1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



09 жовтня 2019 року

Київ

справа №817/2182/16

провадження №К/9901/7098/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.

розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Пас-Транс" до Державної служби України з безпеки на транспорті, третя особа - ПП "Корецьавтотранс", про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Укр-Пас-Транс" на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від 13 червня 2017 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Друзенко Н. В., суддів: Кошмелюк Т. О., Дорошенко Н. О., та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2017 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого - Охрімчук І. Г., суддів: Капустинського М. М., Моніча Б. С.

І. Суть спору

1. В грудні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр-Пас-Транс" (надалі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (надалі - відповідач), в якому просив:

1.1. визнати протиправним та скасувати рішення конкурсного комітету з проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міському та приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут) в частині визначення ПП "Корецьавтотранс" (надалі - третя особа) переможцем по об`єкту №41 маршруту Рівне-Почаїв №№ рейсів 469/470; 471/472; 473/474, прийняте при проведенні конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських і приміських маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут), та відбувся 07 червня 2016 року;

1.2. зобов`язати конкурсний комітет з проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміському та приміських маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут), визначити переможця конкурсу на право перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування по об`єкту №41 маршруту Рівне-Почаїв №№ рейсів 469/470; 471/472; 473/474, на підставі бальної системи оцінки пропозицій, чинної станом на 07.06.2016, та документів, поданих перевізниками-претендентами до 11 травня 2016 року включно.

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що він, будучи перевізником-претендентом, посів друге місце за результатами проведеного 07 червня 2016 року конкурсу по об`єкту №41 маршруту Рівне-Почаїв №№ рейсів 469/470; 471/472; 473/474, організованого відповідачем. Переможцем конкурсу по даному об`єкту визнано третю особу.

2.1. Позивач стверджує, що для участі в конкурсі переможець повинен був мати у власності, співвласності, лізингу, оренді 61 автобус, натомість, на момент подачі документів на конкурс та під час проведення даного конкурсу в його користуванні зареєстровано лише 46 автобусів.

2.2. Зазначає, що подані третьою особою на конкурс документи містять недостовірну інформацію, а конкурсна пропозиція не відповідає умовам конкурсу, визначеним Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1081 від 03 грудня 2008 року (надалі - Порядок в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин). Проте, конкурсним комітетом допущено третю особу до участі в конкурсі та визнано її переможцем, чим, на його думку, порушено підпункт 4 пункту 12 Порядку.

3. Відповідач позов не визнав. У запереченні проти позову наполягав на безпідставності останнього та просив відмовити в його задоволенні з огляду на правомірність рішення конкурсного комітету з проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міському та приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут), від 07 червня 2016 року в частині визначення ПП "Корецьавтотранс" переможцем конкурсу на самостійне виконання рейсів 469/470, 471/472, 473/474 маршруту Рівне-Почаїв.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. 07 червня проведено конкурс на право перевезення пасажирів на маршруті Рівне-Почаїв (об`єкт № 41) між перевізниками-претендентами: ФОП ОСОБА_1, ПП "Меркурій-ІВ", ТОВ "Укр-Пас-Транс", ТОВ "АТП Барвінок", ПП "Корецьавтотранс", ФОП ОСОБА_2 .

5. За інформацією Головного сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України та управління Укртрансбезпеки у Рівненській області у ПП "Корецьавтотранс" наявні - працівники, власні та орендовані транспортні засоби, власна матеріально-технічна база.

6. Згідно відомостей управління Укртрансбезпеки у Рівненській області у ПП "Корецьавтотранс" загальна кількість транспортних засобів, задіяних в області становить: міські - 0, приміські - 10, міжміські - 15. Аналогічна кількість транспортних засобів зазначена суб`єктом господарювання в анкеті до заяви про участь у конкурсі.

7. За наслідками розгляду поданих ПП "Корецьавтотранс" анкети та пакету документів, конкурсний комітет дійшов висновку про їх відповідність вимогам законодавства про автомобільний транспорт, нарахував підприємству 29 балів та визнав переможцем конкурсу на здійснення перевезень пасажирів на міжміському і приміському маршрутах загального користування, які виходять за межі території області (міжобласний маршрут) на маршруті Рівне-Почаїв (об`єкт № 41 згідно додатку № 2 до наказу Державної служби України з безпеки на транспорті від 14 квітня 2016 року № 175).

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення

8. Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 13 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2017 року, в задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.

9. Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, позицію якого підтримав апеляційний суд, виходив із дотримання конкурсним комітетом процедури підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, встановленої Порядком, та, серед іншого, зазначав, що конкурсний комітет не мав жодних підстав не допустити ПП "Корецьавтотранс" до участі в конкурсі на самостійне виконання рейсів 469/470, 471/472, 473/474 на маршруті Рівне-Почаїв по об`єкту № 41.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

10. Товариство з обмеженою відповідальністю "Укр-Пас-Транс" подало касаційну скаргу, в якій посилається на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення ним норм процесуального права, просить їх рішення скасувати та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги повністю.

11. Третя особа подала відзив на касаційну скаргу, в якій наголошувала на відсутності підстав для скасування оскаржуваних судових рішень, зазначаючи на недоведеність позивачем тих обставин, на які він посилається як на підставу для задоволення заявлених ним позовних вимог.

V. Джерела права й акти їх застосування

12. Згідно частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

13. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

14. Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначено Законом України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року № 2344-III (надалі - Закон № 2344-III в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

15. Частиною другою статті 6 Закону № 2344-III визначено, що загальне державне регулювання діяльності автомобільного транспорту здійснює Кабінет Міністрів України відповідно до своїх повноважень.

16. Автомобільним перевізником та автомобільним самозайнятим перевізником, які здійснюють перевезення пасажирів на договірних умовах, є суб`єкти господарювання, які відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надають послуги за договором перевезення пасажирів транспортним засобом, що використовується ними на законних підставах (частина перша статті 29 Закону № 2344-III).

17. За правилами статті 43 Закону № 2344-III визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Об`єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).

На конкурс виносяться маршрути із затвердженими паспортами.

Визначення кандидатури автомобільного перевізника для роботи на міжнародному автобусному маршруті загального користування здійснюється на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

18. Згідно частини 1 статті 44 Закону № 2344-III організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

19. Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1081 від 03.12.2008 року (далі Порядок № 1081).

20. Пунктом 14 Порядку передбачено, що на робочий орган покладаються функції з підготовки матеріалів для проведення конкурсу, їх аналізу та оцінки відповідності конкурсних пропозицій перевізника претендента умовам конкурсу, підготовки паспортів маршрутів та матеріалів для подальшого встановлення відносин між організатором та автомобільним перевізником переможцем конкурсу.

21. Для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Національної поліції, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту (частина дев`ять статті 44 Закону № 2344-III).


................
Перейти до повного тексту