1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



23 жовтня 2019 року

Київ

справа №821/694/16

адміністративне провадження №К/9901/13699/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Желєзного І.В.

суддів: Берназюка Я.О., Саприкіної І.В.

розглянув у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області

на постанову Херсонського окружного адміністративного суду у складі судді Кузьменка Н.А. від 12.07.2016 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Стас Л.В., суддів: Турецької І.О., Косцової І.П. від 01.12.2016

у справі № 821/694/16

за позовом Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області

до Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ОСОБА_1,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Херсонська обласна державна адміністрація,

про визнання протиправним та скасування наказу

ВСТАНОВИВ:

І. РУХ СПРАВИ

1. У травні 2016 року Малоолександрівська сільська рада Великоолександрівського району Херсонської області (далі також - позивач) звернулася до адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області (далі також - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, ОСОБА_1, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Херсонська обласна державна адміністрація, в якому просила: визнати протиправним та скасувати наказ головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 10.02.2016 №21-415/18-16-СГ "Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу (згоди) на розробку технічної документації" на земельну ділянку площею 40,0002 га (кадастровий номер 6520982500:02:063:0006) із земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області для ведення фермерського господарства.

2. Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 12.07.2016, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного від 01.12.2016, у задоволенні позову відмовлено.

3. 26.02.2016 до Вищого адміністративного суду України від позивача надійшла касаційна скарга на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 12.07.2016 та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного від 01.12.2016, в якій просить такі скасувати та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

4. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27.12.2016 відкрито касаційне провадження у справі.

5. Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.06.2019 справу передано для розгляду колегії суддів у складі: головуючого судді Желєзного І.В., суддів Берназюка Я.О., Саприкіної І.В.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Як встановлено судами попередніх інстанцій, 25.07.2014 головою Херсонської обласної державної адміністрації (далі також - ХОДА) прийнято розпорядження №519 "Про упорядкування роботи із забезпечення земельними ділянками громадян, які переселяються з тимчасово окупованих територій України, громадян, призваних до Збройних Сил України у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадян, що проходили строкову військову службу та брали участь в антитерористичній операції".

7.На виконання даного розпорядження 19.03.2015 Малоолександрівська сільська рада прийняла рішення "Про забезпечення земельними ділянками громадян, які переселяються з тимчасово окупованих територій України, громадян, призваних до Збройних Сил України у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадян, що проходили строкову службу та брали участь в антитерористичній операції" №573.

8. Згідно з даним рішенням постановлено визначити земельні масиви, розташовані за межами населеного пункту, для забезпечення потреб громадян, які переселяються з тимчасово окупованих територій України, громадян, призваних до Збройних Сил України у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадян, що проходили строкову службу та брали участь в антитерористичній операції, для ведення особистого селянського господарства.

9. У подальшому дорученням голови ХОДА №77-д від 10.03.2015 головам районних державних адміністрацій, міським головам міст обласного значення доручено за результатами роботи надати до Головного управління Держземагентства у Херсонській області сформовані переліки земельних ділянок за формою, що додається, разом з графічними матеріалами місця їх розташування, погодженими з міськими, сільськими, селищними радами та відділами (управліннями) Держземагентства у районах (містах) області з терміном виконання до 23.03.2015.

10. На виконання даного доручення 20.03.2015 голова Великоолександрівської районної державної адміністрації, начальник Відділу Держземагентства у Великоолександрівському районі та Малоолександрівський сільський голова Великоолександрівського району підготували інформацію про земельні ділянки, які можливо передати у власність військовослужбовцям-учасникам антитерористичної операції та членам родин, загиблих у ході проведення антитерористичної операції військовослужбовців (із відповідними графічними матеріалами) на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району станом на 20.03.2015.

11. Відповідно до розпорядження голови ХОДА "Про забезпечення земельними ділянками військовослужбовців-учасників антитерористичної операції та членів родин військовослужбовців, загиблих у ході її проведення" №496 від 20.08.2015 головам районних державних адміністрацій та міським головам міст обласного значення необхідно оприлюднити перелік земельних ділянок, зазначених у пункті 1 цього розпорядження, та відповідні графічні матеріали через місцеві засоби інформації, районні військові комісаріати, міські, селищні, сільські ради.

12. Відповідно до пункту 3 даного розпорядження визнано таким, що втратило силу розпорядження голови ХОДА "Про упорядкування роботи із забезпечення земельними ділянками громадян, які переселяються з тимчасово окупованих територій України, громадян, призваних до Збройних Сил України у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадян, що проходили строкову військову службу та брали участь в антитерористичній операції" від 25.07.2014 №519.

13. 20.01.2016 до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області звернувся ОСОБА_1 із заявою про передачу в оренду строком на 21 рік земельної ділянки площею 40,0002 га на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області для ведення фермерського господарства, кадастровий номер земельної ділянки 6520982500:02:063:0006 (заява отримана 28.01.2016 №Ц-622/0/5-16-СГ).

14. За результатами розгляду даної заяви ГУ Держгеокадастру у Херсонській області наказом "Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу (згоди) на розробку технічної документації" від 10.02.2016 №21-415/18-16-СГ надало дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 40,0002 га із земель державної власності сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів на території Малоолександрівської сільської ради Великоолександрівського району Херсонської області з метою передачі в оренду для ведення фермерського господарства.

15. ГУ Держгеокадастру у Херсонській області листом №8-21-0.102-6352/2-16 від 15.03.2016 повідомило Малоолександрівську сільську раду, що порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності регламентовано статтею 123 Земельного кодексу України, а пунктом 4 статті 122 визначено право центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальних органів передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною 8 статті 122, у власність або користування для всіх потреб.

16. У березні 2016 року наказами ГУ Держгеокадастру у Херсонській області "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення" затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_2 (кадастровий номер 6520982500:02:0101), ОСОБА_3 (кадастровий номер 6520982500:02:0100), ОСОБА_4 (кадастровий номер 6520982500:02:0102), ОСОБА_5 (кадастровий номер 6520982500:02:0103), ОСОБА_6 (кадастровий номер 6520982500:02:0104), ОСОБА_7 (кадастровий номер 6520982500:02:0098).

17. Відповідно до зазначених наказів право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

18. 20.05.2016 ОСОБА_3, ОСОБА_6, ОСОБА_2 та ОСОБА_5 подали до ГУ Держгеокадастру у Херсонській області заяви щодо відведення кожному у власність (безоплатно) земельних ділянок орієнтовною площею 2,0 га, що розташовані на території Малоолександрівської сільської ради на земельній ділянці за кадастровим номером 6520982500:02:063:0006 (спірна земельна ділянка) для ведення особистого селянського господарства. Всі перелічені особи вказали в заяві, що право на безкоштовну приватизацію земельної ділянки за даним цільовим призначенням не використали.

19. Вважаючи наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області "Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу (згоди) на розробку технічної документації" від 10.02.2016 №21-415/18-16-СГ незаконним, позивач звернувся до суду з вимогою про його визнання протиправним та скасування.

ІІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

20. Позивач свої вимоги обґрунтовував тим, що спірна земельна ділянка належить до тих, що призначені для відведення громадянам, які переселяються з тимчасово окупованої території України, громадянам, призваним до Збройних Сил України у зв`язку з частковою мобілізацією, а також громадянам, які проходили строкову військову службу та брали участь в антитерористичній операції, що є підставою для постановлення судового рішення про визнання протиправним та скасування наказу від 10.02.2016 №21-415/18-16-СГ.

21. Представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що позивачем не наведено доказів перевищення відповідачем своїх повноважень, а надання особі дозволу на розробку технічної документації із землеустрою не є відчуженням такої земельної ділянки, оскільки у особи не виникає субєктивних прав на користування, володіння або розпорядження земельною ділянкою на підставі такого дозволу.

22. Третя особа ОСОБА_1 заперечив щодо задоволення позову, посилаючись на те, що відповідно до статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасники бойових дій мають право на першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва. Цільове призначення спірної земельної ділянки для ведення фермерського господарства, отже така не призначена для безоплатного надання громадянам України.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

23. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, відмовляючи у задоволенні позову, виходив з того, що в даному випадку спір виник щодо земельної ділянки із земель державної власності, що унеможливлює винесення сільською радою будь-яких рішень відносно неї, оскільки розпорядження землями державної власності не відноситься до компетенції сільських рад, відтак спірний наказ не порушує права позивача. Відповідач як територіальний орган центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин наділений повноваженнями передавати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для всіх потреб.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

24. Позивач у касаційній скарзі не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на те, що відповідач не мав повноважень вирішувати питання щодо надання дозволу на розробку технічної документації гр. ОСОБА_8, який в свою чергу не надав всі необхідні для розгляду даного питання документи.

25. Крім того, суд апеляційної інстанції не врахував правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду України від 18.05.2016 у справі №6-248цс16 щодо застосування до спірних правовідносин Закону України "Про фермерське господарство".

VI. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

26. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України), колегія суддів зазначає наступне.

27. Згідно з положенням частини 4 статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

28. Відповідно до частин 1, 2 та 3 статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

29. Крім того, стаття 2 та частина 4 статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

30. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

31. Згідно з положеннями частини 2 статті 2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.


................
Перейти до повного тексту