ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 жовтня 2019 року
м. Київ
Справа № 910/1526/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
О. О. Мамалуй - головуючий, Н. М. Губенко, О. А. Кролевець
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу приватного акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь"
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 04.07.2019
у складі колегії суддів: С. І. Буравльов - головуючий, С. А. Пашкіна, М. А. Дідиченко
та на рішення господарського суду міста Києва від 04.04.2019
суддя: В. В. Сівакова
за позовом приватного акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь"
до акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця"
про стягнення штрафу у розмірі 451 837,30 грн.
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
Приватне акціонерне товариство "Металургійний комбінат "Азовсталь" (далі - ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь", позивач) звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Донецька залізниця" (далі - Залізниця, відповідач) про стягнення з відповідача 451 837,30 грн штрафу.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач допустив прострочення доставки вантажу.
Відповідач просив суд застосувати позовну давність та просив зменшити розмір штрафу.
2. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття
Рішенням господарського суду міста Києва від 04.04.2019 у справі №910/1526/19, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 04.07.2019, позов ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" задоволено частково, стягнуто з відповідача на користь позивача 135 551,19 грн штрафу, в іншій частині позову відмовлено.
Судові рішення мотивовані тим, що вантаж який перевозився за залізничними накладними, Залізницею доставлено ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" за межами термінів доставки, про що свідчить календарний штемпель на залізничних накладних.
Судом першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, задоволено клопотання Залізниці про зменшення розміру штрафу, оскільки частина залізничної мережі регіональної філії "Донецька залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" розташована в зоні проведення АТО, що спричиняє знаходження частини залізничних колій на непідконтрольній Україні території та використання лише одного залізничного сполучення з містом Маріуполь між станцією Волноваха та станцією Камиш-Зоря, яке забезпечує обслуговування значної кількості підприємств, внаслідок чого має місце затримка доставки вантажу, що підтверджується схемою Донецької залізничниці; позивачем не надано доказів понесення ним збитків або невиконання ним своїх зобов`язань перед іншими особами внаслідок несвоєчасної доставки вантажів відповідачем.
Крім того, суд зазначає, що за підсумками роботи за перше півріччя 2018 року філія отримала збитки у сумі 295 676,00 тис. грн, що підтверджується звітами про фінансові результати.
Судом залишено клопотання відповідача про застосування строків позовної давності без задоволення, оскільки позивачем не пропущено визначений чинним законодавством строк позовної давності
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів
Не погоджуючись із вказаними судовими рішеннями, ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" звернулося з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду міста Києва від 04.04.2019р., постанову Північного апеляційного господарського суду від 04.07.2019р. в частині зменшення розміру штрафу та прийняти в цій частині нове рішення, яким позовні вимоги ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" про стягнення з відповідача штрафу в сумі 451 837,30 грн задовольнити в повному обсязі.
Скарга мотивована тим, що Залізницею не було подано доказів на підтвердження причин поважності несвоєчасної доставки вантажу, у зв`язку з чим відсутні підстави для застосування ч. 3 ст. 551 Цивільного кодексу України.
Крім того, позивач мотивує касаційну скаргу тим, що судами неправомірно прийнято до уваги наведені у клопотанні відповідача доводи та зменшено розмір штрафу без урахування інтересів обох сторін, а наведені відповідачем обставини не є винятковими.
Позивач зазначає, що єдиним достатнім та належним документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили, які мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави звільнення від відповідальності за невиконання (неналежне) виконання зобов`язань є сертифікат Торгово-промислової палати України, який Залізницею не подано.
Також позивач наголошує, що нарахування штрафу за несвоєчасну доставку вантажу є імперативною нормою та не передбачає для її застосування обов`язку надання доказів понесення збитків позивачем або невиконання ним своїх зобов`язань перед іншими особами внаслідок несвоєчасної доставки вантажів відповідачем.
Позивач у клопотанні про розгляд касаційної скарги вказує на фундаментальне значення справи для формування єдиної правозастосовчої практики.
4. Позиції інших учасників справи
Відзивів чи заперечень на касаційну скаргу від відповідача не надходило.
5. Обставини справи, встановлені господарськими судами попередніх інстанцій
Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" до станції призначення - "Сартана" Донецької залізниці здійснено перевезення вантажів, одержувачем яких є ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь", що підтверджується залізничними накладними.
Судами встановлено, що вантаж, який прямував згідно з залізними накладними, залізницею доставлено ПрАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" після закінчення встановленого строку доставки.
Календарними штемпелями на залізничних накладних підтверджується, що вантаж відповідачем доставлено позивачу з порушенням встановленого терміну доставки, визначеного ст. 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажу.
Судами встановлено, що за всіма залізничними накладними мало місце прострочення доставки вантажу на дві і більше діб.
Відповідно до розрахунку позивача загальна сума штрафу за несвоєчасну доставку вагонів складає 451 837,30 грн, у зв`язку з чим позивач звернувся з даним позовом до суду.
6. Норми права та мотиви, з яких виходить Верховний Суд при прийнятті постанови
Відповідно до ч. 1 ст. 313 Господарського кодексу України (далі - ГК України) перевізник зобов`язаний доставити вантаж до пункту призначення у строк, передбачений транспортними кодексами, статутами чи правилами. Якщо строк доставки вантажів у зазначеному порядку не встановлено, сторони мають право встановити цей строк у договорі.
Статтею 41 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 457 від 06.04.1998р., встановлено, що залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки.
Відповідно до пп. 1.1.1 п. 1.1 Правил обчислення термінів доставки вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000р. (зі змінами та доповненнями) у разі перевезення вантажною швидкістю залізниці надається термін доставки вантажу: одна доба на кожні повні та неповні 320 км щодо маршрутних відправок, та одна доба на кожні повні та неповні 200 км щодо вагонних відправок.
Обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах. При прийманні від відправника вантажу до перевезення раніше дня, на який призначено навантаження, термін доставки обчислюється з 24-ї години того дня, на який призначено навантаження, про що в накладній робиться відмітка в графі "Навантаження призначено на ____число _____місяць" (п. 2.1 вказаних Правил).
Про причини затримки вантажу, які дають право залізниці на збільшення терміну доставки, та тривалість цієї затримки повинна бути зроблена відмітка в перевізних документах, яка завіряється підписом працівника станції (п. 2.9 Правил).
Відповідно до ст. 116 Статуту залізниць України за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі:
- 10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби;
- 20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби;
- 30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб.
Врахувавши вказане, здійснивши аналіз наявних у матеріалах справи доказів згідно з вимогами ст. 86 ГПК України, місцевий господарський суд, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов до висновку, що вантаж за наявними у матеріалах справи залізничними накладними доставлено позивачеві з порушенням терміну, визначеного ст. 41 Статуту залізниць України та Правилами обчислення термінів доставки вантажів, тому вимоги позивача щодо стягнення з відповідача штрафу в розмірі 451 837,30 грн за прострочення доставки вантажу є обґрунтованими.
Крім того судами встановлено, що позивач звернувся з позовом в межах строків, передбачених п. п. 134, 136 Статуту Залізниць та ст. 315 ГК України.