ПОСТАНОВА
Іменем України
23 жовтня 2019 року
Київ
справа №П/811/1222/16
адміністративне провадження №К/9901/38979/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Кравчука В.М.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № П/811/1222/16
за позовом Релігійної організації "Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м. Одеса" до Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області Мовчана Федора Васильовича, Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Релігійної організації "Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м. Одеса" на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2017 року, ухвалену колегією суддів у складі: головуючого судді Гімона М.М., суддів: Олефіренко Н.А., Чумака С.Ю.,
в с т а н о в и в :
У вересні 2016 року Релігійна організація "Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м. Одеса" звернулась із позовом до суду, в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду з питань архітектури та містобудування управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області Мовчана Ф.В. №13 від 23.03.2016, яким скасовано дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 03.07.2015 №17 на будівництво культової будівлі "Зал Царства Свідків Єгови" по вул. Чехова, 9 в смт. Завалля Гайворонського району Кіровоградської області.
Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 грудня 2016 року позов задоволено.
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2017 року скасовано постанову суду першої інстанції та ухвалено нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Суди встановили, що на підставі договору купівлі-продажу від 06.05.2015 Релігійна організація "Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м. Одеса" придбала у власність земельну ділянку розташовану за адресою: вул. Чехова, 9 в смт. Завалля Гайворонського району Кіровоградської області .
З витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності вбачається, що цільове призначення вказаної земельної ділянки: будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Встановлено, що згідно з Державного земельного кадастру про вказану земельну ділянку вона за категорією земель віднесена до земель житлової та громадської забудови, а за видом використання та цільовим призначенням - В.02.01 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
1 липня 2015 року позивач звернувся до начальника Відділу регіонального розвитку, містобудування, архітектури та ЖКГ Гайворонської РДА із заявою на видачу містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки для будівництва культової будівлі "Зал Царства Свідків Єгови".
3 липня 2017 року Відділом регіонального розвитку, містобудування, архітектури та ЖКГ Гайворонської РДА було видано містобудівні умови та обмеження забудови № 17, земельної ділянки за адресою: вул. Чехова, 9 в смт. Завалля Гайворонського району Кіровоградської області для будівництва культової будівлі "Зал Царства Свідків Єгови".
На підставі наказу Голови Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 141 від 11.03.2016 та направлення на проведення перевірки № 7 від 14.03.2016, Головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області Мовчан Ф.В. було проведено позапланову перевірку дотримання вимог у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил Відділу регіонального розвитку, містобудування, архітектури та ЖКГ Гайворонської РДА.
За результатами перевірки складено Акт № 7 від 23.03.2016 відповідно до якого перевіркою встановлено, що при видачі містобудівних умов та обмежень не взято до уваги те, що відповідно до документа який підтверджує право власності земельної ділянки, цільове призначення земельної ділянки по вул. Чехова, 9 в смт. Завалля - "для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)", а для будівництва культової будівлі "Зал Царства Свідків Єгови" повинно бути цільове призначення - "для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій". На підставі викладеного, перевіряючий дійшов висновку про порушення вимог абз. 2 ч. 2 ст. 24, ч. 4 ст. 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", п. 2.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011 (далі Порядок № 109).
23 березня 2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Кіровоградській області Мовчан Ф.В. прийнято рішення №13 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 03.07.2015 №17 на будівництво культової будівлі "Зал Царства Свідків Єгови" по вул. Чехова, 9 в смт. Завалля Гайворонського району Кіровоградської області, замовником яких є Релігійна організація "Релігійна громада Свідків Єгови Малиновського району м. Одеси".
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до Класифікації видів цільового призначення земель, землі, які використовуються для будівництва і обслуговування житлового буднику, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (В.02.01), як і землі, які використовуються для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій (В.03.04), належать до однієї категорії (основного цільового призначення), тобто до земель житлової та громадської забудови, а тому позивач, як власник земельної ділянки, має право вільно та самостійно визначати напрями використання земельної ділянки в межах категорії "землі житлової та громадської забудови".
Апеляційний суд, скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, мотивував своє рішення тим, що використання земельної ділянки, яка надана за цільовим призначенням "для будівництва індивідуальних житлових будинків (присадибна ділянка)", для розміщення будівель громадських та релігійних організацій, передбачає використання земельної ділянки в межах категорії земель житлової та громадської забудови, проте будівництво зазначених об`єктів повинно узгоджуватися із містобудівною документацією та документацією із землеустрою, що передбачає зміну виду цільового призначення земельної ділянки.
Позивач, не погоджуючись з таким рішенням апеляційного суду звернувся з касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову апеляційного суду та залишити в силі постанову суду першої інстанції. Свої вимоги обґрунтовує тим, що за приписами Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою
У поданих запереченнях відповідач просить відмовити в задоволенні касаційної скарги, а постанову апеляційного суду залишити без змін.
Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про часткове задоволення скарги з огляду на таке.
Відповідно до частини першої статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (тут і далі в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
За змістом частини першої статті 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
За приписами статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.
Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Частинами першою, третьою, четвертою та п`ятою статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що Основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Перелік об`єктів будівництва, для проектування яких містобудівні умови та обмеження не надаються, визначає центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.