ПОСТАНОВА
Іменем України
08 жовтня 2019 року
Київ
справа №806/7413/13-а
адміністративне провадження №К/9901/8118/18
К/9901/8122/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Хохуляка В.В.,
суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційні скарги: 1. Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Житомирській області та 2. Головного управління Державної казначейської служби України у Житомирській області на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 15.01.2014 (суддя - Єфіменко О.В.) та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 20.05.2015 (головуючий суддя - Одемчук Є.В., судді: Бучик А.Ю., Майор Г.І.) у справі № 806/7413/13-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Біокоре Україна" до Житомирської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Житомирській області, Головного управління Державної казначейської служби України у Житомирській області, за участю Прокуратури м. Житомира, про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, стягнення коштів, -
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Біокоре Україна" (далі - ТОВ "Біокоре Україна") звернулося до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило суд визнати протиправною бездіяльність Житомирської об`єднаної Державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Житомирській області (далі - Житомирська ОДПІ) щодо неподання нею у встановленому законом порядку висновку про повернення на розрахунковий рахунок ТОВ "Біокоре Україна" 2879515,60 грн. надмірно сплаченого податку на прибуток підприємств з відповідного бюджету до Головного управління державної казначейської служби у Житомирській області (далі - ГУ ДКС у Житомирській області); зобов`язати Житомирську ОДПІ скласти та подати для виконання до ГУ ДКС у Житомирській області висновок про повернення на розрахунковий рахунок ТОВ "Біокоре Україна" 2879515,60 грн. надмірно сплаченого податку на прибуток підприємств з відповідного бюджету; стягнути з Державного бюджету України на користь ТОВ "Біокоре Україна" 2879515,60 грн. надмірно сплаченого податку на прибуток підприємств.
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 15.01.2014 позов задоволено.
Ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 03.03.2014 зазначене рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 24.03.2015 ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 03.03.2014 скасовано, справу направлено на новий апеляційний розгляд з тих підстав, що податковий орган, оскаржуючи в апеляційному порядку постанову суду першої інстанції, зазначив про передчасність висновків про задоволення позову у зв`язку із прийняттям 19.07.2013 податкових повідомлень-рішень № 000044222 та № 000045222 та їх оскарження в судовому порядку. Проте, переглядаючи постанову місцевого адміністративного суду, судом апеляційної інстанції не надано оцінки вказаним доводам, не досліджено питання наявності у такого платника податкового боргу.
За наслідками повторного апеляційного перегляду, ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 20.05.2015 постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 15.01.2014 залишено без змін.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Житомирська ОДПІ та ГУ ДКС у Житомирській області оскаржили їх у касаційному порядку.
У касаційних скаргах відповідачі просять скасувати постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 15.01.2014, ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 20.05.2015 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.
В обґрунтування своїх вимог Житомирська ОДПІ посилається на те, що судами першої та апеляційної інстанції не враховано той факт, що податкові повідомлення-рішення від 19.07.2013 № 000044222 та № 000045222 оскаржуються в судовому порядку, а тому здійснювати повернення коштів на рахунок платника є недоцільним.
Касаційна скарга ГУ ДКС у Житомирській області мотивована тим, що висновок від державної податкової інспекції до ГУ ДКС у Житомирській області не надходив, тому Головне управління виконуючи свої повноваження не здійснювало будь-яких протиправних дій відносно позивача. Повернення платником податків помилково та/або надмірно сплачених коштів повинно здійснюватися відповідно до Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787.
Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційні скарги, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Згідно з пунктом 14.1.115 статті 14 Податкового кодексу України надміру сплачені грошові зобов`язання - це суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Відповідно до підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 Податкового кодексу України України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Порядок повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань встановлений статтею 43 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) та Порядком повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 № 787.
Пунктом 43.1 статті 43 Податкового кодексу України встановлено, що помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
Відповідно до пункту 43.3 статті 43 Податкового кодексу України обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Положеннями пунктів 43.4, 43.5 статті 43 Податкового кодексу України встановлено, що платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.