П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 вересня 2019 року
м. Київ
Справа № 9901/978/18
Провадження № 11-502заі19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
головуючого Князєва В. С.,
судді-доповідача Золотнікова О. С.,
суддів Антонюк Н. О., Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Кібенко О. Р., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.,
за участю секретаря судового засідання Сороки Л. П.,
учасники справи:
позивач ОСОБА_1,
представник позивача - ОСОБА_2,
представник відповідача - Білопольська Н. А.,
розглянула в судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 08 квітня 2019 року (судді Шипуліна Т. М., Бившева Л. І., Васильєва І. А., Юрченко В. П., Желтобрюх І. Л.) у справі № 9901/978/18 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - ВККС, Комісія) про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії та
ВСТАНОВИЛА:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. У грудні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з адміністративним позовом до ВККС, у якому просив:
- визнати протиправним і скасувати рішення Комісії від 05 листопада 2018 року № 1937/ко-18;
- зобов`язати відповідача переглянути на пленарному засіданні рішення колегії Комісії від 17 травня 2018 року № 107/зп-18 по суті, тобто з повторним розглядом (перевіркою) практичного завдання, виконаного ОСОБА_1, його повторною оцінкою усіма членами ВККС і прийняттям нового рішення за результатами повторного розгляду (перевірки) практичного завдання.
2. На обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначив, що 28 березня 2018 року в межах проходження суддями кваліфікаційного оцінювання склав анонімне письмове тестування, за результатами якого набрав 75,325 бала, та практичне завдання, за виконання якого набрав 43,5 бала. Ці результати були затверджені рішенням ВККС від 17 травня 2018 року № 107/зп-18. Не погодившись із вказаним рішенням Комісії в частині визначеного результату виконаного ним 28 березня 2018 року практичного завдання в межах кваліфікаційного оцінювання, він 24 вересня 2018 року на підставі абзацу четвертого частини другої статті 85 Закону України від 02 червня 2016 року № 1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" (далі - Закон № 1402-VIII) звернувся до ВККС із заявою про перегляд рішення Комісії від 17 травня 2018 року № 107/зп-18 щодо результатів виконаного ним 28 березня 2018 року практичного завдання. ПротеВККС рішенням від 05 листопада 2018 року № 1937/ко-18 за наслідками проведеного пленарного засідання відмовила позивачу в перегляді рішення Комісії від 17 травня 2018 року № 107/зп-18 щодо результатів виконаного практичного завдання в межах кваліфікаційного оцінювання суддів на відповідність займаній посаді.
3. На думку позивача, вказане рішення відповідача є протиправним, невмотивованим, прийнятим без розгляду питання по суті та з порушенням процедури.
Короткий зміст рішення суду попередньої інстанції
4. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду рішенням від 08 квітня 2019 року відмовив ОСОБА_1 в задоволенні позову.
5. Судове рішення мотивовано тим, що: положення щодо перегляду Комісією у пленарному складі рішень, прийнятих її палатою чи колегією, щодо результатів виконаного учасником іспиту практичного завдання встановлює право, а не обов`язок Комісії на здійснення такого перегляду; під час вирішення справи не встановлено порушень ВККС порядку встановлення результатів виконаного позивачем 28 березня 2018 року практичного завдання, які затверджені рішенням відповідача від 17 травня 2018 року № 107/зп-18, та порушень Комісією порядку здійснення наданих їй дискреційних повноважень, передбачених абзацом четвертим частини другої статті 85 Закону № 1402-VIII.
Короткий зміст та обґрунтування заявлених в апеляційній скарзі вимог
6. Не погодившись із таким судовим рішенням, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, на обґрунтування якої зазначив, що вважає його незаконним та необґрунтованим.
7. На думку скаржника, ВККС зобов`язана була прийняти і розглянути подану ним скаргу, проте на порушення цього обов`язку Комісія відмовила позивачу у самій можливості розгляду цієї скарги.
8. ОСОБА_1 також зазначив, що висновок суду першої інстанції стосовно необов`язковості здійснення ВККС перегляду рішень її колегій є незаконним, оскільки він ґрунтується на неправильному застосуванні норм матеріального права і не враховує позицій Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ).
9. Крім того, суд першої інстанції не застосував до спірних правовідносин тих положень чинного законодавства, згідно з якими будь-які рішення суб`єктів владних повноважень повинні бути мотивованими й обґрунтованими.
10. На підставі викладеного скаржник просить скасувати оскаржуване рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Позиція інших учасників справи
11. У відзиві на апеляційну скаргу ВККС зазначила, що заперечує проти її задоволення, вважає, що суд першої інстанції надав правильну юридичну оцінку обставинам справи та повно їх установив.
12. На думку Комісії, приймаючи рішення від 05 листопада 2018 року № 1937/ко-18 щодо відмови ОСОБА_1 у перегляді рішення ВККС від 17 травня 2018 року № 107/зп-18 про затвердження результатів виконаного практичного завдання, відповідач діяв відповідно до наданих йому повноважень та керуючись статтями 83-85, 93, 101 Закону № 1402-VIII і Положенням про порядок та методологію кваліфікаційного оцінювання, показники відповідності критеріям кваліфікаційного оцінювання та засоби їх встановлення, затвердженим рішенням Комісії від 03 листопада 2016 року № 143/зп-16 (далі - Положення).
13. Крім того, всупереч твердженням ОСОБА_1 ВККС не порушила його права та інтереси, оскільки відповідно до частини другої статті 19 Конституції України діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. При цьому Комісія не порушила й порядок здійснення наданих їй дискреційних повноважень, передбачених абзацом четвертим частини другої статті 85 Закону № 1402-VIII.
14. У зв`язку з викладеним ВККС просить залишити апеляційну скаргу ОСОБА_1 без задоволення, а оскаржуване рішення Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду - без змін.
15. У судовому засіданні суду апеляційної інстанції позивач та його представник підтримали апеляційну скаргу та просили її задовольнити з викладених у ній мотивів.
16. Представник відповідача заперечив проти задоволення апеляційної скарги з мотивів, наведених у відзиві на неї.
Рух апеляційної скарги
17. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 03 червня 2019 року відкрила апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_1, а ухвалою від 24 червня 2019 року призначила справу до апеляційного розгляду в судовому засіданні з повідомлення (викликом) сторін на підставі положень частини першої статті 310 та частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Обставини справи, встановлені судом першої інстанції
18. Указом Президента України від 11 травня 2004 року № 514/2004 ОСОБА_1 призначено строком на п`ять років на посаду судді Московського районного суду міста Харкова.
19. Постановою Верховної Ради України від 19 листопада 2009 року № 1735-VІ "Про обрання суддів", зокрема, ОСОБА_1 обрано на посаду судді Московського районного суду міста Харкова безстроково.
20. Рішенням ВККС від 01 лютого 2018 року № 8/зп-18 призначено кваліфікаційне оцінювання суддів місцевих та апеляційних судів на відповідність займаній посаді, зокрема і ОСОБА_1
21. Комісія рішенням від 02 березня 2018 року № 33/зп-18 призначила проведення 28 березня 2018 року іспиту для суддів місцевих судів (кримінальна спеціалізація) в межах кваліфікаційного оцінювання суддів на відповідність займаній посаді, зокрема і ОСОБА_1, та встановила мінімально допустимий бал іспиту -50 відсотків від максимально можливого бала у разі набрання суддею:
- 50 і більше відсотків від максимально можливого бала за складення анонімного письмового тестування;
- 50 і більше відсотків від максимально можливого бала за виконання практичного завдання.
22. 28 березня 2018 року ОСОБА_1 склав анонімне письмове тестування та практичне завдання в межах процедури кваліфікаційного оцінювання на відповідність займаній посаді.
23. ВККС рішенням від 17 травня 2018 року № 107/зп-18 затвердила кодовані та декодовані результати складеного суддями 28 березня 2018 року іспиту (анонімного письмового тестування та письмового практичного завдання) в межах процедури кваліфікаційного оцінювання на відповідність займаній посаді, зокрема, ОСОБА_1
24. За результатами складення анонімного письмового тестування ОСОБА_1 отримав 75,375 бала, за результатами виконання практичного завдання -43,5 бала.
25. Рішенням від 20 липня 2018 року № 1279/ко-18 ВККС визначила, що суддя Московського районного суду міста Харкова ОСОБА_1 не склав іспиту для суддів місцевих та апеляційних судів; відмовила в допуску ОСОБА_1 до другого етапу кваліфікаційного оцінювання на відповідність займаній посаді "Дослідження досьє та проведення співбесіди"; визнала суддю Московського районного суду міста Харкова ОСОБА_1 таким, що не відповідає займаній посаді; внесла подання до Вищої ради правосуддя (далі - ВРП) про звільнення з посади судді Московського районного суду міста Харкова ОСОБА_1 .
26. На обґрунтування зазначеного рішення Комісія вказала, що отриманий суддею Московського районного суду міста Харкова ОСОБА_1 бал за виконання практичного завдання є меншим 50 відсотків від максимального допустимого бала, передбаченого підпунктами 5.1.1.1 та 5.1.1.2 пункту 5 глави 6 розділу ІІ "Методологія кваліфікаційного оцінювання" Положення, що у розумінні пункту 9 глави 6 розділу ІІ Положення свідчить про те, що він не склав іспиту і не може бути допущеним до другого етапу кваліфікаційного оцінювання на відповідність займаній посаді "Дослідження досьє та проведення співбесіди".
27. 24 вересня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до ВККС із заявою про перегляд рішення Комісії від 17 травня 2018 року № 107/зп-18 щодо результатів виконаного 28 березня 2018 року практичного завдання в межах кваліфікаційного оцінювання.
28. Правовою підставою для звернення із вищезгаданою заявою позивач визначив положення абзацу четвертого частини другої статті 85 Закону № 1402-VIII. На обґрунтування фактичних підстав порушеного питання ОСОБА_1 зазначив про те, що складений ним 28 березня 2018 року при виконанні практичного завдання обвинувальний вирок у кримінальному провадженні за своїм змістом відповідає вимогам статті 374 Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК України), а допущені стилістичні та орфографічні помилки не могли суттєво вплинути на отриманий бал за результатами виконання практичного завдання.
29. 01 листопада 2018 року на офіційному вебсайті ВККС опублікувала інформацію щодо розгляду Комісією 05 листопада 2018 року о 12:00 питання про перегляд рішень ВККС у межах процедури кваліфікаційного оцінювання на відповідність займаній посаді щодо виконання практичного завдання.
30. Рішенням від 05 листопада 2018 року № 1937/ко-18 ВККС за наслідками проведеного пленарного засідання відмовила судді Московського районного суду міста Харкова ОСОБА_1 у перегляді рішення Комісії від 17 травня 2018 року № 107/зп-18.
31. Приймаючи вказане рішення, ВККС виходила з того, що остаточний результат виконаного суддею ОСОБА_1 практичного завдання визначений спеціальним програмним комплексом на підставі оцінок членів Комісії з урахуванням правил, встановлених Порядком проведення іспиту та методики встановлення його результатів у процедурі кваліфікаційного оцінювання, затвердженого рішенням Комісії від 04 листопада 2016 року № 144/зп-16 (далі - Порядок), а підстав для перегляду рішення Комісії від 17 травня 2018 року № 107/зп-18 про затвердження таких результатів немає.
32. Не погодившись із таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.
33. Установлених судом першої інстанції обставин справи її учасники не оспорюють.
ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування. Оцінка висновку суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи
34. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
35. Згідно із частиною другою статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
36. На підставі підпункту 4 пункту 16-1 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України з дня набрання чинності Законом України від 02 червня 2016 року № 1401-VIII "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" (далі - Закон № 1401-VIII) відповідність займаній посаді судді, якого призначено на посаду строком на п`ять років або обрано суддею безстроково до набрання чинності вказаним Законом, має бути оцінена в порядку, визначеному законом. Виявлення за результатами такого оцінювання невідповідності судді займаній посаді за критеріями компетентності, професійної етики або доброчесності чи відмова судді від такого оцінювання є підставою для звільнення судді з посади. Порядок та вичерпні підстави оскарження рішення про звільнення судді за результатами оцінювання встановлюються законом.
37. Пунктом 20 розділу ХІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 1402-VIII встановлено, що відповідність займаній посаді судді, якого призначено на посаду строком на п`ять років або обрано суддею безстроково до набрання чинності Законом № 1401-VIII, оцінюється колегіями ВККС в порядку, визначеному цим Законом. Виявлення за результатами такого оцінювання невідповідності судді займаній посаді за критеріями компетентності, професійної етики або доброчесності чи відмова судді від такого оцінювання є підставою для звільнення судді з посади за рішенням ВРП на підставі подання відповідної колегії ВККС.
38. За правилами частин першої, другої та п`ятої статті 83 Закону № 1402-VIII кваліфікаційне оцінювання проводиться ВККС з метою визначення здатності судді (кандидата на посаду судді) здійснювати правосуддя у відповідному суді за визначеними законом критеріями. Критеріями кваліфікаційного оцінювання є: 1) компетентність (професійна, особиста, соціальна тощо); 2) професійна етика; 3) доброчесність. Порядок та методологія кваліфікаційного оцінювання, показники відповідності критеріям кваліфікаційного оцінювання та засоби їх встановлення затверджуються ВККС.