РІШЕННЯ
Іменем України
09 жовтня 2019 року
Київ
справа №9901/378/19
адміністративне провадження №П/9901/378/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):
головуючого судді - Радишевської О.Р.,
суддів - Бевзенка В.М., Кашпур О.В., Смоковича М.І., Уханенка С.А.,
за участю:
позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Таркаєвої О.С.,
представника третіх осіб - Ющенко Т.В.,
третьої особи - Музиченко О.О.,
секретаря судового засідання - Волощука В.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження як суд першої інстанції адміністративну справу №9901/378/19
за адміністративним позовом ОСОБА_1
до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України,
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30 - про визнання протиправним і скасування рішення,
УСТАНОВИВ:
І. Зміст позовних вимог
1. У липні 2019 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Верховного Суду як суду першої інстанції з позовною заявою до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - відповідач, ВККС України), в якій просила визнати протиправним і скасувати рішення Вищої кваліфікаційної комісії суддів України від 02 липня 2019 року №108/зп-19 про оголошення конкурсу на заняття вакантних посад суддів місцевих загальних судів.
2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що відповідно до частини восьмої статті 79 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02 червня 2016 року №1402-VIII (далі - Закон №1402-VIII) Вища кваліфікаційна комісія суддів України проводить конкурс на зайняття вакантних посад суддів місцевого суду на основі рейтингу кандидатів на посаду судді та суддів, які виявили намір бути переведеними до іншого місцевого суду, за результатами кваліфікаційних іспитів, складених у межах процедури добору суддів чи в межах процедури кваліфікаційного оцінювання відповідно. Отже, указаною нормою визначено, що суб`єктами, серед яких оголошується та проводиться конкурс на зайняття вакантних посад суддів місцевого суду, є кандидати на посаду судді та судді, які виявили намір бути переведеними до іншого місцевого суду.
3. Положенням про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді, затвердженого рішенням ВККС України від 02 листопада 2016 року №141/зп-16 (далі - Положення про проведення конкурсу), чітко визначено, що кандидатом для участі в конкурсі є кандидат на посаду судді, зарахований до резерву на заміщення вакантних посад судді та/або; суддя, який виявив намір бути переведеним до іншого суду того ж самого або іншого рівня тієї ж або іншої спеціалізації та/або кандидат на посаду судді апеляційного, вищого спеціалізованого судів або Верховного Суду.
4. Водночас оскаржуваним рішенням ВККС України від 02 липня 2019 року №108/зп-19 оголошено конкурс на зайняття 505 вакантних посад суддів у місцевих загальних судах лише для кандидатів на посаду судді, зокрема для осіб, які на день подання документів перебувають у резерві на заміщення вакантних посад суддів місцевих загальних судів.
5. Оскільки вказане рішення обмежує коло суб`єктів, які мають право допуску до участі в конкурсі, позивач уважає його дискримінаційним і незаконним.
6. Також позивач указує, що відповідно до частин першої та другої статті 79 Закону №1402-VIII конкурс на зайняття вакантної посади судді проводиться відповідно до цього Закону та Положення про проведення конкурсу, яке затверджується ВККС України.
7. Згідно з пунктом 3.2 Положення про проведення конкурсу для участі в конкурсі заяви та документи: 1) у паперовій формі - подаються кандидатом особисто до Комісії; 2) в електронній формі - подаються кандидатом через офіційний вебсайт Комісії.
8. Проте в оголошенні на проведення конкурсу вказано, що документи для участі в конкурсі на зайняття вакантних посад суддів місцевих загальних судів подаються кандидатом на посаду судді лише поштою. Документи для участі в конкурсі в інший спосіб (особисте подання, електронною поштою тощо) не приймаються.
9. Отже, на думку позивача, було порушено порядок подання та прийняття заяв і документів для участі в конкурсі.
ІІ. Заяви, клопотання учасників справи та інші процесуальні дії в справі
10. Ухвалою Верховного Суду від 19 липня 2019 року відкрито провадження в справі за вказаним позовом і вирішено здійснювати її розгляд у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
11. Ухвалою Верховного Суду від 07 серпня 2019 року справу призначено до розгляду в судовому засіданні з повідомлення (викликом) сторін.
12. 09 серпня 2019 року до Суду від позивача надійшла заява про забезпечення позову, в якій вона просила:
12.1 заборонити членам Вищої ради правосуддя Говорусі Володимиру Івановичу, Шапрану Віктору Валентиновичу, Худику Миколі Павловичу, Овсієнку Андрію Анатолійовичу, Артеменку Ігорю Анатолійовичу, Гречківському Павлу Миколайовичу, Грищуку Віктору Климовичу, Данішевській Валентині Іванівні, Івановій Ларисі Броніславівні, Краснощоковій Наталії Степанівні, Маловацькому Олексію Володимировичу , Матвійчуку Віктору Володимировичу, Прудивусу Олегу Васильовичу, Фоміну Ігорю Юрійовичу, Швецовій Ларисі Анатоліївні, Шелест Світлані Богданівні розглядати питання щодо внесення подання Президентові України про призначення на посаду судді осіб, які визначені переможцями конкурсу на заняття вакантних посад суддів місцевих загальних судів, оголошеного на підставі оскаржуваного рішення від 02 липня 2019 року №108/зп-19;
12.2 у разі, якщо суд дійде висновку про неможливість забезпечення позову в обраний в цьому клопотанні спосіб, постановити ухвалу про забезпечення позову, в якій на підставі частини першої статті 150 Кодексу адміністративного судочинства України з власної ініціативи обрати інший спосіб забезпечення позову, який унеможливить позбавлення позивача права на ефективний судовий захист від порушення її прав, які спричиняє оскаржуване рішення відповідача від 02 липня 2019 року №108/зп-19.
12.3. Ухвалою Верховного Суду від 09 серпня 2019 року відмовлено у задоволенні заяви позивача про забезпечення позову.
13. 09 серпня 2019 року до Суду від позивача надійшло клопотання, в якому вона просила залучити до участі в справі як третю особу Вищу раду правосуддя.
13.1. Ухвалою Верховного Суду від 09 вересня 2019 року в задоволенні клопотання позивача про залучення як третьої особи Вищої ради правосуддя відмовлено.
14. До початку першого судового засідання до Суду від осіб, яким рішення у справі може вплинути на їхні права, свободи, інтереси або обов`язки, надійшли клопотання, в яких вони просять залучити їх до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.
14.1. Ухвалою Верховного Суду від 09 вересня 2019 року в задоволенні клопотань про залучення третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача задоволено частково. Залучено як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 , ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30 . В іншій частині у задоволені клопотань відмовлено.
15. 18 вересня 2019 року до Суду від третьої особи ОСОБА_28 надійшло клопотання про закриття провадження у справі.
15.1. У судовому засіданні 09 жовтня 2019 року вказане клопотання було знято заявником.
ІІІ. Аргументи сторін
16. Відповідач позов не визнав, у відзиві на позов зазначив, що стаття 79 Закону №1402-VIII є загальною стосовно врегулювання порядку проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді в місцевих, апеляційних, вищих спеціалізованих судах, Верховному Суді. Водночас зміст статей 70 та 82 Закону №1402-VIII указує, що умови (наприклад, визначення категорії конкурсантів), загальний порядок подання заяв для участі в конкурсі та строки подання таких заяв визначаються ВККС України.
17. Отже, на думку відповідача, ВККС України як орган відповідальний за формування суддівського корпусу наділений дискреційними повноваженнями щодо визначення процедури проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді, зокрема затвердження умов такого конкурсу.
18. Відповідач указує, що проведення конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевого суду на підставі одного рейтингу для кандидатів і суддів, які виявили намір бути переведеними до іншого місцевого суду, є неможливим через різні критерії успішного складення іспиту. Так, обов`язковою стадією добору кандидатів на посаду судді є складання ними кваліфікаційного іспиту та встановлення його результатів. Якщо особа набрала менше 75 відсотків максимально можливого балу кваліфікаційного іспиту, вона вважається такою, що не склала кваліфікаційний іспит. Проте мінімально допустимий бал іспиту під час кваліфікаційного оцінювання суддів на відповідність займаній посаді - 50 відсотків від максимально можливого балу, установленого в межах цього іспиту.
19. Також відповідач звертає увагу, що оскаржуване рішення ВККС України від 02 липня 2019 року №108/зп-19 є актом індивідуальної дії, який породжує права та обов`язки тільки для визначеного цим актом кола суб`єктів, яким його адресовано - для кандидатів на посаду судді, які перебували у резерві на заміщення вакантних посад суддів місцевих загальних суддів. Відсутність у будь-кого, у тому числі і позивача, прав та/або обов`язків у зв`язку з прийняттям оскаржуваного рішення не породжує для останнього й права на захист, тобто права на звернення з адміністративним позовом.
20. У відповіді на відзив відповідача позивач, зокрема, зауважила, що ВККС України позбавила її можливості взяти участь у конкурсі. Рішення ВККС України від 02 липня 2019 року №108/зп-19 є таким, що обмежує її право на доступ до професії через звуження прав судді, тобто через обставини, що не залежать від неї особисто і не обумовлені її поведінкою шляхом утручання, яке здійснено не згідно із законом, не є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, не для запобігання заворушенням чи злочинам, не для захисту здоров`я чи моралі або не для захисту прав і свобод інших осіб, тому є несправедливим, невиправданим і необґрунтованим.
21. У запереченні проти відповіді на відзив позивача представник відповідача посилається на те, що проведення ВККС України конкурсу на заміщення вакантної посади судді на основі рейтингу кандидатів, які взяли участь у такому конкурсі за результатами кваліфікаційних іспитів, є одним із етапів і стадій порядку добору та призначення на посаду судді, визначеного статтею 70 Закону №1402-VIII. Метою добору суддів, а, отже, метою оголошення 02 липня 2019 року ВККС України конкурсу для осіб, які перебувають у резерві на заміщення вакантних посад суддів місцевих загальних судів є наповнення та укомплектування місцевих судів суддями, задля можливості кожній особі в розумні строки забезпечити неупереджений і справедливий розгляд справ місцевими судами. Отож метою цього конкурсу є врегулювання критичної ситуації зі здійснення правосуддя, що склалася у місцевих судах у зв`язку з масовим звільненням суддів.
22. Представник третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача щодо задоволення позовних вимог заперечувала. Подала письмові пояснення, в яких зазначила, що позивач у своєму позові неправильно тлумачить визначений Положенням про проведення конкурсу спосіб подачі документів для участі в конкурсі та помилково стверджує, що документи в паперовій формі мали подаватися кандидатом особисто до Комісії і це мало відбуватися безпосередньо в Комісії.
23. Представником третіх осіб указано, що стаття 79 Закону №1402-VIII не містить прямого імперативного припису щодо проведення виключно спільного (єдиного) конкурсу на зайняття вакантних посад суддів для кандидатів на посаду суддів і для суддів, які виявили намір бути переведеними до іншого місцевого суду. Оскільки 01 серпня 2019 року ВККС України оголосила окремий конкурс на заміщення 220 вакантних посад суддів місцевих судів шляхом переведення судді на посаду до іншого суду. Отже, ВККС України було забезпечено право суддів бути переведеними до інших судів.
24. Також представник третіх осіб наголошує, що оскаржуване рішення ВККС України від 02 липня 2019 року №108/зп-19 є актом індивідуальної дії, який вичерпав свою юридичну силу.
IV. Установлені судом фактичні обставини справи
25. Указом Президента України від 14 лютого 2015 року №83/2015 ОСОБА_1 переведена у межах п`ятирічного строку з Будьоннівського районного суду міста Донецька до Красноармійського міськрайонного суду Донецької області.
26. 02 липня 2019 року ВККС України прийняла рішення №108/зп-19, яким було: (1) оголошено конкурс на зайняття 505 вакантних посад суддів у місцевих загальних судах згідно з додатком 1 для кандидатів на посаду судді, зарахованих до резерву на заміщення вакантних посад суддів місцевих загальних судів; (2) затверджено умови проведення конкурсу на зайняття зазначених посад згідно з додатком 2; (3) установлено порядок подання заяв про участь у конкурсі; (4) призначено дату проведення конкурсу на 07 серпня 2019 року; (5) визначено склад комісії для вирішення питання щодо допуску до участі в конкурсі та формування рейтингу його учасників.
27. 07 серпня 2019 року ВККС України на своєму офіційному вебсайті розмістила повідомлення про визначення переможців конкурсу від 02 липня 2019 року і надання до Вищої ради правосуддя рекомендацій про призначення на посаду судді в місцевих загальних судах.
28. Позивач, уважаючи, що рішення ВККС України від 02 липня 2019 року №108/зп-19 є таким, що порушує положення статті 8 і 14 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року та містить ознаки прямої дискримінації, звернулася до суду з цим адміністративним позовом.
V. Висновки Верховного Суду за результатами розгляду справи з посиланням на норми права, якими він керувався, та їхні мотиви
29. Відповідно до положень статті 8 Конституції України, через призму частини другої статті 3, в Україні визнається і діє принцип верховенства права, права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
30. Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
31. Відповідно до частини четвертої статті 17 Закону №1402-VIII єдність системи судоустрою забезпечується, зокрема, єдиними засадами організації та діяльності судів, єдиним статусом суддів, єдиним порядком організаційного забезпечення діяльності судів.
32. Процедуру проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді визначено статтею 79 Закону №1402-VIII.
33. Згідно із частинами першою, другою, третьою та четвертою статті 79 Закону №1402-VIII конкурс на зайняття вакантної посади судді проводиться відповідно до цього Закону та Положення про проведення конкурсу. Положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді затверджується Вищою кваліфікаційною комісією суддів України. Для проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді Комісія ухвалює рішення про його оголошення, розміщує відповідну інформацію на своєму офіційному вебсайті та вебпорталі судової влади й публікує її у визначених нею друкованих засобах масової інформації не пізніш як за місяць до дня проведення конкурсу. Загальний порядок подання заяви для участі у конкурсі та умови його проведення визначаються Вищою кваліфікаційною комісією суддів України.
34. В оголошенні про конкурс зазначаються найменування судів, де є вакантні посади суддів, кількість таких посад, умови проведення конкурсу, дата, час і місце його проведення (частина шоста статті 79 Закону №1402-VIII).
35. Частиною восьмою статті 79 Закону №1402-VIII передбачено, що Вища кваліфікаційна комісія суддів України проводить конкурс на зайняття вакантних посад суддів місцевого суду на основі рейтингу кандидатів на посаду судді та суддів, які виявили намір бути переведеними до іншого місцевого суду, за результатами кваліфікаційних іспитів, складених у межах процедури добору суддів чи в межах процедури кваліфікаційного оцінювання відповідно.
36. Згідно із частинами першою та другою статті 82 Закону №1402-VIII суддя може бути переведений, у тому числі тимчасово шляхом відрядження, на посаду судді до іншого суду Вищою радою правосуддя в порядку, передбаченому законом. Переведення судді на посаду судді до іншого суду здійснюється на підставі та в межах рекомендації Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, унесеної за результатами конкурсу на заміщення вакантної посади судді, проведеного в порядку, визначеному статтею 79 цього Закону.
37. Системний лігвістично-логічний аналіз частини восьмої статті 79 Закону №1402-VIII дозволяє стверджувати, що законодавець, застосовуючи для семантико-синтаксичного відношення в реченні сурядний єднальний сполучник "та", який зумовлює одночасність учинення дій, виникнення станів чи вказівки на існування предметів/суб`єктів, передбачав необхідність проведення єдиного конкурсу на зайняття вакантних посад суддів місцевого суду як для кандидатів на посаду судді в межах добору, так і суддів, які мають намір бути переведеними з одного місцевого суду до іншого.
38. Пунктом 1.2 розділу І Положення про проведення конкурсу також чітко визначено, що кандидатом конкурсу на зайняття вакантної посади судді є кандидат на посаду судді, зарахований до резерву на заміщення вакантних посад судді відповідно до статті 78 Закону, суддя, який виявив намір бути переведеним до іншого суду того ж самого або іншого рівня тієї ж або іншої спеціалізації відповідно до статті 82 Закону, кандидат на посаду судді апеляційного, вищого спеціалізованого судів або Верховного Суду відповідно до статей 28, 33, 38 Закону та подав відповідну заяву.
39. Підтвердженням позиції законодавця про те, що конкурс на зайняття вакантних посад суддів місцевого суду повинен бути єдиним для кандидатів на посаду судді та суддів, які виявили намір бути переведеним до іншого суду, є також визначення порядку формування рейтингу кандидатів під час участі в конкурсі.
40. Так, відповідно до пункту 6.6 розділу VI Положення про проведення конкурсу під час проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді місцевого суду рейтинг формується на основі рейтингу кандидатів на посаду судді та суддів, які виявили намір бути переведеними до іншого місцевого суду, за результатами кваліфікаційних іспитів, складених у межах процедури добору суддів чи в межах процедури кваліфікаційного оцінювання відповідно. Рейтинг визначається (порівнюється), виходячи зі спеціалізації суду, до якого оголошено конкурс.
41. У разі однакової позиції за рейтингом серед кандидатів на посаду судді та суддів, які виявили намір бути переведеними до іншого місцевого суду, перевага надається учаснику, який набрав більшу кількість балів із виконаного під час кваліфікаційного іспиту практичного завдання, а за однакової кількості балів - учаснику, який є суддею. За однакових результатів у конкурсі учасників, які є суддями, перевага надається тому учаснику, який має більший стаж роботи на посаді судді. У разі, якщо учасники не мають стажу роботи на посаді судді або мають однаковий стаж роботи на посаді судді, перевага надається учаснику, який має більший стаж професійної діяльності у сфері права (частина тринадцята статті 79 Закону №1402-VIII).
42. Отже, указаними нормами чинного законодавства передбачено, що під час проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді місцевого суду формується один (єдиний) рейтинг на основі рейтингу, складеного за результатами кваліфікаційних іспитів у межах процедури добору суддів (для кандидатів на посаду судді, зарахованих до резерву) та кваліфікаційних іспитів у межах процедури кваліфікаційного оцінювання (для суддів, які подали заяви про участь у конкурсі).
43. Надані частиною четвертою статті 79 Закону №1402-VIII повноваження ВККС України визначати на власний розсуд умови проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді не можуть звужувати встановлені законодавством гарантії на рівний доступ до конкурсу вказаних осіб. Умови проведення конкурсу повинні бути визначенні ВККС України з урахуванням вимог Закону №1402-VIII щодо його проведення, тобто на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначений законом України (принципу законності).
44. Діяльність правозастосовних органів держави, зокрема ВККС України, повинна здійснюватися за принципами справедливості, гуманізму, верховенства права, а повноваження - законності, невід`ємними складовими якого є правова передбачуваність та правова визначеність - про це наголосив Конституційний Суд України у Рішенні від 11 жовтня 2005 року №8-рп/2005. Відповідно до позиції, сформованої у вказаному Рішенні, правова передбачуваність та правова визначеність необхідні для того, щоб учасники відповідних правовідносин мали можливість завбачати наслідки своїх дій і бути впевненими у своїх законних очікуваннях, що набуте ними на підставі чинного законодавства право, його зміст та обсяг буде ними реалізовано, тобто набуте право не може бути скасоване, звужене (абзац третій пункт 4 мотивувальної частини).