ПОСТАНОВА
Іменем України
08 жовтня 2019 року
Київ
справа №805/5191/15-а
адміністративне провадження №К/9901/11072/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Хохуляка В.В., суддів: Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Лідер" на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.07.2016 (головуючий суддя Блохін А.А., судді: Гаврищук Т.Г., Сухарьок М.Г.) у справі №805/5191/15-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Лідер" до Костянтинівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про скасування вимоги,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Лідер" звернулось до суду з адміністративним позовом до Костянтинівської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про скасування податкової вимоги від 04.09.2015 №Ю-30/775-23 щодо сплати недоїмки на суму 199536,89грн.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 21.01.2016 позов задоволено.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.07.2016 рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято у справі нове рішення, яким у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач звернувся з касаційною скаргою до Вищого адміністративного суду України. У касаційній скарзі Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Лідер" просить скасувати постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 12.07.2016 та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування вимог касаційної скарги позивач посилається на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права. Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Лідер" вказує, що підставою для звільнення від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування є лише заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції. Інших додаткових умов для звільнення від виконання обов`язку сплати єдиного внеску не передбачено.
Відповідач правом подання заперечень на касаційну скаргу не скористався, що не перешкоджає розгляду справи.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 08.08.2016 відкрито касаційне провадження у справі №805/5191/15-а.
Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Лідер" зареєстроване в якості юридичної особи Виконавчим комітетом Костянтинівської міської ради Донецької області, включене до ЄДРПОУ за номером 32401484.
Відповідачем 06.11.2014 отримано заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Лідер" від 06.11.2014 №402, якою податковий орган повідомлено про використання останнім права не нараховувати та не сплачувати єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування тощо.
Костянтинівською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області 04.09.2015 винесено вимогу №Ю-30/775-23 щодо сплати недоїмки на суму 199536,89грн., яка включає: 13108,02грн. - несплачена сума нарахованого єдиного внеску згідно зі звітом від 20.01.2015 №1502255578, термін сплати 20.01.2015, 23652,82грн. - несплачена сума нарахованого єдиного внеску згідно зі звітом від 17.02.2015 №1507775792, термін сплати 20.02.2015, 23163,77грн. - несплачена сума нарахованого єдиного внеску згідно зі звітом від 11.03.2015 №1510146920, термін сплати 20.03.2015, 24441,55грн. - несплачена сума нарахованого єдиного внеску згідно зі звітом від 07.04.2015 №1511500460, термін сплати 20.04.2015, 27767,04грн. - несплачена сума нарахованого єдиного внеску згідно зі звітом від 18.05.2015 №1514394071, термін сплати 20.05.2015, 29798,13грн. - несплачена сума нарахованого єдиного внеску згідно зі звітом від 10.06.2015 №1515114858 по строку 22.06.2015, 26353,91грн. - несплачена сума нарахованого єдиного внеску згідно зі звітом від 10.07.2015 №1517295853 по строку 20.07.2015 та 31251,65грн. - несплачена сума нарахованого єдиного внеску згідно зі звітом від 11.08.2015 №1519044543 по строку 20.08.2015.
Зазначену вимогу №Ю-30/775-23 рішенням від 03.12.2015 №25827/6/99-99-10-0107-25 про результати розгляду скарги залишено без змін.
Вважаючи дії відповідача щодо винесення податкової вимоги протиправними позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що положення передбачені пунктом 9.3 розділу VIII Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" щодо звільнення від виконання обов`язків, визначених статтею 6 цього Закону, поширюються на позивача як платника єдиного внеску.
Суд апеляційної інстанції скасовуючи постанову Донецького окружного адміністративного суду від 21.01.2016 та приймаючи рішення про відмову у задоволенні позову зазначив, що позивачем не було надано документа, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), які мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобов`язань, а саме - сертифіката Торгово-промислової палати України, що передбачено статтею 10 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" від 02.09.2014 №1669-VII.
Верховний Суд, переглянувши постанову суду апеляційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, вбачає підстави для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Правовідносини у справі регулюються Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон №2464) та Законом України від 02.09.2014 "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" №1669-VII (далі - Закон №1669-VII).
Відповідно до абзацу першого пункту 1 статті 4 Закону №2464, платниками єдиного внеску є: роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Статтею 6 Закону №2464 платник єдиного внеску зобов`язаний: зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок (пункт 1 частини другої); подавати звітність та сплачувати до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування. У разі надсилання звітності поштою вона вважається поданою в день отримання відділенням поштового зв`язку від платника єдиного внеску поштового відправлення із звітністю (пункт 4 частина друга).
Верховною Радою України 02.09.2014 було прийнято Закон №1669.
Підпунктом б пункту 8 статті 14-1 Закону №1669 розділ VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №2464 було доповнено пунктом 9 3 такого змісту: "9 3. Платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14.04.2014 N405/2014, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", на період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов`язків платника єдиного внеску в період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються".