1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



21 жовтня 2019 року

Київ

справа №705/1220/15-а

адміністративне провадження №К/9901/14059/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Желєзного І.В., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 705/1220/15-а

за позовом ОСОБА_1

до Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради, Черкаського обласного військового комісаріату,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Організація ветеранів Уманського району Черкаської області

про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,

за касаційною скаргою Черкаського обласного військового комісаріату

на постанову Уманського міськрайонного суду Черкаської області від 05 квітня 2016 року (постановлену у складі головуючого судді Мазуренко Ю.В.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2016 року (постановлену у складі колегії: головуючого судді Ісаєнко Ю.А., суддів Губської Л.В., Федотова І.В.),

В С Т А Н О В И В :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

Позивач звернувся до Уманського міськрайонного суду Черкаської області із адміністративним позовом до Управління праці та соціального захисту населення Уманської міської ради, Черкаського обласного військового комісаріату, в якому просив суд визнати протиправну бездіяльність відповідачів щодо невжиття заходів про визнання його учасником бойових дій в період Великої Вітчизняної війни 1941 - 1945 роках відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; зобов`язати відповідачів вирішити питання щодо визнання його учасником бойових дій в період Великої Вітчизняної війни 1941 - 1945 роках відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Постановою Уманського міськрайонного суду Черкаської області від 05 квітня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2016 року, позов задоволено частково, визнано протиправною бездіяльність Черкаського обласного військового комісаріату щодо невжиття заходів по розгляду питання по суті з прийняттям вмотивованого рішення з приводу визнання позивача учасником бойових дій в період Великої Вітчизняної війни 1941 - 1945 роках відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та зобов`язано повторно розглянути на засіданні Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій при Черкаському обласному військовому комісаріаті питання щодо надання позивачу статусу учасника бойових дій.

Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, задовольняючи частково позовні вимоги, прийшов до висновку, що безпосередня участь, в бойових діях не є обов`язковою вимогою для присвоєння статусу учасника бойових дій. Крім того, суд зазначив, що задовольняє позовні вимоги частково, оскільки вирішення питання щодо визнання позивача учасником бойових дій та надання відповідного посвідчення належить виключно до компетенції Комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій при Черкаському обласному військовому комісаріаті, яка вправі вчиняти зазначені дії, а тому суд вважає за необхідне зобов`язати Комісію з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій при Черкаському обласному військовому комісаріаті повторно розглянути питання щодо надання позивачу статусу учасника бойових дій.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Черкаський обласний військовий комісаріат звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційна скарга надійшла до суду 06 червня 2016 року.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 05 серпня 2016 року відкрито касаційне провадження у справі № 705/1220/15-а, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати заперечення на касаційну скаргу, однак розгляд справи цим судом не був закінчений.

У зв`язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпункту 4 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній з 15 грудня 2017 року, далі - КАС України) матеріали цієї справи передано до Верховного Суду.

Суддя-доповідач ухвалою від 18 жовтня 2019 року прийняв до провадження адміністративну справу № 705/1220/15-а та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів з 21 жовтня 2019 року.

При розгляді цієї справи в касаційному порядку учасниками справи клопотань заявлено не було.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій, на підставі наявних у матеріалах справи доказів, встановлено, що позивач є ветераном війни - учасником війни, про що свідчить посвідчення серії В-ІV 704840, інвалідом ІІ групи внаслідок загального захворювання безтерміново.

Також з матеріалів справи встановлено, що позивач звертався з заявою до Уманського об`єднаного міського військового комісаріату щодо надання статусу учасника бойових дій, яка в подальшому була переадресована Черкаському обласному військовому комісаріату.

Листом Черкаського обласного військового комісаріату від 26 червня 2014 року №6/8/482 позивачу повідомлено, що рішенням комісії Черкаського обласного військового комісаріату з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій, що оформлено протоколом від 26 червня 2014 року №7, йому відмовлено у наданні статусу учасника бойових дій, оскільки ним не надано партизанського квитка. Позивачу було роз`яснено, що для вирішення питання про можливість отримання партизанського квитка, йому необхідно звернутися до Комісії у справах колишніх партизан Великої Вітчизняної війни 1941-1945 роках при Верховній Раді України.

Не погоджуючись із бездіяльністю відповідачів щодо не вжиття заходів про визнання учасника бойових дій в період Великої Вітчизняної війни 1941-1945 роках, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційну скаргу відповідач обґрунтовує тим, що судами першої та апеляційної інстанцій незаконно, з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права, задоволено позовні вимоги. Відповідач зазначає, що комісією Черкаського обласного військового комісаріату з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій (далі - Комісія) було направлено запити до Уманського об`єднаного міського військового комісаріату, Державного архіву Черкаської області та Державного архіву Київської області. В отриманих відповідях зазначено, що при перегляді справ архівних фондів документальні матеріали про підпільно-партизанську діяльність підпільників, партизанів та учасників інших форм боротьби в період Великої Вітчизняної війни 1941-1945 роках, тимчасової німецько-фашистської окупації м. Умань, не виявлено відомостей про участь в партизанському русі на Уманщині ОСОБА_1 1929 року народження.

Також, відповідач зазначає, що судами попередніх інстанцій не враховано те, що позивачу Комісія двічі відмовляла в наданні статусу учасника бойових дій у зв`язку із відсутністю партизанського квитка.

Відповідач наголошує, що не може визнати позивача учасником бойових дій з порушенням норм чинного законодавства.

Від позивача відзиву або заперечень на касаційну скаргу відповідача не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Оцінка доводів учасників справи і висновків суду першої та апеляційної інстанції

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини третьої статті 211 КАС України (в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) та частини четвертої статті 328 КАС України (в редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 159 КАС України (в редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) та частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України (в редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України (в редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Уманського міськрайонного суду Черкаської області від 05 квітня 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 травня 2016 року відповідають, а вимоги касаційної скарги є необґрунтованими з огляду на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Згідно із частиною другою статті 2 КАС України (в редакції, чинній після 15 грудня 2017 року) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Норми матеріального права в цій справі суд застосовує в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин.

Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII визначає правовий статус ветеранів війни, забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення, сприяє формуванню в суспільстві шанобливого ставлення до них.

Згідно статті 5 вказаного Закону учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 6 Закону учасниками бойових дій визнаються військовослужбовці, які проходили службу у військових підрозділах, частинах, штабах і установах, що входили до складу діючої армії в період громадянської та Великої Вітчизняної воєн, під час інших бойових операцій по захисту Батьківщини, партизани і підпільники громадянської та Великої Вітчизняної воєн.

Наказом Міністра оборони України від 08 квітня 2009 року №158 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 травня 2009 року за №428/16444), затверджено Положення про комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Збройних Силах України (далі - Положення №158), яке було чинне на час звернення позивача до Черкаського обласного військового комісаріату.

Пунктом 1 вказаного Положення №158 передбачено, що комісії з питань розгляду матеріалів про визначення учасників бойових дій у Збройних Силах України (далі - Комісії) створюються в Міністерстві оборони України, військовій частині А0515, військовому комісаріаті Автономної Республіки Крим, обласних та Київському міському військових комісаріатах.


................
Перейти до повного тексту