У Х В А Л А
15 жовтня 2019 року
м. Київ
Справа № 821/1524/17
Провадження № 11-1040апп19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
судді-доповідача Анцупової Т. О.,
суддів Антонюк Н. О., Бакуліної С. В., Власова Ю. Л., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Золотнікова О. С., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Уркевича В. Ю.,
розглянувши матеріали касаційної скарги голови Центральної Військово-лікарської комісії та ОСОБА_1 на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2018 року у справі № 821/1524/17 за позовом Міністерства оборони України до Херсонської міської медико-соціальної експертної комісії № 3, Центральної Військово-лікарської комісії Міністерства оборони України, третя особа - ОСОБА_1 про визнання незаконними та скасування постанови та рішення,
УСТАНОВИЛА:
У жовтні 2017 року Міністерство оборони України звернулося до суду з позовом, в якому просило:
- визнати незаконною та скасувати постанову Центральної Військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв № 1377 від 30 березня 2016 року, якою встановлено, що "МВТ, вогнепальне осколкове поранення шиї (1968 року) рядового у відставці ОСОБА_1, 1947 року народження, ... ТАК, пов`язані з виконанням обов`язків військової служби при перебуванні в країнах, де велись бойові дії";
- визнати протиправним та скасувати рішення, прийняте Херсонською міською медико-соціальною експертною комісією № 3, в тій частині, якою встановлена причина інвалідності ОСОБА_1, яка зазначена в графі 9 Довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серія 12 ААА № 281921 - "травма, поранення та захворювання, так, пов`язані з виконанням обов`язків військової служби в країнах, де велися бойові дії".
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 11 грудня 2017 року позовні вимоги залишено без задоволення.
Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2018 року скасовано рішення суду першої інстанції, позов задоволено.
Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач подав касаційну скаргу.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що у Центральної Військово-лікарської комісії відсутній статус юридичної особи, що, своєю чергою, свідчить про відсутність адміністративної процесуальної правосуб`єктності згідно вимог статті 43 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), тобто комісія не є суб`єктом владних повноважень. Скаржник зазначає, що справа підлягала закриттю на підставі статті 157 КАС України (в редакції до 15 грудня 2017 року), оскільки предметом її розгляду є саме немайнові права ОСОБА_1 згідно статті 269 Цивільного кодексу України, а тому її необхідно було розглядати в порядку цивільного судочинства.
Відповідно до заяви від 08 травня 2018 року до касаційної скарги приєдналась третя особа - ОСОБА_1 .
Ухвалою від 08 червня 2018 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду відкрив касаційне провадження в цій справі, а ухвалою від 18 вересня 2019 року передав справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини шостої статті 346 КАС України, мотивувавши це тим, що учасники справи оскаржують судове рішення з підстав порушення правил предметної юрисдикції.
Відповідно до частини шостої статті 346 КАС України справа підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду в усіх випадках, коли учасник справи оскаржує судове рішення з підстав порушення правил предметної юрисдикції.
Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про наявність правових підстав для прийняття цієї справи до розгляду.
Щодо заявленого клопотання відповідача про розгляд справи за його участю слід зазначити таке.