ПОСТАНОВА
Іменем України
23 жовтня 2019 року
Київ
справа №0670/6364/12
адміністративне провадження №К/9901/27565/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області на ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2016 (суддя Жизневська А.В.) у справі №0670/6364/12 за позовом Публічного акціонерного товариства "Біо мед скло" до Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області про скасування податкового повідомлення-рішення,
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. Публічне акціонерне товариство "Біо мед скло" (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області (далі - відповідач, контролюючий орган), в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 14.09.2012 №0007441801, яким позивачу зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування на 3511913грн.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Житомирський окружний адміністративний суд постановою від 02.03.2016 (повний текст постанови виготовлено 11.03.2016) адміністративний позов задовольнив. Визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 14.09.2012 №0007441801. Вирішив питання щодо розподілу судових витрат.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, вперше Житомирська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Житомирській області подала апеляційну скаргу 24.03.2016.
Житомирський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 29.03.2016 залишив вказану апеляційну скаргу без руху, у зв`язку з її невідповідністю вимогам частини шостої статті 187 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на час постановлення ухвали) щодо надання документу про сплату судового збору, та встановив строк до 12.04.2016 для усунення виявлених судом недоліків.
У межах встановленого ухвалою від 29.03.2016 строку Житомирська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Житомирській області звернулася до суду апеляційної інстанції з клопотанням про звільнення від сплати судового збору за подання апеляційної скарги у зв`язку з відсутністю коштів на дані витрати.
Житомирський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 15.04.2016 відмовив у задоволенні клопотання відповідача про звільнення від сплати судового збору, а апеляційну скаргу на підставі пункту 1 частини третьої статті 108, з урахуванням частини третьої статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на час постановлення ухвали) повернув скаржнику, у зв`язку з неусуненням недоліків, встановлених ухвалою про залишення апеляційної скарги без руху.
Житомирська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Житомирській області 03.10.2016 повторно подала апеляційну скаргу на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 02.03.2016, долучивши до такої скарги документ про сплату судового збору. При цьому скаржником до апеляційної скарги також було долучено клопотання про поновлення строку апеляційного оскарження, в обґрунтування якого зазначено про неможливість сплати судового збору раніше через відсутність у кошторисі податкового органу відповідних коштів.
Житомирський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 11.10.2016 визнав наведені податковим органом підстави пропуску строку апеляційного оскарження неповажними. Цією ж ухвалою суд залишив подану відповідачем апеляційну скаргу без руху та запропонував у тридцятиденний строк з моменту отримання копії ухвали усунути недоліки апеляційної скарги шляхом звернення до суду із заявою про поновлення строку на апеляційне оскарження із наведенням у ній обґрунтування інших підстав пропуску цього строку.
Згідно з розпискою копію вказаної ухвали Житомирського апеляційного адміністративного суду від 11.10.2016 було отримано відповідачем 18.10.2016.
На виконання вимог ухвали від 11.10.2016 відповідач звернувся до суду із заявою про поновлення строку апеляційного оскарження. В обґрунтування поважності підстав пропуску строку на апеляційне оскарження податковий орган вказав на те, що тривалий час кошти на казначейському рахунку податкового органу були заблоковані, що зумовило виникнення заборгованості зі сплати комунальних послуг, інших платежів. Лише у вересні 2016 року рахунки відповідача були розблоковані, а залишок коштів на рахунку по КВЕД 2800 "Інші поточні видатки" забезпечили податковому органу можливість здійснити сплату судового збору за подання апеляційної скарги у цій справі. На підтвердження вказаних обставин апелянтом до вказаної заяви було долучено копії листів Управління Державної казначейської служби України у місті Житомирі Житомирської області щодо необхідності списання грошових коштів в рамках інших виконавчих проваджень, де останній виступає боржником. Також на підтвердження доводів, наведених в клопотанні, щодо неможливості сплати судового збору, скаржник посилається на свій лист-запит від 28.01.2016 №420/8/06-30-05-36, адресований Державній фіскальній службі України, про потребу у коштах на сплату судового збору у 2016 році. Такі обставини, на думку Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області, свідчать про об`єктиві перешкоди для своєчасної реалізації права на апеляційне оскарження судового рішення суду першої інстанцій у цій справі.
Житомирський апеляційний адміністративний суд постановив ухвалу від 23.11.2016 про відмову у відкритті апеляційного провадження на підставі абзацу 2 частини четвертої статті 189 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній до 15.12.2017), у зв`язку з визнанням наведених відповідачем причин пропуску строку апеляційного оскарження неповажними.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
3. Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції, Житомирська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Житомирській області звернулася до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2016 у справі №0670/6364/12, а справу направити для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.
4. У касаційній скарзі відповідач посилається на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, зокрема, частини шостої статті 108, статей 102, 189 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній до 15.12.2017) та вказує на безпідставність прийняття ухвали Житомирського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2016, яка перешкоджає подальшому провадженню у справ, зважаючи на відсутність законних підстав для відмови у відкритті апеляційного провадження. При цьому, відповідач окремо наголошує на регламентованість процесуальним законом права повторного звернення з апеляційною скаргу у разі повернення первісно поданої, а також вказує на те, що реалізація права на апеляційне оскарження податковим органом здійснена в межах одного року з моменту ухвалення постанови Житомирського окружного адміністративного суду від 02.03.2016, що є підставою для поновлення пропущеного строку та відкриття апеляційного провадження у даній справі.
5. Публічним акціонерним товариством "Біо мед скло" було надіслало заперечення на касаційну скаргу, в якому позивач вказує на правильність застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, та просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції без змін.
6. Касаційний розгляд справи здійснюється у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у відповідності до положень статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
7.1. Стаття 129.
Однією із засад судочинства визначено рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.
8. Кодекс адміністративного судочинства України (в редакції, чинній до 15.12.2017):
8.1. Стаття 13.
Особам, які беруть участь у справі, а також особам, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси чи обов`язки, забезпечується право на апеляційне та касаційне оскарження рішень адміністративного суду у випадках та порядку, встановлених цим Кодексом.
8.2. Частина друга статті 49.
Особи, які беруть участь у справі, зобов`язані добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки.
8.3. Частина перша статті 185.
Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси чи обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку постанови суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
8.4. Частина друга статті 186.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб`єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п`ятиденного строку з моменту отримання суб`єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
8.5. Частина четверта статті 189.
Апеляційна скарга залишається без руху у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених статтею 186 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом тридцяти днів з моменту отримання ухвали про залишення апеляційної скарги без руху особа має право звернутися до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строків або вказати інші підстави для поновлення строку.