1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 жовтня 2019 року

Київ

справа №168/809/17

провадження №К/9901/7467/19



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.,

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_3 до Старовижівського районного сектору управління державної міграційної служби України у Волинській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1, ОСОБА_2 в інтересах ОСОБА_3 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 лютого 2019 року, прийняту у складі колегії суддів: Сапіги В. П. (головуючий), Запотічного І. І., Довгої О. І.

І. Обставини справи

1. 11 грудня 2017 року ОСОБА_1, ОСОБА_2 в інтересах неповнолітнього сина ОСОБА_3 (надалі також ОСОБА_3 ) звернулись до Старовижівського районного суду Волинської області з адміністративним позовом до Старовижівського районного сектору Управління Державної міграційної служби України у Волинській області (надалі також відповідач), у якому просили:

1.1. визнати протиправною відмову відповідача у видачі неповнолітньому ОСОБА_3 у зв`язку з досягненням 16-річного віку паспорта громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення про паспорт громадянина України, затвердженого постановою Верховної Ради України від 26 червня 1992 року № 2503-ХІІ (надалі - Положення № 2503-ХІІ);

1.2. зобов`язати відповідача оформити та видати ОСОБА_3 2001 року народження у зв`язку з досягненням 16-річного віку паспорт громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення № 2503-ХІІ, без передачі будь-яких даних про дитину і про батьків до Єдиного державного демографічного реєстру (надалі також ЄДДР), без формування (присвоєння) унікального номеру запису в Реєстрі, без відцифрованого підпису особи, без відцифрованого образу обличчя, без відцифрованих відбитків пальців рук, без використання будь-яких засобів ЄДДР.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що з досягненню дитиною шістнадцятирічного віку позивачі звернулись до відповідача із заявою про видачу ОСОБА_3 паспорта громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення № 2503-ХІІ). У даній заяві обґрунтовано право на паспорт-книжечку та повідомлено про відмову за релігійними переконаннями від оформлення і отримання паспорта у формі картки. Відповідач своїм листом відмовив у видачі паспорта громадянина України у формі книжечки у зв`язку із запровадженням внутрішніх паспортів виключно у формі картки, що містить безконтактний електронний носій, а також послався на те, що бланки паспортів у формі книжечки у районному секторі відсутні, прийом заяв на видачу паспортів зразка 1994 року припинено.

3. Позивачі вважають, що відповідач своєю відмовою порушує права ОСОБА_3 , передбачені статтею 9 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року, оскільки не оформлення йому паспорта громадянина України у формі паспортної книжечки саме через його релігійні переконання, які не призводять до негативних наслідків тих чи інших людей та не спрямовані проти цих людей чи держави, обмежує його права, що встановлені законом, і є необхідними в демократичному суспільстві.

4. Провадження в адміністративній справі відкрито згідно з ухвалою Старовижівського районного суду Волинської області від 13 грудня 2017 року.

5. Відповідно до встановлених судом першої інстанції фактичних обставин справи, 20 жовтня 2017 року позивачі, що діють в інтересах неповнолітнього сина ОСОБА_3, звернулись до відповідача із заявою про видачу паспорта громадянина України їх сину ОСОБА_3, затвердженого Постановою № 2503-ХІІ, без застосування засобів Єдиного державного демографічного реєстру і без присвоєння унікального номера запису в ЄДДР, при цьому вказали, що отримання паспорта у формі картки суперечить їх релігійним переконанням.

6. Листом від 15 листопада 2017 року № 0725/Х-9 відповідач повідомив позивачів про те, що частиною четвертою статті 21 Закону України "Про єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" передбачено, що паспорт громадянина України виготовляється у формі ID-картки, що містить безконтактний електронний носій. Станом на день звернення позивачів - 20 жовтня 2017 року всі територіальні підрозділами УДМС у Волинській області забезпечені матеріально-технічними ресурсами, необхідними для оформлення і видачі паспорта громадянина України у формі ID-картки, а паспорти громадянина України всім визначеним законодавством категоріям громадян, починаючи з чотирнадцятирічного віку, оформляються тільки у формі ID-картки, що містить безконтактний електронний носій, прийняття документів для оформлення паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія з 1 листопада 2016 року припиняється, а усі бланки паспортів у вигляді книжечки були передані до УДМС України у Волинській області для знищення.

7. Старовижівсьий районний суд Волинської області рішенням від 20 листопада 2018 року адміністративний позов задовольнив повністю:

7.1. визнав протиправною відмову відповідача у видачі неповнолітньому ОСОБА_3 паспорта громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення

2503-ХІІ;

7.2. зобов`язав відповідача оформити та видати ОСОБА_3 паспорт громадянина України у формі книжечки відповідно до Положення № 2503-ХІІ.

8. Відповідач оскаржив це рішення в апеляційному порядку. Апеляційна скарга вмотивована тим, що оскільки запровадження в Україні біометричних паспортів обумовлене Планом дій до введення безвізового режиму з Євросоюзом, схваленим у листопаді 2010 року. На підставі Закону України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" передбачено, що паспорт громадянина України оформляється територіальними органами та підрозділами ДМС, що забезпечені відповідним обладнанням, всім визначеним законодавством категоріям громадян, починаючи з чотирнадцятирічного віку, тільки у формі картки, що містить безконтактний електронний носій, а прийняття документів для оформлення паспорта громадянина України, що не містить безконтактного електронного носія, з 01 листопада 2016 року припинено. Вважає, що дії УДСМ повністю відповідають вимогам чинного законодавства України та нормам міжнародного права. При тому висновки суду є суперечливими та взаємовиключними. З тих підстав вважає рішення суду незаконним і необґрунтованим та таким, що зобов`язує орган державної влади здійснювати порушення норм закону всупереч вимогам статті 19 Конституції України.

9. Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 11 лютого 2019 року, з урахуванням ухвали цього суду від 16 квітня 2019 року про виправлення описки, скасував рішення Старовижівського районного суду Волинської області від 20 листопада 2018 року, а справу направив для розгляду до Волинського окружного адміністративного суду.

10. Таке своє рішення апеляційний суд мотивував тим, що судом першої інстанції порушено визначені КАС України правила розмежування предметної юрисдикції, а саме розглянув позовні вимоги, що підсудні окружним судам.

11. При цьому суд апеляційної інстанції керувався приписами пункту 5 частини першої статті 315 і статтею 318 КАС України.


................
Перейти до повного тексту