1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 жовтня 2019 року

Київ

справа №815/6277/17

провадження №К/9901/47883/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.

розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу

за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити певні дії,

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 7 грудня 2017 року, постановлену у складі судді Стефанова С. О., та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 березня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: Турецької І. О. (доповідач), Стас Л. В., Косцової І. П.

І. Обставини справи

1. 6 грудня 2017 року ОСОБА_1 (надалі також позивач) звернулась до суду з позовом до Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області (надалі також відповідач) про визнання протиправним та скасування наказу від 25 вересня 2017 року № 181 про відмову в оформленні документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту та зобов`язання прийняти рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту.

2. Також позивачем подано клопотання про поновлення строку звернення до адміністративного суду, яке мотивоване тим, що вона зверталась до суду із аналогічним позовом, який залишено без розгляду.

3. Одеський окружний адміністративний суд ухвалою від 7 грудня 2017 року, яку залишено без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 березня 2018 року, відмовив у задоволенні клопотання позивача про поновлення строку на звернення до суду з адміністративним позовом та залишив зазначений адміністративний позов ОСОБА_1 без розгляду.

4. Ухвалюючи такі рішення, суди виходили з пропуску позивачем установленого частиною першою статті 12 Закону України "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту" строку звернення до адміністративного суду в цій категорії справ і відсутності підстав для його поновлення.

5. При цьому суди встановили, що повідомлення про відмову в оформленні документів для вирішення питання про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, позивач отримала 11 жовтня 2017 року. Цього ж дня ОСОБА_1 року звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області про визнання протиправним та скасування зазначеного наказу від 25 вересня 2017 року № 181 і зобов`язання вчинити певні дії. Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 23 листопада 2017 року у справі № 815/5365/17 вказаний позов залишено без розгляду відповідно до вимог пункту 4 частини першої статті 155 КАС України у зв`язку з повторною неявкою позивача, ненадання доказів поважності причин неприбуття до суду позивача, а також неподання до суду заяви про розгляд справи без його участі.

ІІ. Провадження у суді касаційної інстанції

6. Позивач, уважаючи судові рішення судів першої й апеляційної інстанцій ухваленими з порушенням вимог процесуального закону, подала касаційну скаргу.

7. У касаційній скарзі автор просить скасувати оскаржувані судові рішення й ухвалити нове рішення відповідно до заявлених нею позовних вимог.

8. Доводи касаційної скарги зводяться до незгоди з висновками судів про відсутність поважних причин пропуску строку звернення до суду.

9. Головне управління Державної міграційної служби України в Одеській області подало відзив на касаційну скаргу, в якому, наполягаючи на необґрунтованості останньої, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

ІІІ. Джерела права й акти їх застосування

10. Відповідно до частини першої статті 99 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в редакції, яка була чинна на час виникнення спірних правовідносин, звернення позивача до суду та розгляду справи в суді першої інстанції, адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

11. Для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (частина друга зазначеної статті).

12. Законом, яким установлені спеціальні строки звернення до суду у справах цієї категорії, є Закон України від 8 липня 2011 року № 3671-VI "Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту" (надалі - Закон № 3671-VI).

13. За приписами частин першої, п`ятої та п`ятнадцятої статті 10 Закону № 3671-VI рішення за заявою про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, у тому числі стосовно перебуваючих з ним на території України неповнолітніх дітей (членів сім`ї заявника або таких, які знаходяться під його опікою чи піклуванням), внесених до анкети заявника, на визнання яких біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, є письмова згода заявника, висловлена в анкеті чи заяві, приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту, протягом місяця з дня отримання особової справи заявника та письмового висновку. Строк прийняття рішення може бути продовжено керівником центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту, але не більш як до трьох місяців.


................
Перейти до повного тексту