1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 жовтня 2019 року

Київ

справа №1340/4966/18

адміністративне провадження №К/9901/20636/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів Шишова О.О., Яковенка М.М.,

розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Держпраці у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 25.03.2019 у складі судді Костецького Н.В. та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.06.2019 у складі колегії суддів: Гудима Л.Я. (головуючий), Довгополова О.М., Макарика В.Я. у справі № 1340/4966/18 за позовом Головного управління Держпраці у Львівській області до Миколаївської міжгосподарської шляхо-будівельної дільниці № 38 про застосування заходів реагування,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. У жовтні 2018 року Головне управління Держпраці у Львівській області (надалі - позивач) звернулося з адміністративним позовом до Миколаївської міжгосподарської шляхо-будівельної дільниці № 38 (надалі - Миколаївська МШБД № 38, відповідач), в якому просило застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме - зобов`язати відповідача заборонити виконання гірничих робіт на Новотростянецькому родовище будівельних пісків до усунення порушення.

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 25.03.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.06.19, у задоволенні позову відмовлено.

3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

3.1. На підставі наказу від 10.05.2018 №0980-П та направлення на проведення перевірки від 10.05.2018 №0897 ГУ Держпраці у Львівській області у період з 14.05.2018 по 25.05.2018 проведено перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки Миколаївської МШБД №38.

3.2. Перевірка була проведена згідно з планом проведення перевірок суб`єктів господарювання ГУ Держпраці у Львівській області на 2018 рік, затвердженого наказом ГУ Держпраці у Львівській області від 21.11.2017 №197-ОД.

3.3. За результатами проведеної перевірки позивачем складено акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 25.05.2018 №13/18/091/0504. Примірник акту перевірки отримано директором Миколаївської МШБД №38 Ясеницьким О.С.

3.4. Згідно з листів №30 від 25.06.2018 (про усунення порушень п. 1-п. 18, п. 20-п. 24, п. 26-п. 30, п. 33-п. 42) та №32 від 27.06.2018 (про усунення порушень п. 18, 19, 25) до ГУ Держпраці у Львівській області відповідачем більшість виявлених порушення законодавства про охорону праці були усунуті.

3.5. Вважаючи, що встановлена перевіркою відсутність акту про надання гірничого відводу на Новотростянецьке родовище будівельних пісків, що є порушенням відповідачем вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, створює загрозу життю працівників Миколаївської МШБД № 38, позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

3.6. Відмовляючи у задоволення позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем фактично усунуто виявлені перевіркою щодо дотримання вимог законодавства та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки порушення та наявності у відповідача чинного до 2026 року на момент перевірки акту про надання гірничого відводу на Новотростянецьке родовище будівельних пісків від 23.10.2012.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Головне управління Держпраці у Львівській області звернулось до суду із касаційною скаргою, в якій, з підстав неправильного застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

4.1. Вказує, що акт гірничого відводу від 23 жовтня 2012 року, про який йде мова вище, отриманий з порушенням передбаченого законодавством порядку та є недопустимим доказом у розумінні ст. 74 Кодексу адміністративного судочинства України. Крім того цей акт усупереч вимог закон не був зареєстрований у центральному органі виконавчої влади.

4.2. Також зазначає про відсутність у відповідача погодженого календарного плану розвитку гірничих робіт на 2018 рік, що є порушенням пункту 1.2 розділу IV Правил охорони праці під час розробки родовищ корисних копалин відкритим способом.

5. Відзиву на касаційну скаргу відповідачем подано не було.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. Відповідності до частини 1 статті 19 Кодексу України про надра (у редакції, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин) надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

7. Згідно зі ст. 17 Кодексу України про надра гірничим відводом є частина надр, надана користувачам для промислової розробки родовищ корисних копалин та цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин. Користування надрами за межами гірничого відводу забороняється.

Гірничі відводи для розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, будівництва і експлуатації підземних споруд та інших цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, надаються Державним комітетом України по нагляду за охороною праці, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Гірничі відводи для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими Радами народних депутатів і підлягають реєстрації в органах державного гірничого нагляду.

При наданні гірничих відводів вирішуються питання щодо правильності поділу родовищ корисних копалин на окремі гірничі відводи з метою запобігання залишенню поза гірничими відводами менш цінних ділянок родовищ та не придатних для самостійної розробки, дотримання вимог безпеки під час проведення гірничих і підривних робіт при розробці родовищ корисних копалин та при використанні надр для інших цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, відвернення небезпеки для людей, майна та навколишнього природного середовища.

Порядок надання гірничих відводів встановлюється Кабінетом Міністрів України.

8. Порядок надання гірничих відводів (частини надр) користувачам на території України для розробки родовищ твердих, рідких та газоподібних корисних копалин, а також будівництва і експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі на континентальному шельфі та у виключній (морській) економічній зоні встановлюється Положенням про порядок надання гірничих відводів, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.1995 №59 (далі - Положення) встановлює

9. Пунктами 3, 11 Положення врегульовано, що право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу. Земельні ділянки для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, якщо інше не передбачено актами законодавства, виділяються після надання гірничого відводу в порядку, передбаченому чинним земельним законодавством.

10. Пунктами 22, 23 Положення передбачено, що гірничі відводи для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення надаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською та Севастопольською міською Радами народних депутатів.


................
Перейти до повного тексту