1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



21 жовтня 2019 року

Київ

справа №450/2098/16-а

адміністративне провадження №К/9901/43002/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,



розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №876/8793/16

за позовом ОСОБА_1 до Лисиничівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області про визнання незаконним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2017 року (колегія суддів у складі: головуючого судді - Гінди О.М., суддів: Качмара В.Я., Ніколіна В.В)



ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Лисиничівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області, в якому просила визнати незаконним та скасувати рішення восьмої позачергової сесії сьомого демократичного скликання Лисиничівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області від 05.08.2016 № 08п-18 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи".

2. Позовна заява мотивована тим, що оскаржуване рішення винесене відповідачем всупереч нормам законодавства та з порушенням механізму, принципів проведення громадського обговорення щодо добровільного об`єднання територіальних громад. Не було враховано думки громад с. Лисиничі та с. Підбірці щодо об`єднання у Пустомитівську територіальну громаду з центром у м. Пустомити. Лисиничівською сільською радою не було зроблено офіційного інформаційного повідомлення жителям сіл Лисиничі та Підбірці про проведення публічного громадського обговорення щодо добровільного об`єднання територіальних громад та можливі їх наслідки, порушений 30-денний строк проведення таких обговорень, а відповідач не підготував жодних звітів за їх результатами та узагальнений аналіз пропозицій (зауважень), які надходили під час проведення громадського обговорення. Під час прийняття оскаржуваного рішення відповідачем порушені принципи добровільного об`єднання територіальних громад, передбачені ст. 2 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", та основні умови такого об`єднання, визначені ч. 1 ст. 4 цього Закону. Оскільки сільським головою Лисиничівської сільської ради одноособово прийнято рішення про прийняття пропозиції щодо об`єднання територіальних громад, без врахування думки громади, винесене рішення, на думку позивача, є незаконним.

Короткий зміст рішення суду І інстанції

3. Постановою Пустомитівського районного суду Львівської області від 17 жовтня 2016 року позов задоволено повністю. Визнане незаконним та скасоване рішення 8 позачергової сесії 7 демократичного скликання Лисиничівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області №08п-185 від 05 серпня 2016 року "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи".

4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення не врахував негативних результатів громадських обговорень з приводу об`єднань територіальних громад, а саме сіл Лисиничі та Підбірці Пустомитівського району Львівської області в Пустомитівську територіального громаду з центром у м. Пустомити та прийняв незаконне рішення № 08п-185 від 05 серпня 2016 року "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи" не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.



Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

5. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2017 року скасована постанова Пустомитівського районного суду Львівської області від 17 жовтня 2016 року та прийнята нова, якою у задоволенні позовних вимог відмовлено.

6. Рішення апеляційного суду мотивоване тим, що відповідачем, після отримання пропозицій про об`єднання територіальних громад, забезпечено вивчення цієї пропозиції, її громадське обговорення, що підтверджується протоколами громадських слухань; забезпечене право позивача на участь у громадських слуханнях та прийняте оскаржуване рішення про надання згоди на об`єднання територіальних громад у відповідності та у спосіб, визначений Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", в межах наданих повноважень, у зв`язку з чим відсутні підстави для визнання незаконним та скасування рішення восьмої позачергової сесії сьомого демократичного скликання Лисиничівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області № 08п-185 від 05.08.2016 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи".

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернулася до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій просить його скасувати, залишивши в силі рішення суду першої інстанції.

8. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 27 березня 2017 відкрито провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 28 лютого 2017 року.

9. Верховний Суд ухвалою від 18 жовтня 2019 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу.

10. Відповідач відзиву на касаційну скаргу не надавав.

11. Аргументи сторони, яка подала касаційну скаргу:

11.1. відповідачем порушені строки вивчення пропозицій щодо об`єднання територіальних громад, встановлені частиною 2 статті 6 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад";

11.2. оскаржуване рішення прийняте всупереч негативним результатам громадських обговорень з приводу об`єднань територіальних громад, а саме сіл Лисиничі та Підбірці Пустомитівського району Львівської області в Пустомитівську територіального громаду з центром у м. Пустомити;

11.3. дане рішення порушує принцип повсюдності та нерозривності територій, визначений Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".



ОБСТАВИНИ СПРАВИ

12. ОСОБА_1 є мешканкою села Лисиничі, Пустомитівського району Львівської області.

13. На виконання розпорядження Пустомитівського міського голови Серняка О. від 10.06.2016 № 02-04/86 "Про ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад" та рішення сьомої сесії сьомого демократичного скликання Пустомитівської міської ради Пустомитівського району Львівської області від 15.06.2016 № 246 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад", 05.08.2016 восьмою позачерговою сесією сьомого демократичного скликання Лисиничівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області прийнято рішення № 08п-185 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника до спільної робочої групи", яким надано згоду на добровільне об`єднання територіальних громад, зокрема с. Лисиничі та с. Підбірці Пустомитівського району Львівської області, в Пустомитівську територіальну громаду з центром у місті Пустомити, а також делеговано сільського голову ОСОБА_3 до складу робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад



ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

15. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

16. Відповідно до статті 140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Частиною 1 статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР передбачено, що територіальна громада села, селища, міста є первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень. Тобто, саме територіальна громада (тобто жителі села, селища, міста) є первинним суб`єктом місцевого самоврядування, інші ж суб`єкти місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише в інтересах територіальної громади.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, регулюються Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 05.02.2015 № 157-VIII.

Стаття 5 цього Закону визначає вичерпний перелік ініціаторів добровільного об`єднання громадян, серед яких є сільський, селищний, міський голова.

Судами встановлено, що 10.06.2016 Пустомитівським міським головою Серняком О. прийнято розпорядження "Про ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад" № 02-04/86, в Пустомитівську територіальну громаду з центром у місті Пустомити.

Цю пропозицію у формі листа від 16.06.2016 за № 02-08/637 разом з зазначеним вище розпорядженням та рішення сьомої сесії сьомого демократичного скликання Пустомитівської міської ради Пустомитівського району Львівської області від 15.06.2016 № 246 "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад" (а. с. 38-44 ), направлено Лисиничівському сільському голові ОСОБА_3 16.06.2016 електронною поштою (а. с. 163-165) та зареєстровано в журналі вхідної кореспонденції Лисиничівської сільської ради 17.06.2016 (а. с. 166-167).

30.06.2016 сільському голові Лисиничівської сільської ради ОСОБА_3 направлено Сороки - Львівським сільським головою ОСОБА_4 пропозицію у формі листа щодо добровільного об`єднання територіальних громад у Сороки-Львівську територіальну громаду з центром у с. Сороки-Львівські у додатку з розпорядженням сільського голови Сороки-Львівської сільської ради № 34 від 22.06.2016 та рішенням сесії Сороки-Львівської сільської ради № 142 від 23.06.2016 (а. с. 45-49).

Таким чином, суд апеляційної інстанції правильно вказав, що ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад здійснювалось на підставі вищезазначених листів, рішень та розпоряджень, що відповідає положенням ч.1 ст. 5 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних грамад".

17. Судами також встановлено, що відповідно до частини 4 статті 5 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" рішенням Сьомої сесії Сьомого демократичного скликання Лисиничівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області № 07-158 від 08.07.2016 затверджено "Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад" (а. с. 25-27).

Із наявних у матеріалах справи доказів суд апеляційної інстанції встановив, що Лисиничівським сільським головою ОСОБА_3 після отримання цих пропозицій вжито заходів щодо їх вивчення, а саме - 08.07.2016 ним видано розпорядження № 13 "Про вивчення пропозицій щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та їх громадське обговорення", відповідно до якого розпочато процедуру громадського обговорення.

Частиною 3 статті 5 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.


................
Перейти до повного тексту