.В., Огороднік К.М.,



розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Металургійний комбінат" Азовсталь"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.06.2019

(Сулім В.В. - головуючий, судді: Руденко М.А., Смірнова Л.Г.)

та рішення Господарського суду міста Києва від 18.03.2019 (суддя Ващенко Т.М.)

у справі № 905/1742/18

за позовом Приватного акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь"

до Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

про стягнення 602516,21 грн




1. Короткий зміст позовних вимог

1.1 22.12.2018 Приватне акціонерне товариство "Металургійний комбінат "Азовсталь" (далі - позивач) звернулося до суду з позовом про стягнення з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" (далі - відповідач) 602516,21 грн штрафу за несвоєчасну доставку вантажу.

1.2 Позовні вимоги обґрунтовано порушенням відповідачем термінів доставки, визначених ст. 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу, що й слугувало підставою для нарахування відповідачу штрафу.


2. Короткий зміст рішень судів першої і апеляційної інстанцій

2.1 18.03.2019 Господарський суд міста Києва ухвалив рішення, залишене без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 10.06.2019, яким позов задоволено частково. Стягнуто з відповідача на користь позивача 238819,68 грн штрафу за несвоєчасну доставку вантажу та розподілено судові витрати. В частині стягнення з відповідача 363696,53 грн штрафу відмовлено.

2.2 Місцевий господарський суд, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про те, що позивачем правомірно нараховано штраф за несвоєчасну доставку вантажу у травні 2018 року у сумі 597049,21 грн. Натомість в частині стягнення штрафу у сумі 5467,00 грн. вимоги не підлягають задоволенню, оскільки згідно із відмітками про прибуття вантажу за накладними №49478241 від 27.04.2018 та №37562436 від 19.04.2018 прострочення доставки вантажу за ними становить менше двох діб (48 год), а тому підстави для нарахування передбаченого ст. 116 Статуту залізниць України штрафу за цими накладними відсутні. Окрім того, судом за клопотанням відповідача зменшено суму нарахованого до стягнення з відповідача штрафу до 238819,68 грн.



3. Обставини, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій

3.1 У травні 2018 року ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" здійснило перевезення вантажів на станцію призначення - Сартана, одержувачем яких є ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" за наступними залізничними накладними: №49419104, №49442916, №49516396, №49507155, №49519994, №49528649, №49606254, №49600851, №49621691, №49513955, №49700420, №49721293 (та відомістю вагонів до неї), №49721301 (та відомістю вагонів до неї), №49721327 (та відомістю вагонів до неї), №49706435, №49770985, №49766918, №49761216, №49819048, №49873779, №37696184, №37696093, №37548178, №37550498, №37467214, №37540168, №37569969, №37589959, №37564838, №37539533, №37650751, №37635588, №37635604, №37635612, №37667755, №37680444, №37674231, №37680428, №37689551, №37695814, №37688934, №37611423, №37688611, №37688736, №37719168, №37719135, №37702602, №37731478 (та відомістю вагонів до неї), №37715323 (та відомістю вагонів до неї), №37661279, №37668241, №37711496, №37732583, №37749876, №37751765, №37590445, №37592219 (та відомістю вагонів до неї), №37752086, №37752078, №37745734, №37705415, №37742822, №37696200, №37655800, №37705423, №37750049, №37750064, №37682689, №37682572, №37752136, №37748696, №37799210, №37797230, №37835147, №37746856, №37772001, №37869278, №37900461, №37919750, №37897279, №37918422, №37728144, №37916806, №37900412, №37943743, №37943768, №37919008, №38016440, №38035168, №37897147, №37897196, №37961174, №37961182, №37961190, №38035101, №38000766, №38068672, №38069571, №38050126.

3.2 Вантаж, що прямував за вказаними залізничними накладними, відповідач доставив позивачу після закінчення нормативно встановленого терміну доставки, про що свідчать відмітки про видачу вантажу (графа 52) у залізничних накладних.

3.3 Згідно зі статтями 22, 23, 41 Статуту залізниць України за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату. Відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

3.4 Відповідно до п.п.1.1, 1.2, 2.1, 2.4, 2.9, 2.10 Правил термін доставки вантажу, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000, у разі перевезення вантажною швидкістю терміни доставки вантажу обчислюються за маршрутними відправками; вагонними відправками та відправками у великотоннажних контейнерах; дрібними відправками та відправками в середньотонажних контейнерах, виходячи з 1 (однієї) доби на кожні повні та неповні 320, 200 та 150 км відповідно. Термін визначається, виходячи з відстані, за яку обчислюється провізна плата. Обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. Терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з пунктом 1, збільшуються на одну добу на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу. Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки.

3.5 Згідно зі ст. 116 Статуту залізниць України за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам-суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі: 1) 10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби; 2) 20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби; 3) 30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.

Встановлений названою статтею штраф застосовується у разі прострочення доставки вантажу на дві доби (більше ніж на 48 годин), на три доби (більше ніж на 72 години) і на чотири доби (більше ніж на 96 годин). Якщо прострочення доставки вантажу допущено залізницею менш як на дві доби (не більше 48 годин), що обчислюється з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення, то підстави для нарахування передбаченого статтею 116 Статуту залізниць України штрафу відсутні.

3.6 Згідно із заявою відправника у графі 7 залізничних накладних, вантаж перевозився вантажною швидкістю. Відповідно до календарних штемпелів на залізничних накладних (графа 51, 52) відповідач доставив позивачеві вантаж з порушенням встановлених термінів доставки, визначених статтею 41 Статуту залізниць України та Правилами термін доставки вантажу, що є підставою для застосування до відповідача, як перевізника, відповідальності у вигляді штрафу.

3.7 Згідно із відмітками про прибуття вантажу за накладними №49478241 від 27.04.2018 та №37562436 від 19.04.2018 прострочення доставки вантажу за ними становить менше двох діб (48 год.), що свідчить про відсутність підстав для нарахування передбаченого ст. 116 Статуту залізниць України штрафу за цими накладними.

3.8 Відповідно до пункту 1 Правил видачі вантажів (ст. ст. 35, 42, 46, 47, 48, 52, 53 Статуту залізниць), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, про прибуття вантажу на станцію призначення залізниця зобов`язана повідомити одержувача в день прибуття вантажу, але не пізніше 12-ї години наступного дня, із зазначенням найменування та кількості вантажу, а також роду й кількості вагонів (контейнерів).

Відмітки у накладних №49478241 від 27.04.2018 та №37562436 від 19.04.2018 свідчать про те, що позивач був повідомлений про прибуття вантажу у той же день.

3.9 В п.п.2, 10 Правил видачі вантажів передбачено, що крім повідомлення про прибуття вантажу начальник станції зобов`язаний повідомити одержувача про час подачі вагонів під вивантаження не пізніше ніж за 2 години до подачі. За угодою між одержувачем і станцією подача може здійснюватися і без попереднього повідомлення. Реєстрація повідомлень про прибуття і подавання вагонів здійснюється станцією в електронному або паперовому вигляді. Реєстрація повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження у паперовому вигляді здійснюється у книзі повідомлень за встановленою формою. При подаванні вагонів під вивантаження засобами вантажоодержувача на місця загального користування, передача їх провадиться безпосередньо на місцях вивантаження і засвідчується підписами представників станції і одержувача в пам`ятці про подавання/забирання вагонів. При подаванні вагонів на під`їзні колії передача їх провадиться в місцях, установлених договорами про подавання й забирання вагонів або договорами про експлуатацію під`їзної колії, і засвідчується підписами представників станції й одержувача в пам`ятці про подавання/забирання вагонів.

Позивач не надав до матеріалів справи пам`яток про подавання/забирання вагонів за накладними №49478241 від 27.04.2018 та №37562436 від 19.04.2018, у зв`язку з чим позовні вимоги в частині стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажу за названими накладними у сумі 5467,00 грн (1822,10 грн + 3644,90 грн ) не підлягають задоволенню.

3.10 Відповідачем не заперечувався факт порушення визначених Правилами термінів доставки вантажу за іншими накладними та розмір штрафу. Перевіривши здійснений позивачем розрахунок штрафу, місцевий господарський суд, з яким погодився суд апеляційної інстанції, визнав обґрунтованими вимоги позивача в частині стягнення з відповідача 597049,21 грн штрафу за несвоєчасну доставку вантажу у травні 2018 року.

3.11 Врахувавши наведені відповідачем у клопотанні про зменшення суми штрафу обставини, сума штрафу у розмірі 597049,21 грн, яка була визнана судом обґрунтованою, зменшена до 238819,68 грн.



4. Короткий зміст вимог касаційної скарги

4.1 23.07.2019 позивач подав касаційну скаргу, у якій просить скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.06.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 18.03.2019 в частині зменшення розміру штрафу, ухвалити нове рішення про задоволення позову у повному обсязі.



5. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу

5.1 Судами попередніх інстанцій при прийнятті оскаржуваних судових рішень порушено вимоги ст. ст. 2, 73, 74, 78, 79, 86, 236 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

5.2 Суду не надано належних доказів на підтвердження причин поважності несвоєчасної доставки вантажу. До того ж, перевезення вантажу, за яким виникли спірні правовідносини, здійснювались виключно на підконтрольній українській владі території.

5.3 Обставини, на які посилається відповідач, були відомі йому при укладенні відповідних договорів на перевезення, на підставі яких відповідач взяв на себе зобов`язання із перевезення.

5.4 Єдиним належним документом, який підтверджує настання обставин непереборної сили, що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави звільнення від відповідальності за невиконання (неналежне) виконання зобов`язань є сертифікат Торгово-промислової палати України. Однак такий сертифікат відповідачем не подано.

5.5 Суди зазначили про те, що позивачем не доведено факту понесення збитків внаслідок невиконання відповідачем своїх зобов`язань, але при цьому суди не послалися на відповідну правову норму, яка б вимагала від позивача доведення своїх збитків, а також не зазначили, яке це має відношення до систематичного порушення строків доставки вантажу відповідачем.

5.6 Вирішуючи питання про зменшення розміру нарахованого позивачем штрафу, суди попередніх інстанцій, в порушення принципу рівності сторін, надали перевагу доводам відповідача, не врахувавши позицію та пояснення позивача, який здійснює свою діяльність у м. Маріуполі, що входить до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, відтак позивач знаходиться не в більш привабливому становищі, ніж відповідач.



6. Узагальнені доводи інших учасників у справі на касаційну скаргу


................
Перейти до повного тексту