ПОСТАНОВА
Іменем України
15 жовтня 2019 року
Київ
справа №826/7627/18
адміністративне провадження №К/9901/23088/19, №К/9901/23218/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Кравчука В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Заступника Генерального прокурора України в інтересах держави до Державної служби геології та надр України, Товариства з обмеженою відповідальністю "Аркона-Газ Енергія", треті особи: Публічне акціонерне товариство "Укрнафта", Національне антикорупційне бюро України про визнання протиправним та скасування рішення, за касаційними скаргами заступника Генерального прокурора України та Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.10.2018 (головуючий суддя: Бояринцева М.А.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.07.2019 (головуючий суддя: Пилипенко О.Є., судді: Беспалов О.О., Лічевецький І.О.),
В С Т А Н О В И В:
В травні 2018 року заступник Генерального прокурора України в інтересах держави звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної служби геології та надр України (далі 1-й Відповідач), Товариства з обмеженою відповідальністю "Аркона-Газ Енергія" (далі 2-й Відповідач або ТОВ "Аркона-Газ Енергія"), в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України від 15.05.2017 № 217 "Про надання спеціальних дозволів на користування надрами" в частині пункту 4 додатка № 1 щодо надання на 20 років ТОВ "Аркона Газ - Енергія" спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) Свистунківсько - Червонолуцького родовища;
- визнати недійсним спеціальний дозвіл від 18.05.2017 № 4830, виданий Державною службою геології та надр України Товариству з обмеженою відповідальністю "Аркона Газ - Енергія" на геологічне вивчення нафтогазонасосних надр, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) Свистунківсько - Червонолуцького родовища.
В обґрунтування позову зазначив, що 1-м Відповідачем, в порушення вимог чинного законодавства, прийнятий наказ від 15.05.2017 № 217 "Про надання спеціального дозволу на користування надрами", у тому числі про надання спецдозволу на користування надрами ТОВ "Аркона Газ-Енергія", та видано останньому спеціальний дозвіл від 18.05.2017 № 4830 на користування надрами Свистунківсько-Червонолуцького родовища, оскільки надані ТОВ "Аркона Газ-Енергія" документи не відповідають критеріям, визначеним у підпункті 1 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 № ( далі Порядок №615).
Позивач стверджував, що в порушення вимог статті 16 Кодексу України про надра та пункту 2 Порядку № 615 аукціон з продажу спецдозволу на користування надрами Свистунківсько-Червонолуцького родовища Держгеонадрами не проводився. Зазначив, що суди дійшли протиправного висновку про наявність у 2-го Відповідача права на отримання спецдозволу без проведення аукціону відповідно до пункту 8 Порядку № 615.
В якості нормативного обґрунтування позовних вимог, позивач послався на вимоги Кодексу України про надра, Закону України "Про нафту і газ", Положення про Державну службу геології та надр України, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.2015 № 1174, Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 № 865, Інструкції про зміст, оформлення та порядок подання в ДКЗ України матеріалів геолого-економічної оцінки родовищ нафти і газу, затвердженої наказом ДКЗ України від 18.10.1999 № 120, Порядок № 615.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 жовтня 2018 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
Суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність підстав для скасування наказу Державної служби геології та надр України від 15.05.2017 року № 217 "Про надання спеціального дозволу на користування надрами" в частині надання спецдозволу на користування надрами ТОВ "Аркона Газ-Енергія" та визнання недійсним спеціального дозволу від 18.05.2017 року № 4830 на користування надрами Свистунківсько-Червонолуцького родовища, зважаючи на їх прийняття з дотриманням вимог чинного законодавства.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.07.2019 апеляційну скаргу заступника Генерального прокурора залишено без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Апеляційний суд погодився з висновком суду першої інстанції щодо надання 2-му Відповідачу спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з підстав здійснення замовником за власні кошти апробації в Державній комісії України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ), наявності погоджень Міністерства екології, Полтавської обласної ради та за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років з моменту надання дозволу.
Водночас суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що відсутність на момент прийняття оскаржуваного наказу протоколу ДКЗ про затвердження підрахунку запасів корисних копалин Свистунківсько-Червонолуцького газоконденсатного родовища Полтавської області не могла бути підставою для відмови у наданні ТОВ "Аркона Газ-Енергія" спеціального дозволу на користування надрами, оскільки такий обов`язок виник у 2-го Відповідача лише після отримання спеціального дозволу на користування надрами.
Не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, Позивач подав касаційну скаргу, в якій просив скасувати рішення окружного адміністративного суду міста Києва від 17.10.2018, постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.07.2019, ухвалити нове рішення про задоволення позову.
В обґрунтування вимог касаційної скарги Позивач в першу чергу акцентував увагу на неправильному застосуванні судами пункту 8 Порядку № 615, а також статті 16 Кодексу України про надра, статті 11 Закону України "Про нафту і газ"; пунктів 5 - 9, 16 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 № 865 (далі - Положення № 865); пункту 1.4 Інструкції про зміст, оформлення та порядок подання в Державну комісію України по запасах корисних копалин (далі - ДКЗ) матеріалів геолого-економічної оцінки (далі - ГЕО) родовищ нафти і газу, затвердженої наказом ДКЗ України від 18.10.1999 № 120 (далі - Інструкція № 120).
Водночас Позивач покликався на порушення судами положень пункту 1.2 Порядку державної реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 14.06.2013 № 263 (далі Порядок № 263), оскільки не враховано, що реєстрація таких робіт ТОВ "Аркона Газ-Енергія" проводилася не для подальшого геологічного вивчення надр, а для отримання спецдозволу на видобування надр. Стверджував, що поза увагою суду залишено те, що виконавцями таких робіт, які регулює цей Порядок, вважаються користувачі надр, а ТОВ "Аркона Газ-Енергія" на момент реєстрації робіт і досліджень, пов`язаних із геологічним вивченням надр (далі - РДГВН) у Держгеонадрах, не було користувачем надр.
Також послався на порушення судами норм процесуального права, а саме статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), які відповідно до статті 351 КАС України є підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення.
Третя особа - Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" (ПАТ "Укрнафта") не погодилась з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, подала касаційну скаргу, у якій зазначила, що вважає рішення судів протиправними та такими, що постановлені без повного з`ясування обставин справи, без врахування доводів третьої особи, із порушенням норм матеріального права, неправильним тлумаченням закону та незастосуванням закону, який підлягав застосуванню.
ПАТ "Укрнафта" стверджувала, що судами порушені вимоги статті 39 Кодексу України про надра, статті 12 Закону України "Про нафту і газ", невірно застосований підпункт 1 пункту 8 Порядку №615, пункт 1 Порядку № 263 від 14.06.2013.
Також ПАТ "Укрнафта" зазначила, що запаси Свистунківсько-Червонолуцького родовища, апробовані 2-м Відповідачем станом на 01.01.2016, включають в себе запаси Червонолуцького родовища, які підраховано за власні кошти ПАТ "Укрнафта" та затверджено ДКЗ у 2010 році. Отже, протоколом ДКЗ №3659 від 28.09.2016 про апробацію запасів Свистунківсько-Червонолуцького родовища було безпідставно переоцінено запаси Червонолуцького родовища, що законом не допускається.
Водночас з посиланням на вимоги пункту 27 Положення №865 зазначив, що позитивні результати експертизи та оцінки запасів корисних копалин є підставою для взяття їх на державний облік і зарахування до Державного фонду родовищ корисних копалин. Проте на підставі оскаржуваного наказу ділянка надр Червонолуцького родовища не передана для промислового освоєння, як того вимагають вищенаведені правові норми.
З огляду на вимоги статті 15 Закону України "Про захист економічної конкуренції", третя особа зазначила, що дії 1-го Відповідача, пов`язані з прийняттям рішення (наказу) про надання спеціального дозволу на користування надрами Свистунківсько-Червонолуцького родовища без проведення аукціону призвели до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.
Ухвалами Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 22.08.2019 відкрито касаційне провадження за касаційними скаргами заступника Генерального прокурора України та Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.10.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.07.2019 у справі за позовом заступника Генерального прокурора України в інтересах держави до Державної служби геології та надр України, Товариства з обмеженою відповідальністю "Аркона-Газ Енергія", треті особи: Публічне акціонерне товариство "Укрнафта", Національне антикорупційне бюро України про визнання протиправним та скасування рішення.
16.09.2019 третя особа - Національне антикорупційне бюро України (НАБУ), в порядку, визначеному статтею 338 КАС України, направило відзив на касаційну скаргу, в якому просило рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 17.10.2018 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.07.2019 скасувати, прийняти нове судове рішення про задоволення позову. В якості підтримки позиції скаржників, НАБУ покликалось на відсутність підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ на момент одержання дозволу .
Також із посиланням на Положення № 865, НАБУ зазначило про відсутність належної експертизи запасів корисних копалин.
1-й Відповідач надав відзив на касаційну скаргу, в якому стверджував, що видання наказу № 217 та надання спецдозволу №4830 на виконання вказаного наказу були здійснені з дотриманням норм чинного законодавства, яке регламентує порядок користування надрами. Геолого-економічна оцінка запасів Свистунківсько-Червонолуцького газоконденсатного родовища на державну експертизу подані вперше. Згідно з інформацією, зазначеною у довідці про залишкові запаси вуглеводнів станом на 01.01.2015, за даними державного балансу Свистунківського родовища, затвердження (апробація) запасів ДКЗ вказаного родовища не проводилось.
Водночас 1-й Відповідач послався на відсутність порушень прав третьої особи ПАТ "Укрнафта" та відсутність порушень вимог чинного законодавства при видачі спеціального дозволу на користування надрами.
2-й Відповідач надав відзив на касаційну скаргу, в якому зазначив, що доводи касаційних скарг заступника Генерального прокурора України та ПАТ "Укрнафта" зводяться до всіх аргументів, які наводилися ними в апеляційних скаргах на рішення суду першої інстанції та які спростовані судами попередніх інстанцій. Стверджував, що касаційні скарги не містять спростувань висновків судів першої та апеляційної інстанцій та об`єктивної інформації про порушення судами норм матеріального та процесуального права.
Ухвалою Верховного Суду від 27 вересня 2019 року касаційні скарги заступника Генерального прокурора України та Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" об`єднані в одне провадження для спільного розгляду, справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 КАС України.
За приписами частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Верховний Суд переглянув оскаржувані судові рішення у межах доводів касаційної скарги, з урахуванням вимог статті 341 КАС України, з`ясував повноту встановлення судами фактичних обставин справи, перевірив правильність застосування норм матеріального і процесуального права та встановив таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено наступне.
Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України" надіслано ТОВ "Аркона Газ-Енергія" довідку про залишкові запаси корисних копалин (вуглеводів) по Свистунівському та Червонолуцькому родовищах (спеціальний дозвіл № 2501 від 20.07.2004) станом на 01.01.2015.
12.04.2016 Комісія з питань погодження надання надр у користування Міністерства екології та природних ресурсів України прийняла протокольне рішення № 2 про погодження надання надр у користування ТОВ "Аркона Газ-Енергія".
26.05.2016 між Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України", як виконавцем, та ТОВ "Аркона-Газ Енергія" як замовником укладено договір № 686 п щодо опрацювання фондових геологічних матеріалів відповідно до заяви надрокористувача на купівлю-продаж права на користування геологічною інформацією та виготовлення копій геологічних матеріалів.
07.06.2016 між Державним геологічним підприємством "Державна комісія з експертизи геологічних проектів та кошторисів "Геолекспертиза" та ТОВ "Аркона-Газ Енергія" укладено договір № 3861 про надання послуг, за умовами якого замовник доручає, а виконавець зобов`язується надати послуги з експертизи обґрунтування вартості пакету геологічних матеріалів по Свистунківсько-Червонолуцькій площі газу природного, конденсату та нафти, яка розташована в Гадяцькому та Лохвицькому районах Полтавської області.
07.06.2016 ДГП "Державна комісія з експертизи геологічних проектів та кошторисів" на підставі завдання Державної служби геології та надр України (лист ДНВП "Геоінформ України" № 05/305-1939 від 27.05.2016) склала експертний висновок № 3861-л, відповідно до якого вартість права користування геологічною інформацією по Свистунівсько-Червонолуцькій площі газу природного, конденсату та нафти, що знаходиться в Гадяцькому, та Лохвицькому районах Полтавської області, загальною площею - 97,0 кв. км. складає 392 857,67 грн.
Державним науково-виробничим підприємством "Державний інформаційний геологічний фонд України", згідно з договором купівлі-продажу права на користування геологічною інформацією від 08.06.2016 № 76/11, укладеним між Державною службою геології та надр України та ТОВ "Аркона-Газ Енергія", листом від 08.06.2016 за № 05/305-2084 надіслано останньому електронні копії відкритих матеріалів з геологічного звіту по Свистунківсько-Червонолуцькій площі газу природного, конденсату та нафти, що знаходиться в Гадяцькому та Лохвицькому районах Полтавської області.
На запит ТОВ "Аркона Газ-Енергія" від 14.07.2016 за № 13/46-4 Державне науково-виробниче підприємство "Державний інформаційний геологічний фонд України" надало ресурсну довідку по продуктивних горизонтах Червонолуцького (Державний фонд родовищ) та Свистунківського (Резерв Державного фонду родовищ) газоконденсатних родовищ відповідно до Державного балансу запасів корисних копалин станом на 01.01.2015 (лист від 18.07.2016 № 03/303-2647).
Отже, на противагу твердженню третьої особи ПАТ "Укрнафта", судами попередніх інстанцій було встановлено, що родовища були зараховані до Державного фонду родовищ.
29.06.2016 року між ТОВ "Аркона Газ-Енергія", як замовником, та Дочірнім підприємством Національної акціонерної компанії "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія", як виконавцем, укладено договір № 78 надання послуг, за умовами якого замовник доручає, а виконавець приймає на себе обов`язки по наданню послуг з користування геологічною інформацією виконавця щодо надр Свистунківсько-Червонолуцької площі.
04.07.2016 між ТОВ "Аркона Газ-Енергія", як замовником, та Дочірнім підприємством Національної акціонерної компанії "Надра України" "Український геологічний науково-виробничий центр", як виконавцем був укладений договір № 1260-ПР/16/1, за яким виконавець прийняв на себе зобов`язання надати для замовника послуги з розробки геолого-тематичної продукції на тему: "Геолого-економічна оцінка Червонолуцько-Свистунківського газо-конденсатного родовища Полтавської області України" станом на 01.01.2016.
Судами першої та другої інстанції, на підставі інформації зазначеної в листі Державного науково-виробничого підприємства "Державний інформаційний геологічний фонд України" від 27.07.2016 за № 05/305-276125.07.2016, також встановлено, що Держгеонадра України зареєструвало подані ТОВ "Аркона Газ-Енергія" реєстраційні документи на роботи та дослідження з геологічного вивчення надр під державним реєстраційним номером У-16-284/1.
26.07.2016 між ТОВ "Аркона Газ-Енергія", як замовником, та Дочірнім підприємством Національної акціонерної компанії "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія", як виконавцем, був укладений договір № 112, за умовами якого замовник доручає, а виконавець бере на себе зобов`язання в порядку та на умовах, визначених цим договором, своїми силами і засобами виконати роботи по створенню геологічної та технічної документації для проведення робіт на Червонолуцько-Свистунківській ділянці надр та надати замовнику готову продукцію, а замовник зобов`язується прийняти документацію, оплатити виконавцю вартість виконаних робіт.
05.09.2016 між Державною комісією України по запасах корисних копалин, як виконавцем, та ТОВ "Аркона-Газ Енергія", як замовником, укладено договір на проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, за умовами якого виконавець бере на себе зобов`язання виконати для замовника роботи з державної експертизи матеріалів геолого-економічної оцінки (ГЕО) запасів Свистунківсько-Червонолуцького газоконденсатного родовища згідно з Положенням про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 № 865.
28.09.2016 за № 615/02 Державною комісією України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України видано ТОВ "Аркона-Газ Енергія" довідку від 28.09.2016 за № 615/02 про те, що запаси Свистунківсько-Червонолуцького газоконденсатного родовища Полтавської області апробовані станом на 01.01.2016 протоколом ДКЗ України від 28.09.2016 № 3659.
Судами першої та апеляційної інстанції, на підставі протокольного рішення колегії Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 28.09.2016 № 3659, також встановлено, що колегія у тому числі (…) вирішила визнати Свистунківсько-Червонолуцьке газоконденсатне родовище підготовленим до геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, з продовженням видобування вуглеводнів (промислова розробка) на умовах геолого-економічного ризику користувача надр, апробувати технічні показники та запаси родовища.
Також протокол містить інформацію про те, що геолого-економічна оцінка запасів родовища подається вперше. Водночас у пункті 3.8 протоколу викладено рекомендації користувачу надр та рекомендовано, зокрема, протягом 3 років опрацювати та подати на державну експертизу матеріали детальної геолого-економічної оцінки запасів Свистунківсько - Червонолуцького газоконденсатного родовища.
Судом апеляційної інстанції зазначено, що перевірка повноти та достовірності матеріалів геолого-економічної оцінки входить до компетенції саме ДКЗ України, протокол якої про апробацію запасів для ТОВ "Аркона-Газ Енергія" не є предметом спору цієї справи.
Таким чином, на спростування доводів скаржників, судами встановлено, що запаси Свистунківсько-Червонолуцького газоконденсатного родовища Полтавської області апробовані та вперше подана геолого-економічна оцінка запасів зазначеного родовища.
Отже, судами попередніх інстанцій встановлено, що була проведена вперше оцінка Свистунківсько-Червонолуцького родовища, а не переоцінка запасів Червонолуцького родовища.
Судами попередніх інстанцій, на підставі наявних в матеріалах справи платіжних доручень, також встановлено, що ТОВ "Аркона-Газ Енергія" сплатило за отримання спеціального дозволу на користування надрами 3 863 300 грн.
13.03.2017 ТОВ "Аркона-Газ Енергія" звернулося до Державної служби геології та надр України із заявою № 12/4 на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі, дослідно-промислової розробки родовищ вуглеводнів, з подальшим видобуванням нафти і газу (промислова розробка родовищ), терміном на 20 років, Свистунківсько-Червонолуцького родовища, розташованого на території Гадячського та Лохвицького районів Полтавської області, разом із додатками. Підставою для надання дозволу у заяві визначено підпункт 1 пункту 8 Порядку № 615.
Державна служба геології та надр України звернулася до Полтавської обласної ради (листом від 13.03.2017 за № 5734/13/12-17) з проханням розглянути питання щодо погодження спеціального дозволу на користування надрами з метою геологічного вивчення, у тому числі, дослідно-промислової розробки з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ) газу природного, конденсату Свистунківсько-Червонолуцького родовища, що знаходиться в Гадяцькому, Лохвицькому районах Полтавської області.
На пленарному засіданні Полтавською обласною радою прийнято рішення від 26.04.2017 № 431, яким погоджено Державній службі геології та надр України надати без проведення аукціону ТОВ "Аркона-Газ Енергія" спеціального дозволу на геологічне вивчення, у тому числі, дослідно-промислову розробку, з подальшим видобуванням (промисловою розробкою) газу природного, конденсату Свистунківсько-Червонолуцького родовища на території Гадяцького та Лохвицького районів Полтавської області, загальна площа ділянки складає 97 кв.км.
13.05.2017 Комісією з питань надрокористування прийнято протокольне рішення №6/2017, яким рекомендовано Держгеонадрам врахувати пропозиції Комісії, зокрема, щодо надання спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до пункту 8 Порядку № 615, в тому числі, ТОВ "Аркона-Газ Енергія".
З посиланням на пункт 8 Порядку № 615, з урахуванням пропозицій Комісії з питань надрокористування 1-м Відповідачем, 15.05.2017 прийнятий наказ № 217 про надання 2-му Відповідачу дозволу на користування надрами Свистунківсько-Червонолуцького родовища строком на 20 років.
На підставі зазначеного наказу, 18.05.2017 1-м Відповідачем видано ТОВ "Аркона-Газ Енергія" спеціальний дозвіл на користування надрами № 4830 з метою геологічного вивчення, дослідно-промислової розробки вуглеводнів родовища, геолого-економічної оцінки і затвердження запасів ДКЗ України. Промислова розробка.
Наказ № 217 та спеціальний дозвіл на користування надрами № 4830 від 18.05.2017 року є предметом спору у цій справі.
Суди попередніх інстанцій, в межах спірних правовідносин, прийшли до висновку, що ТОВ "Аркона Газ-Енергія" отримало спецдозвіл без проведення аукціону з підстав здійснення ним за власні кошти апробації в Державній комісії України по запасах корисних копалин (ДКЗ) та за умови виконання певних умов, передбачених у дозволі, зокрема протягом трьох років затвердити запаси вуглеводів в ДЗК України, що відповідає вимогам чинного законодавства. Крім того, суди прийшли до висновку, що наявність у товариства документів, які засвідчують право на користування надрами, при видачі спецдозволу без проведення аукціону, не передбачена нормами чинного законодавства.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, Верховний Суд виходить з такого.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 затверджено Положення про Державну службу геології та надр України.
Згідно з пунктом 1 Положення № 1174, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Відповідно до пункту 3 Положення № 1174 основними завданнями Держгеонадр є у тому числі (…) реалізація державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно із підпунктом 9 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).
Отже, саме на Державну службу геології та надр України покладено обов`язок із видачі спеціального дозволу на користування надрами.
Згідно із статтею 2 Кодексу України про надра його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Відповідно до статті 3 Кодексу України про надра гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.