1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Рішення



РІШЕННЯ

Іменем України



03 жовтня 2019 року

Київ

справа №9901/88/19

адміністративне провадження №П/9901/88/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Гусака М.Б., суддів: Васильєвої І.А., Желтобрюх І.Л., Хохуляка В.В., Юрченко В.П.,

секретар судового засідання - Хом`як О.А.,

за участю: позивач ОСОБА_1,

представник відповідача: Гунченко О.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України про визнання дій протиправними, визнання незаконним і скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

19 лютого 2019 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшов позов ОСОБА_1. до Вищої кваліфікаційної комісії суддів України (далі - ВККС України), Громадської ради міжнародних експертів (далі - ГРМЕ), у якому він просив:

- визнати протиправними дії щодо проведення 18 січня 2019 року спеціального спільного засідання ГРМЕ та ВККС України;

- визнати незаконним і скасувати рішення, прийняте за результатами спеціального спільного засідання ГРМЕ та ВККС України від 18 січня 2019 року, яким припинено його участь у конкурсі на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.

На обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що він брав участь у конкурсі на заміщення вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду, оголошеного рішенням ВККС України від 2 серпня 2018 року № 186/зп-18.

За результатами складеного іспиту, проведеного під час кваліфікаційного оцінювання у межах конкурсу, він отримав 163,5 бала. Рішенням ВККС України від 27 грудня 2018 року його допущено до другого етапу кваліфікаційного оцінювання "дослідження досьє та проведення співбесіди".

Під час другого етапу конкурсу за результатами засідання від 4 січня 2019 року ГРМЕ прийняла рішення скликати спеціальне спільне засідання з ВККС України для встановлення відповідності восьми кандидатів, у тому числі позивача, критеріям, викладеним у частині четвертій статті 8 Закону України "Про Вищий антикорупційний суд" з огляду на те, що відповіді на поставлені кандидатам запитання викликають обґрунтовані сумніви у доброчесності кандидатів.

За результатами вказаного спеціального спільного засідання ГРМЕ з ВККС України від 18 січня 2019 року було прийнято рішення № 49/вс-19 (Т. 2, аркуш досьє 30-35), яким встановлено, що рішення про те, що позивач відповідає критеріям, визначеним статтею 8 Закону України "Про Вищий антикорупційний суд", не набрало установленої цією статтею кількості голосів; позивача визнано таким, що припинив участь у конкурсі на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.

Рішення мотивоване тим, що кандидат не надав чіткого і зрозумілого пояснення та підтверджуючих документів щодо джерел придбання ним у 2011 році автомобіля Audi Q7, джерел фінансування значної кількості подорожей за кордон, які він здійснив за період з 2012 по 2018 роки, а також агресивним і конфронтаційним стилем спілкування кандидата із представниками ВККС України та ГРМЕ, що свідчить про істотно низький рівень розсудливості, стриманості та непрофесійну поведінку кандидата.

На думку позивача, ГРМЕ не мала законних підстав ініціювати проведення спеціального спільного засідання з ВККС України з огляду на недотримання порядку провадження іноземними громадянами діяльності на території України, а саме: неотримання ВККС України дозволів на працевлаштування членів ГРМЕ, які є іноземцями. Також позивач вказав на відсутність у ГРМЕ організаційно-технічного забезпечення для здійснення своєї діяльності, що, на його думку, тягне за собою незаконність прийнятих нею рішень.

Крім цього, ОСОБА_1 зазначив, що ГРМЕ, яка діяла упереджено щодо нього, не надала йому як кандидату на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду достатньо часу для надання відповідей на її запитання; не взяла до уваги рішення НАЗК щодо законності джерел походження його майна, прийняте за результатами перевірки декларацій за 2015-2016 роки, а самостійно, з перевищенням наданих їй законом повноважень, збирала відомості щодо майнового стану позивача та членів його сім`ї.

Відповідач подав відзив на позов, в якому, посилаючись на передбачену законом процедуру кваліфікаційного оцінювання кандидата у межах конкурсу на заміщення вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду, умови якої позивачу були відомі заздалегідь, вказав на безпідставність позовних вимог та необґрунтованість позову. При цьому, відповідач зазначив, що позивач брав участь у конкурсній процедурі, де кандидат доводить свою відповідність критеріям, встановленим для обіймання відповідної посади, а ВККС України лише надає оцінку певним фактам і обставинам, що підлягають дослідженню в рамках здійснення оцінювання, у сукупності з поясненнями кандидата та отриманими документами встановлює відповідність такої особи визначеним критеріям. З урахуванням викладеного, просить у задоволенні позову відмовити.

До відзиву додано копію заяви голови ГРМЕ.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 25 березня 2019 року відкрив провадження в адміністративній справі за вказаним позовом ОСОБА_1. та ухвалив не залучати ГРМЕ як відповідача за цим позовом.

Ухвалою судді Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Гусака М.Б. від 30 травня 2019 року справу прийнято до свого провадження у зв`язку з повторним автоматизованим розподілом судової справи між суддями від 24 травня 2019 року.

Позивачем подано клопотання про залучення ГРМЕ в якості співвідповідача.

Колегією суддів в судовому засіданні 26 червня 2019 року ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, відмовлено у задоволенні клопотання. При цьому, колегія суддів виходила з того, що, враховуючи системний аналіз положень статей 8, 9 Закону України "Про Вищий антикорупційний суд", положень Закону України "Про судоустрій і статус суддів", якими встановлено правовий статус ВККС України у процедурі конкурсного добору кандидатів на посаду судді, зокрема, на посаду судді Вищого антикорупційного суду, ГРМЕ у цих правовідносинах не є самостійним органом (суб`єктом владних повноважень), уповноваженим ухвалювати рішення стосовно подальшої участі кандидатів на посаду судді в оголошеному на цю посаду конкурсі.

Заслухавши доповідь головуючого судді, представників сторін, встановивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд приходить до висновку, що позов не підлягає задоволенню, з таких підстав.

Згідно з частиною першою статті 79 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та частиною першою статті 8 Закону України "Про Вищий антикорупційний суд" конкурс на зайняття посади судді Вищого антикорупційного суду здійснюється в порядку, визначеному Конституцією України, Законом України "Про судоустрій і статус суддів", положенням про проведення конкурсу та з урахуванням особливостей, передбачених статтею 8 Закону України "Про Вищий антикорупційний суд".

Відповідно до частини п`ятої статті 8 Закону України "Про Вищий антикорупційний суд" за ініціативою не менше трьох членів Громадської ради міжнародних експертів питання відповідності будь-якого кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду критеріям, зазначеним в частині четвертій цієї статті, розглядається на спеціальному спільному засіданні Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та Громадської ради міжнародних експертів. Рішення щодо відповідності такого кандидата цим критеріям ухвалюється більшістю від спільного складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів України та членів Громадської ради міжнародних експертів, за умови, що за нього проголосували не менше половини членів Громадської ради міжнародних експертів. У разі неприйняття такого рішення кандидат вважається таким, що припинив участь у конкурсі.

Положення про проведення конкурсу на зайняття вакантної посади судді затверджене рішенням ВККС України від 2 листопада 2016 року № 141/зп-16.

Рішенням ВККС України від 2 серпня 2018 року № 186/зп-18 оголошено конкурс на зайняття 39 вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду, з яких 27 посад суддів до Вищого антикорупційного суду, 12 посад суддів - до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.

Заєць Т.О. 14 вересня 2018 року звернувся до ВККС України із заявою про допуск до участі у конкурсі на зайняття вакантної посади судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду та проведення стосовно нього кваліфікаційного оцінювання для підтвердження здатності здійснювати правосуддя у відповідному суді, як особа, яка відповідає вимогам пункту 1 частини другої статті 7 Закону України "Про Вищий антикорупційний суд", тобто має стаж роботи на посаді судді не менше п`яти років.

ВККС України відповідно до частини п`ятої статті 81 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" на підставі поданих документів встановлює відповідність особи вимогам до кандидата на посаду судді вищого спеціалізованого суду та формує його досьє, проводить кваліфікаційне оцінювання кандидата на посаду судді вищого спеціалізованого суду, проводить спеціальну перевірку щодо кандидатів на посаду судді, які допущені до етапу дослідження досьє та проведення співбесіди кваліфікаційного оцінювання.

Частиною другою статті 33 цього закону визначено, що суддею Вищого антикорупційного суду може бути особа, яка відповідає вимогам до кандидатів на посаду судді, за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердила здатність здійснювати правосуддя у Вищому антикорупційному суді, а також відповідає іншим вимогам, установленим законом.

Позивача, на підставі дослідження ВККС України поданих ним документів, рішенням від 18 жовтня 2018 року № 230/зп-18 було допущено до проходження кваліфікаційного оцінювання для участі у конкурсі на зайняття вакантних посад суддів Вищого антикорупційного суду.

Статтею 85 вказаного закону визначено, що кваліфікаційне оцінювання включає такі етапи: складення іспиту, дослідження досьє та проведення співбесіди.

За результатами складеного іспиту ОСОБА_1 отримав 163, 5 бала, та рішенням ВККС України від 27 грудня 2018 року його було допущено до другого етапу кваліфікаційного оцінювання "дослідження досьє та проведення співбесіди".

Частиною другою статті 83 Закону №1402-VIII встановлено, що критеріями кваліфікаційного оцінювання є: 1) компетентність (професійна, особиста, соціальна тощо); 2) професійна етика; 3) доброчесність.

Отже, відповідність кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду критерію доброчесності є однією з обов`язкових умов для зайняття цієї посади.

Відповідно до частини четвертої статті 8 Закону України "Про Вищий антикорупційний суд" з метою сприяння ВККС України у встановленні відповідності кандидатів на посади суддів цього суду критеріям доброчесності (законності джерел походження майна кандидата, відповідності рівня життя кандидата або членів його сім`ї задекларованим доходам, відповідності способу життя кандидата його статусу, наявності знань та практичних навичок для розгляду справ, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду) утворюється ГРМЕ.

Частинами першою та другою статті 9 цього закону визначено, що ГРМЕ утворюється строком на шість років ВККС України для сприяння їй у підготовці рішень з питань призначення на посади суддів цього суду та є її допоміжним органом. ГРМЕ виконує свої повноваження у складі шести членів, які призначаються ВККС України виключно на підставі пропозицій міжнародних організацій, з якими Україна співпрацює у сфері запобігання та протидії корупції відповідно до міжнародних договорів України.

Згідно із вказаними вимогами закону рішенням ВККС України від 6 листопада 2018 року № 249/зп-18 призначено шість членів ГРМЕ.

Частиною дев`ятою статті 9 цього закону визначено, що ГРМЕ збирає, перевіряє та аналізує інформацію щодо кандидатів на посади суддів Вищого антикорупційного суду; надає Вищій кваліфікаційній комісії суддів України інформацію щодо кандидатів на посади суддів Вищого антикорупційного суду; бере участь у спеціальному спільному засіданні у передбачених цим Законом випадках; вживає заходів до захисту персональних даних, інформації з обмеженим доступом, які стали відомі Громадській раді міжнародних експертів, її членам у зв`язку із здійсненням їх повноважень.

Порядок участі ГРМЕ у вищезазначеній процедурі кваліфікаційного оцінювання в частині надання ВККС України інформації стосовно кандидатів, ініціювання спеціального спільного засідання ВККС України та ГРМЕ щодо розгляду питання відповідності будь-якого кандидата на посаду судді Вищого антикорупційного суду критеріям доброчесності передбачено статтею 8 зазначеного закону.

13 грудня 2018 року ВККС України передала ГРМЕ копії досьє 153 кандидатів на посади суддів Вищого антикорупційного суду та Апеляційної палати цього ж суду, зокрема, й копію досьє ОСОБА_1., який надав згоду ГРМЕ на повний і безпосередній доступ до матеріалів досьє (аркуш досьє 73).

Відповідно до статті 8 вказаного закону та підпункту 4.11.5 пункту 4.11 розділу ІV Регламенту ВККС України, ГРМЕ ініційовано розгляд питання відповідності кандидата на посаду судді ОСОБА_1. критеріям, визначеним частиною 8 цього закону на спеціальному спільному засіданні шляхом подання до ВККСУ України відповідного повідомлення, яке містить, зокрема, інформаційну записку кандидата, в якій наведено обставини, які викликали у ГРМЕ обґрунтований сумнів щодо відповідності кандидата критеріям, передбаченим частиною четвертою статті 8 вказаного закону.

За результатами спеціального спільного засідання ВККС України та ГРМЕ від 18 січня 2019 року рішення про те, що кандидат на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 відповідає критеріям, визначеним статтею 8 Закону України "Про Вищий антикорупційний суд", не набрало установленої цією статтею кількості голосів. Визнано кандидата на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1. таким, що припинив участь в оголошеному Комісією 2 серпня 2018 року конкурсі на посаду судді Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду.

Вказане рішення прийнято відповідно до положень статті 8 Закону України "Про Вищий антикорупційний суд", що спростовує доводи позивача про прийняття відповідачем не передбаченого законом рішення.

Підставою для прийняття цього Рішення стали наступні обставини: кандидат не надав чіткого і зрозумілого пояснення та підтверджуючих документів щодо джерел придбання ним у 2011 році автомобіля Audi Q7 за 715 000 грн; джерел фінансування значної кількості подорожей за кордон, які він здійснив за період з 2012 по 2018 роки, а також агресивний і конфронтаційний стиль спілкування кандидата із ВККС України та ГРМЕ, що свідчить про істотно низький рівень розсудливості, стриманості та непрофесійність манери поведінки кандидата.


................
Перейти до повного тексту