ПОСТАНОВА
Іменем України
08 жовтня 2019 року
Київ
справа №821/627/17
адміністративне провадження №К/9901/38271/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДФС у Херсонській області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 16.05.2017 (суддя - Кузьменко Н.А.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 30.08.2017 (головуючий суддя - Потапчук В.О., судді: Семенюк Г.В., Шеметенко Л.П.) у справі №821/627/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Агростеп" до Головного управління ДФС у Херсонській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Агростеп" (далі - ТОВ "Агростеп") звернулось до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Херсонській області (далі - ГУ ДФС у Херсонській області) від 03.04.2017 №0006341201.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України зміни, які дали можливість перевіряти своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, було внесено лише 21.12.2016, а тому такі перевірки можливо здійснювати тільки по правовідносинам з 01.01.2017, у зв`язку з чим застосування штрафу згідно оскаржуваного податкового повідомлення-рішення є протиправним.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 16.05.2017, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 30.08.2017, позов задоволено.
Задовольняючи позовні вимоги суди попередніх інстанцій виходили з того, що 01.01.2017 податковий орган має право проводити камеральні перевірки дотримання термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям-платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних з січня місяця 2017 року. Натомість події жовтня та грудня 2016 року неможливо перевіряти застосовуючи норми законодавства, які вступили в силу з 01.01.2017 та яких не було на момент виписки податкових накладних. Крім того, в порушення строків, передбачених пунктом 76.3 статті 76 Податкового кодексу України, пунктом 200.10 статті 200, пункту 203.1 статті 203 Податкового кодексу України відповідачем проведено оскаржувану перевірку за період жовтень 2016 року, грудень 2016 року лише 13.03.2017.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у Херсонській області оскаржило їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 16.05.2017, ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 30.08.2017 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові.
В обґрунтування своїх вимог ГУ ДФС у Херсонській області посилається на те, що Законом України № 1797-VIII від 21.12.2016 підпункт 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України доповнено абзацом другим згідно з яким предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах. Отже право проведення перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних в межах камеральної перевірки надано контролюючому органу з 01.01.2017. Спірна перевірка проведена 03.03.2017 з урахуванням строків, встановлених пунктом 102.1 статті 102 Податкового кодексу України.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.
Як встановлено попередніми судовими інстанціями, 13.03.2017 на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України посадовими особами ГУ ДФС у Херсонській області проведено камеральну перевірку дотримання термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям-платникам податку на додану вартість, та розрахунків корегування до таких податкових накладних в ЄРПН ТОВ "Агростеп" у жовтні, грудні 2016 року.
За результатами перевірки складено акт від 13.03.2017 №292/21-22-12-01/34933318, в якому відображено висновок про порушення термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям-платникам податку на додану вартість. Відповідальність платника передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України.
На підставі названого акту перевірки, 03.04.2017 відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0006341201 про застосування штрафу за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, визначених статтею 201 Податкового кодексу України в розмірі 111040,77 грн.
Відповідно до абзацу першого підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (у редакції як до 01.01.2017, так і з 01.01.2017) камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.
Законом України № 1797-VIII від 21.12.2016 підпункт 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України доповнено абзацом другим згідно з яким предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах.