1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 жовтня 2019 року

Київ

справа №807/217/17

провадження №№ К/9901/35563/18, К/9901/35572/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовною заявою Всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства "Колос" Агропромислового комплексу України до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області в особі відділу примусового виконання рішень, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Підприємство об`єднання громадян експлуатаційно-виробниче підприємство "Учбово-спортивна база "Закарпаття" Всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства "Колос" агропромислового комплексу України, за участю прокуратури Закарпатської області, про визнання дій протиправними, провадження по якій відкрито

за касаційними скаргами Громадської організації "Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство "Колос" та заступника прокурора Львівської області на ухвалу Закарпатського окружного адміністративного суду від 6 грудня 2017 року, постановлену у складі головуючого судді Луцович М. М., та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 7 лютого 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: Коваля Р. Й. (головуючий), Святецького В. В., Судової-Хомюк Н. М.

І. Обставини справи

1. У березні 2017 року Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство "Колос" агропромислового комплексу України (надалі також ВФСТ "Колос", позивач) звернулось до суду з позовною заявою до Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області в особі відділу примусового виконання рішень (надалі також відповідач), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Підприємства об`єднання громадян експлуатаційно-виробниче підприємство "Учбово-спортивна база "Закарпаття" Всеукраїнського фізкультурно-спортивного товариства "Колос" агропромислового комплексу України (надалі також ПОГЕВП "Учбово-спортивна база "Закарпаття"), в якій просило:

1.1. визнати протиправними дії Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Закарпатській області (надалі також Орган ДВС) щодо включення до акту опису й арешту майна від 21 жовтня 2015 року (виконавче провадження № 47602724) експлуатаційних свердловин 2-т та 8-т, що знаходяться за адресою: м. Берегове, вул.Корятовича, 1, а також щодо накладення арешту на це майно;

1.2. визнати протиправними дії Органу ДВС щодо неповідомлення ПОГЕВП "Учбово-спортивна база "Закарпаття" результатів оцінки майна, проведеної на підставі постанови про призначення експерта для участі у виконавчому провадженні від 10 червня 2016 року;

1.3. визнати протиправними дії Органу ДВС щодо передачі на реалізацію державному підприємству "СЕТАМ" Міністерства юстиції України (надалі - ДП "СЕТАМ") споруди свердловини термальних вод № 2-т у м. Берегове по вул. Корнятовича, 1.

2. Закарпатський окружний адміністративний суд ухвалою від 6 грудня 2017 року, яку залишено без змін постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 7 лютого 2018 року, залишив зазначену позовну заяву без розгляду.

3. Ухвалюючи такі рішення, суди виходили з того, що позивач, звернувшись до суду з указаною позовною заявою 10 березня 2017 року, пропустив установлений процесуальним законом строк звернення до адміністративного суду.

4. При цьому суди встановили, що 6 липня 2016 року Орган ДВС надіслав на адресу позивача лист № 2013/4-915, згідно з яким у позивача витребувано правовстановлюючі документи та технічну документацію на майно, яке було описано відповідно до актів опису та арешту майна від 10 червня 2015 року на предмети домашнього вжитку 222 позиції та від 21 жовтня 2015 року на експлуатаційні свердловини 2-т та 8-т. Цим же листом Орган ДВС надав ВФСТ "Колос" копію акту опису і арешту майна від 10 червня 2015 року та арешту майна від 21 жовтня 2015 року.

5. Відтак, за висновками судів, про накладення арешту на згадане майно та його опис позивачеві було відомо з листа Органу ДВС від 6 липня 2016 року № 2013/4-915, на який ВФСТ "Колос" надало відповідь від 14 липня 2016 року № 281/01-5.

6. Також суди зазначили, що оскільки позивач не є стороною відповідного виконавчого провадження, дії та рішення відповідача в межах якого є предметом оскарження, строк звернення до суду слід обраховувати на загальних підставах.

ІІ. Провадження в суді касаційної інстанції

7. Правонаступник позивача - Громадська організація "Всеукраїнське фізкультурно-спортивне товариство "Колос" і заступник прокурора Львівської області, вважаючи зазначені судові рішення ухваленими з порушенням вимог процесуального закону, подали касаційні скарги.

8. Доводи зазначених скарг зводяться до відсутності факту пропущення позивачем строку звернення до суду, адже, за твердженням авторів касаційних скарг, позивач дізнався про порушення своїх прав лише 7 березня 2017 року під час ознайомлення із матеріалами господарської справи № 907/83/17, після чого невідкладно звернувся до суду.

ІІІ. Джерела права й акти їх застосування

9. За змістом частини першої статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) в редакції, яка була чинна на час виникнення спірних правовідносин, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

10. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (частина друга зазначеної статті).

11. Частиною третьою цієї ж статті обумовлено, що для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів. Для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк.

12. За приписами частин першої, другої статті 181 цього ж Кодексу, яка визначала особливості провадження у справах з приводу рішень, дій або бездіяльності органу державної виконавчої служби, приватного виконавця, учасники виконавчого провадження (крім державного виконавця, приватного виконавця) та особи, які залучаються до проведення виконавчих дій, мають право звернутися до адміністративного суду із позовною заявою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця порушено їхні права, свободи чи інтереси, а також якщо законом не встановлено інший порядок судового оскарження рішень, дій чи бездіяльності таких осіб.

Позовну заяву може бути подано до суду:

у десятиденний строк з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення її прав, свобод чи інтересів;

у триденний строк з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення її прав, свобод чи інтересів, у разі оскарження постанови про відкладення провадження виконавчих дій.

13. Наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду визначені у статті 100 КАС України в зазначеній редакції, відповідно до якої адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.

14. Позовна заява може бути залишена без розгляду як на стадії вирішення питання про відкриття провадження в адміністративній справі без проведення судового засідання, так і в ході підготовчого провадження чи судового розгляду справи (частина друга зазначеної статті).

15. Відповідно до пункту 9 частини 155 КАС України в наведеній редакції суд своєю ухвалою залишає позовну заяву без розгляду, якщо позовну заяву подано з пропущенням встановленого законом строку звернення до адміністративного суду і суд не знайшов підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними.


................
Перейти до повного тексту