1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



10 жовтня 2019 року

Київ

справа №823/905/17

адміністративне провадження №К/9901/148/17, № К/9901/16295/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Бучик А.Ю.,

суддів: Мороз Л.Л., Стеценка С.Г.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації та Управління Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2017 року (суддя - Рідзель О.А.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від и16 листопада 2017 року (колегія суддів: Лічевецький І.О., Мельничук В.П., Мацедонська В.Е.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації, Управління Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області про визнання протиправними та скасування рішень, -

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом в якому, з урахуванням зміни позовних вимог, просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації, оформлене протоколом №6 від 29.06.2017 про визнання недійсним посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у 1986 році серії НОМЕР_1 2 категорії, виданого позивачу;

- визнати протиправним та скасувати рішення комісії по розгляду спірних питань при призначенні (перерахунку) пенсії та відказних справ при управлінні Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області, яке оформлено протоколом №30/2 від 26.04.2017 про відмову позивачу в призначенні пенсії із зменшенням пенсійного віку відповідно до ст. 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 листопада 2017 року, адміністративний позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, відповідачі подали касаційні скарги, в яких просять скасувати судові рішення та ухвалити нове про відмову в задоволенні позову.

Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації оскаржує судові рішення попередніх інстанцій лише в частині розподілу судових витрат, а саме стягнення з відповідача на користь позивача судового збору в сумі 640 грн, оскільки органи соціального захисту населення звільнені від сплати судового збору.

В касаційній скарзі УПФУ в м. Черкасах просить скасувати судові рішення та відмовити позивачу у призначенні пенсії зі зменшенням пенсійного віку на підставі ст. 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", оскільки у позивача відсутні документи, підтверджуючі фактичну участь в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

У зв`язку із відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, ця справа розглядалася в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до пункту 1 частини першої статті 345 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Заслухавши доповідь судді, обговоривши доводи касаційних скарг, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційні скарги не підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Судами встановлено, що відповідно до запису у військовому квитку НОМЕР_2 від 05.05.1982 ОСОБА_1 з 28.09.1986 по 14.10.1986 брав участь в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Згідно із Постановою Ради Міністрів СРСР та ВЦРПС від 05.06.1986 № 665-195 має право на пільги. Отримав дозу опромінення 10,01 Бер.

Відповідно до довідки військової частини 34003 від 14.10.1986 № 282/фін.сл. ОСОБА_1, під час перебування на учбових зборах, був прикомандирований із військової частини 44332 з 28.09.1986 по 14.10.1986 (всього 17 днів) в зоні підвищеної радіації Чорнобильської АЕС.

Рішенням тимчасової комісії при Черкаській обласній державній адміністрації позивачу було встановлено статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 А та видано посвідчення серії НОМЕР_1 .

Із матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до управління Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області із заявою про призначення пенсії.

Проте, рішенням комісії по розгляду спірних питань при призначенні (перерахунку) пенсії та відказних справ при управлінні Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області, яке оформлене протоколом №30/2 від 26.04.2017, ОСОБА_1 було відмовлено в призначенні пенсії із зменшенням пенсійного віку відповідно до ст. 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", у зв`язку з тим, що згідно довідки галузевого державного архіву Міністерства оборони України підтвердити факт участі позивача в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС за період з 28.09.1986 р. по 14.10.1986 р. неможливо.

Рішенням комісії Черкаської обласної державної адміністрації з питань видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації від 29.06.2017 (протокол № 6), на підставі запиту управління Пенсійного фонду України в м. Черкасах Черкаської області від 24.02.2017, довідок ЦАМО РФ від 13.12.2016 №4/113553 та від 21.02.2017 №4/49410 визнано недійсним посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2 серії НОМЕР_1, виданого ОСОБА_1

Вважаючи дії відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивач брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що підтверджується належними доказами, а відтак Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації протиправно визнав недійсним посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у 1986 році серії НОМЕР_1 2 категорії. Зважаючи на протиправне визнання недійсним посвідчення учасника ліквідації та фактично підтверджену участь в ліквідації аварії на ЧАЕС, суди дійшли висновку, що відмова у призначенні пенсії є також протиправною.

Колегія суддів, дослідивши спірні правовідносини, зазначає наступне.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я врегульовано Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Відповідно до статті 55 Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особам, які працювали або проживали на територіях радіоактивного забруднення, пенсії надаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування": учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, які працювали у зоні відчуження з моменту аварії до 1 липня 1986 року незалежно від кількості робочих днів, а з 1 липня 1986 року по 31 грудня 1986 року - не менше 5 календарних днів, пенсійний вік зменшується на 10 років.

Підпунктом 5 пункту 2.1 Порядку №22-1 передбачено, що документи, які засвідчують особливий статус особи: посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та довідка про період (періоди) участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС за формою, затвердженою постановою Державного Комітету СРСР по праці та соціальних питаннях від 9 березня 1988 року № 122, або довідка військової частини, у складі якої особа брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, або довідка архівної установи, або інші первинні документи, в яких зазначено період роботи, населений пункт чи об`єкт, де особою виконувались роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи та довідка про період (періоди) проживання (роботи) на територіях радіоактивного забруднення, видана органами місцевого самоврядування (підприємствами, установами, організаціями) (при призначенні пенсії за віком із застосуванням норм статті 55 Законом №796-ХІІ).


................
Перейти до повного тексту